SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Uhnoo Sara 1976) "

Search: WFRF:(Uhnoo Sara 1976)

  • Result 1-10 of 83
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Alfredsson, Veronica, 1973, et al. (author)
  • Avslutning
  • 2022
  • In: Använd rummet : högskolepedagogiska metoder för aktiva lärosalar. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144157795 ; , s. 364-378
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Backman, Christel, 1979, et al. (author)
  • Hur värderar studenter lärarproducerade podcasts i relation till andra läraktiviteter?
  • 2018
  • In: NU2018 Det akademiska lärarskapet, 9-11 oktober, Västerås.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Inspirerade av teorier om att variation av läraktiviteter, s.k. blended learning, är bra för studenternas lärande (Laurillard 2012) har vi ökat antalet digitala inslag på en grundkurs i kriminologi. En form av digitala verktyg som vi har använt oss av är lärarproducerade podcasts. Huvudsyftet med att införa podcasts, i form av inspelade lärardiskussioner om kurslitteraturen, var att de skulle fördjupa, kontextualisera och tillgängliggöra kurslitteraturen för studenterna (jmf Drew 2017: 207f). Efter att ha introducerat det på vår kurs ville vi veta hur studenterna värderade lärarproducerade podcasts i relation till kursens andra läraktiviteter. Vi ville få vägledning i om vi skulle fortsätta använda oss av podcasts och vilka utvecklingsmöjligheter som i så fall fanns. Vi genomförde därför en enkätstudie hösten 2017 som vi kort kommer att redogöra för. Utöver resultat från enkätstudien diskuterar vi även studenternas synpunkter i fritextsvar och våra lärdomar av att använda podcast som läraktivitet. Vid enkättillfället var 57 studenter registrerade på kursen. Enkäten distribuerades via Sunet survey och studenternas gavs möjlighet att besvara enkäten under ett seminarietillfälle. Vid seminariet deltog 50 studenter varav totalt 46 svarade på enkäten. En klar majoritet (57–79 procent) ansåg att kursens podcasts hjälpte dem bra eller mycket bra med att få överblick och sammanhang, reda ut svåra begrepp, tillämpa teorier och motivera dem att lära sig mer om teorierna. Både när det gällde att reda ut svåra begrepp och att övergripande förstå kursinnehållet ansåg över 70 procent av studenterna att podcast-lyssnandet var till nytta. Podcast som läraktivitet stod sig också bra i relation till kursens övriga läraktiviteter, som t.ex. föreläsningar och seminarier. Mot bakgrund av resultaten ser vi att det i framtiden finns ett värde i att öka de icke-textbaserade inslagen i kursen. Vi ser också möjligheter att använda podcasts för att öka studentaktiviteten på kursen, t.ex. genom att vi som en del av våra podcastsavsnitt tilldelar studenter frågor och uppgifter att arbeta vidare med eller genom att bjuda in studenterna i produktionen av podcasts, som en form av läraktivitet och examination.
  •  
5.
  • Backman, Christel, 1979, et al. (author)
  • Kursintroduktion - reflektion, gemenskap och entusiasm
  • 2022
  • In: Använd rummet. Högskolepedagogiska metoder för aktiva lärosalar. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144157795 ; , s. 63-71
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
6.
  • Backman, Christel, 1979, et al. (author)
  • Kursintroduktion som aktivt lärtillfälle
  • 2018
  • In: Symposium Rum för lärande, 8-9 oktober, Västerås.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Kan man organisera en traditionell kursintroduktion som ett studentaktivt moment i ALC-sal? Ja det kan man. I den här presentationen får deltagarna ta del av vårt arbete med en kursintroduktion till en grundkurs i kriminologi (30hp, 6+0 studenter). Deltagarna får göra valda delar av kursintroduktionen och prova några av övningarna som vi använder. Vi kommer även presentera hur vi tänkt kring upplägget och varför vi valt att hålla kursintroduktionen i ALC-sal. Avslutningsvis går vi igenom de erfarenheter som vi gjort: -Studenterna har i utvärderingarna sagt att det är första gången som det känts meningsfullt att delta i en kursintroduktion -Studenterna har lärt känna varandra och lärarna under kursintroduktionen -Det har känts betydelsefullt som lärare att få interagera med studenterna vid första mötet och kunna skapa ett socioemotionellt ramverk -Vi har genom att använda olika övningar kunnat skapat oss en överblick över studenternas förkunskaper, förväntningar och farhågor
  •  
7.
  • Backman, Christel, 1979, et al. (author)
  • Lärarpoddar i kriminologi
  • 2018
  • In: Digitalisering av högre utbildning. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144119724 ; , s. 65-70
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
8.
  •  
9.
  • Backman, Christel, 1979, et al. (author)
  • Medskapande pedagogik på en introduktionskurs
  • 2018
  • In: Scherp H.Å & Uhnoo D. (red.) Medskapande högskolepedagogik. - Lund : Studentlitteratur. - 9789144107349 ; , s. 45-70
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
10.
  • Bladini, Moa, 1979, et al. (author)
  • Empathy and Certainty - epistemic tools and emotions in rape trials.
  • 2021
  • In: Sociological Knowledges for Alternative Futures. 15th ESA Conference. - 9782958158606
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • In this paper we discuss some challenges in the process of evaluating evidence in cases of rape. In cases of rape, a core question, under the new criminal rape legislation, is whether the act was voluntary or not. This often leads to an evidentiary situation where the judge is left to decide upon matters of trust and credibility. This, in turn, puts the two epistemic concepts empathy and certainty at the center of the trial. the theoretical foundation is three-folded: legal, sociology of emotions and an everyday life perspective.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 83

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view