SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Foisack Elsa) "

Search: WFRF:(Foisack Elsa)

  • Result 1-5 of 5
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Foisack, Elsa (author)
  • Deaf children´s concept formation in mathematics
  • 2007
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Deaf children’s concept formation in mathematics is illuminated by describing how some deaf children express themselves and act on their way towards understanding multiplication with whole numbers.
  •  
2.
  • Foisack, Elsa (author)
  • Döva barns begreppsbildning i matematik
  • 2003
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Denna studie tar utgångspunkt i frågan varför många döva barn har svårt att lära sig matematik. Studiens syfte är att belysa döva barns begreppsbildning i ämnet matematik genom att beskriva hur några döva barn uttrycker sig och agerar på väg mot förståelse av två centrala matematiska begrepp, nämligen multiplikation med heltal och längd. Feuersteins teorier används för att beskriva döva barns begreppsutveckling och för att undersöka om det är möjligt att hjälpa döva barn att utveckla sin kognitiva potential på ett mer effektivt sätt. Begreppskartor används för att illustrera elevernas steg och vägar mot begreppsförståelse. Språkets betydelse för begreppsbildning, speciellt teckenspråk, belyses. Studien genomfördes vid en tvåspråkig specialskola med språken teckenspråk och svenska som målspråk. De sju döva eleverna i studien var c:a 11 år gamla och utgjorde en klass i skolår 4. Videoinspelningar gjordes av elev-lärar-interaktioner i problemlösningssituationer på teckenspråk utan hjälpmedel, med papper och penna, med laborativt material och med verkliga föremål. Elevernas förmåga att lösa problem varierade mycket beroende på olika faktorer. Enligt Feuerstein kan dessa definieras som självförtroende, sökande efter meningsfullhet, sökande efter utmaning, avsikt att fullfölja arbetet samt användande av tidigare förvärvad kunskap. Studien visade att det inte fanns någon skillnad mellan de steg mot begreppsförståelse, som de döva eleverna i studien tog och de steg som hörande elever vanligen tar. I överensstämmelse med tidigare studier framkom att döva elever behöver mer tid än hörande för lärande i matematik. Det medför att tidpunkt för lärande av vissa moment kan inträffa vid senare ålder för döva än för hörande elever och att elevernas vägar mot begreppsförståelse kan variera. Teckenspråkets struktur och avsaknad av etablerad matematikterminologi har även betydelse. Döva elevers tvåspråkiga situation ger anledning att prova och utveckla undervisningssätt i matematik, alternativ till dem som används idag.
  •  
3.
  • Foisack, Elsa, et al. (author)
  • Matematikprestationer och elever med dövhet eller hörselnedsättning
  • 2013
  • In: Educare. - : Lärande och samhälle, Malmö högskola. - 1653-1868 .- 2004-5190. ; :1, s. 68-92
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • The mathematics performance of Swedish deaf and hard‐of‐hearing students was compared to that of hearing students to relate the situation in Sweden to recent international research results. Quantitative analysis of performance on the national subject test in mathematics and questionnaire on demographic variables for the deaf and hard‐of ‐hearing students were used. Analyses showed significant differences overall between deaf and hard‐ofhearing students and their hearing counterparts, but more importantly, gave insight into specific areas in which deaf and hard‐of‐hearing students may succeed or falter. In the study no significant differences in mathematics performance appeared between the deaf and hard‐of‐hearing students if sign language or spoken language was used as the language of instruction. No significant differences appeared depending on investigated background variables between the two groups, students mainly taught in sign language (class for the deaf) and students mainly taught in spoken language (class for the hard‐of‐ hearing). Demographic variables investigated were students’ gender, hearing status, additional functional disability, born is Sweden or not as well as parents’ hearing status, level of education, born is Sweden or not. The study serves as a basis for further investigations to develop deaf and hard‐of‐hearing students’ performance in mathematics.
  •  
4.
  •  
5.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-5 of 5
Type of publication
conference paper (2)
reports (1)
journal article (1)
doctoral thesis (1)
Type of content
other academic/artistic (4)
peer-reviewed (1)
Author/Editor
Foisack, Elsa (5)
Magnusson, Charlotte (2)
Pagliaro, Claudia M. (1)
Kelly, Ronald R. (1)
University
Lund University (3)
Malmö University (3)
Language
Swedish (4)
English (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Natural sciences (2)
Social Sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view