SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Persson Ivar) "

Search: WFRF:(Persson Ivar)

  • Result 1-10 of 13
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Ahrnbom, Martin, et al. (author)
  • Generalized Urban Traffic Surveillance (GUTS) : World-Coordinate Tracking for Traffic Safety Applications
  • 2022
  • In: 2022 IEEE 25th International Conference on Intelligent Transportation Systems, ITSC 2022. - 9781665468800 ; 2022-October, s. 3813-3818
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • We present a new world-coordinate tracking algorithm for road users seen from static surveillance cameras, denoted GUTS. It is based upon the previously published UTS method but simplifies and replaces parts allowing association logic to work in world coordinates, by using a novel convolutional neural network denoted SAMHNet to convert every detection into world coordinates. Experimental evaluation on synthetic data shows a MOTA increase of 41 % or 153% depending on distance metric, compared to UTS. Furthermore, the system is verified to work on a real-world recording. We further introduce a synthetic dataset denoted UTOCS which is the first of its kind to be standardized and made publicly available, allowing fair comparison between methods.
  •  
2.
  • Ahrnbom, Martin, et al. (author)
  • Seg2Pose: Pose Estimations from Instance Segmentation Masks in One or Multiple Views for Traffic Applications
  • 2022
  • In: Proceedings of the 17th International Joint Conference on Computer Vision, Imaging and Computer Graphics Theory and Applications: VISAPP. - : SCITEPRESS - Science and Technology Publications. - 9789897585555 ; 5, s. 777-784
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • A system we denote Seg2Pose is presented which converts pixel coordinate tracks, represented by instance segmentation masks across multiple video frames, into world coordinate pose tracks, for road users seen by static surveillance cameras. The road users are bound to a ground surface represented by a number of 3D points and does not necessarily have to be perfectly flat. The system works with one or more views, by using a late fusion scheme. An approximate position, denoted the normal position, is computed from the camera calibration, per-class default heights and the ground surface model. The position is then refined a novel Convolutional Neural Network we denote Seg2PoseNet, taking instance segmentations and cropping positioning as its input. We evaluate this system quantitatively both on synthetic data from CARLA Simulator and on a real recording from a trinocular camera. The system outperforms the baseline method of only using the normal positions, which is roughly equivalent of a typical 2D to 3D conversion system, in both datasets.
  •  
3.
  • Andersson, Maria, et al. (author)
  • Transport av dräktiga djur, transport av unga djur och åldersbestämning av foster
  • 2023
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • De flesta lantbruksdjur transporteras endast enstaka gånger i livet och har därför sällan möjlighet att vänja sig vid transporter på ett sätt som skulle förebygga stress och bidra till en god transportupplevelse. Att skapa förutsättningar som minimerar påverkan på djuren och underlättar drivning av djuren är därför av stor vikt. Livdjurstransport eller transport till slakt kan vara en mycket stressfylld situation för djur. EFSA har under 2022 publicerat tre olika utlåtanden om transport av nötkreatur, små idisslare och gris. EFSA har i sina utlåtanden identifierat följande relevanta välfärdsrisker: social stress i samband med omgruppering, stress då djuren hanteras av ovarsamma människor eller av människor som de inte är vana vid, stress på grund av värme eller kyla, skador, rörelsestress (orsakat av fordonets rörelser), predationsstress (specifikt hos får som drivs med hund), hunger, törst, respiratoriska problem (specifikt hos nötkreatur), begränsade rörelsemöjligheter, svårigheter att vila och sensorisk överstimulering. Sammantaget kan dessa välfärdsrisker leda till ackumulerad och hög stress, rädsla, smärta, obehag och utmattning hos djuren.Nötkreatur, grisar och får är sociala djur som lätt stressas om de separeras från sin grupp. Att ta hänsyn till deras naturliga flockbeteende genom att t.ex. inte driva djur enskilt utan i grupp (undantag för vuxna handjur som ofta behöver hanteras enskilt) är därför viktigt både före, under och efter transport. Omgrupperingar och social stress riskerar att leda till aggressioner och oönskade beteenden då djuren kan komma att skada sig själva eller varandra.Djurs tidigare erfarenheter av att bli hanterade av människor påverkar deras upplevelse och stressnivå vid hantering i samband med transport. En mer vänlig hantering av djuren tidigt i livet kan underlätta hanteringen i samband med transport. Djurens rädsla utgör en välfärdsrisk, både för djuren själva och för den transportör som ska hantera dem. Utlastningsutrymmen och drivvägar behöver vara väl designade för att få ett bra flöde när djuren lastas respektive lastas av och den som hanterar djuren behöver ha god kunskap om djurens naturliga beteenden.Hunger och törst kan uppstå hos djur under tiden från lastning till transport och urlastning. Risken för att djuren ska uppleva hunger och törst ökar med längre transporttider. Unga djur har ett naturligt tätare födointag vilket man kan behöva ta hänsyn till vid transport genom att erbjuda djuren möjlighet att äta och dricka oftare än äldre djur. I nuläget finns det inga optimala lösningar på hur man ska kunna tillgodose behovet av vatten eller annan utfodring på transport då intaget även påverkas av stress och sociala faktorer utöver vana vid utrustningen.Djurtätheten på transportfordonet är en viktig faktor som påverkar djurens möjligheter att hålla balansen och att kunna ligga ned och vila, men även risken för skador och död. Behovet av att kunna ligga ned under transport ökar med transportens längd och huruvida djuren ligger ned är kopplat till vilket utrymme som ges, där större utrymme leder till att fler djur ligger ned.Sen dräktighet räknas som ett tillstånd då det inte är lämpligt att transportera ett djur eftersom transport under denna period kan leda till negativa konsekvenser för djurets välfärd och risker för avkomman. Dräktighet innebär ökad sårbarhet både fysiskt och fysiologiskt. För dräktiga djur innebär därför den stress som förflyttning, lastning, ny miljö, okända människor, rörlig och ostabil transport, transportfordonets förutsättningar, samt avsaknad av foder och vatten under längre perioder, en större påfrestning med en ökad risk för negativa konsekvenser, än för icke-dräktiga djur. Dräktiga djur har en ökad metabolism och värmeproduktion, framförallt under sen dräktighet, vilket gör dräktiga djur mer känsliga för värmestress än icke-dräktiga djur. Vidare blir fysisk ansträngning jobbigare för det dräktiga djuret beroende både på den ökade tyngden och dess påverkan på rörelseapparaten. Även cirkulationssystemet blir mer ansträngt med en förhöjd hjärtfrekvens som följd. Vid värmestress ökar dessutom andningsfrekvensen påtagligt.Kortisol har en viktig roll i slutet av dräktigheten och för att initiera förlossning. I slutet av dräktigheten stiger kortisolnivåerna i moderdjurets blod till följd av att fostrets kortisolproduktion ökar. Förhöjda kortisolnivåer till följd av stress och fysisk ansträngning i samband med lastning, hantering, omgruppering, transport och nya miljöer kan orsaka abort eller för tidig igångsättning av förlossningen. Flera studier visar att det även finns risker under andra delar av dräktigheten. Transport ökar till exempel risken för embryonala förluster under tidig dräktighet hos gris, framför allt under vecka två till fyra, vilket är en kortisolkänslig period. För nötkreatur finns det risk för embryonala förluster vid transporter under dräktighetens första två månader och studier på får har visat på negativa effekter på lamm och ökad risk för fosterdöd vid förhöjda kortisolnivåer hos tackan. Det finns även en risk för epigenetiska effekter hos fostren vid stress hos moderdjuret, vilka kan komma att påverka avkomman senare i livet.När hondjuren ökar i vikt genom fostertillväxt och ökad volym av fostervätskor, påverkas deras rörlighet och förmåga att hålla balansen vilket kan göra att både lastning och transport försvåras samt innebära en ökad risk för halkskador och fläkningsskador. Eventuella led- och klövproblem kan dessutom förvärras eller försvåra rörelsemöjligheterna, även om uppenbar hälta inte alltid kan ses. Den ökade storleken gör att dräktiga djur kräver större plats under transporten, både för att djuren i sig är större, men också för att de ska kunna parera rörelser och hålla balansen. Dräktiga grisar minskar sin aktivitetsnivå och har större behov av att ligga ned och vila vilket behöver tillgodoses under transport.I slutet av dräktigheten, oklart exakt när, sker en uppmjukning av vävnaderna i bäckenregionen vilket är mer påtagligt för nötkreatur än för små idisslare och suggor. Uppmjukningen kvarstår även en tid efter förlossningen. Uppmjukningen ger försämrad stabilitet vid rörelse, vilket innebär risker vid både lastning och transport. Det är därför viktigt att man tar hänsyn till detta och har god tidsmarginal vid transport av dräktiga eller nyförlösta djur, så att djuren inte riskerar att transporteras under den tid som bäckenet är instabilt.Den vetenskapliga evidensen för EU:s regel om 90 % av den förväntade dräktighetstiden som gräns för transport av dräktiga djur förefaller oklar. Rådet ställer sig bakom konklusionen i EFSA:s utlåtande om transport av nötkreatur, små idisslare och gris, om att vetenskapliga belägg för den exakta nu gällande gränsdragningen saknas, samtidigt som det är tydligt att långt gången dräktighet är en riskfaktor för negativ djurvälfärd under transport. I de aktuella utlåtandena finns dock flera studier citerade som visar på sårbarhet för de dräktiga djuren och deras foster under en period som i många fall är längre än de sista 10 % av dräktighetstiden samt att det finns en ökad sårbarhet även under andra delar av dräktigheten och att både moderdjur och foster kan påverkas negativt av att transporteras.Det finns risk för att den stress som en transport innebär kan leda till att det sent dräktiga djuret aborterar eller att förlossningen sätts igång under eller strax efter transport. Då det således föreligger risker för foster och moderdjur vid transport av dräktiga djur under stora delar av dräktighetsperioden anser Rådet att transport av dräktiga djur (nötkreatur, får och gris) om möjligt bör undvikas.Vid transport av unga kalvar, smågrisar och lamm måste hänsyn tas till flera faktorer, såsom ålder, immunförsvarets utveckling, djurens allmänna hälsostatus, huruvida djuren är avvanda eller inte, social stress, etc. Unga djur är generellt känsligare än vuxna djur, och påverkas än mer av att utsättas för hunger och törst, kalla och varma transporter, och begränsade möjligheter att vila under transport. Under perioden då det passiva immunförsvaret går ned samtidigt som det aktiva immunförsvaret är under uppbyggnad är djuren extra känsliga för infektioner.Hur väl ett ungt djur klarar en transport beror bl.a. på längden på transporten (ju längre transport desto större risk för djurens välfärd), samt djurets ålder och vikt. Tiden mellan två och fyra veckor är en känslig ålder för transport av kalvar. Enligt EFSA bör inte kalvar transporteras tidigare än vid fem veckors ålder och de bör väga minst 50 kg. För lamm rekommenderas att djuren transporteras först efter avvänjning. Vidare behöver hänsyn tas till djurens behov av foder och vatten, så att deras närings- samt vätskebehov tillgodoses. Hänsyn behöver även tas till på vilket sätt de är vana vid att inta foder och vatten, och om djuret hålls på liknande sätt i transporten som de är vana vid, exempelvis i samma grupp eller tillsammans med sin mamma. Det kan vara klokt att utfodra djuren innan transport för att minska risken för hunger under transporten. Vid mjölkgiva till kalv behöver tid ges för digestion innan transport för att minska risken för diarré.Icke avvanda djur upplever en större stress runt transport än avvanda djur (vid transport utan moderdjur) och det är därför bättre att företrädesvis transportera djuren efter avvänjning. Unga djur är heller inte motoriskt färdigutvecklade, vilket kan påverka deras balans under transport samt vid på- och avlastning. Yngre djur ligger ned oc
  •  
4.
  •  
5.
  • Hellquist, Björn, et al. (author)
  • Structures of Solvated Cations of Palladium(II) and Platinum(II) in Dimethyl Sulfoxide, Acetonitrile and Aqueous Solution Studied by EXAFS and LAXS
  • 1991
  • In: Acta Chemica Scandinavica. - : Danish Chemical Society. - 0904-213X. ; 45:5, s. 449-455
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • X-Ray absorption edge and EXAFS spectra of the solvated cations of platinum(II) in water, dimethyl sulfoxide and acetonitrile and of palladium(II) in dimethyl sulfoxide have been recorded and analyzed. The cations are four-coordinated. Pt-O in Pt(H2O)4(2+) is 2.01(1) angstrom and Pt-N in Pt(CH3CN)4(2+) is 2.00(1) angstrom. The dimethyl sulfoxide solvated cations of both platinum and palladium contain two sulfur- and two oxygen-bonded ligands with Pt-O 2.07(2), Pt-S 2.21(2), Pd-O 2.04(2), and Pd-S 2.23(2) angstrom, probably in a square-planar cis-arrangement, as in the solid state. Large-angle X-ray scattering (LAXS) studies of the platinum(II) dimethyl sulfoxide solvated cation in a solution of the triflate salt gave Pt-O 2.07(1) and Pt-S 2.20(1) angstrom and in a solution of the tetrafluoroborate salt Pt-O 2.07(2) and Pt-S 2.21(5) angstrom, in good agreement with the EXAFS results. Neither technique gave any support for axially bound solvent molecules in addition to the four in the assumed square coordination plane.
  •  
6.
  • Odeberg, Jacob, et al. (author)
  • The influence of smoking and impaired glucose homoeostasis on the outcome in patients presenting with an acute coronary syndrome : a cross-sectional study
  • 2014
  • In: BMJ Open. - : BMJ. - 2044-6055. ; 4:7, s. e005077-
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Objectives: Smoking, diabetes, male sex, hypercholesterolaemia and hypertension are well-established risk factors for the development of coronary artery disease (CAD). However, less is known about their role in influencing the outcome in the event of an acute coronary syndrome (ACS). The aim of this study was to determine if these risk factors are associated specifically with acute myocardial infarction (MI) or unstable angina (UA) in patients with suspected ACS. Design: Cross-sectional study. Setting: Patients admitted to the coronary care unit, via the emergency room, at a central county hospital over a 4-year period (1992-1996). Participants: From 5292 patients admitted to the coronary care unit, 908 patients aged 30-74 years were selected, who at discharge had received the diagnosis of either MI (527) or UA (381). A control group consisted of 948 patients aged 30-74 years in whom a diagnosis of ACS was excluded. Main outcome measures: MI or UA. Results: Current smoking (OR 2.42 (1.61 to 3.62)), impaired glucose homoeostasis defined as glycated haemoglobin >= 5.5% + blood glucose >= 7.5 mM (OR 1.78 (1.19 to 2.67)) and male sex (OR 1.71 (1.21 to 2.40)) were significant factors predisposing to MI over UA, in the event of an ACS. Compared with the non-ACS group, impaired glucose homoeostasis, male sex, cholesterol level and age were significantly associated with development of an ACS (MI and UA). Interestingly, smoking was significantly associated with MI (OR 2.00 (1.32 to 3.02)), but not UA. Conclusions: Smoking or impaired glucose homoeostasis is an acquired risk factor for a severe ACS outcome in patients with CAD. Importantly, smoking was not associated with UA, suggesting that it is not a risk factor for all clinical manifestations of CAD, but its influence is important mainly in the acute stages of ACS. Thus, on a diagnosis of CAD, the cessation of smoking and management of glucose homoeostasis are of upmost importance to avoid severe subsequent ACS consequences.
  •  
7.
  • Persson, Bertil, et al. (author)
  • Creep and Shrinkage of Young or Mature High Performance Concrete
  • 1999
  • In: Proceedings of the 6th International Symposium on the Utilization of High Strength/ High Performance Concrete, Sandefjord, Norway, June 1999. - 8291341257 ; 2, s. 1272-1281
  • Conference paper (other academic/artistic)
  •  
8.
  • Persson, Bertil, et al. (author)
  • Early basic creep of high-strength concrete
  • 1993
  • In: Utilization of high strength concrete : proceedings / Symposium in Lillehammer, Norway, June 20-23, 1993. - 8291341001 ; 2, s. 1185-1192
  • Conference paper (other academic/artistic)
  •  
9.
  • Persson, Bertil, et al. (author)
  • Self-desiccating high-strength concrete slabs
  • 1993
  • In: Utilization of high strength concrete : proceedings / Symposium in Lillehammer, Norway, June 20-24, 1993. - 8291341001 ; 2, s. 882-889
  • Conference paper (other academic/artistic)
  •  
10.
  • Persson, Ivar, et al. (author)
  • Monocular Estimation of Translation, Pose and 3D Shape on Detected Objects using a Convolutional Autoencoder
  • 2022
  • In: Proceedings of the 17th International Joint Conference on Computer Vision, Imaging and Computer Graphics Theory and Applications: VISAPP. - : SCITEPRESS - Science and Technology Publications. - 9789897585555 ; 5, s. 390-396
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • This paper present a 6DoF-positioning method and shape estimation method for cars from monocular images.We pre-learn principal components, using Principal Component Analysis (PCA), from the shape of cars anduse a learnt encoder-decoder structure in order to position the cars and create binary masks of each camera instance. The proposed method is tailored towards usefulness for autonomous driving and traffic safetysurveillance. The work introduces a novel encoder-decoder framework for this purpose, thus expanding andextending state-of-the-art models for the task. Quantitative and qualitative analysis is performed on the Apolloscape dataset, showing promising results, in particular regarding rotations and segmentation masks.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 13
Type of publication
conference paper (6)
journal article (5)
reports (1)
doctoral thesis (1)
Type of content
peer-reviewed (7)
other academic/artistic (5)
pop. science, debate, etc. (1)
Author/Editor
Ahrnbom, Martin (3)
Nilsson, Mikael (3)
Persson, Ivar (3)
Persson, Ingmar (2)
Andersson, Maria (2)
Keeling, Linda (2)
show more...
Lundberg, Anna (1)
Torapava, Natallia (1)
Karlsson, Anders (1)
Lundqvist, Peter (1)
Boqvist, Sofia (1)
Lindberg, Mikaela (1)
Lützelschwab, Claudi ... (1)
Nilsson Ekdahl, Kris ... (1)
Nilsson, Bo (1)
Sandholm, Kerstin (1)
Bengtsson, Marie (1)
Odeberg, Jacob (1)
Halling, Anders (1)
Hultkrantz, Lars, Pr ... (1)
Hellman, Stina (1)
Helldin, Jan Olof (1)
Röös, Elin (1)
Strid, Ingrid (1)
Rydhmer, Lotta (1)
Röcklinsberg, Helena (1)
Wallenbeck, Anna (1)
Carlsson, Hanna (1)
Berg, Lotta (1)
Ardo, Hakan (1)
Vico, Giulia (1)
Öhman, Karin (1)
Råstam, Lennart (1)
Jacobson, Magdalena (1)
Lundmark Hedman, Fri ... (1)
Sandberg, Eva (1)
Åsbjer, Elina (1)
Hajdu, Flora (1)
Gunnarsson, Stefan (1)
Algers, Bo (1)
Staaf Larsson, Birgi ... (1)
Jörgensen, Svea (1)
Lindsjö, Johan (1)
Vågsholm, Ivar (1)
Kumm, Karl-Ivar (1)
Persson, Elisabeth (1)
Kvarnström, Marie (1)
Alsing Johansson, To ... (1)
Sternberg Lewerin, S ... (1)
Lindblad, Ulf (1)
show less...
University
Lund University (10)
Swedish University of Agricultural Sciences (3)
University of Gothenburg (1)
Royal Institute of Technology (1)
Uppsala University (1)
Örebro University (1)
show more...
Linköping University (1)
Linnaeus University (1)
Karolinska Institutet (1)
show less...
Language
English (10)
Swedish (3)
Research subject (UKÄ/SCB)
Natural sciences (8)
Engineering and Technology (3)
Medical and Health Sciences (2)
Social Sciences (2)
Agricultural Sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view