SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Franke Wikberg Sigbrit) "

Search: WFRF:(Franke Wikberg Sigbrit)

  • Result 1-10 of 13
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  • Franke-Wikberg, Sigbrit, et al. (author)
  • LONG-PROJEKTET : en innehållsmässig granskning av ett urval facktidskrifter under perioden 1971-77
  • 1979
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • En facktidskrift representerande de fyra sektorerna ekonomi, psykologi, teknik samt medicin har granskats med avseende på innehåll. Ett urval nummer av årgångarna 1971, 1973, 1975 och 1977 omfattas av genomgången. Studien är explorativ och avsikten har varit att identifiera föreställningar utifrån tidskriftsmaterialet och därmed få uppslag inför fortsatt arbete i det s k LONG-projektet. Avsikten har också varit att erhålla en bas för metodutveckling. För var och en av sektorerna har vi funnit vissa grundläggande perspektiv som direkt eller indirekt kommit till uttryck i innehållet i respektive facktidskrift. Olika problem- och innehållsområden lämpade att använda vid utformningen av kvalitativa metoder har även utkristalliserats.
  •  
6.
  • Franke-Wikberg, Sigbrit (author)
  • Meetings between student and institutional perspectives
  • 1979
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • An extensive material in the form of statements made by students about their post-secondary education is analyzed . in the report. The material consists of continous descrip­tions and reflections given by the students on their training. The statements in this study which covers one school-year were made by a total of ten students of five different subjects. The conceptions of knowledge and the acquirement of knowledge which are expressed in the descriptions of the form and content of the various educations are related to the conceptions which seem to characterize the students.Two qualitatively different perspectives can be separated according to certain themes. The meeting between individual and institutional perspectives turns out to have different effects on the students’ "adjustment procedure” depending on whether these perspectives coincide or collide with each other. The author tries to describe what happens in these two different situations.
  •  
7.
  • Franke-Wikberg, Sigbrit, 1942-, et al. (author)
  • Referensram för utvärdering av SYO i grund- och gymnasieskola
  • 1985
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Syftet med denna rapport är att beskriva en referensram för SYO-projektets utvärderingsarbete. Referensramen byggs upp dels utifrån vår utvärderingsinriktning dels utifrån vår syn på syo. Vår utvärderingsansats präglas bl a av en helhetssyn där det problem som studeras får en stark anknytning till det samhälle som omger skolan. Syons roll diskuteras utifrån makro- medium och mikronivå. På samhällelig nivå kopplas t ex skolans och syons roll främst till en sorterande funktion. Avslutningsvis diskuteras intressanta problemområden att belysa i utvärderingen samt några metodiska överväganden.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  • Franke-Wikberg, Sigbrit, 1942-, et al. (author)
  • Utvärdering av undervisning : en problemanalys och några empiriska studier på universitetsnivå
  • 1975
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Avsikten med vårt arbete har varit att belysa och utreda aspekter som är väsentliga vid utvärdering av universitetsundervisning. Utifrån en problemanalys av området har vi skisserat en utvärderingsmodell. Inom modellens ram har olika undersökningar genomförts*I en delstudie har vi försökt tillämpa utvärderingsmodellen i sin helhet. För kurser i ämnena matematik, engelska och historia har bakgrundsinformation om lärare, studerande, kursinnehåll, organisation och studiemiljö insamlats. Stor vikt har lagts vid undervisningsprocessen. Såväl lärarledd undervisning som självstudier har följts. Qlika typer av slutligt utfall har uppmärksammats. Stöd för att arbeta utifrån en he lhetsbetonad modell har vi bl a fått i en undersökning av mer extensiv karaktär.Via skcritical-incidentteknik har studiesituationen belysts främst ur studerandeperspektiv. Fördjupade studier har utförts inom förkunskapsområdet. Förekomst av och orsaker till att använda förkunskapsprov vid undervisning inom filosofisk fakultet har kartlagts. Universitetslärares krav på de .studerandes förkunskaper har undersökts. En teknik för granskning av prov har prövats. Nämnda undersökningar är i första hand inriktade mot utvärdering av undervisning på institutionsnivå. En delstudie avser däremot utvärdering av ett nytt utbildningsalternativ vilket medför att den företrädesvis vänder sig till beslutsfattare på central nivå. Skillnader i fråga om ansats och dataval ,vid dessa båda typer av utvärdering diskuteras.Resultaten visar bl a att variationen inom studerandegrupperna är stor. De studerande har olika syften med studierna. Förkunskaper, förväntningar och tid som. anslås till studiearbete varierar. Vidare framgår att undervisningen sker under tidspress, är ten-tamensinriktad och lärardominerad, att lärarens krav överstiger de studerandes faktiska förkunskaper och att lärarna har svårt att individanpassa undervisningen. Den samlade bild som vi fått av universitetsundervisning diskuteras i relation till intentioner för,-densamma. Våra erfarenheter av utvärderingsansats och använda tekniker redovisas. Synpunkter på fortsatt utvärderingsverksamhet ges och förslag till forskning inom området presenteras.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 13

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view