SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Sundelöf Andreas) "

Search: WFRF:(Sundelöf Andreas)

  • Result 1-10 of 43
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Ahlbeck Bergendahl, Ida, et al. (author)
  • Fisk- och skaldjursbestånd i hav och sötvatten 2016 : Resursöversikt
  • 2016
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • I rapporten kan du ta del av bedömningen som görs av situationen för bestånd som regleras inom ramen för EU:s gemensamma fiskeripolitik (GFP). Bedömningarna baseras på det forskningssamarbete och den rådgivning som sker inom det Internationella Havsforskningsrådet (ICES).De bestånd som förvaltas nationellt baseras på de biologiska underlagen, och rådgivningen i huvudsak på den forskning och övervakning samt analys som bedrivs av Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU Aqua) samt yrkesfiskets rapportering.Rapporten omfattar 41 fiskarter uppdelade i olika bestånd, samt sju skal- och blötdjursarter.Nytt för årets upplaga är kapitlet om ekosystemtjänster. Avsnittet beskriver de fördelar människan får genom ekosystemen, till exempel hur fisk och skaldjur kommer till nytta för människan genom föda, rekreation och biologisk mångfald. Nytt för i år är också att rapportens diagram och figurer anpassats för läsare med defekt färgseende.Översikten är utarbetad av SLU Aqua på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten.
  •  
2.
  •  
3.
  • Ahlbeck Bergendahl, Ida, et al. (author)
  • Fisk- och skaldjursbestånd i hav och sötvatten 2017 : Resursöversikt
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • I rapporten kan du ta del av bedömningen som görs av situationen för bestånd som regleras inom ramen för EU:s gemensamma fiskeripolitik (GFP). Bedömningarna baseras på det forskningssamarbete och den rådgivning som sker inom det Internationella Havsforskningsrådet (ICES).De bestånd som förvaltas nationellt baseras på de biologiska underlagen, och rådgivningen i huvudsak på den forskning och övervakning samt analys som bedrivs av Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU Aqua) samt yrkesfiskets rapportering.Rapporten omfattar 41 fiskarter och sju skaldjursarter.Nytt för i år är att vi även beskriver fritidsfisket mer utförligt. Det fisket får allt större betydelse för utvecklingen av många av Sveriges bestånd av fisk- och skaldjur, till exempel sötvattens- och kustlevande arter som abborre, gädda, gös, lax, röding och öring, liksom marina arter som torsk och hummerÖversikten är utarbetad av SLU Aqua på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten.
  •  
4.
  • Andersson, Jan, et al. (author)
  • Fisk- och skaldjursbestånd i hav och sötvatten 2015 : Resursöversikt
  • 2015
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • I rapporten kan du ta del av bedömningen som görs av situationen för bestånd som regleras inom ramen för EU:s gemensamma fiskeripolitik (GFP). Bedömningarna baseras på det forskningssamarbete och den rådgivning som sker inom det Internationella Havsforskningsrådet (ICES).De bestånd som förvaltas nationellt baseras på de biologiska underlagen och rådgivningen i huvudsak på den forskning och övervakning samt analys som bedrivs av Institutionen för akvatiska resurser (SLU Aqua) vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) samt yrkesfiskets rapportering.Rapporten omfattar 40 fiskarter uppdelade i olika bestånd, samt sex skal-och blötdjursarter.Nytt för årets upplaga är en beskrivning av hur de provfisken som ligger till grund för analys och rådgivning utförs.Översikten är utarbetad av Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Institutionen för akvatiska resurser (SLU Aqua), på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten.
  •  
5.
  • Bergström, Ulf, et al. (author)
  • Long-term effects of no-take zones in Swedish waters
  • 2022
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Marine protected areas (MPAs) are increasingly established worldwide to protect and restore degraded ecosystems. However, the level of protection varies among MPAs and has been found to affect the outcome of the closure. In no-take zones (NTZs), no fishing or extraction of marine organisms is allowed. The EU Commission recently committed to protect 30% of European waters by 2030 through the updated Biodiversity Strategy. Importantly, one third of these 30% should be of strict protection. Exactly what is meant by strict protection is not entirely clear, but fishing would likely have to be fully or largely prohibited in these areas. This new target for strictly protected areas highlights the need to evaluate the ecological effects of NTZs, particularly in regions like northern Europe where such evaluations are scarce. The Swedish NTZs made up approximately two thirds of the total areal extent of NTZs in Europe a decade ago. Given that these areas have been closed for at least 10 years and can provide insights into long-term effects of NTZs on fish and ecosystems, they are of broad interest in light of the new 10% strict protection by 2030 commitment by EU member states.In total, eight NTZs in Swedish coastal and offshore waters were evaluated in the current report, with respect to primarily the responses of focal species for the conservation measure, but in some of the areas also ecosystem responses. Five of the NTZs were established in 2009-2011, as part of a government commission, while the other three had been established earlier. The results of the evaluations are presented in a synthesis and also in separate, more detailed chapters for each of the eight NTZs. Overall, the results suggest that NTZs can increase abundances and biomasses of fish and decapod crustaceans, given that the closed areas are strategically placed and of an appropriate size in relation to the life cycle of the focal species. A meta-regression of the effects on focal species of the NTZs showed that CPUE was on average 2.6 times higher after three years of protection, and 3.8 times higher than in the fished reference areas after six years of protection. The proportion of old and large individuals increased in most NTZs, and thereby also the reproductive potential of populations. The increase in abundance of large predatory fish also likely contributed to restoring ecosystem functions, such as top-down control. These effects appeared after a 5-year period and in many cases remained and continued to increase in the longer term (>10 years). In the two areas where cod was the focal species of the NTZs, positive responses were weak, likely as an effect of long-term past, and in the Kattegat still present, recruitment overfishing. In the Baltic Sea, predation by grey seal and cormorant was in some cases so high that it likely counteracted the positive effects of removing fisheries and led to stock declines in the NTZs. In most cases, the introduction of the NTZs has likely decreased the total fishing effort rather than displacing it to adjacent areas. In the Kattegat NTZ, however, the purpose was explicitly to displace an unselective coastal mixed bottom-trawl fishery targeting Norway lobster and flatfish to areas where the bycatches of mature cod were smaller. In two areas that were reopened to fishing after 5 years, the positive effects of the NTZs on fish stocks eroded quickly to pre-closure levels despite that the areas remained closed during the spawning period, highlighting that permanent closures may be necessary to maintain positive effects.We conclude from the Swedish case studies that NTZs may well function as a complement to other fisheries management measures, such as catch, effort and gear regulations. The experiences from the current evaluation show that NTZs can be an important tool for fisheries management especially for local coastal fish populations and areas with mixed fisheries, as well as in cases where there is a need to counteract adverse ecosystem effects of fishing. NTZs are also needed as reference for marine environmental management, and for understanding the effects of fishing on fish populations and other ecosystem components in relation to other pressures. MPAs where the protection of both fish and their habitats is combined may be an important instrument for ecosystembased management, where the recovery of large predatory fish may lead to a restoration of important ecosystem functions and contribute to improving decayed habitats.With the new Biodiversity Strategy, EUs level of ambition for marine conservation increases significantly, with the goal of 30% of coastal and marine waters protected by 2030, and, importantly, one third of these areas being strictly protected. From a conservation perspective, rare, sensitive and/or charismatic species or habitats are often in focus when designating MPAs, and displacement of fisheries is then considered an unwanted side effect. However, if the establishment of strictly protected areas also aims to rebuild fish stocks, these MPAs should be placed in heavily fished areas and designed to protect depleted populations by accounting for their home ranges to generate positive outcomes. Thus, extensive displacement of fisheries is required to reach benefits for depleted populations, and need to be accounted for e.g. by specific regulations outside the strictly protected areas. These new extensive EU goals for MPA establishment pose a challenge for management, but at the same time offer an opportunity to bridge the current gap between conservation and fisheries management.
  •  
6.
  • Bryhn, Andreas, et al. (author)
  • Fisk- och skaldjursbestånd i hav och sötvatten 2019 : Resursöversikt
  • 2020
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Fisken i havet är en resurs som rör sig fritt över nationella gränser. EU har därför en gemensam fiskeripolitik (GFP). Många arter som är viktiga för Sverige regleras inte i GFP och förvaltas därför nationellt.Denna rapport syftar till att:beskriva utvecklingen av fiskeripolitikenförklara den nuvarande politikens mål och regelverk och dess relation till mål och regler på miljöområdetförklara politikens nationella genomförande och det nationella handlingsutrymmetexemplifiera hur Havs- och vattenmyndigheten arbetat med att reglera fisket.
  •  
7.
  • Bryhn, Andreas, et al. (author)
  • Fisk- och skaldjursbestånd i hav och sötvatten 2020 : Resursöversikt
  • 2021
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • I rapporten kan du ta del av bedömningen som görs av situationen för bestånd som regleras inom ramen för EU:s gemensamma fiskeripolitik (GFP). Bedömningarna baseras på det forskningssamarbete och den rådgivning som sker inom det Internationella Havsforskningsrådet (ICES). Totalt redovisas underlag och råd för 48 fisk- och skaldjursarter.De bestånd som förvaltas nationellt baseras på de biologiska underlagen, och rådgivningen i huvudsak på den forskning och övervakning samt analys som bedrivs av Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU Aqua) samt yrkesfiskets rapportering.
  •  
8.
  • Sandström, Alfred, et al. (author)
  • Fisk- och skaldjursbestånd i hav och sötvatten 2018 : Resursöversikt
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Den 14:e utgåvan av den samlade resursöversikten av fisk- och kräftdjursbeståndens status i våra vatten.I rapporten kan du ta del av bedömningen som görs av situationen för bestånd som regleras inom ramen för EU:s gemensamma fiskeripolitik (GFP). Bedömningarna baseras på det forskningssamarbete och den rådgivning som sker inom det Internationella Havsforskningsrådet (ICES).De bestånd som förvaltas nationellt baseras på de biologiska underlagen, och rådgivningen i huvudsak på den forskning och övervakning samt analys som bedrivs av Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU Aqua) samt yrkesfiskets rapportering.Rapporten omfattar 41 fiskarter och åtta skaldjursarter.Nytt för i år är att flodkräftan och signalkräftan har fått egna presentationer. Vi har även ett nytt kapitel "Hållbarhetsbedömning av fisk- och skaldjursbestånd i havsområden runt Sverige”. Det består av en sammanfattning av den årliga bedömningen av hållbarheten i nyttjandet av fisk- och skaldjursbestånd i kust och hav runt Sverige. Bedömningenär baserad på de senaste tre åren vilket möjliggör en jämförelse över tid iantalet hållbart nyttjade bestånd. Jämförelsen visar inga tydliga förändringar över de senaste tre åren.Det finns ett nytt avsnitt i kapitlet ”Från biologi till förvaltning” om hur Havs- och vattenmyndighetens tillståndsgivning går till, och hur bedömningen baseras på resursöversikten vid ansökan om fiskelicens eller annan tillståndsgivning. Kapitlet har också utökats med ett avsnitt där SCB:s fritidsfiskeundersökning beskrivs och hur resultatet används i beståndsanalyserna.
  •  
9.
  • Airoldi, L., et al. (author)
  • An ecological perspective on the deployment and design of low-crested and other hard coastal defence structures
  • 2005
  • In: Coastal Engineering. - : Elsevier BV. - 0378-3839. ; 52:10-11, s. 1073-1087
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Coastal areas play a crucial role in the economical, social and political development of most countries; they support diverse and productive coastal ecosystems that provide valuable goods and services. Globally flooding and coastal erosion represent serious threats along many coastlines, and will become more serious as a consequence of human-induced changes and accelerated sea-level rise. Over the past century, hard coastal defence structures have become ubiquitous features of coastal landscapes as a response to these threats. The proliferation of defence works can affect over half of the shoreline in some regions and results in dramatic changes to the coastal environment. Surprisingly little attention has been paid to the ecological consequences of coastal defence. Results from the DELOS (Environmental Design of Low Crested Coastal Defence Structures, EVK3-CT-2000-00041) project indicate that the construction of coastal defence structures will affect coastal ecosystems. The consequences can be seen on a local scale, as disruption of surrounding soft-bottom environments and introduction of new artificial hard-bottom habitats, with consequent changes to the native assemblages of the areas. Proliferation of coastal defence structures can also have critical impacts on regional species diversity, removing isolating barriers, favouring the spread of non-native species and increasing habitat heterogeneity. Knowledge of the environmental context in which coastal defence structures are placed is fundamental to an effective management of these structures as, while there are some general consequences of such construction, many effects are site specific. Advice is provided to meet specific management goals, which include mitigating specific impacts on the environment, such as minimising changes to surrounding sediments, spread of exotic species or growth of nuisance species, and/or enhancing specific natural resources, for example enhancing fish recruitment or promoting diverse assemblages for eco-tourism. The DELOS project points out that the downstream effects of defence structures on coastal processes and regional-scale impacts on biodiversity necessitate planning and management at a regional (large coastline) scale. To effectively understand and manage coastal defences, environmental management goals must be clearly stated and incorporated into the planning, construction, and monitoring stages. (c) 2005 Elsevier B.V. All rights reserved.
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 43
Type of publication
reports (24)
journal article (17)
conference paper (1)
doctoral thesis (1)
Type of content
other academic/artistic (25)
peer-reviewed (17)
pop. science, debate, etc. (1)
Author/Editor
Sundelöf, Andreas (34)
Ulmestrand, Mats (11)
Florin, Ann-Britt (10)
Lövgren, Johan (10)
Bergenius, Mikaela (9)
Lundström, Karl (9)
show more...
Sundelöf, Andreas, 1 ... (9)
Axenrot, Thomas (8)
Casini, Michele (8)
Edsman, Lennart (7)
Petersson, Erik (7)
Sundblad, Göran (7)
Bryhn, Andreas (6)
Ahlbeck Bergendahl, ... (6)
Lingman, Anna (6)
Sandström, Alfred (6)
Beier, Ulrika (5)
Lindmark, Max (5)
Wickström, Håkan (5)
Åberg, Per, 1959 (5)
Bergek, Sara (4)
Dekker, Willem (4)
Hekim, Zeynep (4)
Svedäng, Henrik (4)
Larsson, Stefan (3)
Norén, Katja (3)
Svensson, Filip (3)
Hjelm, Joakim (3)
Hentati Sundberg, Jo ... (3)
Hawkins, S. J. (3)
Jonsson, Per R., 195 ... (3)
Nilsson, Hans (2)
Olsson, Jens (2)
Eiler, Stefan (2)
Kaljuste, Olavi (2)
Karlsson, Martin (2)
Degerman, Erik (2)
Ericson, Ylva (2)
Sjöstrand, Bengt (2)
Sjöblom, Ylva (2)
Duberg, Jon (2)
Ovegård, Maria (2)
Lunneryd, Sven-Gunna ... (2)
Östman, Örjan (2)
Airoldi, L. (2)
Abbiati, M. (2)
Moschella, P. S. (2)
Thompson, R. C. (2)
Holmgren, Noél (2)
Andersson, Erika (2)
show less...
University
Swedish University of Agricultural Sciences (33)
University of Gothenburg (10)
Swedish Agency for Marine and Water Management (7)
Lund University (1)
Chalmers University of Technology (1)
Language
English (30)
Swedish (13)
Research subject (UKÄ/SCB)
Agricultural Sciences (29)
Natural sciences (23)
Social Sciences (4)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view