SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Levin Charlotta) "

Sökning: WFRF:(Levin Charlotta)

  • Resultat 1-10 av 16
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Cinato, Mathieu, et al. (författare)
  • Cardiac Plin5 interacts with SERCA2 and promotes calcium handling and cardiomyocyte contractility
  • 2023
  • Ingår i: Life Science Alliance. - : Life Science Alliance, LLC. - 2575-1077. ; 6:4
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • The adult heart develops hypertrophy to reduce ventricular wall stress and maintain cardiac function in response to an increased workload. Although pathological hypertrophy generally prog-resses to heart failure, physiological hypertrophy may be car-dioprotective. Cardiac-specific overexpression of the lipid-droplet protein perilipin 5 (Plin5) promotes cardiac hypertrophy, but it is unclear whether this response is beneficial. We analyzed RNA -sequencing data from human left ventricle and showed that car-diac PLIN5 expression correlates with up-regulation of cardiac contraction-related processes. To investigate how elevated cardiac Plin5 levels affect cardiac contractility, we generated mice with cardiac-specific overexpression of Plin5 (MHC-Plin5 mice). These mice displayed increased left ventricular mass and cardiomyocyte size but preserved heart function. Quantitative proteomics identified sarcoplasmic/endoplasmic reticulum Ca2+ ATPase 2 (SERCA2) as a Plin5-interacting protein. In situ proximity ligation assay further confirmed the Plin5/SERCA2 interaction. Live imaging showed in-creases in intracellular Ca2+ release during contraction, Ca2+ removal during relaxation, and SERCA2 function in MHC-Plin5 versus WT cardiomyocytes. These results identify a role of Plin5 in improving cardiac contractility through enhanced Ca2+ signaling.
  •  
2.
  • Björklund, Ulla, et al. (författare)
  • Audiovisual information affects informed choice and experience of information in antenatal Down syndrome screening : a randomized controlled trial
  • 2012
  • Ingår i: Patient Education and Counseling. - : Elsevier BV. - 0738-3991 .- 1873-5134. ; 86:3, s. 390-395
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • OBJECTIVE: To evaluate the effects of an information film on making an informed choice regarding Down syndrome screening, and women's knowledge and experiences of information. METHODS: Randomized controlled trial including 184 women in the intervention group and 206 controls recruited from maternity units in Stockholm, Sweden. The intervention was an information film presented as a complement to written and verbal information. Data were collected via a questionnaire in gestational week 27. Three different measures were combined to measure informed choice: attitudes towards Down syndrome screening, knowledge about Down syndrome and Down syndrome screening, and uptake of CUB (combined ultrasound and biochemical screening). RESULTS: In the intervention group 71.5% made an informed choice versus 62.4% in the control group. Women in the intervention group had significantly increased knowledge, and to a greater extent than the control group, experienced the information as being sufficient, comprehensible, and correct. CONCLUSIONS: An information film tended to increase the number of women who made an informed choice about Down syndrome screening. Participants were more satisfied with the information received. PRACTICE IMPLICATIONS: Access to correct, nondirective, and sufficient information is essential when making a choice about prenatal diagnostics. It is essential with equivalent information to all women.
  •  
3.
  • Faith-Ell, Charlotta, et al. (författare)
  • Jämställdhet i samrådsprocesser vid svenska vägprojekt : genusperspektiv på annonsering, deltagande och mötesinteraktion vid samråd med allmänheten
  • 2010
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Forskning om jämställdhet, genus och transporter har i liten utsträckning studerat hur deltagandet ser ut fördelat mellan könen och hur kvinnor och män kommer till tals i samrådsprocesser om stora infrastrukturprojekt. Tidigare mätningar har visat att männen dominerar samråden numerärt och att medelåldern på deltagarna är hög.Samråd är en process som inleds i förstudieskedet och pågår under hela planeringen och projekteringen av en väg. Syftet med samrådsprocessen är att kommunicera projektet med en vidare krets och att samla in synpunkter omvägens sträckning och dess påverkan på miljön och dem som är berörda. Syftet med föreliggande forskningsprojekt är att undersöka hur samråden vid svensk vägplanering ser ut i praktiken, vilka som kommer på samråd och hur de kommer till tals. Projektet har studerat kvinnors och mäns deltagande vid sammanlagt 16 samrådsmöten som arrangerades av dåvarande Vägverket (nu Trafikverket) under 2007 och 2008. Projektet innehåller tre delstudier.En explorativ studie som visar att 26 procent av deltagarna på samrådsmötena var kvinnor. De kvinnor som kom på mötena var mer aktiva än männen procentuellt sett, fler frågor ställdes av kvinnor i förhållande tillantal deltagande kvinnor. Både kvinnorna och männen var nöjda med informationen på mötena. Mätning av samtalstid (frågor och svar) visar att de män som talar på mötena talar längre i sekunder räknat, men att både kvinnor och män får lika mycket utrymme i svaren från vägprojektens experter.En separat delstudie som analyserade annonser till samråden. Annonsstudien visar att de flesta annonserna till samråd sker efter en mall och att de ofta är tekniskt orienterade. Forskarna föreslår istället en mer dialoginriktad annons.En interventionsstudie avslutade projektet, där forskarna var med och förändrade annonsernas utformningvilket resulterade i att något fler kvinnor kom till mötena (32 procent). Fler medelålders och äldre deltog ide samråd som ingick i interventionsstudien. Forskarna föreslår mer varierade samrådsformer för att även ungdomar och unga barnfamiljer ska ha möjlighet att delta.
  •  
4.
  • Faith-Ell, Charlotta, et al. (författare)
  • Jämställdhet och genus i infrastrukturplanering : en studie av tillämpningen inom järnvägsplaneringen
  • 2012
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Syftet med den här rapporten är att redovisa resultatet av forskningsprojektet Jämställdhet och genus i järnvägsplaneringen. Vidare syftar rapporten till att bidra med ett förslag på hur olika transportmyndigheter systematiskt kan arbeta med att integrera jämställdhet i infrastrukturplaneringen. Forskningsprojektet har genomförts på uppdrag av först Banverket och sedan Trafikverket (efter transportmyndigheternas omorganisation). Projektet vilar på etablerad genusteori och samhällsvetenskaplig forskningsmetodik. Projektet genomfördes som tre huvudsakliga delstudier som genomfördes efter varandra: 1) kunskapsbyggande studie baserad på fallstudie av existerande praktik Svealandsbanan och Mälarbanan och en litteraturstudie; 2) utveckling av förslag till metod; 3) implementeringsstudie Simrishamnsbanan och Sydostlänken. Avslutningsvis, utvärdering av metod och analys.Tre huvudsakliga teman identifieras som nyckelområden för Trafikverkets arbete med jämställdhetsintegrering i infrastrukturplaneringen:Att arbeta med jämställdhetspolitiska mål•Verktyg och metoder som syftar till styrning av organisationers arbete utifrån specifika mål•Verktyg och modeller för konsekvensbeskrivning av jämställdhet.En slutsats är att även om Trafikverket har initierat ett arbete med jämställdhetsmål i transportplaneringen behöver man arbeta mer med att utveckla både policy och planeringsverktyg. Transportplaneringen ska ha metoder för att göra sociala konsekvensbedömningar, vilket i den del som här studerats (jämställdhetsintegrering) upplevs saknas av såväl tjänstemän, politiker och planerare. Föreliggande rapport föreslår en metod med olika steg från upphandling till genomförande och utvärdering (olika delar svarar mot myndighetens interna respektive externa jämställdhetsarbete).
  •  
5.
  • Faith-Ell, Charlotta, et al. (författare)
  • Kön i trafiken : jämställdhet i kommunal transportplanering
  • 2013
  • Bok (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Jämställdhetsintegrering ska ofta ses som en strategi i det vardagliga arbetet inom kommuner, landsting och regioner. Samtidigt finns det en osäkerhet hos många projektledare och planerare om vad jämställdhet egentligen handlar om och vad som förväntas av dem. Denna skrift är en vägledning och inspiration till arbete med jämställdhet i transportplaneringen på lokal och regional nivå. Den har tagits fram för att ge en vägledning till hur man systematiskt kan arbeta med att integrera jämställdhet i planeringen. Skriften vänder sig framförallt till tjänstemän och politiker i kommuner och regioner som arbetar med transportplanering.
  •  
6.
  • Hallin, Jon, et al. (författare)
  • Transportplanering i förändring : En handbok om jämställdhetskonsekvensbedömning i transportplaneringen
  • 2016. - 1
  • Bok (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Efterfrågan på att belysa sociala konsekvenser i samband med trans­portplaneringen växer allt mer i Sverige (Trafikverket, 2014). Ett exempel är tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm där sociala konsekvensbeskriv­ningar varit en del av processen vid sidan av järnvägsplan och miljökon­sekvensbeskrivning (MKB). Två andra exempel är miljöbedömningarna för Stockholm stads nya översiktsplan och för Regional Utvecklingsplan för Stockholmsregionen (RUFS) som görs i form av hållbarhetsbedöm­ningar där utgångspunkten är social hållbarhet. Göteborgs stad har också arbetat fram ett verktyg för social konsekvensanalys som används i många av kommunens stadsutvecklingsprojekt.Den sociala miljön består av många aspekter, exempelvis jämlikhet, och det är en relevant fråga varför handboken fokuserar på en delaspekt av jämlikhet, det vill säga mellan kvinnor och män, och inte tar ett hel­hetsgrepp. Svaret är inte att jämlikheten mellan män och kvinnor är vik­tigare än den mellan andra grupper. Anledningen är att det redan finns etablerade verktyg för exempelvis barnkonsekvensanalyser. Tillgänglig­hetskrav för personer med funktionsnedsättning och äldre är också väl etablerade. Däremot saknas ett etablerat verktyg för att analysera hur en förändring påverkar kvinnor och män. Vår uppfattning är också att me­toden för social konsekvensbeskrivning är en processorienterad paraply­metod, likt MKB, under vilken det ingår flera aspekter som vart och ett är att betrakta som ett expertområde med specifika analysmetoder. Jäm­ställdhet är ett sådant expertområde och JKB är den analysmetod som i dagsläget saknas i transportplaneringen.
  •  
7.
  • Jespersen, Henrik, et al. (författare)
  • Concomitant use of pembrolizumab and entinostat in adult patients with metastatic uveal melanoma (PEMDAC study): protocol for a multicenter phase II open label study.
  • 2019
  • Ingår i: BMC cancer. - : Springer Science and Business Media LLC. - 1471-2407. ; 19:1
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • While recent years have seen a revolution in the treatment of metastatic cutaneous melanoma, no treatment has yet been able to demonstrate any prolonged survival in metastatic uveal melanoma. Thus, metastatic uveal melanoma remains a disease with an urgent unmet medical need. Reports of treatment with immune checkpoint inhibitors have thus far been disappointing. Based on animal experiments, it is reasonable to hypothesize that the effect of immunotherapy may be augmented by epigenetic therapy. Proposed mechanisms include enhanced expression of HLA class I and cancer antigens on cancer cells, as well as suppression of myeloid suppressor cells.The PEMDAC study is a multicenter, open label phase II study assessing the efficacy of concomitant use of the PD1 inhibitor pembrolizumab and the class I HDAC inhibitor entinostat in adult patients with metastatic uveal melanoma. Primary endpoint is objective response rate. Eligible patients have histologically confirmed metastatic uveal melanoma, ECOG performance status 0-1, measurable disease as per RECIST 1.1 and may have received any number of prior therapies, with the exception of anticancer immunotherapy. Twenty nine patients will be enrolled. Patients receive pembrolizumab 200mg intravenously every third week in combination with entinostat 5mg orally once weekly. Treatment will continue until progression of disease or intolerable toxicity or for a maximum of 24months.The PEMDAC study is the first trial to assess whether the addition of an HDAC inhibitor to anti-PD1 therapy can yield objective anti-tumoral responses in metastatic UM.ClinicalTrials.gov registration number: NCT02697630 . (Registered 3 March 2016). EudraCT registration number: 2016-002114-50.
  •  
8.
  • Levin, Lena, 1958-, et al. (författare)
  • Att integrera jämställdhet i länstransportplanering : Slutredovisning av forskningsprojektet Implementering av metod för jämställdhetskonsekvensbedömning (JKB) i svensk transportinfrastrukturplanering
  • 2016
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • The aim of the project was to develop and test the model for Gender Equality Impact Assessment as proposed in the report Gender Equality in Traffic Planning. Principally the focus was on the Swedish national gender equality objectives of economic equality and the equal distribution of unpaid housework and provision of care. The project also aimed to identify the need for development of knowledge (of gender equality) and to develop an undergraduate training course for professionals in transportation planning.The departure of the project was taken in the objectives of gender equality in transport and the national gender equality objectives. Every fourth to fifth year a county transport plan is formed for each of the 20 regions of Sweden. These plans are the basis for investments in transport for 10–15 years in the future. The plans are used to prioritize the major transport infrastructure initiatives at the national, regional and local level.The research project was organised into five work packages, where researchers and planners collaborated. Initially the researchers analysed how gender came into account in the last two regional transport plans, and in focus groups and workshops with planners discussed their viewpoints on gender equality in the regional transportation planning. These analyses and discussions formed the basis for the two work packages with additional working sessions where a number of steps in a procedure were tested with the aim to further develop a working model for gender equality impact assessment.
  •  
9.
  • Levin, Lena, et al. (författare)
  • Bilagedelen : Genusperspektiv på utveckling av kollektivtrafik: hållbar jämställdhet vid planering av framtidens kollektivtrafik i Malmö
  • 2011
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Består av 1) Hållbar jämställdhet i framtidens kollektivtrafik. Lägesrapport 1a: Rapportering från fokusgrupperna, av Lena Levin, Emmy Dahl och Malin Henriksson. 2) Hållbar jämställdhet i framtidens kollektivtrafik. Lägesrapport 1b: Resultat av innehålls- och bildanalys, av Charlotta Faith-Ell och Susanna Nilsson. 3) Hållbar jämställdhet i framtidens kollektivtrafik. Dokumentation från workshop 11 februari 2010, av Susanna Nilsson, Lena Levin, Charlotta Faith-Ell, Emmy Dahl och Malin Henriksson.4) Hållbar jämställdhet i framtidens kollektivtrafik. Observationer och utvärdering av dialogmöten i Malmö stad, av Jonna Nyberg, Elina Engelbrektsson, Susanna Gustafsson, Lena Levin och Charlotta Faith-Ell. 5) Jämställd stadsplanering i Malmö - hur gör vi nu då? slutseminarium & workshop 26 november 2010, dokumentation: Lena Levin, Elina Engelbrektsson, Charlotta Faith-Ell och Lennart Skoglund.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 16
Typ av publikation
rapport (5)
konferensbidrag (4)
tidskriftsartikel (4)
bok (2)
bokkapitel (1)
Typ av innehåll
övrigt vetenskapligt/konstnärligt (10)
refereegranskat (6)
Författare/redaktör
Faith-Ell, Charlotta (12)
Levin, Lena, 1958- (7)
Levin, Lena (5)
Levin, Max, 1969 (2)
Nilsson, Susanna (2)
Dahl, Emmy (2)
visa fler...
Sandström, Thomas (1)
Björklund, Ulla (1)
Borén, Jan, 1963 (1)
Andersson, Linda, 19 ... (1)
Carneiro, Ana (1)
Olofsson Bagge, Roge ... (1)
Stenfors, Nikolai (1)
Ljuslinder, Ingrid (1)
Thoresson, Karin, 19 ... (1)
Andersson, Bengt (1)
Stierner, Ulrika, 19 ... (1)
Bollano, Entela, 197 ... (1)
Helleday, Ragnberth (1)
Blomberg, Anders (1)
Gustafsson, Susanne (1)
Drevinge, Christina, ... (1)
Mardani, Ismena (1)
Levin, Malin, 1973 (1)
Cinato, Mathieu (1)
Miljanovic, Azra, 19 ... (1)
Lindbom, Malin, 1976 (1)
Laudette, Marion, 19 ... (1)
Henricsson, Marcus, ... (1)
Nilsson, Jonas A, 19 ... (1)
Nyberg, Jonna (1)
Ny, Lars, 1967 (1)
Aretun, Åsa (1)
Jespersen, Henrik (1)
Georgsson Öhman, Sus ... (1)
Levin, Jan-Olof (1)
Ullenhag, Gustav (1)
Helgadottir, Hildur (1)
Henriksson, Malin (1)
Bauzá-Thorbrügge, Ma ... (1)
Olofsson, Charlotta ... (1)
Nilsson, Lisa M, 197 ... (1)
Marsk, Anna (1)
Levin, Charlotta (1)
Scholten, Christina (1)
Frew, A. J. (1)
Kelly, F J (1)
Tolö, Johan (1)
Arif, M. (1)
Pacher, P. (1)
visa färre...
Lärosäte
VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut (12)
Göteborgs universitet (2)
Karolinska Institutet (2)
Umeå universitet (1)
Uppsala universitet (1)
Lunds universitet (1)
visa fler...
Malmö universitet (1)
Sophiahemmet Högskola (1)
Röda Korsets Högskola (1)
visa färre...
Språk
Engelska (10)
Svenska (6)
Forskningsämne (UKÄ/SCB)
Samhällsvetenskap (12)
Medicin och hälsovetenskap (3)
Teknik (1)

År

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy