SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Theorell Ebba 1971 ) "

Sökning: WFRF:(Theorell Ebba 1971 )

  • Resultat 1-10 av 14
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Horwitz, Eva Bojner, et al. (författare)
  • Using Transdisciplinary Interpretative Analysis to Understand the Reactions of Preschoolers to Live Classical Music
  • 2022
  • Ingår i: Creative Education. - : Scientific Research Publishing, Inc.. - 2151-4755 .- 2151-4771. ; 13:08, s. 2417-2432
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • What researchers see in pre-school children’s reactions to live classical piano music, and how this knowledge can be interpreted into a broader societal context, is the focus of this study. The specific purpose was to see how a transdisciplinary group of researchers, interpreted 32 pre-school children’s reactions when listening to a short live classical professional piano concert, Beethoven’s piano sonata No. 23, Op. 57 “Appassionata”, first movement. The children were video recorded before, during and after the piano concert and were asked to draw self-figure drawings before and after the live concert. Through body language and cognitive/verbal reactions, interviews, analyses of movements and self-figure drawings, rich data from the pre-school child- ren were analyzed and discussed. The concert affected the children in differ- ent ways and as interpreted from the narratives from the pre-school teachers; the children were absorbed and energized many days after the concert. Re- search collaborations across disciplinary boundaries are needed to deepen the knowledge of how music can contribute to children’s creativity, curiosity, physical security, and creative learning for the coming school year. We need to look deeper into the meaning of kinesthetic musicality in pre-school con- texts and more frequently ask in what ways knowledge is taught and orga- nized.
  •  
2.
  • Angbah Tisell, Jennifer, 1984-, et al. (författare)
  • Dans i skolan kan ha betydelse för individ, grupp och samhälle
  • 2023
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Dansdidaktik kan utgå ifrån att dans är ett sätt att skapa rörelsemedvetenhet och koreografier, men också en möjlighet att dela med sig av kunskap, fantasier, traditioner och livet i stort. Forskning visar hur dans kan skapa meningsfullhet, ökad rörelsemedvetenhet, självkänsla och gruppsammanhållning för elever. 
  •  
3.
  • Kraus, Anja, 1967-, et al. (författare)
  • Kinestetisk musikalitet har en central roll i barns lärande
  • 2022
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Kinestetisk musikalitet kan beskrivas som ett rörelsesinne som gör det möjligt att samspela med, lära sig om och förstå världen. Den här artikeln erbjuder pedagoger stöd i att analysera sin verksamhet och planera för en undervisning i rörelse. Här föreslås didaktiska idéer som gäller dans utifrån observation av barns lek, men också rörlighet i andra ämnen såsom språk eller matematik. 
  •  
4.
  • Theorell, Ebba, 1971- (författare)
  • Estetiska ämnesdidaktiska rum
  • 2018
  • Ingår i: De estetiska ämnenas didaktik. - Stockholm : Stockholm University Press. - 9789176350638 - 9789176350614 ; , s. 149-160
  • Bokkapitel (refereegranskat)abstract
    • Hur påverkar skolans rum vår perception, uppmärksamhet, koncentration och lärande? Genom våra sinnen förbinds vi med det som omger oss. Ändå är skolans fysiska miljö något som inte anses forma elever och pedagoger lika mycket som pedagogiska metoder och modeller. Min text är en reflektion kring hur skolans gemensamma utrymmen formar regler och beteenden både hos pedagoger och barn. Den lyfter fram idéer om hur estetiska ämnesdidaktiska rum skulle kunna skapas genom att ägna mer uppmärksamhet åt varje ämnes estetiska dimensioner och hur de påverkar barns strategier för lärande.
  •  
5.
  •  
6.
  • Theorell, Ebba, 1971- (författare)
  • Kinestetisk musikalitet i de yngsta barnens krigslek : Centrum för barnkulturforsknings spår på BIBU
  • 2024
  • Konferensbidrag (populärvet., debatt m.m.)abstract
    • Ebba Theorell, Stockholms Universitet, är disputerad i Estetiska ämnens didaktik med inriktning dans och film. Hon har under många år forskat kring de yngsta barnens krigslekar och undrat hur vi som vuxna ska förhålla oss till dem. En av de första iakttagelserna hon gjorde var att barnens intresse för rörelse verkade vara helt central i leken. Därför började hon filma och sedan analysera pojkars krigslek med hjälp av dansteori för att kunna förstå och förklara lekens rörelser på ett mer precist sätt.I hennes presentation visas filmklipp och bilder från projektet som börjar specifikt i analys av krigslek men som sedan öppnar sig mot mer generella idéer och begrepp kring dans, lärande och rörelse. Och om hur vi som vuxna kan bli mindre dömande och mer intresserade av det nya som nya generationer skapar.
  •  
7.
  • Theorell, Ebba, 1971- (författare)
  • Kinestetisk musikalitet och estetisk kraft i de yngsta barnens krigslek
  • 2023
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Under den här föreläsningen kommer du att ta del av hur små barn utmanar stereotyper och normer och skapar nya uttryck i låtsasaggressiva lekar. Ebbas avhandling utger grunden och där finns flera upptäckter som utmanar och överraskar. Det här är en forskningsanalys där krigslekens rörelser sätts i första rummet.  Ebba Theorell konstnär, filmare och vik.lektor i estetiska ämnens didaktik med inriktning mot film och dans på Stockholms universitet. Forskningsexempel på hur låtsasaggressiva lekar kan förstås. Se krigsleken genom rörelse och dans. Utmana din uppfattning om barns lekar som provocerar.
  •  
8.
  • Theorell, Ebba, 1971- (författare)
  • Kraft, form, transformationer : Om kinestetisk musikalitet och kroppsvärldande i pojkars krigslek
  • 2021
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • War play has generally been studied with violence as a central perspective, investigating its impact on children’s aggression, both in a positive and negative sense. Some research results have claimed that war play can contribute to normalising or even encouraging violent behavior amongst children, while other results have claimed that children can develop important physical, cognitive or social skills through war play. However, this study examines the aesthetic dimensions that children create and explore in war play in their early childhood, above all by placing their movement at the foreground. The phenomenon of war play is here reframed and analysed, mainly through a dance theoretical framework. This framework embraces phenomenology with a focus on the body-subject´s movement in the world–a focus which is further displaced towards movement in the world with the help of process philosophy.The research data is mainly based on ethnographic field studies and art film, but also of interviews with the participants who are boys aged three to nine years old. The structure and organisation of the analysis is inspired by the principles of Grounded Theory. Six main categories emerged as the result of the study: rhythm, orchestrating space, fictional characters as spaces for exploring movement-quality, the movement canon of war play, phrases and aesthetic attention. Concluding, the results of the thesis are discussed with a focus on the core category, kinesthetic musicality, that connects all the categories found in the research data. Kinesthetic musicality also constitutes the core of an emerging theory that can be further tested and developed in future research. This emerging theory can be described as capturing a dimension of how children in their early childhood understand, explore and create the world. 
  •  
9.
  •  
10.
  • Theorell, Ebba, 1971- (författare)
  • Låtsasaggressivitetens koreografi – om estetiska dimensioner i de yngsta barnens krigslek
  • 2023
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Hur kan vi bemöta små barns (oftast pojkars) krigslekar på fler sätt än att bara automatiskt förbjuda dem och visa vårt ogillande? Föreläsningen utgår från Theorells avhandling Kraft, form, transformationer: om kinestetisk musikalitet ochkroppsvärldande i pojkars krigslek som bygger på många års filmande och observerande av de yngsta barnens fysiska, intensiva och låtsasaggressiva krigslekar. I föreläsningen visas filmklipp och foton både från forskning och praktikutvecklande projekt.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 14

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy