SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Karlsson Häikiö Tarja) "

Search: WFRF:(Karlsson Häikiö Tarja)

  • Result 1-10 of 100
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Bendroth Karlsson, Marie, et al. (author)
  • Bild, konst och medier för yngre barn; kulturella redskap och pedagogiska perspektiv.
  • 2014
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Med texterna Barns visuella lärande och grafiska framställning (kapitel 2) och Bildsamtal och bildtolkning (kapitel 4) i boken Bild, konst och medier för yngre barn; kulturella redskap och pedagogiska perspektiv vill Karlsson Häikiö beskriva vikten av bildarbete i förskolan, lärarens kunskaper kring användandet av kulturella redskap har betydelse för den kvalitet som kan skapas för barnet i mötet med och lärandet genom bild. Med denna antologi vill författarna erbjuda perspektiv på hur man kan tänka om och arbeta med bild och konst i förskolan, men också på fritidshem och i skolans tidiga år. Ett kulturpedagogiskt perspektiv innebär att vi betonar den kulturella och sociala betydelsen för det kommunikativa och konstnärliga arbetet. När det gäller såväl pedagogisk som konstnärlig gestaltning är alltid de grundläggande frågorna vad? hur? varför? vem? intressanta att synliggöra och förstå. Det är en pedagogisk balansakt att ta del av barnens perspektiv och i rätt ögonblick utmana dem så att de utifrån egna intressen och önskemål kan lära sig mer om olika gestaltningsformer och om den visuella kultur de lever i. Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en verbal- och skriftspråklig kompetens. Det pedagogiska arbetet med bild, konst och medier har olika aspekter, sociala, kunskapsmässiga, kommunikativa och konstnärliga. Författarna enar att samtliga är betydelsefulla och det är viktigt att ingen av dessa aspekter hamnar i skuggan. De senare årens fokus på visualitet, visuell kultur, estetiska lärprocesser och teorier om lärande om, i, genom och med konst behöver diskuteras ytterligare i relation till yngre barn. Med exempel från olika projekt och aktiviteter diskuterar vi hur arbetet med bild i vid mening kan vara både lekfullt, meningsskapande, lärande och problematiskt.
  •  
2.
  • Bild, konst och medier för yngre barn : kulturella redskap och pedagogiska perspektiv
  • 2014
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Det är en pedagogisk balansakt att ta del av barns perspektiv och i rätt ögonblick utmana dem så att de utifrån egna intressen kan lära sig mer om olika gestaltningsformer och om den visuella kultur de lever i. Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en verbal- och skriftspråklig kompetens.Med denna antologi vill vi erbjuda kulturella redskap och pedagogiska perspektiv för att arbeta med bild och konst i förskolan, men också på fritidshem och i skolans tidiga år. Det pedagogiska arbetet med bild, konst och medier har olika aspekter – sociala, kunskapsmässiga, kommu­nikativa och konstnärliga. Vi menar att samtliga är betydelse­fulla och att det är viktigt att ingen av dessa aspekter hamnar i skuggan. De senare årens fokus på visualitet, visuell kultur, estetiska lärprocesser och lärande om, i, genom och med konst behöver diskuteras ytterligare i relation till yngre barn. Med exempel från olika projekt och aktiviteter diskuterar vi hur arbetet med bild i vid mening kan vara både lekfullt, meningsskapande, lärande och problematiskt.
  •  
3.
  • Magnusson, Lena O, lektor, 1963-, et al. (author)
  • Skapande verksamhet i förskolan – kreativt arbete med analoga och digitala redskap
  • 2018. - 1
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Ambitionen med denna bok är att synliggöra och inspirera till estetiskt skapande arbete i förskolepedagogisk verksamhet. Synen på förskolans estetiska verksamhet är i ständig förändring och de senaste decennierna har rumsliga begrepp som snickarrum och målarrum bytts ut mot ateljé, och i stället för temaarbete används nu ofta projekt och processinriktat arbete. Men vad händer i den vardagliga skapande verksamheten, hur möts lärare, barn och material? Hur möts digital och analog teknik, och hur används rummen och omvärlden? Det är några av de frågor som den här boken tar upp.Under arbetet med boken utkristalliserar sig ett antal centrala aspekter som visat sig fruktbara för pedagoger och lärare att reflektera över i relation till skapande verksamhet. Dessa är bland andra pedagogens roll, hur tid och rum organiseras, lekens betydelse liksom förhållandet mellan process och produkt. Bokens tre kapitel berör dessa aspekter på olika sätt, mer eller mindre teorinära, men den praktiska verksamheten i förskolan är central och framlyft i alla kapitel. Boken visar därmed ett stort antal exempel på skapande och estetiskt arbete från olika förskolor.Boken är användbar i lärarutbildningar för yngre barn men också i arbetslag.
  •  
4.
  • 3D digital modelling in visual arts education
  • 2024
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • The following 3D Digital Modelling in Visual Arts Education forms part of the Tilde seriesand is based on collaboration in a project involving Aalborg University and College University Copenhagen (Denmark), the University of Gothenburg and Umeå University (Sweden).The project’s aim was to explore the learning potential held by 3D sculpting for art teachersby identifying new image-making processes in modelling and sculpting. Another aim wasto integrate the project’s outcome in didactics and teaching activities for teacher educatorsin visual arts connected to the subject area.The project was fnanced by EDDA Norden during 2021 and several seminars werearranged to present research in the subject area visual arts, 3D modelling, and use of technology. The results may be of particular interest to a wider audience in the research felds ofvisual arts education, multimodal learning designs, and teacher education. The publicationis based on presentations made at Aalborg University in Copenhagen during the autumn of2021 and at a symposium called 3D-sculpting: A Nordic Higher Education CollaborationProject at the NERA conference held in Oslo in the spring of 2023. 
  •  
5.
  •  
6.
  • Buhl, Mie, et al. (author)
  • Digital 3D modelling as an expansion of the aesthetic repertoire for image-making practices. Concluding discussion
  • 2024
  • In: Tilde rapportserie. - 1103-8470. ; :Rapport nr. 20 : 3D Digital Modelling in Visual Arts Education, s. 74-85
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The final text, “Digital 3D modelling as an expansion of the aesthetic repertoire for image-making practices. Concluding discussion”, is written by the editors. In this contribution, Buhl and Karlsson Häikiö reflect on the results of the project where 3D and sculpting occupy the centre of attention. They reflect on the didactic possibilities afforded by the use of CAD programs and 3D scanning, sculpting and printing, yet also the challenges that arise when manual and haptic modelling skills turn into coding skills when the modelling is digitally produced. Which skills are developed or needed to understand the transformation from manual to digital? This transformation is discussed from societal, cognitive and technological perspectives and with regard to visual arts education. What happens when digital technology enters teaching?
  •  
7.
  • Elam, Katarina, et al. (author)
  • Educating Responsible Citizens; Intercultural Competence and Aesthetic Education
  • 2017
  • In: Learning Scenarios for Social and Cultural Change: Bildung Through Academic Teaching.. - : Peter Lang. - 9783631729304
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • The article is a joint product of researchers working within different disciplines and with different kinds of knowledge interests, but united by a common interest in the question of how aesthetic education can lead to intercultural competence and education of responsible citizens. What characterizes aesthetic education and how can a clarification of pedagogical tools of such education help us clarify intercultural competence as a learning goal? What are the connections between intercultural education and aesthetic education and how can the latter contribute to the former? Our approach to these issues is a practical one. This means that our efforts are focused on a critical investigation of the conditions of the possibility of intercultural education. Our main argument in the article is that the core of intercultural competence is of a particular type, is active rather than passive and open to radically different experiences than our own. Having this starting point, we in the first step identify some tools through which intercultural competence and education can be made possible. The notions of aesthetic education and empathy are among these tools. Identifying these tools, we in the next step connect the identified tools to basic impediments in the way of intercultural education like that of obstacles for intercultural competence to take form like hidden prejudices of educators in order to remove them and clear the way for intercultural education. As a result of these two steps, educators engaged in, and pupils educated by intercultural education, become empowered. They are then enabled to clarify their hidden prejudices and counteract them instead of being steered by them. They also become empathetic and “responsible citizens”.
  •  
8.
  •  
9.
  • Fabbi, Cristian, et al. (author)
  • Early Childhood Development and Education in The Kingdom of Eswatini
  • 2022
  • In: Global perspectives in Early Childhood Education : Valuing local cultures / McLeod, N., Emem, E. E., Garrison, D., Boyd, D. & Daly, A. (Eds.).. - London : SAGE Publications. - 9781529717822
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • The Kingdom of Eswatini (formerly known as Swaziland) is a landlocked country in Southern Africa, bordered by Mozambique to its northeast and the Republic of South Africa to its north, west and south (Unwin, 2012). The Kingdom of Eswatini recognises the importance of education in economic and social transformation. This is evidenced by the high priority given to the education sector in terms of overall public spending and the introduction of free primary education (FPE) in 2010, resulting in substantial improvements in access, participation and retention at primary and secondary levels. The overarching policy goal for Eswatini education is to provide high-quality education and lifelong learning opportunities to all citizens in order to support personal development and promote the country’s cultural development, economic growth and global competitiveness (MoET, 2018a). However, the education sector faces a number of unique challenges arising from the context. More than 75 per cent of the school-aged population live in impoverished rural areas, resulting in educational disparities between rural and urban children. Further exacerbating poverty is the high prevalence of HIV which impacts on the teaching labour force. This directly limits the educational opportunities of OVCs and creates additional challenges for the education system, arising from the extra academic, emotional and financial needs of OVCs. In writing this chapter, it is important to note that there is very limited research on the actual educational practice in Eswatini. While one of the authors, Cristian Fabbi was engaged in an intervention project involving Grade 0 in Eswatini in 2016, as part of an international NGO, much of this chapter relies on literature from global agencies such as the World Bank, UNICEF, the United Nations and the World Health Organisation. Where possible, policy documents from Eswatini have been drawn on but still there is a lack of data on the scale, scope and quality of services in relation to early education. This risks obscuring insights into rich cultural early learning practices that occur on a daily basis in the community and at home.
  •  
10.
  • Giardiello, Patricia, et al. (author)
  • A Finnish Perspective of Early Childhood Education
  • 2019
  • In: Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation. - Oxon England, New York USA : Routledge. - 9781138309647 ; , s. 138-155
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • The distinctive nature of Finnish Early Childhood Education and Care In Finland, as in the other Nordic countries, the concept Early Childhood Education and Care (ECEC) has traditionally been based on influences largely sought through developmental psychology (Rantala 2016; Taguma, Litjens, and Makowiecki 2013). Constructivistic influence has over time developed into a wide range of perspectives, and the social-constructivist approach to knowledge creation has challenged the child's individual learning-oriented, constructivist concept of information, and has raised a more perceptual understanding of learning cultural factors (Karlsson Häikiö, 2017). These paradigmatic changes in the field of early childhood education encompasses changes in the perception of the power relationship between child and adult and the quality of teaching (Hujala, Fonsén & Elo, 2012). Finland as a country is politically situated between the so called east and west. As in most European countries, Finland has strong international roots which offers a wide socio-cultural historical basis for early childhood pedagogy in Finland. From a historical perspective, the most noted influence in early childhood education has come from Germany, through the work of Friedrich Froebel’s principles on children’s growth (Salminen, 2017, p. 135), but also from many other countries in Europe, from Russia, North America, South America, and more recently from Australia and New Zealand. Finland in the main is influenced by Swedish pedagogical theories such as Dialogpedagogik (dialogic pedagogy) (Schyl-Bjurman and Strömberg-Lind, 1976) and Ansvarspedagogik (problem based pedagogy) (Bladsjö et al., 1984). During the 1970s Soviet Union pedagogy was also an influence (for example, Sukhomlinsky, 2016). During the last twenty years or so Finnish educational professionals have developed contacts and projects with colleagues in Baltic countries (Petersson et al., 2016). Also Te Whāriki pedagogy from New Zealand has become known in Finland. As later on described and exemplified in this Chapter, the Reggio Emilia Approach has come to play an important part with its pedagaogical philosophy.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 100
Type of publication
conference paper (38)
book chapter (27)
journal article (18)
editorial collection (5)
reports (4)
other publication (4)
show more...
book (2)
doctoral thesis (1)
licentiate thesis (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (74)
peer-reviewed (26)
Author/Editor
Karlsson Häikiö, Tar ... (89)
Karlsson Häikiö, Tar ... (8)
Hellman, Annika (6)
Lohilahti, Liisa (4)
McLeod, Naomi (4)
Buhl, Mie (3)
show more...
Kupferberg, Feiwel (3)
Bendroth Karlsson, M ... (3)
Mårtensson, Pernilla (3)
Nejadmehr, Rasoul (3)
Giardiello, Patricia (3)
Hildén, Dan Tommi (3)
Wu, Camilla (3)
Olsson, Bengt (2)
Lenz Taguchi, Hillev ... (2)
Asplund Carlsson, Ma ... (2)
Lindgren, Bengt (2)
Eriksson, Kajsa G. (2)
Örtegren, Hans (2)
Hernwall, Patrik, 19 ... (1)
Ahrenby, Hanna, 1978 ... (1)
Lindberg, Viveca, 19 ... (1)
Andersson, Ylwa, 196 ... (1)
Magnusson, Lena O, l ... (1)
Wallin Wictorin, Mar ... (1)
Lindgren, Monica, 19 ... (1)
Björck, Catrine, 196 ... (1)
Lindstrand, Fredrik, ... (1)
Ericson, Kerstin (1)
Lundh, Katti, 1959 (1)
Sundhall, Jeanette, ... (1)
Palmer, Anna, Docent (1)
Olsson, Bengt, 1946 (1)
Elam, Katarina (1)
Elam, Katarina, 1955 ... (1)
Stenhammar, Marie-Lo ... (1)
Wallin Victorin, Mar ... (1)
Sundhall, Jeanette (1)
Ericson, Kerstin, 19 ... (1)
Ericsson, Claes, 194 ... (1)
Fabbi, Cristian (1)
Okon, Emem E. (1)
Härkönen, Ulla (1)
Mårtenson, Pernilla, ... (1)
Gustafsson, Lovisa, ... (1)
Karlsson Häikiö, Tar ... (1)
Keskitalo, Pigga (1)
Häikiö, Tarja Karlss ... (1)
Nordström Graf, Rebe ... (1)
Lohilahti, L. (1)
show less...
University
University of Gothenburg (90)
University of Gävle (3)
Malmö University (3)
Umeå University (2)
University West (2)
Mid Sweden University (2)
show more...
Stockholm University (1)
Jönköping University (1)
University College of Arts, Crafts and Design (1)
University of Borås (1)
Karlstad University (1)
show less...
Language
English (64)
Swedish (34)
German (1)
Finnish (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (97)
Humanities (56)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view