SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Parmenius Swärd Suzanne 1955 ) "

Search: WFRF:(Parmenius Swärd Suzanne 1955 )

  • Result 1-10 of 29
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Bommarco, Birgitta, et al. (author)
  • Läsning Skrivande Samtal : Textarbete i svenska på gymnasiet
  • 2012. - 1
  • Book (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Textarbete i svenska på gymnasietVarje svensklärare har som sin uppgift att stödja och utveckla unga människors språk och genom läsning och samtal hjälpa till att vidga gränserna för deras omvärldsuppfattning. Det är en ansvarsfull uppgift som många gånger kan verka nästan omöjlig. I de nya ämnesplanerna för gymnasieskolan ses arbetet med texter som det centrala i svenskämnet. Men vad innebär det att arbeta med texter? Hur kan man iscensätta aktiviteter som upplevs som meningsfulla, språkutvecklande, lustfyllda och kreativa och som samtidigt leder till kunskapsutveckling i språk och litteratur?I boken ger författarna en mängd förslag på undervisning som öppnar upp för litteraturläsning och samtal, de presenterar aktiviteter som utvecklar elevernas skrivande samt diskuterar frågor som rör respons och bedömning. Författarna anlägger ett dialogiskt och analytiskt perspektiv på lärande och språkutveckling och visar hur en genomtänkt teori kan ligga till grund för stimulerande undervisning. Konkret handlar det om läsning, skrivande och samtal - om språket som redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling.Läsning, skrivande, samtal inspirerar till förändring och utveckling av svenskundervisningen på gymnasiets studie- och yrkes­förberedande program och vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare i svenska.
  •  
2.
  • Digitalt
  • 2019
  • Editorial collection (other academic/artistic)
  •  
3.
  •  
4.
  • Parmenius-Swärd, Suzanne, 1955- (author)
  • Arbete med ämnesspecifika begrepp
  • 2018
  • Other publication (other academic/artistic)abstract
    • Denna artikel går igenom hur man under elevernas gymnasietid kan träna på använda ett specifikt ämnesspråk i de olika skrivhandlingarna beskriva,förklara, analysera och utredabegrepp, samtåterberätta, referera ochredogöraså att eleverna behärskar detta när mer komplexa vetenskapliga texter ska skrivas.
  •  
5.
  • Parmenius-Swärd, Suzanne, 1955- (author)
  • Att läsa sakprosa
  • 2015
  • Other publication (other academic/artistic)
  •  
6.
  • Parmenius-Swärd, Suzanne, 1955- (author)
  • Att skriva vetenskaplig text
  • 2018
  • Other publication (other academic/artistic)abstract
    • Varje deli denna modulhar tagit upp en aspekt av vetenskapligt skrivande och läsande och har försökt se det vetenskapliga ur flera olika perspektiv och synvinklar.Artiklarna har strävat efter att man som lärareska kunna betrakta den egna undervisningen i ämnet och få inspiration till antingen förändring av förhållningssätt och metoder, eller få inspiration och uppleva en styrka att fortsätta utvecklingen av den egna undervisningen.Som tidigare angetts har också denna modul haft fokus på att alla elever ska lyckas med sina teoretiska gymnasiestudier och sin högskoleförberedelse. Detta låter sig inte göras utan målmedvetet arbete och stöd från lärare, handledare, skolbibliotekarier och andra stödfunktioner i skolan. Nedan följer en översikt över vad alla som är inkluderade i gymnasiearbetet och andra liknande typer av vetenskapligt förankrade arbeten kan tänka på närde ger stöd i elevernas skrivprocesser.
  •  
7.
  •  
8.
  • Parmenius Swärd, Suzanne, 1955- (author)
  • "Det mesta kommer till en när man skriver."
  • 2007. - 1
  • In: Perspektiv på praktik. - Stockholm : Svensklärarföreningen. - 9789127411067 ; , s. 23-34
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
9.
  •  
10.
  • Parmenius-Swärd, Suzanne, 1955-, et al. (author)
  • Formellt skrivande i alla ämnen i gymnasiet : Att utveckla undervisning
  • 2024. - 1
  • Book (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Formellt skrivande i alla ämnen i gymnasiet-att utveckla undervisningvisar hur du som yrkesverksam eller blivande lärare kan främja elevernas lärande och skrivutveckling i alla ämnen. Boken ger dig teorier, metoder och didaktiska reflektioner om det formella skrivandet. Du får också följa tre gymnasielärares arbete med att implementera strategier och modeller för det formella skrivandet i sina klassrum. Du kan ta del av upplägg, elevtexter oh dialoger med elever för att få en konkret inblick i hur man kan utforma undervisningen. 
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 29

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view