SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Johnsson Carl) "

Sökning: WFRF:(Johnsson Carl)

  • Resultat 1-10 av 69
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  •  
2.
  • Engström, Gunnar, et al. (författare)
  • The Swedish CArdioPulmonary BioImage Study : objectives and design
  • 2015
  • Ingår i: Journal of Internal Medicine. - : Wiley. - 0954-6820 .- 1365-2796. ; 278:6, s. 645-659
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Cardiopulmonary diseases are major causes of death worldwide, but currently recommended strategies for diagnosis and prevention may be outdated because of recent changes in risk factor patterns. The Swedish CArdioPulmonarybioImage Study (SCAPIS) combines the use of new imaging technologies, advances in large-scale 'omics' and epidemiological analyses to extensively characterize a Swedish cohort of 30 000 men and women aged between 50 and 64 years. The information obtained will be used to improve risk prediction of cardiopulmonary diseases and optimize the ability to study disease mechanisms. A comprehensive pilot study in 1111 individuals, which was completed in 2012, demonstrated the feasibility and financial and ethical consequences of SCAPIS. Recruitment to the national, multicentre study has recently started.
  •  
3.
  • Johnsson, Per, et al. (författare)
  • Primärvårdens möte med invandrare
  • 2009
  • Ingår i: Mänskliga möten över gränser : vård och social omsorg i det mångkulturella samhället. - 9789147084678 ; , s. 166-190
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
4.
  • Allwood, Carl Martin, 1952, et al. (författare)
  • Invandring, kultur och välbefinnande.
  • 2009
  • Ingår i: . I C.M. Allwood & P. Johnsson (red.), Mänskliga möten över gränser - Vård och social omsorg i det mångkulturella samhället. - Stockholm : LIBER. ; , s. 14-27
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
5.
  •  
6.
  • Allwood, Carl Martin, 1952, et al. (författare)
  • Möten och anpassningar i det multikulturella samhället.
  • 2009
  • Ingår i: I C.M. Allwood & P. Johnsson (red.), Mänskliga möten över gränser - Vård och social omsorg i det mångkulturella samhället. - Stockholm : LIBER. - 9789147084678 ; , s. 237-250
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
7.
  • Alvarsson Jan-Åke, Agüero Oscar, Bretschneider Peter, Brunius Staffan, Gumucio Juan Carlos, Gurt Carl-Johan, Hultkrantz Åke, Isacsson Sven-Erik, Johnsson Mick, Kurkiala Mikael, Liljefors-Persson Bodil, Perruchon Marie & Århem Kaj (författare)
  • Amerikas indiankulturer
  • 1997
  • Bok (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
8.
  • Andersson, Jan, 1965-, et al. (författare)
  • Bygdeväg : När 2 filer blir 1
  • 2023
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Sundbyberg kommun har genomfört en ombyggnation av en del av Ursviksvägen. En traditionell tvåfilig väg med skyltad hastighet på 30 km/tim byggdes om till en fil för bilar och två cykelfält, en på vardera sida om körfältet för bilar, det vill säga en 2 minus 1-väg. Före ombyggnation och efter ombyggnation tillfrågades boende och passerande individer om deras upplevelser av Ursviksvägen. I synnerhet var det utifrån perspektivet säkerhet och framkomlighet, vilket i sin tur kan kopplas till livskvalitet. Dessutom monterades kameror upp längs sträckan som registrerade trafikarbetet samtidigt som insamlandet av individers upplevelser pågick. Resultaten från enkäten är mycket entydiga. Ombyggnation av delsträckan på Ursviksvägen mottogs väldigt väl. Den upplevda tryggheten, säkerheten och framkomligheten påverkades positivt, i synnerhet för cyklister och fotgängare. Bussresenärers upplevelse var också positiv även om effekten av ombyggnationen inte var lika stark. Dessa resultat erhålls utan att bilisters upplevelse av framkomlighet försämrades. Ytterligare analyser visade att om man var nöjd med säkerheten, tryggheten och framkomligheten i området var man också mera nöjd med området runt Ursviksvägen.En rad analyser genomfördes efter detta huvudresultat för att försöka förstå variationen i svaren bättre. I huvudsak studerades om svaren på frågorna påverkades av om respondenten nyttjade Ursviksvägen som fotgängare, bilist, bussresenär eller cyklist. Dessutom analyserades om ombyggnationen lett till ett förändrat färdmedelsval. Slutligen analyserades om de respondenter som har barn i de skolor som ligger utmed Ursviksvägen har andra upplevelser än de respondenter som inte har barn vid en skola utmed Ursviksvägen. Oavsett hur data analyserades framkom positiva effekter av ombyggnationen. Ett exempel på analys där respondenter med barn i skolor utmed Ursviksvägen jämfördes med respondenter utan barn.Resultatet visade att respondenter med barn i någon av skolorna var signifikant nöjdare med alla de aspekter i trafikmiljö som enkäten berörde men detsamma gällde även de som inte hade några barn i skolorna. Däremot visade resultaten att respondenter med barn i skolorna var mindre nöjda med området innan ombyggnationen vilket innebar att de stod för den största ökningen. Värt att poängtera är också att eftermätningen visade att föräldrar som hade barn som gick eller cyklade till skola var måttligt nöjda med tryggheten och säkerheten för sina barn, då det högsta medelvärdet var drygt 4 på den 7-gradiga skalan.
  •  
9.
  • Andersson, Jan, et al. (författare)
  • När 2 filer blir 1: Ombyggnation av Ursviksvägen i Sundbyberg
  • 2023
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Sundbyberg kommun har genomfört en ombyggnation av en del av Ursviksvägen. En traditionell tvåfilig väg med skyltad hastighet på 30 km/tim byggdes om till en fil för bilar och två cykelfält, en på vardera sida om körfältet för bilar, det vill säga en 2 minus 1-väg. Före ombyggnation och efter ombyggnation tillfrågades boende och passerande individer om deras upplevelser av Ursviksvägen. I synnerhet var det utifrån perspektivet säkerhet och framkomlighet, vilket i sin tur kan kopplas till livskvalitet. Dessutom monterades kameror upp längs sträckan som registrerade trafikarbetet samtidigt som insamlandet av individers upplevelser pågick. Resultaten från enkäten är mycket entydiga. Ombyggnation av delsträckan på Ursviksvägen mottogs väldigt väl. Den upplevda tryggheten, säkerheten och framkomligheten påverkades positivt, i synnerhet för cyklister och fotgängare. Bussresenärers upplevelse var också positiv även om effekten av ombyggnationen inte var lika stark. Dessa resultat erhålls utan att bilisters upplevelse av framkomlighet försämrades. Ytterligare analyser visade att om man var nöjd med säkerheten, tryggheten och framkomligheten i området var man också mera nöjd med området runt Ursviksvägen.En rad analyser genomfördes efter detta huvudresultat för att försöka förstå variationen i svaren bättre. I huvudsak studerades om svaren på frågorna påverkades av om respondenten nyttjade Ursviksvägen som fotgängare, bilist, bussresenär eller cyklist. Dessutom analyserades om ombyggnationen lett till ett förändrat färdmedelsval. Slutligen analyserades om de respondenter som har barn i de skolor som ligger utmed Ursviksvägen har andra upplevelser än de respondenter som inte har barn vid en skola utmed Ursviksvägen. Oavsett hur data analyserades framkom positiva effekter av ombyggnationen. Ett exempel på analys där respondenter med barn i skolor utmed Ursviksvägen jämfördes med respondenter utan barn.Resultatet visade att respondenter med barn i någon av skolorna var signifikant nöjdare med alla de aspekter i trafikmiljö som enkäten berörde men detsamma gällde även de som inte hade några barn i skolorna. Däremot visade resultaten att respondenter med barn i skolorna var mindre nöjda med området innan ombyggnationen vilket innebar att de stod för den största ökningen. Värt att poängtera är också att eftermätningen visade att föräldrar som hade barn som gick eller cyklade till skola var måttligt nöjda med tryggheten och säkerheten för sina barn, då det högsta medelvärdet var drygt 4 på den 7-gradiga skalan.
  •  
10.
  • Andersson, Jan, 1965-, et al. (författare)
  • Two minus one road equals improved quality of life
  • 2024
  • Ingår i: Transportation Research Interdisciplinary Perspectives. - : Elsevier. - 2590-1982. ; 26
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Background: Sundbyberg municipality (part of greater Stockholm) has reconstructed a traditional two-lane road, with an allowed speed limit of 30 km/h, into a road with one car lane and two bicycle lanes, one on either side of the car lane (a “two minus one road”). The aim was to increase traffic safety and accessibility, especially for bicyclists and pedestriansMethod: The design used was a before- an after-study including both subjective and objective measures. To collect subjective data a survey measuring quality of life was used by asking residents and travellers how they experienced the road and their neighbourhood. The collection of objective data was done with the help of video cameras recording traffic conflicts, vehicle speed and position on the roadResults: The reconstruction of the road had positive effects on quality of life in general, specifically safety, security, and accessibility for bicyclists and pedestrians. Something which was achieved without reducing car drivers’ experience of accessibility. Subsequent analyses were conducted to increase the understanding of different ‘sub-groups’. Specifically, analyses assessed: if responses could be linked to modal choice; whether the reconstruction of the road resulted in a modal shift; and whether it was any differences between respondents who had or had not a child attending any of the local schools. Overall, the responses from the ‘sub-groups’ were not significantly different from each other (except for respondents with children). The video analyses on traffic safety showed no differences in conflicts before and after the reconstruction. The only negative result was that car drivers’ speed increased by 3 km/hConclusion: The reconstruction of roads with a traffic intensity, equivalent to the selected road is suitable for a two minus one road. Traffic safety, security, and accessibility will increase, but not at the expense of car drivers’ accessibility.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 69
Typ av publikation
tidskriftsartikel (32)
konferensbidrag (19)
rapport (7)
bokkapitel (7)
bok (2)
samlingsverk (redaktörskap) (1)
visa fler...
doktorsavhandling (1)
visa färre...
Typ av innehåll
refereegranskat (51)
övrigt vetenskapligt/konstnärligt (18)
Författare/redaktör
Johnsson, Carl (24)
Johnsson, Per (19)
Laureshyn, Aliaksei (18)
Johnsson, Charlotta (13)
Järvholm, Kajsa (7)
Flodmark, Carl-Erik (7)
visa fler...
Marcus, Claude (6)
Varhelyi, Andras (5)
Rydén, Lisa (4)
Allwood, Carl Martin (4)
Andersson, Jan, 1965 ... (4)
Henriksson, Per, 196 ... (4)
Olbers, Torsten (4)
Gronowitz, Eva (4)
Olbers, Torsten, 196 ... (3)
Johnsson, Martin (3)
D'Agostino, Carmelo (3)
Allwood, Carl Martin ... (3)
Andersson, Leif (3)
Borrebaeck, Carl A K (3)
Rubin, Carl-Johan (3)
Axelsson, Ulrika (3)
Hallberg, Ingalill R ... (3)
Gronowitz, Eva, 1956 (3)
Bendahl, Pär Ola (2)
Nilsson, Fredrik (2)
Karlsson, Jan (2)
Warell, Anders (2)
Kämpe, Olle (2)
Torén, Kjell, 1952 (2)
Jensen, Per, 1956- (2)
Engvall, Jan (2)
Dahlgren, Jovanna, 1 ... (2)
Dahlgren, Jovanna (2)
Ekwall, Olov, 1968 (2)
Almqvist, Sverker (2)
Wright, Dominic, 197 ... (2)
Wallén Warner, Henri ... (2)
Forward, Sonja, 1956 ... (2)
Svensson, Helena (2)
Wretstrand, Anders (2)
Johnsson, Åse (Allan ... (2)
Månsson, Johanna (2)
Östgren, Carl Johan (2)
Erlingsdottir, Gudbj ... (2)
Mårild, Staffan (2)
Berggren, Ulrik (2)
Brandberg, John, 196 ... (2)
Kerje, Susanne (2)
Fyhri, Aslak (2)
visa färre...
Lärosäte
Lunds universitet (54)
Göteborgs universitet (11)
Uppsala universitet (8)
Karolinska Institutet (7)
Linköpings universitet (6)
VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut (5)
visa fler...
Kungliga Tekniska Högskolan (3)
Umeå universitet (2)
Chalmers tekniska högskola (2)
Luleå tekniska universitet (1)
Örebro universitet (1)
RISE (1)
visa färre...
Språk
Engelska (57)
Svenska (12)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Teknik (35)
Samhällsvetenskap (19)
Medicin och hälsovetenskap (17)
Naturvetenskap (7)
Humaniora (2)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy