SwePub
Sök i SwePub databas

  Utökad sökning

Träfflista för sökning "WFRF:(Thulin Oskar) "

Sökning: WFRF:(Thulin Oskar)

  • Resultat 1-10 av 21
Sortera/gruppera träfflistan
   
NumreringReferensOmslagsbildHitta
1.
  • Eriksson, Oskar, et al. (författare)
  • Cross-talk between the Tissue Factor/coagulation factor VIIa complex and the tyrosine kinase receptor EphA2 in cancer
  • 2016
  • Ingår i: BMC Cancer. - : Springer Science and Business Media LLC. - 1471-2407. ; 16
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • Background: Tissue Factor (TF) forms a proteolytically active complex together with coagulation factor VIIa (FVIIa) and functions as the trigger of blood coagulation or alternatively activates cell signaling. We recently described that EphA2 of the Eph tyrosine kinase receptor family is cleaved directly by the TF/FVIIa complex. The aim of the present study was to further characterize the cross-talk between TF/FVIIa and EphA2 using in vitro model systems and human cancer specimens. Methods: Cleavage and phosphorylation of EphA2 was studied by Western blot. Subcellular localization of TF and EphA2 was investigated by a proximity ligation assay and confocal microscopy. Phalloidin staining of the actin cytoskeleton was used to study cell rounding and retraction fiber formation. Expression of TF and EphA2 in human colorectal cancer specimens was examined by immunohistochemistry. Results: TF and EphA2 co-localized constitutively in MDA-MB-231 cells, and addition of FVIIa resulted in cleavage of EphA2 by a PAR2-independent mechanism. Overexpression of TF in U251 glioblastoma cells lead to co-localization with EphA2 at the leading edge and FVIIa-dependent cleavage of EphA2. FVIIa potentiated ephrin-A1-induced cell rounding and retraction fiber formation in MDA-MB-231 cells through a RhoA/ROCK-dependent pathway that did not require PAR2-activation. TF and EphA2 were expressed in colorectal cancer specimens, and were significantly correlated. Conclusions: These results suggest that TF/FVIIa-EphA2 cross-talk might potentiate ligand-dependent EphA2 signaling in human cancers, and provide initial evidence that it is possible for this interaction to occur in vivo.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Fröidh, Oskar, 1965-, et al. (författare)
  • Utbud och priser i persontrafik på järnväg 2022 : Utveckling i Sverige 1990-2022
  • 2022
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Syftet med föreliggande rapport är att följa upp utvecklingen av utbud och priser inom persontrafik på järnväg med ett urval sträckor i Sverige och till grannländerna som en del av Transportstyrelsens marknadsövervakning.För de flesta järnvägslinjerna med persontrafik har utbud och biljettpriser studerats för en relation mellan två orter. På några viktigare relationer har insamlingen utökats med även kommersiella flyg- och busslinjer som konkurrerar med tåg för att få en helhetsbild av resemarknaden. Data om utbudet har samlats in en helgfri onsdag i mars eller oktober, beroende på förutsättningarna respektive år. 2022 var den planerade resdagen, eller huvudmätdagen, onsdagen den 5 oktober och priserna motsvarar bokning en vecka innan avresa. Målet har varit att representera en typisk vardag utan störning av helger eller semesterperioder som kan påverka resandet.Persontrafiken på järnväg har trendmässigt ökat sedan 1990 och har mer än dubblerats på 30 år. Efterfrågan har växt i takt med utbudsförbättringar genom snabbare tåg, tätare turer och attraktiva priser. Coronapandemin 2020 innebar dock ett kraftigt avbräck i utvecklingen. Under 2022 har en återhämtning skett och fritidsresandet med tåg blev i ungefär samma storleksordning som det tidigare toppåret 2019, medan tjänsteresorna ligger lägre.Den uppåtgående trenden i biljettpriser 2022 kan förklaras av den ökade efterfrågan på framför allt fritidsresor som gör det möjligt för järnvägsföretagen att ta igen förlorade intäkter från coronapandemiåren 2020-2021. Den begränsade tillgången till billiga biljetter kan dock ha medfört att flera resenärer får betala mer för sina tågresor. Det ger en större effekt för resenärerna, särskilt vid senare bokningar, än prishöjningar inom respektive biljettpriskategori som ingår i undersökningen.Flygutbudet har inte återhämtat sig lika väl som tåget sedan coronapandemin, och ligger 2022 generellt på ungefär halva antalet avgångar jämfört med 2019. Däremot sker en priskonkurrens med tåg på de största reserelationerna Göteborg−Stockholm, Malmö−Stockholm och Umeå−Stockholm, med billiga flygbiljetter som beroende på avgång kan vara lägre än tillgängliga biljetter för tågresa. Inte heller bussutbudet har återhämtat sig och det är svårt för buss att konkurrera såväl i restid som i pris med lågprisbiljetter för tåg och flyg på de större relationerna.Sammanfattningsvis har 2022 präglats av sviter av coronapandemin, särskilt personalbrist, men även andra problem inom järnvägen som försenad tidtabellsplanering. Efterfrågan är relativt svag på tjänsteresor men stark på privatresor, i nivå med det tidigare toppåret 2019. Ett flertal biljettpriser har stigit men annars ligger utbudet nästan i nivå med det tidigare toppåret 2019.
  •  
5.
  • Fröidh, Oskar, et al. (författare)
  • Utbud och priser i persontrafik på järnväg 2021 : Utveckling i Sverige 1990-2021
  • 2021
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Syftet med föreliggande rapport är att följa upp utvecklingen av utbud och priser inom persontrafik på järnväg med ett urval sträckor i Sverige och till grannländerna som en del av Transportstyrelsens marknadsövervakning.För de flesta järnvägslinjerna med persontrafik har utbud och biljettpriser studerats för en relation mellan två orter på respektive linje. På några viktigare relationer har insamlingen utökats med även kommersiella flyg- och busslinjer som konkurrerar med tåg för att få en helhetsbild av resemarknaden.Sammanfattningsvis har även 2021 präglats av coronapandemin men en stegvis återstart av det kommersiella utbudet före pandemin har skett, dock inte helt genomfört. Efterfrågan är fortfarande relativt svag på tjänsteresor men starkare på privatresor. Coronapandemin är inte över ännu och en gissning är att det får konsekvenser för utbudet av såväl kommersiell fjärrtrafik som regionaltrafik de närmaste åren för att hantera de mindre intäkterna beroende på smittspridningen.
  •  
6.
  • Fröidh, Oskar, et al. (författare)
  • Utbud och priser i persontrafik på järnväg 2023 : Utveckling i Sverige 1990-2023
  • 2023
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)abstract
    • Syftet med föreliggande rapport är att följa upp utvecklingen av utbud och priser inom persontrafik på järnväg med ett urval sträckor i Sverige och till grannländerna som en del av Transportstyrelsens marknadsövervakning.För järnvägslinjerna med persontrafik har utbud inklusive biljettpriser studerats för en relation mellan två orter. På några viktigare relationer har insamlingen utökats med även kommersiella flyg- och busslinjer som konkurrerar med tåg för att få en helhetsbild av kollektivtrafikutbudet. Data om utbudet har samlats in en typisk vardag, vilket har varit en helgfri onsdag i mars eller oktober beroende på förutsätt­ningarna respektive år. 2023 var den planerade resdagen, eller huvudmätdagen, onsdagen den 25 oktober och priserna motsvarar bokning en vecka innan avresa.Persontrafiken på järnväg har trendmässigt ökat sedan 1990 och har mer än dubblerats på 30 år. Efterfrågan har växt i takt med utbudsförbättringar genom snabbare tåg, tätare turer och attraktiva priser. Coronapandemin 2020 innebar dock ett kraftigt avbräck i utvecklingen. Under 2023 har tågtrafiken återhämtat sig helt och fritidsresandet med tåg blev i ungefär samma storleksordning som det tidigare toppåret 2019, medan tjänsteresorna fortsatt ligger lägre.Snabbtågsbiljetter har 2023 blivit dyrare och prisökningar har skett sedan 2021. Det kan förklaras av den ökade efterfrågan på framför allt fritidsresor. Den begränsade tillgången till billiga biljetter har också medfört att flera resenärer får betala mer för sina tågresor. Det ger en större effekt för resenärerna, särskilt vid senare bokningar, än prishöjningar inom respektive biljettpriskategori som ingår i undersökningen. Däremot har biljettpriserna sjunkit på sträckan Göteborg−Stockholm under samma period vilket tyder på en stark priskonkurrens mellan tågoperatörerna.Flygutbudet på de stora tågrelationerna har inte återhämtat sig sedan corona­pandemin, och ligger 2023 generellt på ungefär halva antalet avgångar jämfört med 2019. Däremot sker en priskonkurrens med tåg på de största reserelationerna Göteborg−Stockholm, Malmö−Stockholm och Umeå−Stockholm, med billiga flygbiljetter som beroende på avgång kan vara billigare än tågresa. Inte heller bussutbudet har återhämtat sig och det är svårt för buss att konkurrera såväl i restid som i pris med lågprisbiljetter för tåg och flyg. En viss ökning av antalet bussturer skedde dock 2023 och det kan vara en effekt av de högre biljettpriserna för tåg.Sammanfattningsvis har 2023 präglats av en ny konkurrenssituation mellan tåg, flyg och buss jämfört med 2019, med större andel långväga tågresande än tidigare. Problem inom järnvägen som personalbrist och banarbeten har dock i viss mån begränsat utbudet och efterfrågan. Efterfrågan är relativt svag på tjänsteresor men stark på privatresor. Ett flertal biljettpriser har stigit men annars ligger utbudet i nivå med det tidigare toppåret 2019.
  •  
7.
  • Grönstedt, Tomas, 1970, et al. (författare)
  • First and Second Law Analysis of Future Aircraft Engines
  • 2013
  • Ingår i: ASME Turbo Expo, 2013. - 9780791855133 ; 2:GT2013-95516
  • Konferensbidrag (refereegranskat)abstract
    • An optimal baseline turbofan cycle designed for a performance level expected to be available around year 2050 is established. Detailed performance data are given in take-off, top of climb and cruise to support the analysis. Losses are analyzed based on a combined use of the first and second law of thermodynamics, to establish a basis for discussion on future radical engine concepts and to quantify loss levels of very high performance engines. In the light of the performance of the future baseline engine, three radical cycles designed to reduce the observed major loss sources are introduced. The combined use of a first and second law analysis of an open rotor engine, an intercooled recuperated engine and an engine working with a pulse detonation combustion core is presented. In the past, virtually no attention has been paid to the systematic quantification of the irreversibility rates of such radical concepts. Previous research on this topichas concentrated on the analysis of the turbojet and the turbofan engine. In the framework developed, the irreversibility rates are quantified through the calculation of the exergy destruction per unit time. A striking strength of the analysis is that it establishes a common currency for comparing losses originating from very different physical sources of irreversibility. This substantially reduces the complexity of analyzing and comparing losses in aero engines. In particular, the analysis sheds new light on how the intercooled recuperated engine establishes its performance benefits.
  •  
8.
  • Grönstedt, Tomas, 1970, et al. (författare)
  • First and Second Law Analysis of Future Aircraft Engines
  • 2014
  • Ingår i: Journal of Engineering for Gas Turbines and Power. - : ASME International. - 1528-8919 .- 0742-4795. ; 136:3
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • An optimal baseline turbofan cycle designed for a performance level expected to be available around year 2050 is established. Detailed performance data are given in take-off, top of climb, and cruise to support the analysis. The losses are analyzed, based on a combined use of the first and second law of thermodynamics, in order to establish a basis for a discussion on future radical engine concepts and to quantify loss levels of very high performance engines. In light of the performance of the future baseline engine, three radical cycles designed to reduce the observed major loss sources are introduced. The combined use of a first and second law analysis of an open rotor engine, an intercooled recuperated engine, and an engine working with a pulse detonation combustion core is presented. In the past, virtually no attention has been paid to the systematic quantification of the irreversibility rates of such radical concepts. Previous research on this topic has concentrated on the analysis of the turbojet and the turbofan engine. In the developed framework, the irreversibility rates are quantified through the calculation of the exergy destruction per unit time. A striking strength of the analysis is that it establishes a common currency for comparing losses originating from very different physical sources of irreversibility. This substantially reduces the complexity of analyzing and comparing losses in aero engines. In particular, the analysis sheds new light on how the intercooled recuperated engine establishes its performance benefits.
  •  
9.
  • Jonsson, Isak, 1990, et al. (författare)
  • Experimental and Numerical Study of Laminar-Turbulent Transition on a Low-Pressure Turbine Outlet Guide Vane
  • 2020
  • Ingår i: Proceedings of the ASME Turbo Expo. ; 2B
  • Konferensbidrag (refereegranskat)abstract
    • In modern commercial aviation engines, the low-pressure turbine (LPT) has a high outlet swirl to maximize turbine power to weight ratio. Downstream of the last LPT rotor is the turbine rear structure (TRS) that with relatively few low-aspect-ratio outlet guide vanes (OGV) de-swirls the flow to maximize the thrust. The performance of the TRS is strongly connected to secondary flow structures, which in turn are strongly influenced by the laminar-turbulent transition. Transition can be challenging to predict in turbomachinery due to the highly complex flow present. At the design point the TRS can have both by-pass transition and laminar separation with transition and a following turbulent reattachment. In addition, a TRS needs to perform well in a large off-design envelope, with large variations of the inlet swirl angle. Accurately predicting transition, both at the design point and in important off-design points, is critical for the development of future TRS modules. In modern geared and ultra-high by-pass engines the TRS swirl angle off-design requirements are also increasing. There are several available transition models in RANS simulations and most of them need parameter tuning when introduced to new conditions. Evaluation of these models for different turbomachinery components is relatively well covered in the literature even though the model specifics often is a classified property of engine manufacturers. However, there are no cases in the literature of transition prediction with experimental verification in the TRS at engine-realistic conditions. This work presents the first experimental verification of laminar-turbulent transition in a TRS module tested in the LPT-OGV experimental facility at Chalmers Laboratory of Thermal and Fluid Science. The facility is a semi-closed rig using a rotating 1.5 stage shrouded low-pressure turbine stage to create engine representative inlet conditions for the TRS downstream of the LPT stage. Transition was measured using differential IR-thermography (DIT) which is a non-intrusive two-dimensional measurement technique. The technique was specially developed at Chalmers for this particular purpose and validated by boundary layer hot-wire measurements. The numerical analysis was done using commercially available transition models in Fluent and Ansys CFX. Gamma-theta transition model was used with the k-omega SST turbulence model. Experiments and numerical simulations were performed at a chord Reynold number of 235000 and with LPT outlet swirl angles covering both the design point (ADP) and relevant off-design points. Numerical and experimental results show that agreement between transition models and experiments can be achieved at these conditions. Boundary layers on the pressure side and suction side undergo laminar-turbulent transition for the selected test range. At decreased OGV aerodynamic load, the boundary layer on the pressure side near the leading edge is laminar along most of the span. At higher OGV loads the secondary flow is influencing the region near the shroud on the pressure side as well as near the hub on the suction side. The transition on the suction side midspan is significantly influenced by the vane load. The numerical analysis was used to better understand the involved flow mechanisms.
  •  
10.
  • Jonsson, Isak, 1990, et al. (författare)
  • Experimental and Numerical Study of Laminar-Turbulent Transition on a Low-Pressure Turbine Outlet Guide Vane
  • 2021
  • Ingår i: Journal of Turbomachinery. - : ASME International. - 1528-8900 .- 0889-504X. ; 143:10
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)abstract
    • This work presents an experimental and numerical investigation on the laminar-turbulent transition and secondary flow structures in a Turbine Rear Structure (TRS). The study was executed at engine representative Reynolds number and inlet conditions at three different turbine load cases. Experiments were performed in an annular rotating rig with a shrouded low-pressure turbine upstream of a TRS test section. The numerical results were obtained using the SST k–ω turbulence model and the Langtry- Menter γ–θ transition model. The boundary layer transition location at the entire vane suction side is investigated. The location of the onset and the transition length are measured using IR thermography along the entire vane span. The IR-thermography approach was validated using hot-wire boundary layer measurements. Both experiments and CFD show large variations of transition location along the vane span with strong influences from endwalls and turbine outlet conditions. Both correlate well with traditional transition onset correlations near midspan and show that the transition onset Reynolds number is independent of the acceleration parameter. However, CFD tends to predict an early transition onset in the midspan vane region and a late transition in the hub region. Furthermore, in the hub region, CFD is shown to overpredict the transverse flow and related losses. Disclaimer: The content of this article reflects only the authors’ view. The Clean Sky 2 Joint Undertaking is not responsible for any use that may be made of the information it contains.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Resultat 1-10 av 21

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy