SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Persson Lina) "

Search: WFRF:(Persson Lina)

  • Result 1-10 of 114
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Persson, Lina, 1978- (author)
  • KONSEKVENSANALYS - NEDSTÄNGNING AV SKH OKTOBER 2020
  • 2020
  • Other publication (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Inför förslaget att genomföra ett strömavbrott, som ett led i Lina Perssons konstnärliga forskning vid Stockholms konstnärliga högskola, sammanställde fastighetschefen en konsekvensanalys från samtliga av högskolans avdelningar. Här är en sammanställning av den dessa konsekvensanalyser.
  •  
3.
  •  
4.
  • Friederich-Persson, Malou, et al. (author)
  • Increased kidney metabolism as a pathway to kidney tissue hypoxia and damage : effects of triiodothyronine and dinitrophenol in normoglycemic rats.
  • 2013
  • In: Advances in Experimental Medicine and Biology. - New York, NY : Springer-Verlag New York. - 0065-2598 .- 2214-8019. - 9781461474111 - 9781461472568 ; 789, s. 9-14
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Intrarenal tissue hypoxia is an acknowledged common pathway to end-stage renal disease in clinically common conditions associated with development of chronic kidney disease, such as diabetes and hypertension. In diabetic kidneys, increased oxygen metabolism mediated by mitochondrial uncoupling results in decreased kidney oxygen tension (PO2) and contributes to the development of diabetic nephropathy. The present study investigated whether increased intrarenal oxygen metabolism per se can cause intrarenal tissue hypoxia and kidney damage, independently of confounding factors such as hyperglycemia and oxidative stress. Male Sprague-Dawley rats were untreated or treated with either triiodothyronine (T3, 10 g/kg bw/day, subcutaneously for 10 days) or the mitochondria uncoupler dinitrophenol (DNP, 30 mg/kg bw/day, oral gavage for 14 days), after which in vivo kidney function was evaluated in terms of glomerular filtration rate (GFR, inulin clearance), renal blood flow (RBF, Transonic, PAH clearance), cortical PO2 (Clark-type electrodes), kidney oxygen consumption (QO2), and proteinuria. Administration of both T3 and DNP increased kidney QO2 and decreased PO2 which resulted in proteinuria. However, GFR and RBF were unaltered by either treatment. The present study demonstrates that increased kidney metabolism per se can cause intrarenal tissue hypoxia which results in proteinuria. Increased kidney QO2 and concomitantly reduced PO2 may therefore be a mechanism for the development of chronic kidney disease and progression to end-stage renal disease.
  •  
5.
  •  
6.
  • Ackesjö, Helena, 1973-, et al. (author)
  • Förskoleklassen i en brytningstid. Konsekvenser av positionsförskjutningar i ett reformerat utbildningslandskap.
  • 2019
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • 2016 tillkom ett nytt läroplanskapitel för förskoleklassen. 2018 blev förskoleklassen obligatorisk när skolstartsåldern sänktes och skolplikt för sexåringarna infördes. 2019 införs en åtgärdsgaranti för tidiga insatser, vilket bland annat innebär obligatorisk kartläggning av alla sexåringars kunskaper. Förändringarna i läroplanen indikerar att förskoleklassen befinner sig i en brytningstid - en tid av positionsförskjutning i det svenska utbildningslandskapet från en tydligt lek- och förskoleorienterad till en mer kunskapsorienterad och skolförberedande verksamhet.I projektet undersöker vi betydelsen av denna positionsförskjutning och vilka konsekvenser förändringarna får för lärares och skolledares förståelse av uppdraget samt för den pedagogiska praktiken och undervisningen. Teoretiskt belyser projektet konsekvenserna av positionsförskjutningen genom att analysera aspekter av och förändringar i undervisningen som policyhändelser. Mer specifikt ställer vi teoretiska frågor om hur policy blir pedagogisk praktik, samtidigt som den pedagogiska praktiken formerar nya innebörder av policy.Betydelsen av att söka kunskap om konsekvenser av förskoleklassens positionsförskjutning i det svenska utbildningsväsendet är både empirisk och teoretisk. Empiriskt behövs ny kunskap om en delvis marginaliserad skolforms verksamhet i ett utbildningspolitiskt gränsland under stark förändring. Teoretiskt behöver vi förstå hur policy och pedagogisk praktik påverkar varandra ömsesidigt som en del av en historisk utbildningspolitik process. Projektet baseras på policyetnografi vilket innebär en bred ansats med flera olika metoder; bland annat intervjuer, observationer och dokumentanalys.
  •  
7.
  • Ackesjö, Helena, 1973-, et al. (author)
  • Images of the child in the educational landscape.
  • 2019
  • In: 29th EECERA ANNUAL CONFERENCE, Early Years: Making it Count, Thessaloniki, Greece 20th – 23rd August 2019. ; , s. 240-
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • This study is a part of a research project, which aims to analyse consequences of educational policy change in Sweden. The overall policy change in Sweden is related to economy (Heckman 2000), to increase quality in education and to qualify children for further studies (Riddersporre & Persson, 2010). These changes are related to a global knowledge economy that enhances education for the youngest (Persson, 2010). Policies can be seen as narratives about progress and salvation, about ‘finding the better life’ and about ‘making’ the new citizen through schooling (Lindblad & Popkewitz, 2004). The descriptions of the child in the selected policy documents has therefore been analysed from the point of view of creating a new citizen as well as good education for children using Biesta’s (2009) concepts of subjectification and qualification. In this study, focus is to examine descriptions of the child, the school start, school readiness and mandatory school attendance through analysing national policy documents from 1940-2017. Even if document analysis includes limited ethical issues, the results may implicate consequences in educational practice. The most prominent and recurring description of the child is school ready child vs the immature child. Descriptions of power and control over children and the obedient and silenced child appears in almost all policy texts. The process of learnification in an individual performative school culture is an overarching and still standing theme. Societal ideas of children and how these are expressed in policy can be assumed to influence educational practice.
  •  
8.
  • Ackesjö, Helena, 1973-, et al. (author)
  • Rektorers och skolhuvudmäns meningsskapande om förskoleklassens position i utbildningslandskapet.
  • 2022
  • In: Utbildning och Lärande / Education and Learning. - Falun : Högskolan Dalarna. - 2001-4554. ; 16:2, s. 7-26
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The preschool class has been subject to several policy reforms, which principals and local education authorities are responsible. for implementing and evaluating. The aim of this study is to contribute with knowledge about how principals and local education authorities make meaning of the position and organization of the preschool class in relation to these policy reforms and to the existing practices. The method used in the study is interviews with principals and local education authorities and shows how they reason about and relate to various regulatory, normative, and cultural-cognitive elements of governance. The analysis shows that the principals have arguments for three basic positions for the preschool class: a bridge between preschool and primary school, a knowledgeoriented position, and a socially oriented position. A key argument put forward by the principals is that the preschool class should be integrated into a continuous primary school organisation. The local education authorities, on their part, interpret the new policy as an ongoing qualification and homogenization process, which affects the preschool class’s position in the education system.
  •  
9.
  • Ackesjö, Helena, 1973-, et al. (author)
  • Utbildning för barn i skolstartsålder
  • 2022. - 1
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Det ligger något av ett magiskt skimmer över skolstarten. Många barn har längtat efter dagen då de får packa sin ryggsäck och träda in genom porten till det mytomspunna skolhuset där nya klasskamrater, lärare och utmaningar väntar.Denna bok handlar om hur utbildningen för barn i skolstartsåldern har förändrats under de senaste decennierna och hur man kan förstå mekanismerna bakom dessa förändringar. Idag råder ett starkt kunskaps- och lärandefokus, där huvudsyftet är att elever ska kvalificeras till nästa nivå i skolsystemet. Detta beskriver vi i boken som en skolarisering av utbildningen och dess konsekvenser berör alla aspekter av utbildning. Skolariseringen syns på policynivå. Den påverkar den pedagogiska praktiken och undervisningen; den förändrar synen på barnet och dess förmågor, och inte minst påverkar den vår syn på vad utbildning är till för. I denna bok används skolstarten och förskoleklassen som exempel, men analysen av skolariseringen är allmängiltig för utbildning och undervisning av barn i hela skolsystemet. Hur kan dessa förändringar beskrivas? Vad bidrar till skolariseringen? Vilken betydelse har denna utveckling? Detta är angelägna frågor för alla som är engagerade i utbildning. Därför är det viktigt att lärare och lärarstudenter får ett språk för att kritiskt kunna granska och diskutera vad skolariseringen innebär - både för dem själva och för deras profession.
  •  
10.
  • Ahlström, Gerd, et al. (author)
  • Implementation of knowledge-based palliative care in nursing homes and pre-post post evaluation by cross-over design : a study protocol
  • 2018
  • In: BMC Palliative Care. - : BioMed Central. - 1472-684X. ; 17
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Background: The demography of the world is changing as the population is ageing. Because of this change to a higher proportion of older people, the WHO has called for improved palliative care for older persons. A large number of all deaths in the industrialised world occur while older people are living in nursing homes and therefore a key question becomes how the principles of palliative care can be implemented in that context. The aims of this study are: a) to describe a model of an educational intervention with the goal of implementing knowledge-based palliative care in nursing homes, and b) to describe the design of the evaluation of the effectiveness regarding the implementation of knowledge-based palliative care. Methods/design: A complex intervention is evaluated by means of a cross-over design. An educational intervention concerning palliative care consisting of five seminars during 6 months for staff and managers has been developed and conducted in 20 nursing homes in two counties. Before the intervention started, the feasibility was tested in a pilot study conducted in nursing homes not included in the main study. The intervention is evaluated through a non-randomized experimental design with intervention and control groups and pre- and post-assessments. The evaluation includes older persons living in nursing homes, next-of-kin, staff and managers. Data collection consists of quantitative methods such as questionnaires and register data and qualitative methods in the form of individual interviews, focus-group interviews and participant observations. Discussion: The research will contribute to new knowledge about how to implement knowledge-based palliative care in a nursing home setting. A strength of this project is that the Medical Research Council framework of complex intervention is applied. The four recommended stages, Development, Feasibility and piloting, Evaluation and Implementation, are combined for the educational intervention, which functions as a strategy to achieve knowledge-based palliative care in the nursing homes. Implementation is always a question of change and a good theoretical understanding is needed for drawing valid conclusions about the causal mechanisms of change. The topic is highly relevant considering the world's ageing population. The data collection is completed and the analysis is ongoing.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 114
Type of publication
journal article (59)
artistic work (25)
reports (18)
conference paper (18)
other publication (3)
doctoral thesis (3)
show more...
book (1)
research review (1)
show less...
Type of content
peer-reviewed (70)
other academic/artistic (26)
pop. science, debate, etc. (14)
Author/Editor
Ackesjö, Helena, 197 ... (8)
Behm, Lina (8)
Persson, Jonas (8)
von Sydow, Lina (8)
Ahlström, Gerd (7)
Herbertsson, Lina (7)
show more...
Persson, Sven (6)
Rundlöf, Maj (6)
Mathiassen, Svend Er ... (5)
Friederich-Persson, ... (5)
Ekroos, Johan (4)
Persson, Magnus (4)
Lago, Lina (4)
Jensen, Per (4)
Persson, Anna S. (4)
Persson, Andreas (4)
Andersson, Georg (4)
Persson, Anna (4)
Karlsson, Stefan, 19 ... (4)
Palm, Fredrik (4)
Gebert Persson, Sabi ... (4)
Westergren, Albert (3)
Gren, Nina (3)
Smith, Henrik G. (3)
Malmqvist, Ebba (3)
Friberg, Johan (3)
Becker, Per (3)
Persson, Sven, 1954- (3)
Alcer, David (3)
Gabrielsson, Sara (3)
Krause, Torsten (3)
Roldin, Pontus (3)
Kritzberg, Emma (3)
Olsson, Lennart (3)
Sporre, Moa (3)
Björklund, Anna (3)
Sandgren, Anna, 1970 ... (3)
Persson, Tomas (3)
Richter, Jessika Lut ... (3)
Stroh, Emilie (3)
Dahlner, Anders (3)
Lindström, Sandra (3)
Grund Bäck, Lina (3)
Hedenus, Fredrik, 19 ... (3)
Dänhardt, Juliana (3)
Kozłowski, Marcin (3)
Eklund, Lina (3)
Osberg, Gustav (3)
Hederström, Veronica (3)
Wiktorsson, Magnus (3)
show less...
University
Stockholm University of the Arts (25)
Lund University (23)
Linköping University (21)
Uppsala University (18)
Linnaeus University (11)
University of Gävle (9)
show more...
Mid Sweden University (6)
Kristianstad University College (5)
Malmö University (5)
RISE (5)
Karolinska Institutet (5)
University of Gothenburg (4)
Chalmers University of Technology (3)
Umeå University (2)
Luleå University of Technology (2)
Mälardalen University (2)
Royal Institute of Technology (1)
Stockholm University (1)
Örebro University (1)
Karlstad University (1)
Högskolan Dalarna (1)
Swedish University of Agricultural Sciences (1)
show less...
Language
English (72)
Swedish (42)
Research subject (UKÄ/SCB)
Natural sciences (32)
Social Sciences (29)
Humanities (28)
Medical and Health Sciences (24)
Engineering and Technology (8)
Agricultural Sciences (4)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view