SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Söderman Mikael) "

Search: WFRF:(Söderman Mikael)

  • Result 1-10 of 19
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Askander, Mikael, et al. (author)
  • Lady Gaga : scenerna, medierna, fansen
  • 2014
  • In: Coda: en andra antologi om musik och samhälle.
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • This is a mapping of my upcoming project on the field of short culture phenomena. One part of that will deal with the music videos of Lady Gaga. In this book chapter I present som basic information on Lady Gaga, and suggestions on how to approach the artist and her artistic/aesthetic expressions. Scenes, stage performance, media, and the different relation to the fans is put into focus, and I mean that one must both take all these aspects into account, and deal with them as combined/integrated parts of thw whole, when trying to understand Lady Gagas world of ideas.
  •  
2.
  • Andersson, Jonas, et al. (author)
  • Exploring remote operation of heavy vehicles – findings from a simulator study
  • 2023
  • In: IHSI 2023 Conference Proceedings. - : AHFE International.
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Fully automated driving has posed more challenges than expected, and remote operation of heavy vehicles is increasingly getting attention. Therefore, human remote operators may have an essential role in compensating for the technological shortcomings in vehicle automation. This poses challenges in designing the work of human remote operators of automated heavy vehicles. This paper presents findings from a research project performed in collaboration between the RISE Research Institutes of Sweden and Scania. In the project, human-automation interaction requirements and challenges for remote operator work were explored through a simulator study. Before the study, three main operator tasks were defined: assessment, assistance, and remote driving. The simulation occurred in a transportation scenario where operators handled ten trucks driving on a public road and confined areas (transportation hub). Fifteen participants completed the study. The results provide examples and insights into classical automation-related challenges in a new context – the remote operation of heavy vehicles. Instances of challenges with situational awareness, out-of-the-loop, trust, and attention management were found and are discussed in relation to HMI design and requirements.
  •  
3.
  •  
4.
  • Ek, Mats, et al. (author)
  • Utvecklingsprojekt för byggavfall : Hur ska avfallsstatistik från byggsektorn tas fram på bästa sätt?
  • 2009
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Projektets mål var att hitta en väl definierad och inte alltför resurskrävande metod att samman-ställa statistik för avfallsmängden från byggsektorn i Sverige. Den framtagna statistiken ska kunna tjäna som en grund för rapporteringen till EU, men kanske främst för att olika aktörer i Sverige ska kunna följa upp sina miljömål. Arbetet har bestått av dels en genomgång av hur andra europeiska länder gör, dels intervjuer med olika aktörer i branschen. Viktiga delar har också varit diskussioner med en expertpanel vid början och slutet av projektet. Andra länder har använt enkäter, avfallsfaktorer, olika typer av administrativa system eller kombinationer av dessa för sina rapporteringar till EU. Tyvärr saknas uppgifter om osäkerhet i data med de olika metoderna. De olika aktörerna som har engagerats är byggföretag, avfallstransportörer och avfallsbehandla-re. Ingen av dessa grupper som helhet har idag färdiga system för samlad avfallsstatistik. Även om vissa företag inom de olika branscherna har kommit långt och har god kontroll på avfall från byggsektorn så är det inte heltäckande för branschen. Olika företag inom samma bransch an-vänder dessutom egna unika kodningssystem för olika typer av avfall. Idag finns därmed ingen renodlad naturlig väg att gå för att samla in avfallsstatistik från byggsektorn. Den naturliga vägen borde vara att gå via byggföretagen där avfallet primärt uppkommer, men idag finns inte tillräckliga system i branschen för detta ändamål och så länge som inga andra rättsliga krav ställs på byggföretagen så prioriteras inte heller detta område. Svårigheten med byggföretagen är dessutom att det finns över 70 000 registrerade företag i Sverige, och att de stora dominerande knappt 10 företagen troligen har en annan verksamhet än många av de små. Speciellt inom rivningsverksamhet med stora relativa avfallsmängder är de stora företagen un-derrepresenterade. Avfallsbehandlingsföretagen är färre, men risken är att man missar stora mängder fyllnadsmate-rial och redan sorterat material för återvinning som körs direkt till andra arbetsplatser eller rena återvinnare. Behandlingsföretagen bör dock vara de som har bäst möjligheter när det gäller att följa upp hur avfallet tas omhand efter sortering. För 2008 års rapportering använde SMED en grundlig kartläggning av en begränsad geografisk region, och sedan uppräkning till hela landet. Nackdelarna med den metoden är att den blir mycket beroende av en persons lokalkännedom, och att olika delar av landet antagligen har mycket olika byggprofil. För att få ett säkrare underlag skulle man behöva studera fler regioner.Då flera av de studerade länderna i EU har använt sig av avfallsfaktorer har användningen av avfallsfaktorer och byggd kvantitet också värderats. Det finns dock inte idag någon information eller färdiga faktorer som kan användas för att ge bra säkerhet över genererat avfall i byggbran-schen. En svaghet är hur faktorerna tas fram, och hur allmängiltiga de är. Särskilt är det svårt att få fram faktorer för renoveringar och rivningar. Det är också svårt att få fram bra siffror på genomförd verksamhet, särskilt inom anläggningssidan (vägar, broar, tunnlar osv.). Renodlade enkäter med en standardiserad blankett anses inte passa branschen med det stora antalet olika stora och små aktörer. Det slutliga valet har fallit på att detaljstudera ett antal avfallstransportörer i tre olika storleks-klasser, och att kartlägga deras transporter från byggföretag. Från dessa data räknar man upp till hela branschen. Viktigt för valet är att det är här som avfallet flyttas för första gången, och man undviker dubbelräkning och underskattning av större strömmar. Metoden innebär att ett urval av ett visst antal företag måste göras för att räkna upp till hela branschen. Det finns ett mindre antal väldigt stora avfallstransportörer och ett mycket stort antal små avfallstransportörer. Nackdelen med metoden är att det kan vara svårt att göra ett urval representativt för de mindre transportö-rerna, som sedan kan användas för uppräkning.
  •  
5.
  •  
6.
  • Jansson, Jonas, 1973-, et al. (author)
  • Safety culture and automated vehicles a pre-study
  • 2022
  • In: Road Safety on Five Continents – RS5C. Proceedings. - Linköping. ; , s. 35-37
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Safety culture is the common attitudes, values and perceptions that managers and employees have about safety in the work environment. What characterizes a good safety culture is that management are committed to safety at all levels of the business. Management also rewards safe behavior and communicates safety priorities that engages all employees, which is evident from the behavior one can observe. The basic elements of safety culture according to the survey tool NOSAQ are:Priorities - know what to do or not to do, to set boundariesLeadership – commitment to safety and to reward itCommunication - clear and rich dialogueEngagement- including people in safety work at all levels in the companyWhen automation progresses, considerations of sustainability and gender equality should be considered with safety culture, to achieve the zero vision and the safe system approach. For professional drivers and controllers of autonomous vehicles the safety culture is of great importance in working and traffic environment. Companies that develop automated vehicles and machines need to acquire knowledge about how to integrate a good safety culture as part of the design and development processes as well as in the implementation of automated vehicles and machines. The aim of this pre-study was to explore safety culture in the development of automated vehicles and machines, to identify new risks and to prevent potential accidents. The scope of the pre-study 36 was to anchor the view of safety culture with industrial partners developing automated vehicles and machines. Through the exchange of knowledge, the need for a model of how to measure and work with safety culture as a factor in the development of automated vehicles, was defined.
  •  
7.
  • Larsson, Johanna, et al. (author)
  • Säkerhetskultur och självkörande fordon och maskiner
  • 2024
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Självkörande fordon inom transportsektorn befinner sig ännu i utvecklingsstadiet. Att införa självkörande fordon och maskiner i befintliga verksamheter innebär ofta förändringar både i organisationen och den fysiska miljön och kan även innebära nya risker. I detta sammanhang kan säkerhetskulturen, både hos utvecklare och hos användare, spela viktig roll för att självkörande fordon och maskiner ska fungera säkert och effektivt i olika verksamheter. Projektets mål har varit att utveckla metoder för att förbättra säkerhetskultur där människor och automatiserad teknik samverkar som agenter i ett gemensamt system, samt att utveckla mätverktyg där hållbarhet, jämställdhet och säkerhet utvärderas för införande av självkörande fordon och maskiner. Projektet har utgått ifrån fallstudier från två olika domäner – självkörande bussar och självkörande industritruckar. Intervjuer har genomförts med utvecklare, kunder och slutanvändare. En enkät har tagits fram att mäta säkerhetskultur, jämställdhetskultur och hållbarhetskultur i organisationer som utvecklar självkörande fordon. Utöver detta har data från incidentrapporter analyserats. Lärdomarna från resultaten och projektdeltagarnas tidigare erfarenheter har resulterat i ett första utkast av en processmodell där säkerhetskultur integreras i utvecklingen av självkörande fordon och maskiner. Intervjuerna med utvecklare och kunder av självkörande fordon visade att säkerhetskultur inte var ett etablerat begrepp vare sig hos utvecklarna eller hos kunderna och att det därför inte var en faktor som man medvetet beaktade. Lärdomar från enkäten var att det finns skillnader mellan produktföretag och som markant påverkar formuleringar av frågeställningar. Det gick inte att fastställa om det föreligger kopplingar mellan hållbarhets-, jämställdhets- och säkerhetskultur. Fallstudien med bussarna visade bland annat att kund och leverantör pratar om olika typer av säkerhet samt att säkerheten ofta, men inte alltid, är prioriterad över effektiviteten. Utifrån analyserna av incidentdata från självkörande bussar samt förarlösa industritruckar har en lista med förslag på nyckeltal för att kunna analysera incidenter med självkörande fordon tagits fram inom projektet.
  •  
8.
  • Larsson, Johanna, et al. (author)
  • Säkerhetskultur som en integrerad del i utvecklingen av självkörande fordon
  • 2024
  • In: Sammanställning av postrar från Transportforum 2024. - Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • VadUtveckla en modell för metoder och arbetssätt för att integrera säkerhetskulturen som del i utvecklingsarbetet av automatiserade fordon/truckar, baserat på verkliga fall.VarförAutonoma fordon medför nya roller samt osäkerheter kring var ansvaret för säkerheten ligger. De som utvecklar autonoma fordon behöver därför tidigt beakta hela kontexten där fordonet skall implementeras, och för det behövs metoder till stöd. ModellenEn iterativ utvecklingsprocess där säkerhetskultur är en integrerad del.Baserad på ISO 9241-220 och ISO 26262.Till varje delsteg hör ett antal säkerhetskulturaktiviteter med tillhörande verktyg.Smörgåsbord där organisationer kan utöka användandet utifrån resurser och mognadsgrad.
  •  
9.
  • Lind, Jacob, et al. (author)
  • Jakt på papperslösa gör oss till en polisstat
  • 2016
  • In: Svenska Dagbladet. - : Svenska Dagbladet. - 1101-2412. ; :2016-10-04
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Regeringen föreslår nio åtgärder för att hitta och utvisa papperslösa. Det kommer att slå hårt och främst gå ut över redan svaga och jagade människor. Vi uppmanar därför regeringen att ta tillbaka åtgärderna, skriver 43 forskare.
  •  
10.
  • Nordelöf, Anders, 1975, et al. (author)
  • A scalable life cycle inventory of an automotive power electronic inverter unit—part I: design and composition
  • 2019
  • In: International Journal of Life Cycle Assessment. - : Springer Science and Business Media LLC. - 1614-7502 .- 0948-3349. ; 24:1, s. 78-92
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Purpose: A scalable life cycle inventory (LCI) model, which provides mass composition and manufacturing data for a power electronic inverter unit intended for controlling electric vehicle propulsion motors, was developed. The purpose is to fill existing data gaps for life cycle assessment (LCA) of electric vehicles. The model comprises new and easy-to-use data with sufficient level of detail to enable proper component scaling and more in-depth analysis of inverter units. It represents a stand-alone three-phase inverter with insulated gate bipolar transistors (IGBTs), typical in electric vehicles. This article (part I) explains the modeling of the inverter design including the principles for scaling, exemplifies results, and evaluates the models’ mass estimations. Methods: Data for the design of power electronic inverter units was compiled from material content declarations, textbooks, technology benchmarking literature, experts in industry, and product descriptions. Detailed technical documentation for two electrically and electronically complete inverter units were used as a baseline and were supplemented with data for casings, connectors, and bus bars suitable for automotive applications. Data, theory, and design rules were combined to establish a complete model, which calculates the mass of all subparts from an input of nominal power and DC system voltage. The validity of the mass estimates was evaluated through comparison with data for real automotive inverter units. Results and discussion: The results of the LCI model exemplifies how the composition of the inverter unit varies within the model range of 20–200 kW and 250–700 V, from small passenger car applications up to distribution trucks or city buses. The models’ mass estimations deviate up to 14% from the specified mass for ten examples of real inverter units. Despite the many challenges of creating a generic model of a vehicle powertrain part, including expected variability in design, all results of the model validation fall within the targeted goal for accuracy. Conclusions: The LCI model combines different principles for the scaling of subparts into one model that capture important design implications of different power demands and voltage ratings. The model can be used for a generic estimation of the mass and material composition of a power electronic inverter unit controlling electric propulsion motors, for LCA, when specific data is lacking.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 19
Type of publication
reports (8)
conference paper (3)
journal article (3)
book chapter (3)
editorial collection (1)
doctoral thesis (1)
show more...
show less...
Type of content
other academic/artistic (13)
peer-reviewed (5)
pop. science, debate, etc. (1)
Author/Editor
Söderman, Mikael (10)
Lundin, Johan A. (4)
Askander, Mikael (4)
Andersson, Jonas (2)
Larsson, Johanna (2)
Stave, Christina, 19 ... (2)
show more...
Cuadra, Carin (1)
Herbert, Mikaela (1)
Lalander, Philip (1)
Lundberg, Anna (1)
Molina, Irene (1)
Montesino, Norma (1)
Mulinari, Paula (1)
Nordling, Vanna (1)
Persdotter, Maria (1)
Pull, Emil (1)
Öberg, Klara (1)
Lind, Jacob (1)
Khosravi, Shahram (1)
Widmalm, Göran (1)
Persson, Mattias (1)
Djampour, Pouran (1)
Söderman, Emma (1)
Nordelöf, Anders, 19 ... (1)
Höög, Christer (1)
Junestedt, Christian (1)
Elsrud, Torun (1)
Alatalo, Mikael C D, ... (1)
Eliassi, Barzoo (1)
Szudy, Mikael (1)
Mulinari, Diana (1)
Andersson, Stefan (1)
Ljunggren Söderman, ... (1)
Ljunggren Söderman, ... (1)
Henriksson, Per, 196 ... (1)
Rizgary, Daban (1)
Vännström, Johanna (1)
Habibovic, Azra (1)
Sager, Maja (1)
Ek, Mats (1)
Selberg, Niklas (1)
Jansson, Jonas, 1973 ... (1)
Selberg, Rebecca (1)
Hannerz, Erik (1)
Johan, Söderman (1)
Mikael, Askander (1)
Grander, Martin (1)
Selander, Sven-Åke (1)
Ascher, Henry (1)
Spång, Mikael (1)
show less...
University
RISE (7)
Lund University (5)
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute (3)
Malmö University (2)
Chalmers University of Technology (2)
University of Gothenburg (1)
show more...
Stockholm University (1)
Linköping University (1)
Swedish Environmental Protection Agency (1)
show less...
Language
Swedish (10)
English (9)
Research subject (UKÄ/SCB)
Engineering and Technology (10)
Natural sciences (5)
Social Sciences (5)
Humanities (3)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view