SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Laginder Ann Marie 1951 ) "

Search: WFRF:(Laginder Ann Marie 1951 )

  • Result 1-10 of 77
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Abrandt Dahlgren, Madeleine, et al. (author)
  • I takt och otakt : om teori och praktik
  • 2009. - 1
  • In: Lärande på vuxnas vis. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144042763 ; , s. 43-59
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Denna bok belyser och jämför flera gemensamma brännpunkter i kommunal vuxenutbildning, folkhögskola och högskola: till vilka utbildningarna riktas, hur de utformas didaktiskt, hur de studerande betygssätts och bedöms. Författarna använder konkreta exempel när de diskuterar bland annat utbildares och studerandes perspektiv på dessa områden. Boken riktar sig till blivande och verksamma personalvetare, yrkes- och studievägledare samt pedagoger.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Andersson, Eva, et al. (author)
  • Deltagarröster om folkbildning på distans - motiv, betydelser och datoranvändning
  • 2006
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Folkbildningen representerar en på många sätt unik och annorlunda tradition för att göra människor delaktiga i kollektiva kunskaper och färdigheter. Det självvalda engagemanget i kunskapssökande, och tilliten till det demokratiska och jämbördiga samtalet som en ram för lärande, är två framträdande drag i den ideologiska konception som förknippas med folkbildning. Lärande och kunskapsbildning blir ett sätt att vara tillsammans, föra samtal och utveckla sig själv, sina intressen och ytterst samhället i sin helhet. I relation till denna tradition för bildning känns uttryck som undervisning, inlärning och kanske till och med utbildning alltför begränsade. Hela det målrationella språk som under senare år vuxit sig starkt i synen på lärande som ett sätt att ”förädla humankapitalet” och göra människor ”anställningsbara” blir missvisande. När lärande reduceras till att enbart bli medel för att nå andra, vanligtvis ekonomiskt mätbara, mål riskerar verksamheten bli inordnad i en förment rationell process där människors intressen och värderingar inte blir drivkrafter utan i stället kommer att uppfattas som kontraproduktiva för en närmast ingenjörsvetenskapligt målstyrd lärprocess.
  •  
5.
  • Andersson, Eva, et al. (author)
  • Dimensions of power : The influence of study circles
  • 2013. - 1
  • In: Popular education, power and democracy. - : NIACE - National Institute of Adult Continuing Education. - 9781862015791 ; , s. 99-121
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Popular education, a distinctive Swedish tradition of lifelong learning, has always concerned itself with the relationship between learning, power, and democracy in society, rather than having a purely individualistic and instrumental approach to learning for employability, which has dominated policy and practice. Through the themes of power and democracy, this book examines popular education's contribution to enhancing people's lives in communities. It reflects on the wider significance and explores the impact on the political culture of the state and the cultural politics of society within and outside Sweden, including the US, Japan, Canada, and Tanzania. As a comprehensive and unique collection, the book balances historical reflection, contemporary issues, and the international impact of popular education, combining theoretical analysis and empirical data.Show more Show less
  •  
6.
  • Andersson, Eva, 1957, et al. (author)
  • Dimensions of power: The influence of study circles
  • 2013
  • In: In A-M. Laginder, H. Nordvall & J. Crowther (Eds.) Popular Education, Power and Democracy. - Leicester : NIACE. - 9781862015791 ; , s. 99-121
  • Book chapter (peer-reviewed)
  •  
7.
  •  
8.
  • Andersson, Eva, 1957, et al. (author)
  • Distans, IKT, folkbildning och vardag. FOLKLIKT-projektet.
  • 2001
  • In: Paper presenterat vid Mimers årliga forskarkonferens, Härnösand, 6-7 november 2001 samt vid konferensen Forskning i Norden, Oslo, 28-30 maj 2001..
  • Conference paper (other academic/artistic)
  •  
9.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 77

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view