1. |
|
|
2. |
- Ekström, Karin M., et al.
(author)
-
Design and consumption
- 2010
-
In: Consumer behaviour - a nordic perspective. - : Studentlitteratur. - 9789144055770 ; , s. 515-530
-
Book chapter (other academic/artistic)
|
|
3. |
|
|
4. |
- Ekström, Karin M., et al.
(author)
-
Families and reference groups
- 2010
-
In: Consumer behaviour - a nordic perspective. - : Studentlitteratur. - 9789144055770 ; , s. 381-400
-
Book chapter (other academic/artistic)
|
|
5. |
- Ekström, Karin M.
(author)
-
Familjekonsumtion, konformitet och distinktion
- 2010
-
In: Vetenskap för profession. - : Högskolan i Borås. - 1654-6520. - 9789185659579 ; :11, s. 19-30
-
Journal article (other academic/artistic)abstract
- En central fråga i förstudien om fenomenet Ullared är att identifiera motiven till att människor reser till Gekås Ullared för att handla. Lokaliseringen på landsbygden i Halland skiljer sig avsevärt från andra etablerade varuhus i Sverige och internationellt. Gekås omsätter 2009 över tre miljarder kronor. Statistik från Gekås visar att en genomsnittlig besökare under 2008 hade rest 23 mil enkel resa och besöker Gekås två gånger per år. Flera av de vi träffade under vårt fältarbete i augusti 2009 var långväga gäster. Ett exempel är familjen som stod först i kön på lördagsmorgonen och väntade på att varuhuset skulle öppna klockan 07:00. De hade rest femtio mil under natten för att komma fram i tid. Även den familj som stod sist i kön hade rest femtio mil. Vad motiverar människor att resa så långt för att handla på Gekås? Mina reflektioner från förstudien är kopplade till denna frågeställning och till familjekonsumtion. Under de tre dagar vi tillbringade på campingen och på Gekås i Ullared observerade jag och gjorde intervjuer med familjer och personal. Intervjuerna med familjerna var kortare och tidsmässigt spontana i jämförelse med intervjuerna med personal som planerades in under vårt besök på varuhuset. Studiens begränsade karaktär gör det inte möjligt att generalisera utifrån resultaten, något som heller aldrig varit avsikten med denna förstudie. I stället har den möjliggjort en viss inblick i familjekonsumtion och en mer övergripande reflektion om konsumtion relaterat till konformitet och distinktion. I kapitlet diskuteras först familjekonsumtion och sedan konformitet och distinktion.
|
|
6. |
- Ekström, Karin M., et al.
(author)
-
Introduction
- 2010
-
In: Consumer behaviour - a nordic perspective. - : Studentlitteratur. - 9789144055770 ; , s. 31-38
-
Book chapter (other academic/artistic)
|
|
7. |
- Ekström, Karin M., et al.
(author)
-
Introduction
- 2011
-
In: Beyond the Consumption Bubble. - : Routledge. - 9780415878494 ; , s. 3-16
-
Book chapter (other academic/artistic)
|
|
8. |
- Ekström, Karin M, et al.
(author)
-
Introduction
- 2015
-
In: Waste Management and Sustainable Consumption: Reflections on consumer waste. - New York : Routledge. - 113879726X - 9781138797260
-
Book chapter (other academic/artistic)
|
|
9. |
- Ekström, Karin M.
(author)
-
Introduktion
- 2010
-
In: Vetenskap för profession. - : Högskolan i Borås. - 1654-6520. - 9789185659579 ; :11, s. 7-8
-
Journal article (other academic/artistic)abstract
- Ullared har de flesta hört talas om, i synnerhet efter höstens dokusåpa som fått stor uppmärksamhet i media. Ullared är en liten ort med flera företag, men det dominerande företaget är varuhuset Gekås Ullared. Under 2008 besökte närmare fyra miljoner personer Gekås. Gekås omsatte 2009 över tre miljarder kronor. Gekås säljer bl.a. hundra miljoner bullformar, tolv miljoner bakplåtspapper, en miljon flaskor schampo, tolv miljoner sockor och 2 000 ton godis per år. I Ullared möts handel och konsumtion.
|
|
10. |
|
|