SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Lindén Jitka) "

Sökning: WFRF:(Lindén Jitka)

  • Resultat 1-10 av 30
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Lindén, Jitka, et al. (författare)
  • Handledning – en konceptuell ram
  • 2005
  • Ingår i: Handledning – perspektiv och erfarenheter. - 9789144038223 - 9144038224 ; , s. 11-28
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Kapitel presenterar en klassifikationsmodell för handledning som tjänar som en introduktion och en ram för exempel på handledningsverksamhet inom olika sammanhang som presenteras i boken.
  •  
2.
  • Lindén, Jitka, et al. (författare)
  • Validation in the context of discovery and the context of justification in psychological research
  • 2003
  • Ingår i: Validation of knowledge claims in human science. - 2907447300
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • The aim of this chapter is to contribute to the debate by arguing for an approach to validity in which (1) the domain of discovery and the domain of justification are brought together and are seen as being intertwined in a transactional sense, (2) the justification process is seen to be endowed with an experimential and a contextual dimension, and (3) a pro¬ces¬sual, historical pespective is thus adopted. In developing the arguments a background de¬scrip¬tion of the process of developing a particular qualitative research method, the Diary-in-Group method is provided.
  •  
3.
  •  
4.
  • Brodin, Eva, et al. (författare)
  • Doctoral supervision in theory and practice
  • 2020. - 1
  • Bok (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • This is a long-awaited book that contributes to the professional development of doctoral supervisors and provides an indepth perspective on doctoral students’ learning. Well anchored in current research, the authors discuss the organisation of Swedish doctoral education, the supervisor’s professional practice, doctoral students’ learning, and the quality system of this education in Sweden.The connection between theory and practice runs throughout the entire book. Using authentic cases and examples from different educational environments, it is demonstrated how supervision is dependent on both individual and cultural factors. In addition, the book offers its readers numerous reflection exercises that can help move thinking forward, both individually and collegially.The book is aimed primarily at supervisors in doctoral education, regardless of the discipline within which they are active or their previous experience. It can also be useful for doctoral students who are interested in understanding their own learning process and who would like to know what can be expected of them in their education, as well as by educational leaders who wish to improve the quality of doctoral education.
  •  
5.
  • Brodin, Eva, et al. (författare)
  • Forskarhandledning i teori och praktik
  • 2016. - 1
  • Bok (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Detta är en efterlängtad bok som bidrar till utveckling av forskarhandledares kompetens och ger ett fördjupat perspektiv på doktoranders lärande. Med förankring i aktuell forskning behandlar författarna forskarutbildningens organisation, handledarens professionella praktik, doktorandens lärande samt utbildningens kvalitetssystem. Kopplingen mellan teori och praktik utgör en röd tråd genom boken. Med autentiska fall och exempel från olika utbildningsmiljöer tydliggörs hur handledningen villkoras av både individuella och kulturella faktorer. Dessutom bjuder boken på många reflektionsuppgifter som kan hjälpa tänkandet framåt, både enskilt och kollegialt. Boken riktar sig främst till handledare på forskarutbildningsnivå, oavsett ämnesområde och tidigare erfarenhet. Den kan med fördel läsas även av doktorander som är intresserade av att förstå sitt lärande och vad som förväntas av dem i utbildningen, samt av utbildningsansvariga som vill stärka utbildningens kvalitet.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  • Fridell, Mats, et al. (författare)
  • Lögnen som pedagogiskt redskap i en behandlingsorganisation
  • 2005
  • Ingår i: Handledning – perspektiv och erfarenheter. - : Handledning – perspektiv och erfarenheter Studentlitteratur. - 9789144038223 - 9144038224 ; , s. 95-110
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
10.
  • Handledning – perspektiv och erfarenheter
  • 2005
  • Samlingsverk (redaktörskap) (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Handledning är en praktik som under senare år kommit till användning inom en lång rad olika fält, allt ifrån utbildning inom skola, universitet och arbetsliv, professionell utveckling, organisations- och ledarutveckling till kultur- och fritidsverksamheter. Handledning - perspektiv och erfarenheter fokuserar på den bredd som finns inom ämnet, där varje fält hämtar idéer och arbetssätt från varierande källor. Vidare beskrivs vad handledning innebär och vilka typer av frågeställningar, begrepp och tankemodeller som är generativa inom de olika fälten. Vad är gemensamt och vad är särskiljande? Författarna anser att handledning som praktik har utvecklats så långt att det kan vara fruktbart att betrakta variationen i sin helhet och stimulera gränsöverskridande utvecklingsmöjligheter.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 30

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy