SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Thoresson Karin 1980 ) "

Search: WFRF:(Thoresson Karin 1980 )

  • Result 1-10 of 18
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Eriksson, Linnea, 1984-, et al. (author)
  • Trygghet i kollektivtrafiken i nordiska huvudstadsregioner
  • 2024
  • In: Sammanställning av referat från Transportforum 2024. - Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut. ; , s. 157-157
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Trygghetsfrågor i kollektivtrafiken ligger högt upp på dagordningen i flertalet svenska regioner där insatser genomförts under senare år för att öka tryggheten för personal och resenärer. Trygghet är dock ett svårfångat begrepp som kan betyda flera olika saker. Generellt kan sägas att det dels kan innebära upplevd trygghet, vad individen anser om en plats eller en situation, dels kan det innebära faktisk trygghet, som kan tolkas som den statistiska risken att råka ut för ett brott. Dessa två aspekter hänger inte alltid ihop. Att arbeta med trygghet i kollektivtrafiken innebär i stor utsträckning att arbeta med den upplevda tryggheten, eftersom det är den som har störst betydelse för valet att resa med kollektivtrafiken eller att inte göra det. För att undersöka vad trygghet kan vara och hur kollektivtrafikmyndigheterna hanterar frågan har vi gjort en översiktlig studie av flera nordiska huvudstadsregioner. Vi har studerat trygghet i kollektivtrafiken i Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Tallinn och Stockholm. Materialet utgörs av semi-strukturerade intervjuer med centralt placerade tjänstepersoner hos ansvariga myndigheter i respektive stad, och offentligt publicerade dokument som policydokument och mediaartiklar, samt en workshop med trygghetsansvariga från Köpenhamn Oslo och Tallinn. Studien visar att trygghet i kollektivtrafiken inte är en lika diskuterad och prioriterad fråga i de övriga nordiska huvudstäderna som den är i Stockholm. Vad som läggs i begreppet trygghet varierar beroende på stad och hör ihop med vad myndigheten tidigare fått hantera för problem, vilka samhällsproblem som finns och hur de adresseras av ledande politiker. Politikernas problemformuleringar och lösningar har stor betydelse för hur tryggheten adresseras och vilket arbete förvaltningarna gör. Medborgare och resenärer kommer framför allt till tals genom enkäter om resande.
  •  
2.
  • Hansson, Lisa, et al. (author)
  • Innovation in stable competitive tendering regimes : An insoluble knot?
  • 2023
  • In: Research in Transportation Economics. - : Elsevier. - 0739-8859 .- 1875-7979. ; 100
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The transport sector is currently undergoing rapid development, which is to a large extent driven by innovation and technological changes initiated by various market actors. At the same time, public transport operations are largely framed by extensive procurement processes and a mature market where a few large companies compete for market share. In Europe, there is tension between rapid innovative development in the sector, on one hand, and stability given by regulation practices shaping procurement processes, on the other. This paper presents results from a study in which opportunities for innovation in procurement processes were examined. The findings are based on public transport authorities' and transport companies’ experiences from tendering bus transport in the three largest cities in Sweden. By using a theoretical perspective of innovation and institutional logics, the paper explains the restrictive role innovation has in procurement processes and discusses the conflicting views transport authorities and transport companies put forward. The paper is of general value since it raises questions related to the complexity of existing tendering regimes and the possibilities of facilitating innovation.
  •  
3.
  •  
4.
  • Vitestam, Birgitta, et al. (author)
  • Innovation och teknologisk förändring på kollektivtrafikens marknader : en litteraturöversikt
  • 2021
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Vad teknologisk förändring innebär är inte entydigt, men vi har beskrivit några olika sätt att se på teknologisk förändring utifrån olika perspektiv. Vi har också beskrivit olika syn på innovation. När det gäller att främja och uppmuntra innovation måste också hänsyn tas till att det innebär risk och osäkerhet. Det kommer därför att bli alltmer viktigt att finna former för att hantera detta och en förutsättning för att gynna innovation. Nuvarande forskning om innovationer och offentlig upphandling är ofta grundad i ekonomisk teori och i det relativt nyetablerade forskningsområdet innovation studies. Därför ligger mycket fokus på hur upphandling kan utvecklas för att främja innovationer. Forskningen lyfter då fram lyckade exempel (best practice) och vilka lärdomar som kan dras från dessa. En uppdelning som fått mycket genomslag är den mellan traditionell upphandling och funktionsupphandling. Medan traditionell upphandlingen beskriv som detaljstyrd och inte bra för att främja innovation, är funktionsupphandling byggt på idén att upphandlingen ska upphandla en funktion, sen får anbudsgivarna avgöra själva hur denna funktion ska utföras. Detta antas gynna innovationsarbetet i offentlig upphandling. Saknas gör forskning som bygger på hur organisationer och enskilda branscher faktiskt jobbar med innovationer inom ramen för offentlig upphandling och offentliga marknader. Det valda teoretiska ramverket som presenterats i denna litteraturöversikt är den performativa skolan och market studies. Det är en teoribildning som utvecklats i mötet mellan teknik och vetenskapsstudier (science and technology studies. STS) och ekonomisk sociologi, och som präglas av en heterogen konstruktivism som särskiljer den både från nationalekonomiska och socialkonstruktivistiska perspektiv på marknader. Med hjälp av begrepp som inramning, kvalificering, kalkylering, verktyg och översättning avser vi använda teorin för att förstå både vad som begränsar och möjliggör innovation i upphandling av offentligt finansierad kollektivtrafik. Köpet av denna tjänst, liksom den konkurrensutsättning som den offentliga upphandlingen iscensätter, betraktar vi som ett exempel på en offentlig marknad (jfr. eng. concerned market). I likhet med Frankel et al. kan upphandlingen och avtalsförvaltningen betraktas som ett slags policyinstrument som ytterst syftar till att uppfylla de övergripande politiska målen för kollektivtrafiken. Av särskilt intresse är de konkreta praktiker och konfigurationer som äger rum när exempelvis övergripande mål och strategier översätts till mer konkreta kriterier i en upphandling, eller när lagstadgade principer om likabehandling och öppenhet ger avtryck i förutsättningarna i förfrågningsunderlaget, eller när politisk vilja eller erfarenheter från tidigare kontrakt leder till en förändring av ersättningsmodellen. Hur försvårar eller gynnas möjligheten till innovation genom dessa praktiker?
  •  
5.
  • Alm, Jens, 1982-, et al. (author)
  • Kombinerad mobilitet mellan cykel och kollektivtrafik
  • 2023
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Föreliggande rapport syftar till att översiktligt rapportera resultaten från forsknings-projektet CYNKA: Kombinerad mobilitet mellan cykel och kollektivtrafik för regional Arbetspendling. Rapporten sammanfattar de olika delar som utgjort projektet som pågått under perioden 2019–2022.Tidigt i projektet genomfördes en litteraturstudie. I ett andra skede i forskningsprocessen genomfördes dels studier av policydokument, dels intervjuer med planerare, strateger och politiker. I ett avslutande skede av projektet arrangerades en workshop.En slutsats av studien var att både behovet av koordinering mellan olika aktörer och planeringsnivåer och behovet av ändrad inriktning gör det svårt att gå från mål och strategi till praktik och genomslag i planeringen. Trots det är det nödvändigt att försöka hitta sätt att överkomma dessa barriärer om mål om kombinerat och hållbart resande ska kunna nås. En nyckelfråga handlar om ansvarsfördelningen mellan aktörer och att få till stånd ett tydligare helhetsperspektiv på kombinerade resor.
  •  
6.
  • Berg, Jessica, 1975-, et al. (author)
  • Mobilitet och transportlösningar på landsbygd : en internationell litteraturstudie
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • VTI har ett regeringsuppdrag att genomföra en studie om effektiva och innovativa lösningar som kan öka medborgarnas vilja och möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken på landsbygd. Föreliggande litteraturstudie är en del i uppdraget som syftar till att beskriva kunskapsläget och att belysa vilken problematik som har fokuserats i forskningen om landsbygdstransporter under de senaste åren. Syftet är att få en fördjupad och samlad kunskap om forskning om kollektivtrafik på landsbygd, om mobilitet hos personer boende på landsbygd och om vilka lösningar som finns för framtidens mobilitet och tillgänglighet på landsbygden. De forskningsfrågor som belyses är:• Vilka frågor och problem har forskare inom detta fält intresserat sig för? Vilka samhällsgrupper har särskilt fokuserats?• Hur ser mobiliteten ut för olika samhällsgrupper på landsbygden? Hur löser de sina vardagliga transporter och vilka hinder för mobilitet och tillgänglighet finns?• Vilka transportlösningar har prövats på olika landsbygder? Vad har lösningarna visat för resultat?I studien används inte någon specifik definition av landsbygd, eftersom sökkriterierna skulle bli alldeles för snäva. Sökningarna har koncentrats till publikationer från år 2000 och framåt. Antalet artiklar som slutligen valdes ut som relevanta för att kunna besvara syftet och forskningsfrågorna var 27. De flesta (15 stycken) var genomförda i Storbritannien.
  •  
7.
  • Björklund Larsen, Lotta, 1960-, et al. (author)
  • A Thrice-Told Tale : A Collaboration Between The Swedish Tax Agency And Academia
  • 2017
  • In: JOTA - Journal of Tax Administration. - Exeter, UK : University of Exeter Business School. - 2059-190X. ; 3:1, s. 6-21
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This is the story of a collaborative project involving the creation, development and teaching of a course on qualitative research, which was designed for all Swedish Tax Agency analysts. The collaboration took place between the Swedish Tax Agency and Linkoping University, and this story is told from the perspective of three researchers: Lotta, Karin and Ulf. It was a successful course. However, this is not just a story about collaboration between academia and tax authority, but also one about how interdisciplinary approaches can create new knowledge. We argue that, due to our different backgrounds, and diverse interests and resources, the collaboration also gave us new insights into our daily research and analytic work. Our experience can perhaps inspire other collaborations between academia and tax administration.
  •  
8.
  •  
9.
  • Levin, Lena, 1958-, et al. (author)
  • Gender equality and ‘smart’ mobility : A need for planning to address the real needs of all citizens
  • 2020
  • In: Gendering Smart Mobilities. - : Taylor and Francis. - 9780429882135 ; , s. 143-161
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Achieving sustainability requires changing the way people think about and solve transportation problems, and transport planning essentially requires a paradigm shift. From the perspectives of the sustainability challenge we may assume that the planning practices need to be revamped: but which practices and whose practices are to be changed? Relying upon studies on regional transport planning, including focus groups, interviews, and workshops in Sweden, this chapter ties the concepts of gender equality to contemporary planning and sustainable ‘smart’ mobility. The aim is to analyse and discuss ways in which knowledge about gender equality is reflected and elaborated in long-term planning practice on a regional level. From the planning practices discussed in focus groups, it seemed that both gender equality and diversity were perceived as difficult thematic areas in regional transport planning, and that more knowledge and experience as well as directives and steering were needed. It was pointed out that there exists some knowledge but there were weak structures for how this knowledge could be incorporated into the planning processes. Conflicting practices are also noticeable. Finally, while new thoughts about social sustainability are being attached to planning practices, popular beliefs still tilt towards assuming that transport planning is and can be gender neutral.
  •  
10.
  • Portinson Hylander, Jens, et al. (author)
  • (Im)mobilising citizens : Governing individual transport under COVID-19 and climate change in Sweden
  • 2024
  • In: Transportation Research Part D. - : Elsevier. - 1361-9209 .- 1879-2340.
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • One striking effect from policy responses by governments to address the COVID-19 pandemic was the repression of mobility, resulting in altered volumes and patterns of passenger transport on a global scale. Building on governance and governmentality theories we provide a comparative analysis of the management of COVID-19 and climate change by the Swedish state in relation to individual mobility and transport. We find that the governance approach in the two cases differ significantly, with a unified state response to COVID-19 being based on a perception of acute crisis combined with solidarity appeals to citizens. In contrast, climate change is marked by a distributed network governance, a conceptualisation of future crisis, and individuals being invoked primarily as economic agents. We discuss whether a stronger leadership by the state combined with appeals to civic solidarity may open new policy avenues for sustainable mobility. 
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 18

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view