SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Wällstedt Niklas 1976 ) "

Search: WFRF:(Wällstedt Niklas 1976 )

  • Result 1-10 of 26
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Almqvist, Roland, et al. (author)
  • Accountingization and the multiplying of value : 25 years of valuation in a Swedish municipality
  • 2018
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • In this study, we follow how valuation practices evolve over a 25 years period in one single municipal Swedish organisation: The City of Stockholm. By delving into the performativity of accounting instruments, i.e. how accounting becomes part of making up the world we live in, the present study aims at extending the understanding we regarding that accountingization of the public sector rests on external pressures to adopt accounting, and the activity of organisational actors. Guided by a sociomaterial approach, the study shows how the making of conditions for valuation is hard work and fraught with contradictions. For accountingization to “succeed” in such an environment, a series of preparations have to be done that establishes the conditions for accounting to work. These preparatory arrangements are examined, and it is suggested that they are integral for accounting to become dominant in determining what is valuable and not.The study does not end here, however. Instead, it continues the analysis further, and examines what happens “after” accountingization is “done”. By doing this, it is shown that not only does accounting need certain conditions to work – to be successful in dominating valuation practices and determining what is valuable; accounting, itself, also comes to form conditions for valuation in practice, and in doing so it becomes problematic and therefor needs to be strategically managed. It is argued that this is a process that needs to be further analysed as a performative spiral. This spiral entails the emergence of conditions that allows constitutive elements, such as accounting, to define what is valuable and what is not, constituting both valuability and non-valuability. Through this participation in the constitution of “thingness” – i.e. which things that matter in particular systems of valuation – and “otherness” – i.e. which things that do not matter in particular systems of valuation – accounting participates in multiplying value. Because when things are othered, that is, excluded from a specific valuation practice, it becomes the problem of other practices; and when things that are defined as valuable in one valuation practice begins to matter in other valuation practices, this particular, intruding, version of the valuable becomes problematic for that practice. The main contribution by this paper is to show how accounting, in becoming conditions for valuation, also participates in the multiplying of value.
  •  
2.
  • Almqvist, Roland, et al. (author)
  • Att styra sig igenom besvärliga situationer : Kommunal styrning som tradition, transaktion och relation
  • 2013
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Kontinuerlig effektivitet, god ekonomisk hushållning samt styrning och ledning är ord som alla som arbetar i, eller företräder en kommun, måste ta ställning till mer eller mindre dagligen och väl fungerande styrmodeller har varit prioritet åtminstone sedan mitten av 90-talet i många kommuner eftersom de setts som en förutsättning för att hantera besvärliga situationer. Samtidigt har detta inte skett utan problem vilket innebär att implementering och användning av ett nytt styrsystem kan innebära en besvärlig situation i sig. Denna rapport behandlar främst olika styrsystems egenskaper och hur dessa egenskaper påverkar en kommunal organisations kapacitet att hantera besvärliga situationer, vilka egenskaper som underminerar samma kapacitet men också hur olika rationaliteter inom samma system skapar problem ochf örutsättningar för varandra. Kort sagt handlar denna rapport om hur organisationer kan styras genom besvärliga situationer, inklusive de situationer som uppkommer genom styrsystemet självt. Utgångspunkten för rapporten är att styrsystemet är till för att få alla i organisationen att dra åt samma håll men att detta försvåras av den diversifierade kommunala organisationen där en mängd underorganisationer, funktioner och yrkesgrupper ska koordineras för bästa möjliga måluppfyllelse. Rapporten utgår också från de svårbrutna traditioner som finns inom dessa väl etablerade underorganisationer, funktioner och grupperingar där nya sätt att värdera och skapa värde i organisationen ofta möts av motstånd från de som har ett mer traditionellt förhållningssätt, dels till styrning och förvaltning av organisationen, men också till hur kommunal service skall produceras på ett professionellt sätt. För att bryta eller, i vissa fall, dra nytta av dessa traditioner behöver ett styrsystem fånga upp och kommunicera de värden som den kommunala organisationen står för. Det traditionella systemet behöver alltså kompletteras med andra typer av infallsvinklar för att kunna utvecklas och förbättras. Här tar rapporten hjälp av Broadbent och Laughlins (2009) ramverk, som lyfter fram två generella sätt att närma sig problematiken med traditionella system i en organisation. Genom att följa Broadbent och Laughlin, argumenterar vi för att ett styrsystem, förutom att vara traditionellt, antingen kan vara transaktionellt, d v s underbyggt av en instrumentell rationalitet, eller relationellt, d v s underbyggt av en kommunikativ rationalitet. Vi argumenterar också för att det är genom att balansera dessa rationaliteter och vara medveten om dess styrkor och svagheter som ett styrsystem kan användas för att fånga upp och identifiera de största utmaningarna – den grundläggande förutsättningen för att framgångsrikt styra sig igenom dem. Det är när rationaliter och systemtyper möts och utvecklar varandra som styrsystem stöter på dessa utmaningar, där dilemman och paradoxer uppstår, men det är också i dessa möten som styrsystem kan uppnå sin fulla potential. Målet med rapporten är att ge kommunerna ytterligare verktyg för att skapa väl fungerande styrsystem som kan användas för att styra sig igenom besvärliga situationer. Rapportens ramverk lägger grunden för en diskussionom vilka problem som kan tänkas uppstå i designen av ett styrsystem, men det ger också en del svar på vilka lösningar som kan vara viktiga givet det tänkesätt som genomsyrar en organisation. Detta görs genom att analysera empiri från tre kommuner som ingår i det nationella kommunforskningsprogrammet för att påvisa vilka konsekvenser de traditionella, transaktionellaoch relationella egenskaperna kan få för styrsystemets funktion och kapacitet att hantera besvärliga situationer och skapa värde.
  •  
3.
  • Almqvist, Roland, et al. (author)
  • Debatten om NPM behöver nyanseras
  • 2014
  • In: Kommunal Ekonomi. - Göteborg : Kommunalekonomernas förening. - 0282-0099. ; :1, s. 25-26
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
4.
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  • Almqvist, Roland, 1964-, et al. (author)
  • Modern verksamhetsstyrning är mångrationell
  • 2013
  • In: Kommunal Ekonomi. - Göteborg : Föreningen Sveriges kommunalekonomer. - 0282-0099. ; :4, s. 25-26
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
8.
  •  
9.
  • Sundström, Andreas, 1983-, et al. (author)
  • Intresserande samverkan : Från samsyn till framsyn – en studie inom Trafikverket
  • 2017
  • Reports (peer-reviewed)abstract
    • Denna rapport har som mål att studera hur Trafikverket praktiserar strategi tillsammans med andra intressenter och aktörer. Rapporten utgör delprojekt 3 i ett större treårigt projekt som genomförts inom Akademin för ekonomistyrning i staten (AES) vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Projektet har finansierats av Trafikverket, inom ramen för FoI-portfölj nummer sex, Trafikverket – en modern myndighet. Tidigare delrapporter inom projektet har visat att det internt i organisationen finns flera bilder av hur strategin ska omsättas i praktiken, samt diskuterat vad som är viktigt i detta arbete. Då en stor del av Trafikverkets uppdrag genomförs av externa parter ingår det också i forskningsprojektet att studera vad som händer med Trafikverkets strategiska arbete i externa relationer. När flera organisationers strategier möts, påverkar och påverkas av varandra väcks frågor om hur strategier samverkar och hur sådan strategisk samverkan fungerar i praktiken. Målet med denna rapport är därför att utveckla kunskap om strategisk verksamhetsstyrning genom att koppla samman frågor om strategi med frågor om samverkan. Detta uppnås genom att studera hur samverkan fungerar i praktiken. Som grund för rapporten har tre olika exempel på praktiker studerats där Trafikverket möter andra aktörer i planering och genomförande av Trafikverkets arbete.För att utveckla förståelsen av samverkan antar studien ett samverkansperspektiv: studien tar utgångspunkt i praktiken, snarare än i de samverkande aktörerna. Till skillnad från tidigare samverkansstudiers fokus på enskilda organisationers nytta av att samverka, innebär detta samverkansperspektiv fördjupade frågor om hur olika aktörer med olika intressen verkar samman, och hur sådan samverkan fungerar i praktiken. För att kunna diskutera samverkan på ett konstruktivt sätt används tre teoretiska begrepp i rapporten: mångfald, intressering och löften. Med dessa begrepp som utgångspunkt inriktas analysen på att undersöka förutsättningar för samverkan. Utifrån analysen av samverkans förutsättningar presenteras i rapportens avslutande kapitel ett utvecklat förhållningssätt till samverkan: intresserande samverkan. 
  •  
10.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-10 of 26

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view