SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Pastuhov Annika 1987 ) "

Sökning: WFRF:(Pastuhov Annika 1987 )

  • Resultat 1-10 av 16
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Bladh, Daniel, 1980- (författare)
  • Didaktiska val i partidemokratin : Om partiskolning och lärande i politiken
  • 2023
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Syftet med avhandlingen är att undersöka de överväganden och skäl som ligger bakom didaktiska val som fattas när utbildning organiseras för partipolitiskt aktiva personer. De anordnare som främst står i fokus för avhandlingen är de nationella partiorganisationerna medan den kommunala förvaltningen fungerar som en kon-trastpunkt. Avhandlingens teoretiska perspektiv utgörs av vuxendidaktik samt av ett analytiskt schema där politiska partier förstås som strategiska aktörer. Det didaktiska kunskapsintresset riktar sig främst mot det politiska systemet, partierna som aktörer samt de egna partimedlemmarna. Det är kvalitativ forskning som ligger till grund för de specifika studier som avhandlingen omfattar. Det empiriska materialet har genererats genom kvalitativa forskningsintervjuer, insamling av olika typer av dokument samt omfattande kartläggning.Avhandlingen utgör en sammanläggningsavhandling som omfattar fyra artiklar. Artikel I analyserar organisering av partiskolning som verktyg för nationella partiorganisationer. Artikel II lyfter fram fostransprocesser som de nationella partiorganisationerna söker främja genom organisering av partiskolning riktat till partimedlemmar och lokalföreningar. Artikel III lyfter blicken gentemot det politiska systemet och visar hur partiskolning både kan påverka och påverkas av hur olika partifunktioner utövas. Artikel IV tar sikte på den utbildningsverksamhet som genomförs i svenska kommuner och lyfter fram tre tankelinjer som uttryck för hur de kommunala anordnarna resonerar kring och motiverar den utbildning som de erbjuder till lokala folkvalda.  Sammantaget bidrar avhandlingen med kunskap om vad som sker i mötet mellan utbildning och partidemokratin. Påverkan och fostran lyfts fram som två centrala skäl bakom de didaktiska val som fattas av de nationella partiorganisationerna vid organisering av partiskolning. Hur de nationella partiorganisationerna motiverar och resonerar kring den utbildningsverksamhet som de organiserar diskuteras i samband med samlingsbegreppen personer, process och platsen. Avhandlingen visar också hur partiskolning innehar en strategisk potential för partierna. Organisering av utbildningsverksamhet i politiska partier och kommuner kan även påverka konstruktionen av deltagarnas demokratiska kompetens, vilket kan spela roll för hur partimedlemmarnas aktiva medborgarskap kommer till uttryck.
  •  
2.
  • Mimerbladet Mars 2018
  • 2018
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I detta Mimerblad uppmärksammas två nya doktorsavhandlingar som på olika sätt anknyter till folkbildningsområdet. I Annika Pastuhovs avhandling (anmäld på s. 2) undersöks medborgerliga betydelser av studiecirkeldeltagande. I Afrah Abdullas avhandling (s. 1) får vi stifta bekantskap med den icke-formella vuxenutbildningsverksamhet varigenom nyanlända migranter orienteras om det svenska samhället.Även om det finns många inriktningar inom det vida folkbildningsforskningsfältet är några teman ofta återkommande. Bildning och dess betydelse för demokrati och medborgarskap är ett sådant tema. Den mer formella inkluderingen i ett svenskt medborgarskap som deltagarna i Abdullas studie är berörda av är en aspekt av medborgarskapet. I Pastuhovs användning av begreppet handlar medborgarskapet om roller som individen innehar i relation till andra medlemmar i ett eller flera kollektiv. Både dessa aspekter av medborgarskap är centrala i relation till demokrati, både som formellt nationellt avgränsat system och som princip för relationer i kollektiva sammanhang.Att vi i samband med årets Mimerkonferens uppmärksammar både demokratin och folkhögskolan har inte bara att göra med tillfälligheten att båda i år fyller jämt (100 respektive 150 år) i det svenska sammanhanget. Folkbildningen, som folkhögskolan är en central del av, är intimt sammanflätad med demokratin i olika avseenden. Varmt välkommen att fördjupa diskussionen om detta på Folkhögskolan Hvilan den 6–7 november (se s. 3)!Varmt välkommen till Mimer vill jag också hälsa Mimers nya doktorand Maria Arriaza Hult som presenteras i detta blad (s. 3).
  •  
3.
  •  
4.
  • Mimerbladet September 2018
  • 2018
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I detta nummer fortsätter vi att uppmärksamma folkhögskolans 150-års­jubileum. På s. 2 kan du läsa Staffan Larssons anmälan av den antologi om utbildningsformens senaste halvsekel som Föreningen för folkbildningsforsk­ning publicerat.Vi bjuder också, härinvid, på en an­mälan av Johan Lövgrens doktorsav­handling om värderingar och religion som del av lärandeprocesserna på norsk folkhögskola.Möjligen skapar det starka ljuset på folkhögskolan i år en forskningsskug­ga över andra delar av folkbildningen, så som studieförbundens omfattande verksamhet.Glädjande är därför den satsning på folkbildningsforskning som ABF nu ge­nomför. Under året har en ny skriftserie om folkbildningsforskning tagit form (se s. 4). En imponerade boklåda, i form av åtta vackert inbundna böcker, har dess­utom tagits fram för internt bruk. In­om dessa pärmar återfinns, i urval av Stellan Boozon och Jörgen Hammarin, klassiska texter av Oscar Olsson och Richard Sandler, liksom bidrag av ar­betarrörelseintellektuella och folkbild­ningsforskare.ABF är emellertid inte unikt bland studieförbunden när det gäller att knyta an till och ge ut folkbildningsforskning. Folkuniversitetet fortsätter sin ambi­tiösa utgivning av publikationer med forskning inom fältet. Studieförbundet Vuxenskolan involverar forskare när de uppdaterar sina utbildningsmaterial för studiecirkelledare.Mimerkonferensen, som i år äger rum på Folkhögskolan Hvilan den 6–7 november (se inbjudan s. 3), hoppas vi kan bidra till fler kontakter i denna rikt­ning. Välkomna!
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  • Nordvall, Henrik, 1977-, et al. (författare)
  • Folkbildning av och för migranter : en lokal studie av deltagarmönster och meningsskapande inom ABFs verksamhet för målgruppen invandrare
  • 2018
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • I din hand håller du ABFs forskningsrapport, Folkbildning av och för migranter, som är den första i ABFs skriftserie folkbildning och forskning. Rapporten har kommit till genom ett forskningsbidrag och ett gott samarbete mellan ABFs förbundsexpedition och Linköpings universitet. Resultatet blev en lokal studie av deltagarmönster och meningsskapande inom ABFs verksamhet för målgruppen invandrare. Vår förhoppning är att den ska ge både folkbildare i olika studieförbundsavdelningar och forskare inom fältet folkbildning ny kunskap och inspiration kring hur folkbildningen utvecklas.
  •  
8.
  • Nordvall, Henrik, 1977- (författare)
  • Mimerbladet Mars 2021
  • 2021
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
  •  
9.
  • Nordvall, Henrik, 1977-, et al. (författare)
  • The knowledge-oriented and relationship-oriented roles of popular education in labour movement parties in Sweden
  • 2020
  • Ingår i: International Journal of Lifelong Education. - : Routledge. - 0260-1370 .- 1464-519X. ; 39:4, s. 374-387
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Political parties are essential for the functioning of parliamentary democracy, yet parties have not received much attention in contemporary research on popular education. The aim of this article is to analyse the contemporary role of party-political education as a form of popular education in two labour movement parties in Sweden. The study is based on semi-structured interviews focusing on the reasoning behind the organisation of education in political parties. The interviews were conducted with ten interviewees who represented ABF (the Swedish workers’ educational association), the Left Party, and the Social Democratic Party. The thematic analysis resulted in four categories of roles ascribed to education in political parties: ideological training, training skilled members and leaders, training for a social infrastructure, and training for internal positioning and distinction. The first two categories correspond to knowledge-oriented roles, while the two last represent relationship-oriented roles. Findings show that party-political popular education still plays a significant role in contemporary Sweden. The shrinking member base of political parties creates challenges when new members and prospective representatives cannot be expected to have as extensive popular movement experience as previous representatives. In this situation, study activities are, to some extent, attributed more significance than previously.
  •  
10.
  • Nordvall, Henrik, 1977-, et al. (författare)
  • Vad är ett studieförbund?
  • 2020. - 1
  • Ingår i: Om vuxenutbildning och vuxnas studier. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144133294 ; , s. 141-161
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Det är få sammanhang som kommer i närheten av att samla så många vuxenstuderande som studieförbunden. Ett studieförbund är en organisation som organiserar fri och frivillig bildningsverksamhet för huvudsakligen vuxna, i form av studiecirklar, föreläsningsserier, samtal och andra folkbildnings- eller kulturrelaterade evenemang. I Sverige deltar årligen drygt 600 000 personer bara i studiecirklar. Räknar vi in all annan verksamhet blir antalet mångdubbelt större. Det finns när detta skrivs tio studieförbund. Dessa har olika profil och ideologisk särart och består, med något undantag, av medlemsorganisationer, vilket gör att studieförbunden är förbundna med stora delar av det svenska föreningslivet. Tillsammans med folkhögskolorna utgör studieförbunden den organisatoriska stommen för den statsbidragsfinansierade folkbildningen i Sverige.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 16

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy