SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Pettersson Astrid 1947 ) "

Search: WFRF:(Pettersson Astrid 1947 )

  • Result 1-10 of 23
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Carlsson, Carl Gustaf, et al. (author)
  • Bedömning av yrkesrelaterat kunnande
  • 2007
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Vi har i denna översikt särskilt fokuserat bedömning av yrkesrelaterat kunnande. Vi relaterar i ett inledande kapitel bedömning till samhällsutvecklingen och därmed kompetensbegreppets förändrade innebörd och några grundläggande förutsättningar för bedömning av kompetens. Eftersom översikten i första hand vänder sig till lärare i den gymnasiala utbildningen och i lärarutbildningar fokuseras den pedagogiska bedömningen och dess konsekvenser för lärandet. I anslutning till detta kapitel följer exempel på bedömningsinstrument som används och använts internationellt. Sedan blickar vi tillbaka till utvecklingen i Sverige och beskriver bedömningstraditioner, som förekommit inom arbetsliv och skola, för att i nästkommande kapitel fokusera nutid och framtid. Där beskriver och analyserar vi kunskapsbedömningar som har utvecklats i bl.a. den nationella provbanken för karaktärsämnena i programmen för yrkesinriktning. Vårt arbete med kunskapsöversikten har gett oss anledning att diskutera framtida behov av forskning och utvecklingsarbete beträffande bedömning. Slutsatserna av dessa diskussioner avslutar kunskapsöversikten.
  •  
2.
  • Ingemansson, Ingmar, 1960-, et al. (author)
  • Matematiken i Pisa
  • 2007
  • In: Pisa 2006. - Stockholm : Skolverket. ; , s. 94-109
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
3.
  • Lindberg, Viveca, 1954-, et al. (author)
  • Formativ bedömning : Utmaningar för undervisningen
  • 2019
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Under 2000-talet har frågan om formativ bedömning förts fram som ett av de mer kraftfulla pedagogiska/didaktiska redskapen för att främja elevers lärande. Fler och fler forskare, skolpolitiker, utbildningsledare och lärare framställer formativ bedömning som nästintill en mirakelkur.Det går nästan att säga att formativ bedömning idag uteslutande ses som en central del för och av elevers lärande. Men det som vanligen glöms bort eller i alla fall inte framhävs lika ofta och tydligt är att formativ bedömning också utgör en viktig förutsättning för lärares utveckling av undervisningen.I boken Formativ bedömning – utmaningar för undervisningen tar författarna på sig uppgiften att problematisera och utmana den dominerande relativt snäva uppfattningen om formativ bedömning. En del av kapitlen förhåller sig till formativ bedömning som ett gemensamt didaktiskt fenomen för all undervisning. Andra kapitel bygger på ämnesdidaktiska exempel. Boken syftar till att både kvalificera diskussionen om formativ bedömning och att diskutera vikten av en kvalificerad undervisning, därav titeln Formativ bedömning – utmaningar för undervisningen.
  •  
4.
  •  
5.
  • Lärares bedömningsarbete
  • 2018
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Sverige hör till de länder i världen som bytt betygssystem oftast, vilket inneburit att vi vid ett flertal tillfällen satt rättssäkerheten gällande bedömning ur spel. Forskning visar nämligen att det tar lång tid att utveckla den förtrogenhet med betygsskala, mål, kriterier, kunskapsområden och nationella prov, som behövs för en välgrundad, likvärdig bedömning. Eftersom lärare vid betygsreformerna i praktiken gjorts till nybörjare i bedömningsarbetet, har utomstående aktörer fått utrymme att dominera debatten. Kritiken gällande felaktiga bedömningar och bristande likvärdighet har då oftast ensidigt riktats mot lärares bedömningsarbete, utan hänsyn till det sammanhang och system som arbetet ingår i. Boken Lärares bedömningsarbete vill balansera bedömningsdebatten genom att öka förståelsen för hur arbetet påverkas av avgörande faktorer som ligger utanför klasslärarens inflytande och ansvar. Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter och beslutsfattare i syfte att belysa lärares förutsättningar och villkor för agens att bedriva ett professionellt bedömningsarbete.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  • Pettersson, Astrid, 1947- (author)
  • Alla hörn och kanter räknas
  • 2011
  • In: Pedagogiska Magasinet. - 1401-3320. ; :19 sep, s. 40-44
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
9.
  • Pettersson, Astrid, 1947- (author)
  • Alla hörn och kanter räknas
  • 2012
  • In: Uppdrag lärare. - Stockholm : Lärarförbundets förlag. - 9789197902373 ; , s. 121-127
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 23

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view