SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Magnusson Claes) "

Search: WFRF:(Magnusson Claes)

  • Result 1-10 of 162
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  • Alén, Claes, 1949, et al. (author)
  • Slitsmurar som permanenta konstruktioner
  • 2006
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Slitsmursteknik är internationellt en vanligt förekommande metod. Den användes framförallt vid djupa schakter för källare och infrastrukturkonstruktioner i innerstadsbebyggelse. Ett annat användningsområde är som tätskärm vid dammar eller deponier. När slitsmuren användes vid djupa schakter utnyttjas den normalt också i den permanenta konstruktionen, vilket ökar metodens ekonomiska konkurrenskraft. Vid tät stadsbyggnad har metoden stora fördelar tack vare sin begränsade omgivningspåverkan (buller, damm, deformationer etc) jämfört med spontslagning och sin goda ekonomi när den kan utnyttjas som permanent konstruktion.I Sverige har slitsmurar använts endast vi ett fåtal tillfällen och då endast som temporär konstruktion. De senaste exemplen är Götatunneln i Göteborg och Citytunneln i Malmö.Med ett ökat undermarksbyggande i våra större städer har intresset ökat för att också utnyttja slitsmuren i den permanenta konstruktionen och därigenom öka den ekonomiska nyttan och även ta mindre mark i anspråk under byggandetI avsikt att utreda möjligheten att kunna acceptera slitsmuren i permanenta konstruktioner tog Vägverket under år 2004 initiativet till ett branschgemensamt utvecklingsprojekt med Vägverket, Banverket och SBUF som finansiärer. Projektet skall resultera i en rekommendation om vilka begränsningar och förändringar som erfordras för att kunna utnyttja tekniken . Alternativt skall projektet utmynna i ett motiverat avstyrkande av tekniken. Behov av ytterligare utvecklingsarbete skall också identifierats.För projektets genomförande har en projektgrupp tillsatts representerande expertis inom de olika områden som är relevanta för slitsmurar. En referensgrupp med representerande för myndigheter, utförare , konsulteroch högskolor har sammankallats vid två tillfällen. Enskilda personer i referengruppen har intervjuats i speciella frågeställningar.Efter inledande litteraturstudier och seminarier i samband med en slitsmurskonferens arrangerad av Vägverket och Banverket har arbetet koncentrerats på följande områden:-Slitsmurens beständighet, framför allt frågeställningar beträffande krav på material ochutförande, konstruktiva lösningar samt sprickviddsbegränsninagr -Geotekniska frågeställningar speciellt med koppling till påverkan på slitsmurens täthet, kvalitet och beständighet.-Inverkan av stödvätska på den färdiga slitsmurskonstruktionens egenskaper -Internationella erfarenheter; brukare och entreprenörer har intervjuats om erfarenheter i driftsskedet och under utförandet. Arbetet och analyser har baserat på litteraturstudier, enkätsvar från beställare och entreprenörer, intervjuer med experter och myndigheter samt egna erfarenheter avslitsmursarbeten inom projektgruppen.För utredning av stödvätskans inverkan på den färdiga slitsmuren har fältförsök utfört vid Citytunnelprojektet i Malmö. Projektgruppen finner att man med dagens kunskaper kan rekommendera slitsmurar för permanent bruk under vissa förutsättningar t.ex:-Betongens vct skall vara mindre än 0,50-Vid konstruktioner med miljöbelastning motsvarande vägmiljö samt vid krav på torr inomhusmiljö bör en inre betongvägg utföras innanför slitsmuren.-Sprickvidden i permanentskedet bör inte överstiga 0,2mm. -Möjlighet finns att åstadkomma frostbeständig betong där så erfordras.-Den tillåtna vidhäftningsspänningen mellan betong och armering reduceras med 20 %. Vissa frågeställningar bör belysas ytterligare för att eventuellt kunna öka potential och ekonomi för permanenta slitsmurar t.ex:-Ett mer nyanserat sätt att formulera sprickviddskrav för att på ett relevant sätt kunna hantera vattentäthet, beständighet och omgivningspåverkan både i permanent- och utförandeskedet.-Vidhäftningens beroende av stödvätskan-Storlek av belastningar som användes vid dimensionering av slitsmurar-Påverkan på betongens hållfasthet och täthet av stödvätska, tillsatsmedel och arbetsutförande.-Påverkan av slitsmurens täthet på omgivningen.Viktiga faktorer för att uppnå ett bra kvalitet på den permanenta slitsmuren är bl.a:-Arbetesutförandet och erfarenheten hos slitsmursentreprenören är av avgörande betydelse för en bra kvalitet.-Samverkan mellan projektör, entreprenör och beställare är viktigt för att uppnå ett bra resultat. -Armeringens utformning och detaljlösningar vid anslutande bjälklag bör ägnas speciell omsorg. För tätt armerade konstruktioner i syfte att uppnå täta konstruktioner kan motverka sitt syfte.-Stödvätskans egenskaper och hantering har en avgörande inverkan på slutproduktens kvalitet.
  •  
4.
  •  
5.
  •  
6.
  • Andersson, Roger, et al. (author)
  • Formability behaviour of meta-stable stainless steels
  • 2005
  • In: Proceedings of the 8th ESAFORM Conference on Material Forming. - Bucharest : The Romanian Academy Publishing House. - 9732711736 ; , s. 359-362
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
7.
  • Andersson, Roger, et al. (author)
  • Stainless steel components in automotive vehicles
  • 2004
  • In: Stainless Steel World. - 1383-7184. ; 16:1, s. 34-37
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Components linked to crash safety in automotive vehicles are required to transmit or absorb energy. The energy absorbing capability of a given component depends on a combination of geometry, material properties and loading conditions. Increased crash performance can be obtained by using materials with higher yield strength and relatively high elongation to fracture. These demands have led to increasing interest in the use of high strength stainless steels due to their relatively high elongation to fracture and good formability. To increase knowledge of the formability and forming behaviour of these materials, several components from current and prototype vehicles have been made using high strength stainless steels at Volvo Cars Body Components, Olofstrom, Sweden. These were subsequently analysed in close collaboration with the Division of Manufacturing Systems Engineering at Lulea University of Technology, Sweden.
  •  
8.
  • Andersson, Roger, et al. (author)
  • The applicability of stainless steels for crash absorbing components
  • 2002
  • In: ACOM : Avesta Sheffield corrosion management and application engineering. - 400 Commonwealth Drive, Warrendale, PA, United States : SAE International. - 1101-0681. ; 3-4, s. 7-12
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • To increase crash performance in automotive vehicles it is necessary to use new techniques and materials. Components linked to crash safety should transmit or absorb energy. The energy absorbing capability of a specific component is a combination of geometry and material properties. For these components the chosen material should have high yield strength and relatively high elongation to fracture. These demands have led to increasing interest in the use of high strength stainless steels. The relative performance of three high strength carbon steels and two high strength stainless steel grades was evaluated through intrinsic and simulative tests. The rear bumper for a Volvo Car model in current production was manufactured using the five sheets tested to verify formability and behaviour under load. The bumpers were clamped in a rig that allowed quasi-static impact tests to be made. The energy absorbing capabilities were evaluated by measuring force versus displacement during the impact test.
  •  
9.
  • Andersson, Roger, et al. (author)
  • Using stainless steel for energy absorbing components in automobiles
  • 2001
  • In: Innovations in processing and manufacturing of sheet materials. - Warrendale, Pa : Minerals, Metals & Materials Society. - 873394909 ; , s. 97-110
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • To increase the crash performance in automobiles it is necessary to use new techniques and materials. To produce energy absorbing components the material should have high yield strength, high elongation to fracture and strong work hardening. The total work a component absorbs during impact is the area under the stress-strain curve for unit material volume. This has lead to an interest in high strength stainless steels as crash safety components in automobiles due to their excellent material properties. The material performance of different stainless grades has been evaluated through intrinsic and simulative tests. A stainless steel bumper beam has been optimised for a VOLVO car and comparisons have been made with the present application. Simulations have been done and verified by experiments.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 162
Type of publication
journal article (94)
conference paper (38)
reports (18)
doctoral thesis (4)
book chapter (3)
research review (2)
show more...
book (1)
editorial proceedings (1)
other publication (1)
show less...
Type of content
peer-reviewed (127)
other academic/artistic (34)
pop. science, debate, etc. (1)
Author/Editor
Powell, John (36)
Lind, Lars (16)
Ohlsson, Claes, 1965 (16)
Groop, Leif (11)
Kutalik, Z. (11)
Lehtimaki, T. (11)
show more...
Snieder, H. (11)
Langenberg, C. (10)
Kanoni, S (10)
Deloukas, P. (10)
Magnusson, Patrik K ... (10)
Laakso, M. (10)
Lind, L (10)
Peters, A (9)
Lyssenko, Valeriya (9)
Lorentzon, Mattias, ... (9)
Gudnason, V (9)
Volzke, H (9)
Dedoussis, G. (9)
Campbell, H (9)
Peters, Annette (9)
Engström, Hans (8)
Willemsen, G (8)
Kivimaki, M (8)
Boomsma, DI (8)
van Duijn, CM (8)
Loos, RJF (8)
Deppert, Knut (8)
Samuelson, Lars (8)
Trompet, S (8)
Teumer, A (8)
Ferrucci, L (8)
Hofman, A (8)
Uitterlinden, AG (8)
Martin, NG (8)
McCarthy, Mark I (8)
Kumari, M (8)
Vollenweider, P. (8)
Pedersen, Nancy L (8)
Ingelsson, Erik (8)
Thorleifsson, Gudmar (8)
Thorsteinsdottir, Un ... (8)
Stefansson, Kari (8)
Gieger, Christian (8)
Kuusisto, J. (8)
Magnússon, Gunnlaugu ... (8)
Prokopenko, I (8)
Esko, T (8)
Thorleifsson, G (8)
Wilson, JF (8)
show less...
University
Luleå University of Technology (72)
Uppsala University (53)
Karolinska Institutet (29)
Lund University (27)
University of Gothenburg (26)
Umeå University (10)
show more...
Mälardalen University (7)
Karlstad University (7)
Örebro University (6)
Linköping University (4)
Malmö University (4)
Högskolan Dalarna (4)
Stockholm University (3)
Halmstad University (2)
Chalmers University of Technology (2)
RISE (2)
University of Gävle (1)
Stockholm School of Economics (1)
University of Borås (1)
show less...
Language
English (138)
Swedish (24)
Research subject (UKÄ/SCB)
Engineering and Technology (77)
Medical and Health Sciences (38)
Natural sciences (17)
Social Sciences (17)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view