SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Holmberg Annelie 1968 ) "

Search: WFRF:(Holmberg Annelie 1968 )

  • Result 1-10 of 13
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Westerlund, Stina, 1968-, et al. (author)
  • Sverige: Slöjdämnets situation, utveckling och forskning under 2009–2018
  • 2018
  • In: Techne series. - : OsloMet University Library. - 1238-9501 .- 1893-1774. ; 25:3, s. 74-93
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Perioden 2009–2018 har varit mycket händelserik för slöjdfältet i Sverige. Den svenska grundskolan har fått en ny läroplan inklusive ny kursplan för slöjdämnet. Lärarutbildningen har förnyats och reviderats ett flertal gånger. Antalet disputationer med anknytning till slöjdämnet har under perioden ökat jämfört med tidigare. I föreliggande text analyseras slöjdfältets utveckling utifrån ett utbildningsekologiskt ramverk och ur flera perspektiv. Ett läroplansteoretiskt perspektiv synliggör förändrade förutsättningar genom policy och olika styrdokument, vilka syftar till konsekvenser i praktiken inom såväl grundskola som lärarutbildning. Här riktas fokus mot de olika reformer som påverkat slöjdområdet, samt den nya läroplanens faktiska genomslag. Ett utbildningsekologiskt perspektiv bidrar till att förtydliga bilden av slöjdämnet inom såväl en pedagogisk, vetenskaplig som samhällelig kontext. Analys av tidsperioden visar att förändringar i lärarutbildning och ny kursplan för grundskolan kommit att påverka slöjdundervisningen, men att i policy avsedda förändringar inte fullt ut realiserats. Påståendet stöds bland annat av den nationella ämnesutvärderingen av grundskolans slöjdämne som genomfördes 2015. Verksamheten kan kritiseras för bristande likvärdighet i såväl grundskola som inom lärarutbildning. Det svenska slöjdfältet är ännu ett ungt forskningsområde som först år 2013 erhöll sin första professor. Efter att tio doktorander disputerat och ett förhållandevis stort antal studier publicerats inom fältet under den aktuella periodenhar möjligheterna till forskarutbildning minskat. Avsaknaden av ett gemensamt nationellt forskningsämne försvagar och försvårar nödvändig utveckling. Det sammantagna resultatet visar att slöjdfältet som helhet står relativt starkt, men att det också står inför utmaningar i såväl grundskola och lärarutbildning och gällande att realisera ett slöjdämne på vetenskaplig grund.
  •  
2.
  • Holmberg, Annelie, 1968- (author)
  • Craft skills and creativity
  • 2009
  • In: Bulletin of Institute of Vocational and Technical Education. - Nagoya : Bulletin of Institute of Technology and Vocational Education Graduate School of Education and Human Development, Nagoya university. - 1348-4893. ; :6, s. 70-77
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • The aim in this study, here related to, is to investigate how the textile subjects in the education of teachers in textiles in Uppsala changed during the period 1955-2001. What has the introduction into the academic, scientific tradition meant for the textile education? The aim is to describe what developments occurred as a result of this influence on the subject area, by analyzing the causes and factors inherent in this process. The period under consideration has been divided into four parts. These mirror periods of structural change in the education courses, which have been identified through the written documents and from verbal sources.
  •  
3.
  • Holmberg, Annelie, 1968- (author)
  • Craft skills and creativity
  • 2009
  • In: Bulletin of Institute of Vocational and Technical Education. - Nagoya : Bulletin of Institute of Technology and Vocational Education Graduate School of Education and Human Development, Nagoya university. - 1348-4893. ; :6, s. 70-77
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
4.
  • Holmberg, Annelie, 1968- (author)
  • Elevers minnen från slöjdundervisning
  • 2021
  • In: Techne series. - Oslo : OsloMet - Oslo Metropolitan University. - 1238-9501 .- 1893-1774. ; 28:4, s. 133-148
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Syfte är att i essäform föra ett resonemang om egentillverkade föremåls position i minnen från slöjdundervisning. Varför minns vi föremål och vad kan bidra till minnens tillsynes starka position? Empirin består av skriftliga minnena, i form av ett urval omdrygt 200 brev från elever som deltagit i slöjdundervisning. Breven är resultatet av ett publikt upprop inför utställningen Skolslöjd vid Nordiska museet år 2012. Analysen är genomförd genom en kvalitativ textanalys av brevens innehåll. Som stöd i resonemanget kring resultatet av brevens analys används begrepp och tankegångar från litteratur och forskning med fokus på minnen av föremål och ett meningsskapande i samband med tillverkning av föremål. Utöver detta används även forskning om minnen från undervisning. Texten, analys och litteratur i samverkan, visar avslutningsvis att föremål kan hjälpa individen att minnas men attdessas betydelse påverkas av bland annat tid och kontext. Föremålen både formar och framkallar minnen. Elevens upplevelser (såväl positiva som negativa) av föremålet och tillverkningen av dessa tycks påverka de minnen som skapas. Empirin och den valda litteraturen bidrar tillsammans till förståelse om vad elever minns och detta bidrar till reflektion gällande föremålens roll i slöjdundervisning och undervisningens utformning. 
  •  
5.
  • Holmberg, Annelie, 1968- (author)
  • Hantverksskicklighet och kreativitet : Kontinuitet och förändring i en lokal textillärarutbildning 1955-2001
  • 2009
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • The aim in this study is to investigate how the textile subjects in the education of teachers in textiles in Uppsala changed during the period 1955-2001. What has the introduction into the academic, scientific tradition meant for the textile education? The aim is to describe what developments occurred as a result of this influence on the subject area, by analyzing the causes and factors inherent in this process. The period under consideration has been divided into four parts: 1955–1961, 1961–1977, 1977–1988 and 1988–2001.The research uses three different sources: documents, interviews and artefacts. The documents include both national and local aspects. To increase the understanding of the work and education 9 interviews have been made with current teacher educators. The artefacts show the transformation of the educators’ intentions and aims, which are expressed in the documents examined, into a physical entity by the students.In the investigation of what changes the concept of practical knowledge will be used. Practical knowledge is considered to form the core of textile education. Practical knowledge is assumed to consist of action, professional knowledge and reflection.Government directives have influenced textile education. Economical and structural assumptions have shaped how the courses have been run and what elements have been included in these. In the change that gradually occurred during the investigated time, the inherent pride in the subject area and the traditions linked to the courses seems to have slowly diminished. The redefinition of textile education as part of the university minimized the value of the education’s core based in action and domestic history. The continued production of artefacts within the course, suggests that despite the use of scientific and research terminology, the manual skills and action were seen as an essential part of the education.
  •  
6.
  • Holmberg, Annelie, 1968- (author)
  • Händer som lyder : hantverkarna vid Handarbetets Vänner
  • 2015
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Hantverkarna vid Handarbetets Vänner har allt sedan starten 1874 tillverkat textilier av högsta kvalitet. Vid ateljén har konstnärers och formgivares skisser omvandlats till sofistikerade broderier och vävnader som sedan har fått smycka både offentliga och privata rum. Trots detta har hantverkarna oftast arbetat i det fördolda. De har sällan berättat om produktionen och inte heller krävt att få ta plats i utställningar och publikationer. Deras främsta uttryckssätt har varit själva arbetet.Syftet med denna bok är att låta hantverkarna berätta: om metoder och strategier och om Handarbetets Vänner som kreativ miljö. I deras vittnesmål finns verksamhetens hela historia införlivad. De nötta trappstegen, dunkande vävstolarna och fräna dofterna från färgeriet manifesterar en värld där höga krav på konstnärlighet och material omsätts i handling. Hur går det till? Manualerna är få. Desto viktigare är det tysta lärandet, den kreativa dialogen - och att ha händer som lyder.
  •  
7.
  • Holmberg, Annelie, 1968- (author)
  • Masters and Apprentices of Textiles Craft
  • 2013
  • In: Techne series. - 1238-9501 .- 1893-1774. ; 20:3, s. 20-32
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This article describes how the craftsmen at the workroom at Handarbetets vänner, Stockholm, learned their craft skills during the years 1948‒2012. What this knowledge consisted of and how the apprentices’ knowledge grows into skillfulness. Interviews with 15 weavers and embroiderers who have worked during the time period form the empirical material. The period of time was chosen according to the informants ́ times of employment.The strategies for learning are affected by dialogue between the craftsmen, both a verbal and a silent dialogue. The dialogue is an important part of the learning even though the making is central. The workroom forms its own way of making textile art, a way of doing that is learned from master to apprentice. In this situated knowledge, the different masters have their own ways of for instance mixing color and material, all corresponding with core values. The learning is also affected by the artistic leader and the artist.The learning within the workroom occurs in the making of objects, but never at the cost of the quality of the objects. The core values of the establishments, and the fact that there is a strive to be profitable, makes the circumstances. The collaboration with the artist in creating unique textile art is the primary goal; the learning is something that is taken for granted in order to withhold the competence in the establishment.
  •  
8.
  • Holmberg, Annelie, 1968- (author)
  • Spår av lärande - föremål som källa
  • 2011
  • In: Vetenskapliga perspektiv och metoder inom slöjdfältet. - Vasa, Finland : Åbo Akademis Förlag. - 9789525097320 ; , s. 247-259
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • Kan föremål som källa bidra i forskning om undervisning? Lämnar olika tiders lärandetraditioner spår i de föremål som tillverkas under utbildning och vilka metoder kan användas då föremålen studeras? Syftet med artikeln är att i någon mån besvara dessa frågor, att förmedla ett exempel på forskning där föremålen varit avgörande för resultatet. Verbalisera den metod som använts, analysera den samt relatera till tidigare dokumenterade metoder som använts inom till exempel traditionen Material culture. Visa att föremål framställda av textillärarstuderande under utbildning kan berätta något om utbildningskulturen de var en del av.De två föremål som här studeras är två broderier utförda av studerande inom textillärarutbildningen i Uppsala. En väska med en broderad, stiliserad ros och ett dekorativt broderi med surialistisk mönsterbild att hänga på väggen. Genom stygn och applikationer materialiseras ett lärande i de uppgifter som lärarutbildarna utformar. Stringent och utsökt eller kreativt och personligt är ord som beskriver de båda analysobjekten, orden beskriver olika tiders målsättningar med lärande. Lärande är en process som kan pågå i livets alla situationer och är därmed inte begränsad till undervisning, lärande är en aktiv förändring av en människa (Säljö, 2000). Jag tolkar här lärande som en process där studenten är aktiv. Studentens lärande lämnar spår, meddelanden, som kan berätta om såväl studentans som utbildningens lärandeprocesser och intentioner. Det lärande som i denna artikel studeras är kopplat till en sluten utbildning och utbildningskultur. Föremålen återfinns även i en mer omfattande analys där även intervjuer och dokument analyseras.
  •  
9.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 13

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view