SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Köks Tönu) "

Search: WFRF:(Köks Tönu)

  • Result 1-3 of 3
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Hedén, Victor, et al. (author)
  • Det livslånga lärandet : Hur vi mött yrkesverksamma personer mitt i livet med högskoleutbildning
  • 2021
  • In: DAL-21 Det akademiska lärarskapet. - Skövde : Högskolan i Skövde. - 9789198366785 ; , s. 49-50
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Det livslånga lärandet har under de senaste åren växt fram som en av utbildningssektorns stora utmaningar på både individ- och samhällelig nivå. Ministrar123 så väl som Skolverket4 och Arbetsförmedlingen5 har lyft fram vikten av livslångt lärande och långsiktiga trender såsom globalisering, digitalisering och automatisering som både möjligheter och utmaningar för såväl utbildningsväsendet som samhället i stort. Till detta kan också läggas initiativ för samverkansprogram6 i syfte”… att ytterligare stärka samverkan mellan näringsliv, akademi och regering.” Dessa samverkansprogram bygger på ”… Sveriges och svenskt näringslivs styrkor och områden som bedöms vara av stor betydelse för framtida tillväxt”. Ett av dessa fyra samverkansområden är Kompetensförsörjning och livslångt lärande.När personal på Högskolan i Skövde och representanter från tillverkningsindustri hösten 2008 presenterade ett utbildningsförslag – Detta är vad industrin och Högskolan vill göra tillsammans för att stärka konkurrenskraften – togs det emot med öppna armar. Kurserna började vårterminen 2009 och fram tills vårterminen 2020 hade över 6000 personer från över 100 företag deltagit. Lejonparten av kurstillfällena har genomförts på Högskolan i Skövde men även på plats i Lidköping, Uddevalla, Essunga, Trollhättan, Oskarshamn samt i Göteborgsområdet och i Skåneregionen men även på distans.Inledningsvis så fanns en utbredd skepsis, som ibland skulle kunna identifieras som rädsla, mot mötet/gapet mellan arbetare/verkstadsmiljö och akademi men också för vad utbildningarnas konsekvenser skulle innebära (t. ex. Vad har högskolan att lära oss som arbetar i verkligheten? Finns det plats för mig då företaget utvecklas och förändras?). Två avgörande faktorer för att bemöta skepsis och rädsla var dels att lärarna hade egen gedigen erfarenhet från sektorn och att stor vikt lades vid att visa på relationen mellan vetenskapliga teorier, metoder och slutsatser samt verkstadsgolvets arbetsinnehåll, leveranser och internlogistik samt dels att företagsledningen tydligt visade att ny kunskap var avgörande genom att själva delta i de första utbildningsgrupperna. Allteftersom infann sig insikten att gapet nog mest varimaginärt och det blev allt mer tydligt att akademi och verkstadsmiljö båda befruktade varandra.Ett vanligt ingångsvärde bland studenter inom det Livslånga lärandet var ”… våra utmaningar är så speciella och unika…”. Detta visar sig emellertid inte stämma då personal från vitt skilda branscher och sektorer upptäcker att vardagens problem och frågeställningar i mycket stor utsträckning är de samma. Dock är det lätt att göra samma tankevurpa också på den akademiska sidan – dessa yrkesverksamma studenter är speciella och unika. Visst finns det speciella utmaningar i samband med bland annat schemaläggning (heldagar) och antagning (värdering av reell kompetens) men utmaningarna i klassrummet är i mångt och mycket de samma oberoende av om studenterna är 20-25 år eller 40-50 år. Det viktiga är att möta varje student och studentgrupp utifrån deras kontext och utgångspunkt7 så att de kan relatera till exempel, utmaningar och mål i undervisningen. Det har också visat sig vid flertalet tillfällen att en heterogen studentgrupp, som i dessa fall har deltagare från olika företag och branscher, skapar dynamik vilket främjar lärandet jämfört med en homogen grupp, alla från samma företag/avdelning, där frågeställningar och angreppssätt är likartade. Det samma har blivit tydligt vid de kurstillfällen då samläsning skett mellan programstudenter och det livslånga lärandet. Mötet mellan dessa studenter med vitt skilda utgångspunkter har ofta fallit mycket väl ut då det ger ökade möjligheter till arbetslivsanknytning för programstudenter med dubbelriktat erfarenhetsutbyte och positiv kvalitetspåverkan som konsekvens8.Företagsledningar har berättat om påtagliga förändringar på sina företag i såväl tankebanor som produktionsupplägg och ekonomiskt utfall. Kontakter med företagenhar initierat såväl efterfrågan på ytterligare utbildning som nya forskningssamarbeten. Kort sagt har det livslånga lärandet påtagligt berikat både undervisning och forskning.1 Förslag från analysgruppen Arbetet i framtiden: Livslångt lärande för framtidens arbetsmarknad2 https://www.regeringen.se/debattartiklar/2016/01/livslanga-larandet-ska-starkas/3 Betänkande av Utredningen om högskolans utbildningsutbud ISBN 978-91-38-24328-24 Det Livslånga och livsvida lärandet. Skolverket 1999 ISBN 91-89313-79-855 https://arbetsformedlingen.se/om-oss/var-verksamhet/utbildningsmaterial/livslangt-larande6 https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/07/regeringen-lanserar-fyra-offensiva-samverkansprogram/7 https://arbetsformedlingen.se/om-oss/var-verksamhet/utbildningsmaterial/livslangt-larande8 Elmgren & Henriksson, Universitetspedagogik 2013 ISBN 978-91-1-302297-0
  •  
2.
  • Köks, Tönu, et al. (author)
  • The role of advanced planning systems and simulation in supply/demand chain management
  • 2003
  • In: International Conference on Industrial Logistics 2003, Proceedings. - : International Centre for Innovation and Industrial Logistics - ICIIL. ; , s. 313-317
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Discrete-Event Simulation (DES) has become a commonly used tool for the modelling and analysis of logistics. A more novel approach to manufacturing problems is Advanced Planning Systems (APS). These are used in an optimization process for the planning of production, inventory, and transportations often integrated with ERP-systems. Supply/Demand Chains can be approached from a strategic, tactical, or operational level. Simulation tools and APS-systems are different approaches to a similar problem. The simulation approach involves connecting an Enterprise Resource Planning (ERP) system with a simulation system. The simulation system contains a model of the production, and 'real-time'-data is used to produce a realistic production plan, e. g. to minimize waste of resources, or setting more accurate delivery dates. APS-systems are using simultaneous data when considering resource allocation. APS-systems normally use a separate module for calculation and optimization. The optimization activity produces an improved plan where trade-offs are examined. In this paper a conceptual model is proposed and an overview is given on the two software tools, and their advantages and disadvantages. Their usefulness is discussed in the context of physical material flow in Supply Chain (SC). Finally some results and experiences from industrial simulation studies are presented.
  •  
3.
  • Köks, Tönu, et al. (author)
  • Using discrete event simulation to analyse production capacity utilization
  • 2003
  • In: ICOM 2003. - : Professional Engineering Publishing. - 1860584209 ; , s. 117-122
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Computer simulation, because it can be applied to operational problems that are too difficult to model and solve analytically, is an especially effective tool to help analyse Supply/Demand Chain (S/DC) [1] capacity utilization issues [2]. As part of the ongoing research project daisy [3] has a case study for analysing the benefit of interfacing an Enterprise Resource planning system (ERP) with a system for computer simulation. Connecting simulation tools to systems for ERP in order to import necessary input data to simulate production plans would be a proper way to apply computer simulation tools to this type of problems. Simulating production plans could have different purposes, e.g. minimizing waste of resources or setting accurate delivery dates. Technically the connection between the two systems, i.e. the simulation system and the ERP system, could be made in an uncomplicated manner, for instance using files or network-based solutions. Different purposes will require different response time between the two systems involved and thereby different solutions for the connection. The main question in this study is not the technical connection but rather which data to import and the needed quality of these data in order to analyse capacity utilisation. For those ho have built real life simulation models lack of realistically data is a well-known fact. This is due to obsolete or inaccurate product data in ERP systems.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-3 of 3
Type of publication
conference paper (3)
Type of content
peer-reviewed (3)
Author/Editor
Köks, Tönu (3)
Holm, Magnus (1)
Ujvari, Sandor, 1972 ... (1)
Hedén, Victor (1)
Nordqvist, Anders R. (1)
University
University of Skövde (3)
Language
English (2)
Swedish (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Engineering and Technology (3)
Natural sciences (1)
Social Sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view