1. |
|
|
2. |
- Sturk, Erika, et al.
(author)
-
Skrivande i skolans alla ämnen : Reflekterande observation som metod
- 2022
-
In: Skrivdidaktik i grundskolan. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144144931 ; , s. 97-129
-
Book chapter (other academic/artistic)abstract
- I artikeln presenteras ROS-modellen. Det är en model i sex steg för reflekterande observation av skolskrivande i alla ämnen. Modellen ger lärare och blivande lärare en utgångspunkt för att arbeta med skolskrivande på vetenskaplig grund genom att förena skrivdidaktisk teori och undervisningspraktik. Med stöd i Roz Ivanics teoretiska ramverk för skolskrivande och skrivundervisning observeras och identifieras föreställningar om skrivandets mål och mening i skolskrivandet. Genom ROS-modellen kan lärare teoretiskt förankrat stärka och utveckla sin skrivdidaktiska kompetens och etablera en gemensam skrivdidaktisk terminologi för skrivande i skolans alla ämnen.
|
|
3. |
|
|
4. |
- Andersson Varga, Pernilla, 1961, et al.
(author)
-
Från samtalsledare till förändringsagent? Handledarens roll i Läslyftet
- 2017
-
In: Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.Textkulturer. Karlstad 24-25 nov, 2016 / Redaktörer: Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin Scheller, Marie Tanner, Michael Tengberg. - Karlstad : Karlstads universitet Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap. - 1651-9132. - 9789170639203
-
Conference paper (peer-reviewed)
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
|
|
8. |
|
|
9. |
|
|
10. |
|
|