SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Lilliestam Anna Lena) "

Search: WFRF:(Lilliestam Anna Lena)

  • Result 1-10 of 22
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Blanck, Sara, 1980, et al. (author)
  • SO för lärare 1 - 3
  • 2019
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Det centrala innehållet i läroplanen för SO-ämnena i årskurs 1–3 presenteras under fyra rubriker: Att leva tillsammans, Att leva i närområdet, Att leva i världen och Att undersöka verkligheten. Dessa rubriker kan tyckas inbegripa allt och intet, och som lärare kan det därför vara svårt att få grepp om både detaljer och övergripande teman. Under varje rubrik i det centrala innehållet finns en rad olika moment och i den här boken får läraren hjälp att bena ut vad dessa innebär och hur de kan behandlas i undervisningen. De fyra SO-ämnena geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap bidrar på olika sätt till att utveckla kunskaper om samhällen och människors gemensamma liv. Det finns många sätt att knyta samman dessa ämnen i SO-undervisningen, men eleverna behöver också tidigt bekanta sig med de olika ämnenas innehåll och grund. Boken innehåller ett kapitel per ämne, och ett avslutande kapitel om ämnesövergripande undervisning. Varje kapitel berör ämnets historia, hur ämnet beskrivs i Lgr11 rörande bland annat mål, centralt innehåll och kunskapskrav, ämnets centrala begrepp samt vad som kan vara viktigt att tänka på i undervisningen. Den här boken är tänkt att inspirera blivande lärare att utveckla en SO-undervisning för årskurs 1–3 där SO-ämnenas specifika innehåll och frågor synliggörs, samtidigt som deras innehåll ses i ljuset av varandra. En sådan undervisning kan skapa en gemensam plattform för en bred och djup samhällsorienterande kunskap. Bokens författare har alla erfarenhet av att arbeta som lärare. De är verksamma i lärarutbildning, i forskning som rör lärande och undervisning, samt i arbete för att utveckla undervisningsmetoder.
  •  
2.
  • Blanck, Sara, 1980-, et al. (author)
  • SO för lärare 1-3
  • 2019
  • Book (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Det centrala innehållet i läroplanen för SO-ämnena i årskurs 1-3 presenteras under fyra rubriker: Att leva tillsammans, Att leva i närområdet, Att leva i världen och Att undersöka verkligheten. Dessa rubriker kan tyckas inbegripa allt och intet, och som lärare kan det därför vara svårt att få grepp om både detaljer och övergripande teman. Under varje rubrik i det centrala innehållet finns en rad olika moment och i den här boken får läraren hjälp att bena ut vad dessa innebär och hur de kan behandlas i undervisningen.De fyra SO-ämnena geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap bidrar på olika sätt till att utveckla kunskaper om samhällen och människors gemensamma liv. Det finns många sätt att knyta samman dessa ämnen i SO-undervisningen, men eleverna behöver också tidigt bekanta sig med de olika ämnenas innehåll och grund. Boken innehåller ett kapitel per ämne, och ett avslutande kapitel om ämnesövergripande undervisning. Varje kapitel berör ämnets historia, hur ämnet beskrivs i Lgr11 rörande bland annat mål, centralt innehåll och kunskapskrav, ämnets centrala begrepp samt vad som kan vara viktigt att tänka på i undervisningen.Den här boken är tänkt att inspirera blivande lärare att utveckla en SO-undervisning för årskurs 1-3 där SO-ämnenas specifika innehåll och frågor synliggörs, samtidigt som deras innehåll ses i ljuset av varandra. En sådan undervisning kan skapa en gemensam plattform för en bred och djup samhällsorienterande kunskap
  •  
3.
  •  
4.
  • Lilliestam, Anna-Lena, 1952, et al. (author)
  • So för lärare 1-3
  • 2024
  • Book (other academic/artistic)
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  • Alvén, Fredrik, et al. (author)
  • Undervisa i historia. Didaktik och metodik för ämneslärare
  • 2023
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Undervisa i historia är tänkt som en hjälp i skapandet av en intresseväckande och lärorik historieundervisning. I boken kombineras didaktik med metodik och på en fast grund av historiedidaktisk teori ges konkreta och detaljerat beskrivna undervisningsförslag. Dessa övningar har ett brett historiskt innehåll med exempel från både äldre och nyare historia, såväl svensk som internationell. Undervisningsförslagen kan anpassas till olika svårighetsgrader och olika elevgruppers behov. Undervisa i historia är en användbar och tillgänglig bok för både lärarstudenter och yrkesverksamma ämneslärare i historia.
  •  
8.
  • Franck, Olof, 1958, et al. (author)
  • Etik i So-undervisningen - möjligheter och utmaning
  • 2020
  • In: SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red. Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam. - 2002-4525. ; :8
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
9.
  • Lilliestam, Anna-Lena, 1952 (author)
  • 100% svensk- 100% syrian
  • 2020
  • In: SO-didaktik. Etik i SO-undervisningen. Öppenhet och reflektion. - 2002-4525. ; 2019:8:8
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • I artikeln presenteras en intervjustudie med lågstadielärare kring deras undervisning i de samhällsorienterande ämnena. Lärarna beskriver en undervisning som placerar sig på en skala mellan betoning på fostran till värden/ normer och betoning av ett kunskapsinnehåll i de fyra ämnena. Lärare som arbetar på skolor där en majoritet av eleverna har utländsk bakgrund lyfter dessutom vikten av att fostra till värden av jämställdhet och tolerans och till stolthet över både ursprungslandet och Sverige
  •  
10.
  • Lilliestam, Anna-Lena, 1952 (author)
  • Agency and structure in Swedish students' historical reasoning
  • 2015
  • In: AERA Online Paper Repository. ; 2015
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • How does students learn to reason historically in terms of agency and structure? The ability to reason in this particular way is investigated in an empirical study with 65 Swedish students. Results show the importance of understanding the nature of this kind of reasoning is and how it differs from history as a narrative with a distinct timeline. Critical aspects shown are: selecting relevant factors, selecting factors both concerning the agent and the structure, developing the selected factors and making the reasoning explicit.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 22

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view