SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Engblom Charlotte) "

Search: WFRF:(Engblom Charlotte)

  • Result 1-10 of 22
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  • Björkvall, Anders, 1972-, et al. (author)
  • Att skapa mening är att lära : Datorer och yngre barns textanvändning
  • 2012
  • In: Resultatdialog 2012. - Stockholm : Vetenskapsrådet. - 9789173072137 ; , s. 48-57
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Yngre barn, i detta fall 7‐  och 8‐ åringar, använder datorer både i skolan och hemma. I så kallade ”en till en”‐projekt har varje barn en dator i skolan, och huvuddelen av undervisningen är knuten till denna dator. Projektet visar hur kopplingar mellan det som barnen gör med datorer hemma och i skolan, och mellan självvalda och lärarinitierade aktiviteter i klassrummet, kan ha underutnyttjad potential för lärande. Dessutom diskuteras principer för hur yngre barns texter där skrift, bild och grafik blandas kan bedömas. Ett barn barn kan till exempel skapa julkänsla i en text genom samspelet mellan färger och skrift, medan andra förlitar sig helt på skriften.
  •  
4.
  •  
5.
  • Björkvall, Anders, 1972-, et al. (author)
  • Flerspråkighet och multimodalitet som lärandepotential
  • 2010. - 1
  • In: Flerspråkighet, identitet och lärande. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144059860 ; , s. 193-214
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Dagens barn lever i ett mångfasetterat textlandskap och de flesta kommer tidigt i kontakt med olika sätt att hantera text. Barnen skriver med penna och papper eller via datorn och mobilen. De hanterar också text vid dataspelande och tevetittande. Texthanteringen sker i olika miljöer: i det egna hemmet, i kompisars hem, i skolan och för många barn på flera olika språk. Vi vet att dagens barn kommer att behöva använda och producera text på många olika sätt i framtiden. Vi vet också att flerspråkigheten är en resurs som såväl individen som samhället behöver ta vara på och utveckla. I kapitlet diskuteras hur flerspråkiga barns totala litteracitet kan utgöra en värdefull lärandepotential i skolan.
  •  
6.
  • Björkvall, Anders, 1972-, et al. (author)
  • Young children’s exploration of semiotic resources during unofficial computer activities in the classroom
  • 2010
  • In: Journal of Early Childhood Literacy. - : Sage Publications. - 1468-7984 .- 1741-2919. ; 10:3, s. 271-293
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The article describes and discusses the learning potential of unofficial techno-literacy activities in the classroom with regards to Swedish 7–8-year-olds’ exploration of semiotic resources when interacting with computers. In classroom contexts where every child works with his or her own computer, such activities tend to take up a substantial amount of time. The children have access to a wide range of sites and programs and show an interest in discovering these resources. The article thus explores a previously often neglected site for learning, located in the official classroom context but involving self-chosen activities with contemporary technology. In terms of theory and methodology, social semiotic ethnography is introduced into the field of young children’s techno-literacies. It is illustrated how a social semiotic approach allows for a more detailed analysis of the semiotic resources, whereas ethnographic data are necessary for an understanding of how such resources are put to use. 
  •  
7.
  • Engblom, Charlotte (author)
  • Att erkänna och diskvalificera normkällor i samtal
  • 2007
  • In: Språkets roll och räckvidd. - Stockholm : Institutionen för nordiska språk, Stockholms universitet. - 9789185445554 ; , s. 88-96
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
8.
  • Engblom, Charlotte, 1969- (author)
  • Media literacy i klassrummet
  • 2013. - 1
  • In: Literacy-praktiker i och utanför skolan. - Malmö : Gleerups. - 9789140684455 ; , s. 65-85
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
9.
  •  
10.
  • Engblom, Charlotte, 1969-, et al. (author)
  • Nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt : Rapport från en forskningscirkel
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • I denna rapport beskrivs processen i och resultatet av en forskningscirkel om nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt. En utgångspunkt har varit begreppet stöttning - lärarens/pedagogens funktion som en sorts ”byggnadsställning” i elevens lärande. Det eleven inte klarar av på egen hand kan genomföras med rätt stöd - och i takt med att eleven utvecklas kan byggnadsställningen monteras ned. Stöttning har också varit en central aspekt i de fyra mindre projekt som deltagarna genomfört inom forskningscirkelns ramar.Forskningscirkeln har bedrivits inom Forum för samverkan på Uppsala universitet. Det är ett samarbete mellan universitetet och åtta kommuner i regionen: Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Sigtuna, Tierp, Uppsala och Östhammar. Forum för samverkans syfte är att bidra till ett ömsesidigt berikande kunskapsutbyte mellan förskola/skola/skolhuvudman och Uppsala universitet (www.forumforsamverkan.uu.se).
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 22
Type of publication
conference paper (5)
book chapter (5)
journal article (4)
doctoral thesis (4)
reports (3)
licentiate thesis (1)
show more...
show less...
Type of content
other academic/artistic (16)
peer-reviewed (6)
Author/Editor
Engblom, Charlotte, ... (13)
Engblom, Charlotte (6)
Björkvall, Anders, 1 ... (4)
Westman, Maria, 1963 ... (3)
af Geijerstam, Åsa, ... (2)
Wiksten Folkeryd, Je ... (2)
show more...
Liberg, Caroline, 19 ... (2)
Hort, Sofia (2)
Norrman, Kimberly, 1 ... (2)
Rasmusson, Maria, 19 ... (2)
Nygård Larsson, Pia (1)
Wiksten Folkeryd, Je ... (1)
Björk, Oscar (1)
Westling Allodi, Mar ... (1)
Lyngfelt, Anna (1)
Eriksson, Inger (1)
Siljehag, Eva (1)
Persson, Katja (1)
Edling, Silvia (1)
Andersson, Katharina (1)
Andersson, Klas (1)
Andersson, Katharina ... (1)
Staf, Susanne, 1958 (1)
Axelsson, Jan (1)
Franck, Olof (1)
Karlsson, Anna-Malin ... (1)
Stolare, Martin (1)
Svensson, Sofia, 196 ... (1)
Nordlund, Marie (1)
Osbeck, Christina (1)
Kilbrink, Nina (1)
Björk, Oscar, 1990- (1)
Palmér, Hanna (1)
Björklund, Camilla (1)
Bäck, Lisbeth (1)
Leymann, Birgitta (1)
Riad, Rasmus (1)
Suarez, Camilla (1)
Törnsäter, Christina (1)
Wettergren, Sanna (1)
Lilja, Annika (1)
Sporre, Karin (1)
Lifmark, David (1)
Larsson, Kristoffer (1)
Asplund, Stig-Börje (1)
Strand, Hans, Profes ... (1)
Åkerlund, Dan, 1954- (1)
Fallberg, Karin (1)
Svedberg, Lotta (1)
Nilsson Mihalaki, An ... (1)
show less...
University
University of Gävle (13)
Uppsala University (8)
Stockholm University (6)
Örebro University (4)
Luleå University of Technology (1)
Linnaeus University (1)
show more...
Karlstad University (1)
show less...
Language
Swedish (17)
English (5)
Research subject (UKÄ/SCB)
Humanities (10)
Social Sciences (8)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view