SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Goldstein Kyaga Katrin) "

Search: WFRF:(Goldstein Kyaga Katrin)

  • Result 1-10 of 34
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Borgström, María, 1951-, et al. (author)
  • Den tredje identiteten
  • 2008
  • In: I & M : invandrare & minoriteter. - 1404-6857. ; :1, s. 28-31
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Globaliseringen gör att allt fler människor, särskilt ungdomar, lever i ett socialt sammanhang som sträcker sig över nationsgränserna. De växlar lätt mellan språk och miljöer. En ”tredje identitet”, mer komplex men också mer öppen växer fram.
  •  
3.
  •  
4.
  • Borgström, María, 1951-, et al. (author)
  • Fågel, fisk eller mitt emellan
  • 2003
  • In: I & M : invandrare & minoriteter. - 1404-6857. ; :1, s. 26-29
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
5.
  •  
6.
  • Borgström, María, 1951-, et al. (author)
  • Ungdomar och den nya kosmopolitismen – Identitet, lärande och fred : En undersökning i Sverige, Polen och Tjeckien
  • 2019. - 1
  • Book (peer-reviewed)abstract
    • Vi lever i en tid av ökande globalisering och intensifierade kontakter över gränserna. Idag är världen sammanflätad på ett helt annat sätt än någonsin tidigare.Här presenteras en undersökning om hur ungdomar i Sverige, Polen och Tjeckien ser på andra kulturer och folkgrupper än den egna, om deras konstruktioner av identitet, utvecklandet av kosmopolitiskt lärande och om hur deras vänner, familjer och skolor påverkar deras inställningar. Många ungdomar i Polen och Tjeckien tar upp hur de fasor som deras familjer upplevt under andra världskriget fått dem att inse hur viktigt det är att upprätthålla freden medan de svenska ungdomarnas syn påverkats av den långa perioden av fred.Den här boken är ett resultat av ett forskningsprojekt vars syfte varit att undersöka vilken betydelse nya identitetskonstruktioner och kosmopolitiska, interkulturella lärandeprocesser har för fredliga kontra fientliga etniska relationer i det mångkulturella, globaliserade samhället.
  •  
7.
  • Den interkulturella blicken i pedagogik : Inte bara goda föresatser
  • 2012. - 1
  • Editorial collection (peer-reviewed)abstract
    • Med ”interkulturell blick” avses i denna antologi ett speciellt förhållningssätt. Perspektivet är gränsöverskridande och kosmopolitiskt. Det handlar om en ”inkluderande globalism”, en strävan att frigöra sig från etnocentriska synsätt för att i stället skapa en inkluderande, jämlik och demokratisk pedagogik. Det rör sig inte om någon kompenserande ”specialpedagogik för invandrare”. Snarare gäller det att med pedagogikens hjälp bidra till att göra det annorlunda normalt, till att skapa en ”diversifierad normalitet”.Boken är indelad i två delar: Interkulturalitet och samhälle samt Interkulturalitet och lärande. De flesta bidragen har skrivits av forskare och lärare vid Södertörns högskola och är baserade på författarnas forskning om interkulturell pedagogik. Bland bidragsgivarna finns också lärare som främst skriver utifrån sina praktiska yrkeserfarenheter av pedagogik och interkulturalitet.
  •  
8.
  •  
9.
  • Fjällhed, Anders, 1960- (author)
  • Flyktingskapets situation och möjlighet : Colombianska flyktingbarn i Venezuela och Sverige
  • 2009
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • This thesis is about the situation and possibilities in a refugee situation. The aim is to deepen the understanding of the situation for Colombian refugee children and how they are able to handle the adjustments related to a refugee situation, both in a neighbouring country like Venezuela and in a foreign country like Sweden. First, quantitative data were collected and analyzed in order to obtain a general picture of the situation for the refugee children. Further, grounded theory was used to analyze some of the interviews, which resulted in a generated theory. During the process of developing the theory, a case study was carried out with a Colombian refugee family in Sweden. The interviewed persons are fifty Colombian refugee children (boys, girls, and teenagers) who lived in the border states of Venezuela, and a Colombian refugee family (the parents and their two children) who now live in Sweden. The generated theory deals with how the refugee children are able to relate to and manage the new refugee situation. The core concept is possibility-finding: the developed ability to find possibilities in the refugee situation. It is a way of thinking as well as practical action. The latter is evident in the way the refugee children see the possibilities and deal with the challenges and problems they are facing. By the solutions they find and the results that are developing into growth. All of this influences and helps to build up their personal stability. The foundations that emerge, and which support or strain possibility-finding, are peace, culture, language, and networks like familyship and friendship. There is an emphasis on the importance of peace and dreams in order to handle times of huge challenges.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 34

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view