1. |
- Hansson, Anneli, 1958-
(author)
-
Arbete med skolutveckling - En potentiell gränszon mellan verksamheter? : Ett verksamhetsteoretiskt perspektiv på en svensk skolas arbete över tid med att verksamhetsintegrera IT
- 2013
-
Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
- I en skola som historiskt präglats av en differentierad arbetsorganisation och autonoma traditioner kan ett skolövergripande arbete med att verksamhetsintegrera informationsteknik antas ställa aktörerna inför en rad utmaningar som involverar både omskapande och nyskapande processer. Föreliggande studie utgör ett bidrag till att med en holistisk och verksamhetsteoretisk ansats utforska arbete med förändring, i detta fall ett arbete med att verksamhetsintegrera modern teknik, i skärningspunkten mellan en skolas arbete med att sprida och utveckla teknikbruk över skolan samt dess lärares arbete med pedagogisk praxisförändring. Studiens övergripande fråga löd: Hur kan arbete med skolutveckling förstås och förklaras i det potentiella spänningsfältet mellan arbete med skolförändring och lärares arbete med eller motstånd mot pedagogisk praxisförändring? Syftet var att utforska den förändringsprocess som uppstod när en skola satte i sikte att utveckla ”digitala” kompetenser och IT-stödd undervisning inom dess verksamhetsområde liksom att över tid följa lärare, IT-pedagoger och skolledare i detta arbete. Studien genomfördes över tre år mellan hösten 2008 och våren 2011 som en etnografiskt orienterad fallstudie vid en 7–9 skola i en mellanstor svensk stad. Dataproduktionen skedde genom närvaro vid skolan och på nätet genom deltagande och ickedeltagande observationer, genom informella samtal, semistrukturerade intervjuer, dokumentinsamling samt genom en enkät. Resultatet visar framför allt hur verksamhetsintegreringen av IT, bland de lärare som utforskar informationstekniken, i hög utsträckning motiveras av undervisningsrelaterade och elevutvecklande behov, medan arbetet med att leda skolans arbete med verksamhetsintegrering av IT i högre utsträckning motiveras av organisationsrelaterade behov, samt att dessa skilda motiv framträder på olika och systemiskt inkonsekvent sätt inom skolan. Utifrån studiens resultat formuleras tre interrelaterade utmaningar för skolutveckling. Dessa rör (a) praxis- och objektsförståelse, vilket uppfattas ha betydelse för möjligheter att åstadkomma gemensam riktning i ett kollektivt och flerstämmigt arbete, samt (b) förutsättningar för gränsöverskridande lärprocesser inom skolan mellan lärare sinsemellan liksom mellan lärare och skolledning jämte (c) processledarskap och dess förutsättningar.
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
- Lindberg, Ola J., et al.
(author)
-
Developing awareness of digital competence and skills through dialogue – a methodological reflection
- 2017
-
In: INTED2017: 11th International Technology, Education and Development Conference. - : IATED. - 9788461784912 ; , s. 5679-5686
-
Conference paper (peer-reviewed)abstract
- Great expectations have been placed on information and communication technology (ICT) to change and improve education. In research and evaluations, the picture seems to be of expectations not yet realized. To be able to change practice in the area of ICT in education, one key issue often put forward is teachers’ professional development (TPD). This paper investigates an alternative way of stimulating TPD in the area of ICT in education by building on ideas of formative intervention. The aim of this paper is to present an interview model used in a research project as a tool to develop awareness of digital competence and skills among upper secondary school teachers and discuss this as a model for TPD in the area of ICT. Furthermore, the aim is to present early results from an analysis of teacher interviews using the model and discuss the limitations and possible strengths of this model in relation to other models of formative intervention research and change in practice.
|
|
7. |
|
|