SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Engström Arne Docent 1953 ) "

Search: WFRF:(Engström Arne Docent 1953 )

  • Result 1-5 of 5
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Engström, Arne, Docent, 1953- (author)
  • Betydelsen av att klara matematiken i skolan
  • 2017
  • In: Skolhälsan. - : Riksföreningen för skolsköterskor. - 0284-284X. ; :4, s. 18-19
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
2.
  • Engström, Arne, Docent, 1953- (author)
  • Elever med mycket låga prestationer i matematik : En pilotstudie av ämnesprovet i årskurs 3
  • 2017
  • Reports (peer-reviewed)abstract
    • Låga prestationer i matematik är en av de europeiska utbildningssystemens stora utmaningar. Det råder stor samstämmighet om vikten av tidig upptäckt och insats för elever som är i riskzonen för att utveckla skolsvårigheter. Ett medel för detta är de nationella proven i matematik. I föreliggande rapport redogörs för en pilotstudie av elever med mycket låga prestationer på ämnesprovet i matematik för årskurs 3 i en utvald kommun. Elevernas resultat på ämnesprovet, könsskillnader samt förekomst av särskilt stöd inventeras i studien. Resultatet pekar på att situationen för elever som tidigt uppvisar mycket låga prestationer behöver uppmärksammas. De riskerar att misslyckas med att utveckla grundläggande färdigheter i skolan till en tillfredsställande nivå. Samtidigt reser studien också frågan om alla elever har förutsättningar att nå grundskolans kravnivå.
  •  
3.
  • Engström, Arne, Docent, 1953- (author)
  • Från dyskalkyli till låga prestationer i matematik : Arvet efter Olof Magne
  • 2016
  • Reports (peer-reviewed)abstract
    • Matematiksvårigheter eller låga prestationer i matematik är en av de stora utmaningar som de europeiska utbildningssystemen står inför idag. Att misslyckas med skolmatematiken får stora konsekvenser för både elever och samhället.Den som kanske mer än någon annan kommit att personifiera den svenska forskningen om matematiksvårigheter är Olof Magne. Under 1950-talet arbetade han med de så kallade Göteborgsundersökningarna som omfattade 6000 folkskoleelever. Dessa följdes sedan upp av en serie interventionsstudier under 1960-talet riktade mot räknesvaga elever. Därefter påbörjade han arbetet med en kognitiv taxonomi för den elementära matematikundervisningen.De hypoteser som Magne ställde i Göteborgsundersökningarna följdes upp i det stora Medelsta-projektet. Här kan man följa utvecklingen av grundskolelevers matematikkunskaper under en period av 25 år. Den första studien i projektet gjordes 1977 och replikerades sedan vid två tillfällen 1986 och 2002.Syftet med föreliggande rapport är att beskriva och analysera Olof Magnes forskning inom området låga prestationer i matematik – vilka var frågorna, metoderna och resultatet samt var står vi idag? De frågor som restes i Magnes inledande studier för mer än 60 år sedan fortsätter att sysselsätta oss än idag. 
  •  
4.
  • Engström, Arne, Docent, 1953- (author)
  • Semiotiska perspektiv i matematikdidaktik : En introduktion
  • 2018
  • Reports (peer-reviewed)abstract
    • Semiotiska perspektiv i matematikdidaktik har fått en ökad uppmärksamhet under senare år. I flera länder finns en livaktig forskning på området. I Sverige är semiotiska perspektiv inom matematikdidaktiken ännu svagt utvecklad. Föreliggande rapport syftar till att introducera semiotiska perspektiv inom den matematikdidaktiska forskningen. Teoretiskt inspireras dessa perspektiv av Ferdinand de Saussures och Charles S. Peirce arbeten.Människor uttrycker matematiska tankar med hjälp av tecken av olika slag. Ett tecken står för någonting. Detta någonting är i matematik ett matematiskt objekt. Matematik kan uppfattas som en generalisering av tecken eller representationssystem. En väsentlig del av den moderna matematiken handlar om symbolisering. Det är inte främst en abstraktion av den direkta verkligheten, utan om en kedja av abstraktioner. Ett matematiskt objekt eller sakförhållande kan bara förstås och kommuniceras när det representeras och tolkas i någon form. Spänningsfältet mellan sakförhållandet, representationen och tolkningen gör därför semiotiska perspektiv mycket intressanta för matematikdidaktisk forskning.
  •  
5.
  • van Bommel, Jorryt, 1974-, et al. (author)
  • Capturing, Managing and Analyzing Teachers' Informal Professional Development on Social Media
  • 2018
  • Reports (peer-reviewed)abstract
    • Teachers’ professional discussions have now expanded onto different platforms on social media. Collecting such digital open accessible data from social media brings new challenges for educational researchers. Teachers’ discussions on Facebook are the focus of this study and the methodological issues coming from capturing, managing and analyzing our data are explored.Different social media generate different types of data and the difference between dialogical and monological communication becomes clear. Further, the issue of anonymity requires special attention, as one has to redefine what can be considered public information. As the data is relatively easy to gather, it can result in large quantities and a stratified sample of the data is suggested, both for qualitative and generalizable results.This report aims to convey our findings but also raises some unresolved questions, for instance concerning the use of different modalities or future technological development. 
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-5 of 5

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view