SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Joborn Martin) "

Search: WFRF:(Joborn Martin)

  • Result 1-10 of 40
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Aronsson, Martin, et al. (author)
  • FBI-BAS, Framtidssäkra BangårdsInvesteringar - Pilot BAngods-Sävenäs
  • 2015. - 8
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Projektet fokus har varit att undersöka möjliga metoder för att dimensionera en framtida rangerbangård givet långtidsprognos och dagens trafikering av bangården. Begreppet ”knytning” definieras som den ”bokning” som vagnen har från ankommande tåg till avgående tåg. Knytningen spelar stor roll för effektiviteten, produktiviteten och belastningen på bangården. Projektet har undersökt olika möjligheter att skapa en statistisk modell av knytningarna från historiskt material, ett års trafik, på bangården. Frågeställningen har varit att se om det statistiska materialet är tillräckligt signifikant för att kunna skapa en statistisk modell av knytningarna, samt hur denna modell skall vara utformad för att kunna anslutas till det prognosdata som lämnas från systemen Samgods och Bangods. Resultatet från projektet visar att det är viktigt att utgå från en nationell nivå även för en mer detaljerad analys av rangerbangårdars belastning, så att man då bygger vidare på det resultat som genereras från Samgods. Den nuvarande kopplingen mellan Samgods-Bangods är dock svag och bör stärkas eller ersättas med alternativ eller kompletterande metod för nationell analys av järnvägens godstransporter. I projektet provades en hypotes att man kunde direkt utgå från basårets tåg och tåginnehåll, för att skatta prognosårets tåginnehåll genom statistiska metoder. Emellertid blir den statistiska modellen för svag och framför allt riskerar detta angreppssätt att cementera fast brister i den nuvarande transportstrukturen. En statistisk metod bör därför användas som komplement till en övergripande nationell analys, snarare än att vara den nationella analysen. Det statiska metod som skissa på i projektet är mycket lämplig för att till prognoser lägga till det ”brus” i transportflödet som finns. Detta ”brus” är en mycket viktig komponent i bedömningen av en rangerbangårds belastning. Rapporten avslutas med att ge några förslag på förbättringar i befintliga processer och system samt redovisar även en del idéer på alternativa kapacitetsmodelleringar och behov av kompletterande data för att få en sammanhängande process mellan prognosarbete och kapacitetsberäkning. Projektet rekommenderar tre olika fortsättningsstudier: 1) Utveckling av alternativ metod för skattning av belastning på rangeringsbangården; 2) Undersöka om Nemo eller något alternativt verktyg kan vara lämpligt för att skapa en tågplan som är väl anpassad för prognosårets transportbehov; 3) Utveckling av prototyp för att ”skapa innehåll” till prognostiserade tåg, vilket behövs för bedömning av rangeringsbehov; 4) Vidare är det önskvärt att införa en tidsdimension till flöden och transportbehov i resultaten från Samgods. Ett flertal godstyper har krav på avsändningstid och/eller frammetid vilket utgör viktiga begränsningar på de faktiska dygnsvis transporterna och spelar stor roll för bangårdens beläggning. I närtid och för att vinna tid kan respektive varugrupp eventuellt schabloniseras med dylika krav på avsändningstid och frammetid.
  •  
2.
  • Aronsson, Martin, et al. (author)
  • Kapacitet på rangerbangården Hallsberg: resultat från projektet PRAGGE2
  • 2016
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Denna rapport beskriver dels en metod att bedöma rangerbangårdens förmåga att hantera tågbildning och dels en pilotstudie som gjorts i Hallsberg i projektet PRAGGE2. Metoden, kallad PRAGGE-metoden, bygger på att en optimerande programvara utvecklad i tidigare projekt, kallad RanPlan, används för att undersöka det extra arbete som olika bangårdsutformningar ger upphov till. Extraarbete mäts som ett nyckeltal, ER (extra valldrag), som är en funktion av antalet vagnar som får hanteras flera gånger över rangervallen. Ju högre ER-värde desto arbetsammare är det för bangården att skapa de avgående tågen. Inom ramen för denna studie har riktningsgruppens antal spår samt längder undersökts, U-gruppens betydelse för Hallsbergs rangerbangård har belysts med speciellt fokus på den nuvarande situationen med det ibland förekommande tågkön in till infartsgruppen. Vidare har en enklare undersökning av ett ev. spårbehov för s.k. ”block-swaps” (byte av ett fåtal större vagnsgrupper mellan tåg) gjorts samt även ett försök att påbörja en kategorisering eller kapacitetsbeskrivning av en rangerbangård.
  •  
3.
  • Aronsson, Martin, et al. (author)
  • Kapacitetsanalys av Sävenäs rangerbangård: Spårbehov på riktningsgruppen undersökt i projektet PRAGGE
  • 2016. - 6
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • I denna rapport analyseras kapaciteten på riktningsgruppen vid Sävenäs rangerbangård. Analysmetoden bygger på att schemalägga rangeringsrörelserna som krävs för att skapa de avgående tågen givet en viss bangårdskonfiguration. Schemaläggningen görs med matematisk optimering varvid antalet extra rörelser minimeras och används som ett mått för att bedöma belastningen på bangården. Resultatet är att minst 29 spår krävs på riktningsgruppen för att genomföra 2014 års trafik på ett rimligt sätt. En viktig iakttagelse är att antalet hanterade vagnar per tidsenhet inte ensamt är ett bra mått på belastningen på bangården, utan vagnarnas ståtid, antal destinationer och antalet ankommande respektive avgående tåg är exempel på andra parametrar som spelar stor roll för belastningen.
  •  
4.
  • Aronsson, Martin, et al. (author)
  • Kapacitetsanalys av tre olika utbyggnadsalternativ av Sävenäs rangerbangård: resultat från pilotstudien av Sävenäs i projektet PRAGGE2
  • 2016
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Följande rapport redovisar arbetet med en av två piloter i projektet PRAGGE2, undersökning av tre bangårdsalternativ för rustningen/ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg. I detta arbete har en metod utvecklad under det första PRAGGE-projektet använts för att studera tre olika utvecklingsalternativ av rangerbangården i Sävenäs, framtagna av Sweco i separat projekt. PRAGGE-metoden bygger på att mäta det extra arbete i termer av att mäta det antal gånger en vagn rangeras extra på bangården på grund av trängsel, väsentligen för få spår att bygga avgående tåg på. Metoden utgår från den i utfallsdata definierade tidtabellen och bokningen och skapar en rangerplan med minimalt antal extra rangerade vagnar över vall. Green Cargo har för PRAGGE2 ställt data från 2014 års trafik till vårt förfogande. Resultatet från pilotstudien är att en av bangårdsutformningarna från Swecos tre framtagna alternativ inte bedöms ha tillräcklig kapacitet medan de två andra har utvärderats vidare. Den ena av dem bedömdes dock inte få plats på den yta som anses kunna ställas till förfogande varvid enbart ett alternativ återstår. Erfarenheten från piloten är att PRAGGE-metoden fungerar som en kvantitativ utvärderingsmetod för att bedöma kapaciteten på föreslagen grov utformning av rangerbangården och som kompletterar de kvalitativa utvärderingsmetoder som också används.
  •  
5.
  • Aronsson, Martin, et al. (author)
  • Kapacitetsutnyttjande på järnvägen år 2030
  • 2015. - 8
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • I denna rapport estimeras den belastning som kan uppstå på Sveriges järnvägssystem år 2030 om tillväxten för godstransporter blir som prognoser förutspår. Hänsyn har tagits till de kända planerade utbyggnaderna av infrastrukturen. Resultaten visar att det på delar av nätet kommer att bli mycket hög belastning – högre belastning än vad som idag anses hanterbart. Det gäller speciellt Södra Stambanan. På Västra Stambanan och den enkelspåriga delen av Godsstråket genom Bergslagen nås också ett mycket högt belastningsläge. Passagerartrafiken har i denna studie antagits vara konstant, dvs passagerartrafiken 2030 antas ha samma omfattning som 2010. Detta gör att skattningen av belastningen kan betraktas som konservativ, eftersom även persontrafiken förutspås att öka fram till 2030. Rapporten är slutrapport från projekt ”KLIPS – Klimat på spåret”.
  •  
6.
  • Gestrelius, Sara, et al. (author)
  • Towards a comprehensive model for track allocation and roll-time scheduling at marshalling yards
  • 2017
  • In: Journal of Rail Transport Planning & Management. - : Elsevier BV. - 2210-9706 .- 2210-9714. ; 7:3, s. 157-170
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This paper considers multi-stage train formation with mixed usage tracks at a marshalling yard without departure yard. A novel integer programming model for scheduling shunting tasks as well as allocating arrival yard tracks and classification bowl tracks is presented. By taking a comprehensive view of the marshalling yard operations, more effective schedules can be found, and a variety of characteristics can be optimised, including shunting work effort, number or cost of tracks, and shunting task start times. Two different objective functions are evaluated: minimising work effort in terms of wagon pull-backs and minimising track costs. A procedure for finding a hot-start solution with few wagon pull-backs is also presented. The proposed model is tested on real data from Sävenäs marshalling yard in Sweden. The results show that the method is able to return an optimal schedule for a planning period of 4 days if the hot-start solution is optimal or the remaining problem is tractable for the heuristics in CPLEX.
  •  
7.
  • Svedberg, Victoria, et al. (author)
  • Dynamic Pricing of Track Capacity
  • 2017
  • In: Transp. Res. Procedia. - : Elsevier BV. ; , s. 704-711
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • To reach a perfect competition on the tracks, new market based approaches to train timetabling needs to be investigated. In this paper, a process for dynamic pricing of track capacity is suggested. The process includes methods for calculating the supply of and demand for track capacity for an application for delivery commitments. These methods make it possible to apply techniques for dynamic pricing on the timetabling problem to find a market based price of a set of delivery commitments. Track capacity in high demand will thus get a higher price than capacity in less requested times and tracks, thus encouraging operators to avoid to request delivery commitments for trains to be operated during the most congested hours of the day. Subsequently, the congestion can be reduced and the timetabling process will be fair and flexible. © 2017 The Authors.
  •  
8.
  • Svedberg, Victoria, et al. (author)
  • Finding available track capacity using track capacity corridors
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • When adding a new train to an existing timetable, this often has to be done in a way that gives an efficient train path for the added train, while the existing trains in the timetable only can be shifted in restricted ways. A first step in the addition procedure is to find all the available track capacity that can be used for the train to be added, given its earliest possible departure time and latest possible arrival time. This available track capacity will form one or more capacity corridor from theorigin to the destination. In this paper we propose a method for handing all available capacity corridors that can be used when adding the train. The basis of the method is an optimization model, which includes all scheduling restrictions, securing that the capacity corridors are both feasible from a security viewpoint and also feasible with respect to the already planned trains.
  •  
9.
  • Svedberg, Victoria, et al. (author)
  • Railway Timetabling Based on Cost-Benefit Analysis
  • 2017
  • In: Transportation Research Procedia. - : Elsevier BV. - 2352-1465. ; 22, s. 345-354, s. 345-354
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The congestion on the tracks are increasing and to plan all requested trains on the tracks become harder. The infrastructure manager must have good methods for ruling out which operator gets its requested timetable. These methods must maximise the welfare and the decision must also be fully transparent to the operators. The aim of this paper is to develop and evaluate an optimization model for welfare cost. The welfare cost is minimised while considering the detailed constraints of the railway infrastructure. The resulting welfare cost can be used to perform a cost-benefit analysis to provide a value of possible future traffic. The cost-benefit analysis can be the base for several kinds of analyses, like finding the optimal number of departures or the best departure times, finding the economic value of a certain timetable, which are exemplified. The optimisation model is tested on a part of the Swedish railway network covering the entire area operated by the regional train operator Östgötatrafiken.
  •  
10.
  • Svedberg, Victoria, et al. (author)
  • Timetabling based on generalised cost
  • 2015. - 6
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • The liberalised railway market of today calls for new methods to plan the annual timetable. A conflict between two railway undertakings operating in the same market is hard to solve using the current method. Common price setting strategies such as auctions, framework agreements and spot markets may be of help. To administer a long term stability for an operator, framework agreements can be entered. These framework agreements should be valid for several years but still not consume too much capacity from other operators. In this report we propose a novel mathematical model calculating the benefit of subsidised traffic, based on the generalised cost of it’s timetable and optimisation models are developed. The calculated benefit is weighted against traffic from other operators, to provide a decision support for concluding the content of the framework agreements.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 40
Type of publication
reports (23)
journal article (7)
conference paper (5)
doctoral thesis (2)
licentiate thesis (2)
other publication (1)
show more...
show less...
Type of content
other academic/artistic (29)
peer-reviewed (10)
pop. science, debate, etc. (1)
Author/Editor
Joborn, Martin (34)
Ranjbar, Zohreh (13)
Aronsson, Martin (10)
Gestrelius, Sara (8)
Joborn, Martin, 1967 ... (5)
Lidén, Tomas, 1961- (4)
show more...
Svedberg, Victoria (4)
Wahlborg, Magnus (3)
Lidén, Tomas (2)
Peterson, Anders (2)
Lundgren, Jan (2)
Törnquist Krasemann, ... (2)
Melin, Kennet (2)
Josyula, Sai Prashan ... (2)
Johansson, Ingrid (1)
Thorslund, Birgitta (1)
Schmidt, Christiane, ... (1)
Peterson, Anders, Do ... (1)
Alfredsson, Hampus (1)
Nyman, Joakim (1)
Staack, Ingo (1)
Petit, Oliver (1)
Lundgren, Jan, Profe ... (1)
Danielsson, Per (1)
Häll, Carl Henrik, 1 ... (1)
Bohlin, Markus, 1976 ... (1)
Bohlin, Markus (1)
Nordmark, Thomas (1)
Palmqvist, Carl-Will ... (1)
Holmberg, Kaj (1)
Holmberg, Kaj, 1955- (1)
Lundgren, Jan, 1957- (1)
Warg, Jennifer (1)
Martin, Aronsson (1)
Kecman, Pavle, 1982- (1)
Corman, Francesco, 1 ... (1)
Liden, Thomas (1)
Leander, Per, 1947- (1)
Magnusson, Daniella ... (1)
Powell, Warren B., P ... (1)
Kordnejad, Behzad (1)
Huisman, Dennis, Pro ... (1)
Joborn, Martin, Dr. (1)
Strömberg, Ann-Brith ... (1)
Lundgren, Jan T., Pr ... (1)
Svedberg, Victoria, ... (1)
show less...
University
RISE (26)
Linköping University (16)
Mälardalen University (2)
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute (2)
Royal Institute of Technology (1)
Language
English (21)
Swedish (19)
Research subject (UKÄ/SCB)
Engineering and Technology (22)
Natural sciences (16)
Social Sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view