SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Olsson Birgitta) "

Search: WFRF:(Olsson Birgitta)

  • Result 1-10 of 167
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Blom, Lisbeth, et al. (author)
  • Development of three-graded, level specific assessment forms for work integrated learning in the nursing education at Kristianstad University
  • 2012
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Bakgrund: Sjuksköterskestudenter är under sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) i en lärandesituation som ska bedömas och betygsättas. Hur examinationen är utformad påverkar hur studenterna planerar och genomför sina studier. Syftet var att utveckla och testa ett tregradigt bedömningsunderlag (för nivåer i år 1, m2 och 3 under utbildningen) med betygskriterier och tillhörande manual för VFUkurser i sjuksköterskeprogrammet. Metoder som användes var enkäter för utvärdering av bedömningsformulärens faktorer (dess innebörd och relevans), samtal, seminarier, pedagogiska diskussioner, fokusgrupp och kvantitativ metod. Enkäten för utvärdering besvarades av handledare och studenter. Dessutom fördes dialoger med lärare i sjuksköterskeprogrammet. Projektgruppen deltog även i VFU-seminarier på Hkr och i pedagogiska samtal i en fokusgrupp (LRC, Lärarresurscentrum). Dessutom tog projektgruppen del av resultat från regressions- och faktoranalys baserat på bedömningsunderlag. Resultat: Utifrån enkätsvaren reviderades bedömningsunderlaget, vilket resulterade i en sammanslagning av vissa faktorer för att få ett sammanhang samt att faktorerna verkligen anknöts till situationer från VFU. Benämning på VFU-samtalen (mellan klinisk lärare, handledare och student) bestämdes att vara planerings-, väglednings- och bedömningssamtal, för att spegla innehållet i de tre samtalen. Något som framkom som betydelsefullt angående samtalen var att lärare ställde fördjupande frågor under samtalen som vad, hur och varför. Resultatet från regressions- och faktoranalysen framhävde faktorer som självständighet och noggrannhet i omvårdnadsarbetet, mellanmänskliga relationer och samarbetsförmåga samt omsättning av forskning och lagar i praktiken. Dessa faktorer kunde användas som riktmärke vid bedömning och betygssättning av studenter under deras VFU-kurser. Slutsatser: Bedömningen ska utgå från studentens förmåga (inte endast från teoretisk kunskap), i sitt sammanhang och i varierande situationer under deras VFU. Bedömningsunderlaget tar inte bara upp studentens kunskap utan även färdigheter och värderingar.
  •  
2.
  • Blom, Lisbeth, 1953-, et al. (author)
  • Utveckling av ett tregradigt nivåspecifikt bedömningsunderlag i verksamhetsförlagd utbildning : Sjuksköterskeprogrammet, Högskolan Kristianstad
  • 2012
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Background: Nursing students are, during their work integrated learning (WIL) courses, in a learning situation that needs to be evaluated and graded. How the examination is shaped influence the students planning and carrying out of their studies.The aim was to develop and test three-graded, level (year 1, 2 and 3 during education) specific assessment forms with criteria for grading and an adherent manual to be used during nursing students’ WIL courses.Methods used were questionnaires for evaluation of the assessment forms for WIL (their meaning and relevance), dialogues, seminars, pedagogical discussions, focus group, and quantitative methodology. The questionnaire for evaluation was answered by supervisors and students. In addition dialogues with teachers in the nursing programme were carried out. The project group also participated in WIL-seminars at Kristianstad University and in pedagogical discussions in a focus group (at LRC, Teachers Resource Centre). In addition, the project group took part of results from regression- and factor-analyses based on the assessment forms.Results: Based on the questionnaire answers the assessment forms were revised, resulting in merging of some factors in order to coherent factors and it was secured that the factors were connected to situations in the WIL. The labelling of the WIL-dialogues (between the clinical teacher, the supervisor, and the student) was decided to be: “planning-“, “guiding-“, and “assessment dialogues”, in order to mirror the actual content in the three different dialogues. Something that emerged as important was that teachers gave deepening questions during the dialogues, such as asking students about what, how and why. The results from the regression-, and factor analyses highlighted factors such as independence, carefulness in caring, interpersonal relations, collaboration, and transforming research and laws into practice. These factors could be used as guidance for the assessments and grading of students during their WIL courses.Conclusions: The assessment shall be based on the students’ abilities (i.e. not only theoretical knowledge), the context, and different situations during their WIL. The developed assessment forms capture not only the students’ knowledge but also skills, and values.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  • Olsson, Katarina, et al. (author)
  • Kvinnan i styrelserummet
  • 2011
  • In: Festskrift till Boel Flodgren. ; , s. 343-360
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
6.
  • Springett, Jane, 1952-, et al. (author)
  • Närsjukvård : bakgrund, erfarenheter och pilotstudie
  • 2005
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Närsjukvård är ett centralt begrepp i ett förändringsarbete som för genomförs i nordöstra Skåne för att utveckla hälso- och sjukvårdsväsendet. Det ingår därmed som en av de centrala delarna av Region Skånes vision om hälso- och sjukvård: Skånsk livskraft – vård och hälsa. Syftet med denna rapport är att ge en bakgrund till begreppet (Del A) och att presentera en del preliminära rön beträffande hur olika aktörer i nordöstra Skåne uppfattar begreppet (Del B). Del A ger en översikt kring ursprunget till begreppet Närsjukvård inom ramen för de förändringar i hälso- och sjukvården som sker i Sverige i stort. Den beskriver sedan vilka slags förändringar som har planerats på politisk nivå och som nu håller på att genomföras under detta paraplybegrepp, nationellt, regionalt och lokalt. För detta syfte används statliga dokument och publicerade utvärderingsstudier i stor utsträckning som källmaterial. Denna del ska därför inte ses som en heltäckande översikt. Del B inriktas på att belysa hur långt förverkligandet av idén om Närsjukvård har kommit inom regionen. Avsnittet är en kartläggning av olika aktörers förståelse av Närsjukvård i den nordöstra delen av Region Skåne. Forskningsfrågorna inriktades på hur folk pratade om Närsjukvård, det vill säga på hur de förstod och använde begreppet.
  •  
7.
  • Springett, Jane, et al. (author)
  • Närsjukvård : bakgrund, erfarenheter och pilotstudie
  • 2005
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Närsjukvård är ett centralt begrepp i ett förändringsarbete som för genomförs i nordöstra Skåne för att utveckla hälso- och sjukvårdsväsendet. Det ingår därmed som en av de centrala delarna av Region Skånes vision om hälso- och sjukvård: Skånsk livskraft – vård och hälsa. Syftet med denna rapport är att ge en bakgrund till begreppet (Del A) och att presentera en del preliminära rön beträffande hur olika aktörer i nordöstra Skåne uppfattar begreppet (Del B). Del A ger en översikt kring ursprunget till begreppet Närsjukvård inom ramen för de förändringar i hälso- och sjukvården som sker i Sverige i stort. Den beskriver sedan vilka slags förändringar som har planerats på politisk nivå och som nu håller på att genomföras under detta paraplybegrepp, nationellt, regionalt och lokalt. För detta syfte används statliga dokument och publicerade utvärderingsstudier i stor utsträckning som källmaterial. Denna del ska därför inte ses som en heltäckande översikt. Del B inriktas på att belysa hur långt förverkligandet av idén om Närsjukvård har kommit inom regionen. Avsnittet är en kartläggning av olika aktörers förståelse av Närsjukvård i den nordöstra delen av Region Skåne. Forskningsfrågorna inriktades på hur folk pratade om Närsjukvård, det vill säga på hur de förstod och använde begreppet.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  • Ahlberg, Erik, et al. (author)
  • "Vi klimatforskare stödjer Greta och skolungdomarna"
  • 2019
  • In: Dagens nyheter (DN debatt). - 1101-2447.
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • DN DEBATT 15/3. Sedan industrialiseringens början har vi använt omkring fyra femtedelar av den mängd fossilt kol som får förbrännas för att vi ska klara Parisavtalet. Vi har bara en femtedel kvar och det är bråttom att kraftigt reducera utsläppen. Det har Greta Thunberg och de strejkande ungdomarna förstått. Därför stödjer vi deras krav, skriver 270 klimatforskare.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 167
Type of publication
journal article (91)
conference paper (26)
book chapter (15)
reports (12)
doctoral thesis (11)
book (6)
show more...
other publication (3)
licentiate thesis (2)
research review (1)
show less...
Type of content
peer-reviewed (102)
other academic/artistic (56)
pop. science, debate, etc. (9)
Author/Editor
Melander-Wikman, Ani ... (14)
Nyström, Birgitta (12)
Klingberg-Allvin, Ma ... (7)
Ahlgren, Christina (7)
Thorslund, Birgitta, ... (7)
Olsson, Katarina (7)
show more...
Johansson, Birgitta, ... (6)
Lindell-Frantz, Eva (6)
Olsson, Tommy (6)
Lindgren, Helena (6)
Olsson, Erik (6)
Alfonsson, Sven (6)
Olsson, Pia (5)
Johansson, Birgitta (5)
Svensson, Birgitta (5)
Olsson, Pia, 1953- (4)
Essén, Birgitta, 196 ... (4)
Olsson, Bob, 1969 (4)
Stegmayr, Birgitta (4)
Byrskog, Ulrika, 197 ... (4)
Söderberg, Stefan (4)
Olsson, Erik, 1967- (4)
Smedler, Ann-Charlot ... (3)
Wanhainen, Anders (3)
Lundqvist, Peter (3)
Nyström, Helena Fili ... (3)
Svensson, Måns (3)
Lannering, Birgitta, ... (3)
Bohgard, Mats (3)
Olsson, Martin L (3)
Öberg, Birgitta (3)
Olsson, Bengt (3)
Albin, Maria (3)
Gabrielsson, Britt, ... (3)
Olsson, Marie (3)
Alkan Olsson, Johann ... (3)
Allodi Westling, Mar ... (3)
Gillgren, Peter (3)
Malmgren, Helge, 194 ... (3)
Strandvik, Birgitta, ... (3)
von Essen, Louise, 1 ... (3)
von Essen, Louise (3)
Carlsson, Maria, 195 ... (3)
Heckemann, Rolf A. (3)
Andersson, Manne (3)
Stackelberg, Otto (3)
Eichas, Kyle (3)
Grönqvist, Helena, 1 ... (3)
Palsdottir, Vilborg, ... (3)
Gutke, Annelie (3)
show less...
University
Uppsala University (36)
Lund University (30)
Umeå University (25)
Luleå University of Technology (22)
University of Gothenburg (20)
Karolinska Institutet (17)
show more...
Linköping University (16)
Kristianstad University College (12)
Stockholm University (11)
Karlstad University (8)
Swedish University of Agricultural Sciences (8)
Örebro University (7)
Högskolan Dalarna (6)
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute (6)
Jönköping University (5)
Chalmers University of Technology (4)
Marie Cederschiöld högskola (4)
Malmö University (3)
Mälardalen University (2)
Södertörn University (2)
Linnaeus University (2)
University of Gävle (1)
Mid Sweden University (1)
RISE (1)
show less...
Language
English (124)
Swedish (41)
Norwegian (1)
Undefined language (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Medical and Health Sciences (80)
Social Sciences (70)
Agricultural Sciences (11)
Natural sciences (10)
Engineering and Technology (7)
Humanities (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view