SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Forssell Rebecka) "

Search: WFRF:(Forssell Rebecka)

  • Result 1-10 of 20
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Cowen Forssell, Rebecka (author)
  • Cyberbullying : transformation of working life and its boundaries
  • 2019
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Sverige liksom många andra länder genomgår en digitaliseringsprocess som påverkar hur vi tar oss an och förhåller oss till arbete. I arbetslivets digitalisering ingår även psykosociala aspekter som uppstår som en följd av ökad digital kommunikation. Cybermobbning, eller nätmobbning som det ofta refereras till i en svensk kontext, syftar på mobbning via digitala kanaler och inkluderar aggressiva eller negativa beteenden på e-post, SMS, blogg eller sociala nätverkssajter som Facebook. Medan det har bedrivits forskning om cybermobbning bland barn och ungdomar de senaste två decennierna befinner sig forskningen om cybermobbning bland vuxna i arbetslivet fortfarande i ett utforskande skede. Den här avhandlingen syftar till att utveckla ny kunskap om hur cybermobbning i arbetslivet kan förstås och förklaras. För att uppnå syftet undersöks hur cybermobbning i arbetslivet uttrycks och vilka individuella, sociala och organisatoriska implikationer mobbning medför när det sker i digitala rum. Avhandlingen har en interdisciplinär ansats och integrerar teoretiska ansatser från urbana studier, organisationspsykologi samt sociologi. Vidare tillämpas ‘mixed methods research design’ i syfte att generera skilda och komplementära perspektiv på samma fenomen. Föreliggande sammanläggningsavhandling består av tre artiklar, varav två är publicerade i vetenskapliga tidskrifter och en är under granskning för publicering. Den övergripande frågeställningen är formulerad enligt följande: På vilket sätt förändras mobbning i arbetslivet när den sker genom social interaktion i digitala rum? Tillsammans med den teoretiska diskussion som förs i kappan besvaras frågeställningen genom tre empiriska datakällor – en pilotstudie, en enkätstudie och en intervjustudie. Varje artikel i avhandlingen har sina specifika frågeställningar eller hypoteser, men den övergripande frågeställningen för avhandlingen besvaras genom att använda mixed methods. Tre övergripande teman identifieras i avhandlingen: nya maktdynamiker i cybermobbning, media-specifika uttryck i cybermobbning och konceptuella utmaningar i att studera cybermobbning. Nya maktdynamiker i cybermobbning beskriver hur maktrelationer i cybermobbning skiljer sig till viss del från maktrelationer i mobbning ansikte-mot-ansikte. Temat är baserat på resultatet som visar att fler personer i arbetsledande positioner än ickearbetsledande positioner är utsatta för cybermobbning. Detta antyder att digital kommunikation påverkar maktdynamiker och möjliggör för personer i formellt lägre positioner att mobba en chef. Ytterligare en aspekt som lyfts fram är att när digital kommunikation bidrar till en uppluckring av gränser i arbetslivet kan personer utanför organisationen såsom studenter, elever, kunder eller medborgare bli förövare av arbetsrelaterad cybermobbning. Det andra temat media-specifika uttryck i cybermobbning utgår ifrån att cybermobbning uttrycks olika i e-post jämfört med Facebook och bloggar och att cybermobbning därför bör förstås i förhållande till den kontext som den specifika kommunikationskanalen skapar. Temat är utvecklat mot bakgrund av resultatet som visar en övervikt av passiv och exkluderande mobbning via e-post och exempel på särskilt aggressiv och direkt uttryckt mobbning på Facebook och blogg. Vilka som är åskådare och kommunikationskanalens förankring i arbetsorganisationen förefaller påverka hur cybermobbning uttrycks. Det tredje temat, konceptuella utmaningar i att studera cybermobbning, framhåller en rumslig sammankoppling mellan cybermobbning och mobbning ansikte-mot-ansikte. Här diskuteras vilken betydelse överlappning mellan cybermobbning och mobbning ansikte-mot-ansikte har för tolkning av fenomenets omfattning. Vidare diskuteras några svårigheter med att studera cybermobbning utifrån traditionella operationaliseringar av mobbning.
  •  
2.
  • Cowen Forssell, Rebecka (author)
  • Cyberbullying in a boundary blurred working life : Distortion of the private and professional face on social media
  • 2019
  • In: Qualitative research in organization and management. - : Emerald Group Publishing Limited. - 1746-5648 .- 1746-5656. ; 15:2
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Purpose The purpose of this paper is to explore what characterizes cyberbullying when it is performed in digital space and in an increasingly boundary blurred working life context. Design/methodology/approach Cyberbullying is explored through the lens of Erving Goffman’s theories on everyday life interaction and social media scholars understanding of social life on the internet today. The empirical material for the study is grounded in eight in-depth interviews with individuals who have been subjected to cyberbullying behavior in their professional life. The interview data were analyzed by means of thematic analysis. Findings Three key themes were identified: spatial interconnectedness, colliding identities and the role of the audience. The empirical data indicate that in order to understand cyberbullying in working life, it is necessary to consider the specific context that emerges with social network sites and blogs. Moreover, this study shows how social network sites tend to blur boundaries between the private and the professional for the targeted individual. Originality/value Cyberbullying in working life is a relatively under-researched area. Most existing research on cyberbullying follows the tradition of face-to-face bullying by addressing the phenomenon with quantitative methods. Given the limited potential of this approach to uncover new and unique features, this study makes an important contribution by exploring cyberbullying with a qualitative approach that provides in-depth understanding of the new situations that emerge when bullying is performed online.
  •  
3.
  • Cowen Forssell, Rebecka, et al. (author)
  • Work-related cyber mistreatment from guardians, members of the public, and pupils in the context of educational work : From incivility to aggression
  • 2024
  • In: Teaching and Teacher Education. - 0742-051X .- 1879-2480. ; 145, s. 1-10
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This study explores the nature of work-related cyber mistreatment from guardians, pupils, and members of the public as experienced by educational workers. Thematic analysis of data collected by semi-structured interviews with 31 teachers and principals resulted in two overarching themes; directly addressed cyber mistreatment in email and unwanted negative exposure on social media. The data spans over different types of cyber mistreatment, ranging from cyber incivility to cyberaggression. Educational workers typically feel powerless when exposed to mistreatment, and require support to manage these complex, novel, and distressing situations.
  •  
4.
  • Farley, Samuel, et al. (author)
  • Predictors of work-related cyberaggression in a random sample of the Swedish working population
  • 2024
  • In: International Journal of Workplace Health Management. - : Emerald Group Publishing Limited. - 1753-8351 .- 1753-836X. ; 17:1, s. 57-71
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Purpose: With greater numbers of employees using computer-mediated communication, cyberaggression is becoming a more pressing problem for employees and their organizations. However, while a growing body of research illustrates its harmful effects, little is known about the factors that drive its occurrence. The authors therefore sought to identify factors that increase the risk of cyberaggression among employees.Design/methodology/approach: A random sample of the Swedish working population (N = 11,556) was surveyed via Statistics Sweden (SCB), which produced a final sample of N = 2,847 (response rate = 24.6%).Findings: Logistic regression analysis showed that emotionally demanding work, availability expectations, low perceived work quality, public sector work and being in a managerial position were related to higher levels of experienced cyberaggression. In addition, exploratory analyses indicated that some of these factors were more strongly related to cyberaggression enacted by organizational insiders compared to organizational outsiders.Originality/value: Together, the authors' findings suggest that situational factors are stronger antecedents of cyberaggression victimization than personal factors. This has implications for organizations, as practical steps can be taken to reduce cyberaggression among employees.
  •  
5.
  • Forssell, Rebecka, et al. (author)
  • Ambitiösa visioner - vaga må : att omsätta jämställdhetspolitik till praktik i vardagen
  • 2013
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Rapporten är slutdokumentationen av ett tvåårigt följeforskningsprojekt där forskarna följt Malmö stads implementering av Utvecklingsplan för jämställdhetsintegrering i Malmö stad. Följeforskningen bygger på programteoretisk ansats där relationerna mellan mål, medel och resurser stått i fokus för analyserna. De första två åren har i huvudsak använts för att skapa kunskap om planen inom organisationen och uppmuntra förvaltningar och verksamheter att påbörja arbetet med att jämställdhetsintegrera verksamheten. Konkret innebär det att kartlägga verksamheten utifrån ett jämställdhetsperspektiv och göra jämställdhetsanalyser. Slutsatserna visar att det finns en ökad medvetenhet om planen, att kartläggningar genomförs och att verksamheterna börjat genomföra analyser. Problemen som följeforskningen pekar på är att målsättningarna i Utvecklingsplanen är vagt formulerade. Detta medför möjligheter för verksamheterna att formulera relevanta mål men innebär också att de är svåra att följa upp. Ett annat problem är att utrymmet för tolkningarna av vad som kan betraktas som ett tillräckligt framgångsrikt implementeringsarbete blir stort. I verksamheter där det finns ett tydligt ledarskap och engagerade medarbetare innebär Utvecklingsplanen att ett genomgripande arbete kan påbörjas med stöd av planen. I andra verksamheter där ledarskapet inte är lika tydligt engagemanget inte lika stort passerar ändå verksamheterna godkänt just genom de vaga målformuleringarna. Här behövs tydligare mål och riktlinjer för att utvecklingsplanen ska få genomslag.
  •  
6.
  •  
7.
  • Forssell, Rebecka (author)
  • Exploring cyberbullying and face-to-face bullying in working life Prevalence, targets and expressions
  • 2016
  • In: Computers in human behavior. - : Elsevier. - 0747-5632 .- 1873-7692. ; 58, s. 454-460
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • While cyberbullying among children and adolescents is a well-investigated phenomenon, few studies have centred on adults' exposure to cyberbullying in working life. Drawing on a large sample of 3371 respondents, this study investigates the prevalence of cyberbullying and face-to-face bullying in Swedish working life and its relation to gender and organisational position. Using a cyberbullying behaviour questionnaire (CBQ), the result shows that 9.7% of the respondents can be labelled as cyberbullied in accordance with Leymann's cut-off criterion. Fewer respondents, .7%, labelled themselves as cyberbullied and 3.5% labelled themselves as bullied face-to-face. While no significant relationships with gender or organisational position was found for individuals exposed to face-to-face bullying, this study showed that men to a higher degree than women were exposed to cyberbullying. Moreover, individuals with a supervisory position were more exposed to cyberbullying than individuals with no managerial responsibility. (C) 2016 The Author. Published by Elsevier Ltd.
  •  
8.
  • Forssell, Rebecka (author)
  • Gender and organisational position : predicting victimisation of cyberbullying behaviour in working life
  • 2020
  • In: International Journal of Human Resource Management. - : Routledge. - 0958-5192 .- 1466-4399. ; 31:16, s. 2045-2064
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The purpose of this study was to investigate possible predictors of cyberbullying behaviour in working life by examining previously known predictors of face-to-face bullying as well as demographic variables such as gender and formal position in the work organisation. Multiple regression analyses were conducted on a random sample of 3371 respondents. The results show that a poor social climate at work predicted exposure to cyberbullying behaviour. The study also found differences related to gender and organisational position. While low support from managers was related to higher exposure to cyberbullying behaviours for men managers, men non-managers and women non-managers, this relation did not apply to women managers. For women managers alone, low support from colleagues was associated with exposure to cyberbullying behaviours. Further, only for women managers age had no protective effect of exposure to cyberbullying behaviour. These findings imply that men and women have different social experiences in terms of holding power in working life. As women managers are in a minority in working life, other factors may be involved in predicting exposure to cyberbullying behaviour for women managers than for the other three groups. This article contributes to the sparse knowledge on cyberbullying in working life by recognising triggering factors.
  •  
9.
  • Forssell, Rebecka, et al. (author)
  • Jämställdhet som en trygghetsfråga - utvärdering av Boverkets regeringsuppdrag : Att stärka tryggheten i stads och tätortsmiljöer ur ett jämställdhetsperspektiv
  • 2010
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Boverket fick hösten 2008 i uppgift av regeringen att tillsammans med länsstyrelserna stärka tryggheten i stads- och tätortsmiljöer ur ett jämställdhetsperspektiv. Utförandet av regeringsuppdragets samt upplevda effekter av satsningen har utvärderats av Malmö högskola. Genom dokumentstudier och intervjuer med projektgrupp, rådsgrupp, kontaktpersoner på länsstyrelserna samt några av de stödbeviljade projekten har slutsatser kunnat dras. Karaktäristiskt för uppdraget är att det har genomförts under tidspressade former samtidigt som det inkomna regeringsuppdraget lämnade stora utrymmen för tolkning. Uppdraget kom inte via regleringsbrev vilket påverkade möjligheterna att organisera projektet då mycket personal inom Boverket redan hade färdig tjänsteplanering för den närmsta perioden. Den inledande tiden, när uppdraget skulle tolkas och projekteras, skedde därför under snabba former. I samarbete med länsstyrelserna lyckades ändå Boverket att ta fram en struktur för hur uppdraget skulle utföras. Mycket talar dock för att de snabba processer som föranlett uppdraget har påverkat dess resultat. En viktig del av uppdraget är att stödberättigade aktörer1 har kunnat söka medel för att genomföra åtgärder som ökar tryggheten i städer och tätorter ur ett jämställdhetsperspektiv. Flera aktörer har fått medel genom regeringsuppdraget och flera projekt har genomförts i landet. Utvärderingen tyder dock på att jämställdhetskopplingen i en del av de stödbeviljade projekten är svag. När jämställdhetskopplingen är svag och kvinnors utsatthet i den offentliga miljön inte lyfts fram tenderar projekten att likna traditionella trygghetssatsningar. Ytterligare dras slutsatsen i utvärderingen att de stödbeviljade projekten behövt mer styrning och riktlinjer. Med anledning av den tidspress som följt uppdraget har det varit problematiskt att ge de stödbeviljade projekten input som ökat styrningen av projekten men också input som lett till högre grad av kunskapsutveckling om hur kvinnors upplevda otrygghet i den offentliga miljön bör angripas. Trots tidspress och ett svårtolkat uppdrag har Boverket och länsstyrelserna lyckats genomföra uppdraget. Engagemanget för uppdraget har varit stort hos båda myndigheter. Boverket och länsstyrelserna har nått ut med uppdraget, och på bred front i landet har en ökad uppmärksamhet getts åt frågor som rör kvinnors upplevda otrygghet i den offentliga miljön.
  •  
10.
  • Forssell, Rebecka, et al. (author)
  • Negotiating for influence and resources : A study of Swedish teachers' and principals' experiences of aggressive emails from parents
  • 2024
  • In: Educational Management Administration & Leadership. - : Sage Publications. - 1741-1432 .- 1741-1440.
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This article focuses on teachers’ and principals’ experiences of aggressive emails in home–school collaborations with parents. Semi-structured interviews with 31 teachers and principals from primary, lower and upper secondary schools in Sweden were conducted. Three categories were identified in the material which illuminate the phenomenon of cyberaggression towards principals and teachers from parents: ‘aggressive emails as reactions to principals and teachers’ performances’, ‘aggressive emails as a way of imposing power’ and ‘aggressive emails as a source of anxiety, loss of joy, and decreased focus on core tasks’. The study concludes that cyberaggression in emails from parents is centred around the act of negotiating and that email communication opens up spaces for negotiation to take place. The study also concludes that email cyberaggression tends to be instrumental in character, intended to result in a specific outcome rather than to cause harm. However, cyberaggression influences professional practice and can create a vicious circle of administrative obligation.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 20

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view