SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Helander Karin 1951 ) "

Search: WFRF:(Helander Karin 1951 )

  • Result 1-10 of 38
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Den skrattretande teatern : ett år med Gösta Ekman och hans vänner
  • 2009
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Vad betyder skrattet, det som får oss att skratta vad är det egentligen? På Teaterhögskolan i Stockholm ägnade skådespelare och magisterstudenter ett år åt att i första hand praktiskt, men också teoretiskt, utforska det skrattretande. Under ledning av professorerna Gösta Ekman och Karin Helander, tillsammans med delar av Sveriges främsta humorelit har studenterna studerat äldre och nyare genrer inom komisk gestaltning. Karaktärsarbete, fars, clown, standup och improvisationsteknik stod på schemat. Stor vikt lades även vid att utforska rörelsens komiska potential.En ständigt pågående diskussion fördes kring det skrattretande, både mellan studenter och lärare liksom även mellan Karin Helander och Gösta Ekman. Stora delar av de senares inspelade samtal finns återgivna i boken. Flera av årets gästföreläsare bidrar med egna tankar och reflektioner kring skrattretande scenkonst. Med Karin Helander som ciceron och Gösta Ekman i centrum, i gott sällskap av flera av magisterårets gästföreläsare och inte minst magisterstudenterna själva, leds vi in i den skrattretande teaterns mångfasetterade värld. Karin Helander är professor i teatervetenskap, prisbelönt föreläsare och lektor vid Stockholms universitet.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  • Helander, Karin, 1951- (author)
  • Barn i dramatiken, på scenen och i publiken
  • 2019
  • In: I avantgardets skugga. - Göteborg : LIR.skrifter. - 9789188348920 ; , s. 47-73
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • Children in plays, on the stage and in the audience Children’s theatre is a reflection of contemporary views on children and childhood. Adults and parents, as well as playwrights, actors, directors, pedagogues, and critics dictate the underlying purposes of theatre for the youngest audiences. Traditionally, the adult world has insisted on a theatre that serves either serves a purpose or entertains, and preferably does both. During the first decades of the twentieth century Swedish theatres produced new plays written by pioneering playwrights, such as Anna Maria Roos, Anna Wahlenberg and Walter Stenström. Sometimes the cast was mixed with both adults and children. Children were created in the plays, they were present in the auditorium and sometimes also on the stage. In some typical performances, children are found in opposition to the grown-ups within different social environments and contexts, from fairy tale castles to poverty. Childhood embraces conflicts and challenges and the children represent courage, common sense, faithfulness and love. The critics often praise the frank and charming child actors, but have problems with the valuations of theatre for a young audience. This chapter analyses shifting representations and functions of children and childhood in the works of Roos, Wahlenberg, and Stenström. The focus of the study is on plays themselves, as well as reviews and other archival source material.
  •  
6.
  • Helander, Karin, 1951- (author)
  • Barndomsbilder : Ingmar Bergman och teatern
  • 2019
  • In: Kungl. vitterhets historie och antikvitets akademien. - Stockholm : Kungl. Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien. - 9789188763150
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  • Helander, Karin, 1951- (author)
  • Barnteater i tiden
  • 2009
  • In: Från Prosperos ö till Illyrien. - Göteborg : Göteborgs stadsteater.
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 38

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view