SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Lindblom Lars 1971 ) "

Search: WFRF:(Lindblom Lars 1971 )

  • Result 1-10 of 47
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Bülow, William, et al. (author)
  • The social injustice of parental imprisonment
  • 2020
  • In: Moral Philosophy and Politics. - : Walter de Gruyter GmbH. - 2194-5616 .- 2194-5624. ; 7:2, s. 299-320
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Children of prisoners are often negatively affected by their parents’ incarceration, which raises issues of justice. A common view is that the many negative effects associated with parental imprisonment are unjust, simply because children of prisoners are impermissibly harmed or unjustly punished by their parents’ incarceration. We argue that proposals of this kind have problems with accounting for cases where it is intuitive that prison might create social injustices for children of prisoners. Therefore, we suggest that in addition to the question of whether children of prisoners are impermissibly harmed, we should ask whether the inequalities that these children endure because of their parent’s incarceration are objectionable from a social justice perspective. To answer this latter question, we examine the negative effects associated with parental imprisonment from the perspective of luck egalitarianism. We develop a luck egalitarian account that incorporates insights from the philosophy of childhood. On our account, children of prisoners might endure two different types of objectionable inequalities, since they are often deprived of resources that are important for ensuring fair equality of opportunity in adulthood, but also because they are likely to suffer inequalities in terms of childhood welfare. After defending this account, we explore its implications for policy.
  •  
2.
  •  
3.
  • Insatser i vården vid långtidssjukskrivning : En systematisk översikt och utvärdering av medicinska, hälsoekonomiska och etiska aspekter
  • 2023
  • Reports (peer-reviewed)abstract
    • SlutsatserVid psykisk och muskuloskeletal sjukdomUnimodala insatser, multimodala insatser och insatser som involverar arbetsplatskontakt eller koordinering mot arbetsplats har möjligen positiv effekt på återgång i arbete på kort sikt (upp till 12 månader) för personer sjukskrivna på grund av psykisk eller muskuloskeletal sjukdom (låg tillförlitlighet)3. Det går inte att bedöma effektens storlek.Det går inte att bedöma effekten på återgång i arbete av insatser som riktar sig till vårdgivare2.Det går inte att bedöma effekten på återgång i arbete på längre sikt för någon typ av insats.Effekterna på hälsa och funktion går inte att bedöma för någon typ av insats, varken på kort eller lång sikt4.2. Med vårdgivare avses den organisation som bedriver hälso- och sjukvård på en övergripande nivå, inte den enskilda läkaren. De insatser som studerats som riktas till vårdgivare kan förutom till vårdgivaren dock även vara riktade till behandlande personal.3. För noggrannare beskrivning av vilka populationer som slutsatsen gäller, se Tabell 1.4. Slutsatserna gäller för insatser som syftar till att underlätta återgång i arbete.Vid bröstcancerDet går inte att bedöma insatsernas effekt på återgång i arbete eller hälsa och funktion för personer sjukskrivna på grund av bröstcancer5.5. Slutsatserna gäller för insatser som syftar till att underlätta återgång i arbete och inkluderar inte medicinska insatser som har kurativt syfte.KommentarMajoriteten av de inkluderade studierna uppvisar inga statistiskt säkerställda effekter, men resultat från flera studier talar för att vissa insatser kan ha effekter som är betydelsefulla för patienter och samhälle. Det går inte att dra slutsatser om specifika insatser eller om vilka komponenter i insatserna som fungerar. Framtida forskning kan bidra med kunskap genom att replikera studier som uppvisat positiva resultat.Det är önskvärt att forskning om insatser som syftar till att främja återgång i arbete i möjligaste mån använder standardiserade mät- och analysmetoder och att forskare utvärderar ett begränsat antal prioriterade utfallsmått på ett vis som gör att dessa kan inkluderas i metaanalyser.De studier som ligger till grund för slutsatserna i denna rapport är i huvudsak genomförda i Nederländerna, Norge, Sverige och Danmark. Projektgruppen bedömer att resultatens överförbarhet till svenska förhållanden är god. Samtidigt kan arbetsmarknad, sjukförsäkringslagstiftning och hälso- och sjukvårdens organisation och arbetssätt ha betydelse för hur insatser genomförs och vilka effekter de har, och dessa faktorer kan dessutom förändras över tid.Ett krav för att en studie skulle inkluderas var att den undersökte insatsens effekt på återgång i arbete. I vissa fall har författarna även undersökt insatsens effekter på hälsa och funktion. Slutsatsen från denna rapport är att det inte går att bedöma insatsernas effekt på hälsa och funktion. Detta ska dock inte tolkas som att det är säkerställt att insatserna saknar effekt på dessa utfall, utan att det skulle behövas ytterligare, välgjorda studier för att kunna bedöma effekten. De sammanvägda resultaten ger inget stöd för att metoderna har negativa effekter, vare sig på återgång i arbete eller hälsa och funktion.Det är svårt att dra slutsatser om kostnadseffektivitet för de olika insatskategorierna som definierats i projektet. Hälsoekonomiska studier har bara identifierats för ett mindre antal av de specifika insatser som omfattas av utvärderingen, och det är oklart om dessa insatser är representativa för kategorierna som helhet. En hälsoekonomisk analys som genomförts i projektet visar att det räcker med en förhållandevis liten effekt på arbetsåtergång för att en insats ska bli kostnadsbesparande i ett samhällsekonomiskt perspektiv.I statistik över långtidssjukskrivning finns ofta könsskillnader. I de inkluderade studierna rapporterades endast undantagsvis separata resultat för kvinnor och män. De inkluderade studierna har inte redovisat effekter utifrån olika yrken eller arbetsmiljöer.Det identifierades inga studier som undersökt insatser till personer sjukskrivna på grund av bipolär sjukdom eller till följd av postinfektiöst tillstånd, inklusive postcovid.Den etiska analysen visar att insatser i vården vid långtidssjukskrivning berör etiska värden som jämlikhet, rättvisa, autonomi och integritet samt kan påverka tredje part vilket ställer höga krav på hur insatser planeras och genomförs i praktiken.
  •  
4.
  • Leifler, Ola, 1978-, et al. (author)
  • Teaching sustainability, ethics and scientific writing : An integrated approach
  • 2020
  • In: Proceedings of  2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). - : IEEE. - 9781728189611 - 9781728189628
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • This Innovative Practice Full Paper presents an approach to integrate three critical elements in Computer Science education.The call to imbue computer science graduates with strategic skills needed to address our pressing global sustainability challenges is extremely important, and a great challenge to degree programmes in computer science and software engineering. Doing this successfully requires great care, and possibly several iterations across an entire curriculum. In this regard, learning for sustainability faces similar challenges as understanding scientific results and ethics. Improving skills in searching for, reading, and producing academic texts are often neglected, as are skills in understanding ethics; what norms and values that guide our choices of methods for solving problems. To handle the fact that these subjects (academic writing, ethics and sustainability) are treated separately, and thereby lowering student engagement with the topics, we have successfully integrated them into one coherent subject of Professionalism in Computer Science. By integrating the three subjects, we do three things: a) describe a multi-faceted but integrated engineering role; b) integrate the three aspects of the role we focus on in education and steer away from the view that these are add-ons; and c) increase the motivation of students to take on these aspects of the engineering role.Our approach uses a flipped-classroom style with students playing educational games, participating in discussion seminars and conducting critical analyses of other students’ choices in IT system design. Much emphasis is on the students academic writing abilities, including critical information search and a student peer-review procedure. Also, we do this using an integrated assessment format where teachers from different disciplinary backgrounds jointly assess material from students, which stimulates discussions among ourselves about what and how to assess, and provides a practical way to integrate assessments. We present results from attitude surveys, course evaluations and the contents of the students’ analyses in their final essays. In conclusion, our approach demonstrates a clear shift in how students perceive sustainability, showing that it is possible to achieve changes in attitude towards the subjects as such and their importance for computer scientists.
  •  
5.
  • Lindblom, Lars, 1971- (author)
  • Anarchy, State, and Property
  • 2014
  • In: Rationality, Markets and Morals. - Frankfurt : Frankfurt School Verlag. - 1869-778X. ; 5, s. 1-12
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The fundamental function of the state is safeguarding the safety of its citizens. Thecombination of Nozick’s invisible hand explanation with his theory of justice implies thatindividuals can have full private property rights in the state. An individual with suchproperty rights thus has the right to sell and destroy what he or she owns. This impliesthat it is perfectly fair to buy a state and dismantle it, thereby leaving citizens withoutprotection. I conclude that Nozick’s theory of the state fails since it cannot guarantee theprotection of its citizens’ safety.
  •  
6.
  • Lindblom, Lars, 1971- (author)
  • Childhood and the metric of justice
  • 2018
  • In: The Routledge Handbook of the philosophy of childhood and children. - London : Routledge. - 9781138915978 - 9781351055987 ; , s. 317-327
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • The debate on the appropriate metric of justice has standardly been conducted with the characteristics and capacities of adults in mind. Recently, this approach has been challenged. This contribution aims to explain this development and to identify the philosophical issues at stake. There are the two major areas of debate. One is the Agency Assumption; standard theories of the metric assume an ideal of responsible agency that may make them inappropriate as a metric for children. The second area of debate revolves around the issue of the intrinsic goods of childhood (see ch. 7). Are there some human goods that are only, or especially, valuable in childhood? Such goods would put the ideal that justice should be neutral with regards to conceptions of the good in question. It is concluded that taking childhood seriously raises new questions regarding neutrality and responsibility for the metric of justice.
  •  
7.
  • Lindblom, Lars, 1971- (author)
  • Childhood and the metric of justice
  • 2018
  • In: The Routledge handbook of the philosophy of childhood and children. - Abingdon : Routledge. - 9781138915978 - 9781351055987 ; , s. 317-327
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
8.
  • Lindblom, Lars, 1971- (author)
  • Childhood, education and distribuendum gaps
  • 2020
  • In: Ethics and Education. - : ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD. - 1744-9642 .- 1744-9650. ; 15:1, s. 48-61
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The state can act in ways that cause injustice between children, but the standard opportunity accounts of the distribuendum fail to explain how this can be the case. Such accounts have a problem of distribuendum gaps. First, they fail to identify the locus of injustice between children, as they must explain such injustice in terms of inequalities between adults. Second, they have an inability to identify cases of injustice where adulthood is not affected. In order to solve these problems, while retaining the insights of the standard accounts, the distribuendum must include some goods appropriate for children and others for adults. G.A. Cohens theory of access to advantage can solve these problems of distribuendum gaps, and this speaks in favor it being the correct distribuendum of justice.
  •  
9.
  • Lindblom, Lars, 1971- (author)
  • Combining democratic equality and luck egalitarianism
  • 2018
  • In: Ethics, Politics & Society. - : Centre for Ethics, Politics and Society (CEPS). - 2184-2582 .- 2184-2574. ; 1:1, s. 39-64
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The concept of responsibility plays a crucial part in the debate between proponents of democratic equality, like Rawls, and defenders of luck egalitarianism, such as Dworkin. In this paper it is argued that the two theories can be combined, and that they should be combined to achieve a theory of justice that puts personal responsibility in its proper place. The concept of justice requires two different conceptions. The two theories can be combined because they deal with different problems of justice. They ought to be combined because, first, luck egalitarianism needs a theory of background justice, and second, a theory of justice must supply an answer to the question of just individual allocations, something that is not provided by democratic equality. Democratic equality and luck egalitarianism solve each other’s problems. The combined theory will lead to allocations of goods that respect both the difference principle and the envy test.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 47
Type of publication
journal article (27)
book chapter (9)
reports (5)
research review (2)
other publication (1)
conference paper (1)
show more...
doctoral thesis (1)
review (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (24)
peer-reviewed (19)
pop. science, debate, etc. (4)
Author/Editor
Lindblom, Lars, 1971 ... (46)
Hansson, Sven Ove (6)
Gustavsson, Erik, 19 ... (2)
Rudén, Christina (2)
Wikman-Svahn, Per (2)
Palm, Elin (2)
show more...
Hayenhjelm, Madelein ... (2)
Hermansson, Hélène (2)
Lennmyr, Fredrik, 19 ... (1)
Bergström, Gunnar (1)
Holmberg, Sara (1)
Leifler, Ola, 1978- (1)
Jönsson, Arne, 1955- (1)
Svensson, Mikael (1)
Friberg, Emilie (1)
Namli, Elena (1)
Eskilsson, Therese (1)
Wiklund, Lars (1)
Edvardsson Björnberg ... (1)
Hansson, Sven Ove, P ... (1)
Grüne-Yanoff, Till (1)
Edvardsson, Karin (1)
Wikman, Per (1)
Bülow, William (1)
Clausen, J (1)
Israelsson, Charlott ... (1)
Clausen, Jonas (1)
Nihlén Fahlquist, Je ... (1)
Gramfält, Madelene (1)
Fröding, Barbro (1)
Sandberg, Joakim (1)
Molnár, Maria (1)
Lindblom, Rickard P ... (1)
Elena, Namli (1)
Wikman, P (1)
Nihlén, Jessica (1)
Fabienne, Peter, Ass ... (1)
Röjsäter, Belinda (1)
Munter, Dan, 1975- (1)
show less...
University
Linköping University (40)
Umeå University (23)
Royal Institute of Technology (5)
Uppsala University (1)
Stockholm University (1)
Language
English (34)
Swedish (13)
Research subject (UKÄ/SCB)
Humanities (41)
Social Sciences (4)
Medical and Health Sciences (2)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view