SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "AMNE:(HUMANIORA) AMNE:(Konst) AMNE:(Arkitektur) "

Search: AMNE:(HUMANIORA) AMNE:(Konst) AMNE:(Arkitektur)

  • Result 1-50 of 5117
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  • Olsson, Gertrud (author)
  • Den lilla skalan i den stora – Kaklet i osmanska rum
  • 2022
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Den lilla skalan i den stora (2022) är ett forskningsprojekt om kakel som har mynnat ut i en bok. Mönster och ornament är något fundamentalt sedan tidernas begynnelse och återfinns i alla kulturer. Boken berättar om ornament, mönster och material, om form och teknik, och om de hantverkare som tillsammans arbetat fram de det osmanska rikets kakelklädda väggar. Kunnandet spreds och omformades i möten mellan olika kulturer när konstnärer och hantverkare flyttade till nya platser och uppdrag. Boken tar sin början i 1200-talets Konya (i nuvarande Turkiet), en central plats för kakeltillverkningen där applicering, teknik och formgivning följde seldjukdynastins stil. Under tidigt 1400-tal skedde en stilbrytning då osmanerna introducerade en persisk tradition för hur kakel kunde användas i arkitekturen. Därefter följer den lysande tidigosmanska kakelutvecklingen i Bursa under 1400-talet fram till höjdpunkten av kakelutsmyckningar i Istanbul under 1500- och 1600-talen – den högosmanska tiden. Ett kapitel tar upp det estetiska förhållningssättet under 1500-talet, medan ett avslutande kapitel är fokuserat på 1800-talet och en återblick till de tidigosmanska kakelrummen. I boken möts ornamentet, materialet samt berättelsen kring hantverkare, konstnärer och arkitekter som tillsammans arbetar fram de osmanska kakelklädda väggarna.
  •  
5.
  • Skånberg Dahlstedt, Ami, 1967, et al. (author)
  • Artistic Research: Being There, Explorations into the Local
  • 2017
  • In: Nordicum-Mediterraneum. - : The National and University Library of Iceland. - 1670-6242. ; 15:1
  • Review (other academic/artistic)abstract
    • How does artistic research engage with the concept of local? In what ways can art practice be an intervention into traditional notions of history and culture? How does it engage with local and global identities? This book raises questions about transient art practices and site-specific works within communities, as well as art and research based experiences localized in urban and rural spaces, within the body and memory. Being There is a wide-ranging anthology that demonstrates the field of artistic research has never been stronger. The essays and meditations are by visual artists, writers, performers, filmmakers, historians, sound artists, and activists who have worked together in the Nordic Summer University and who share a desire to unite their creative practices with critical enquiry. Their contributions were generated within twice-yearly symposia that moved between Nordic and Baltic countries over a three year cycle of practice-based research. Some contributions are enigmatic meditations on place, whilst others, paradoxically, address the question of what is local through the notion of the nomadic. Whether describing quests of individual artists, or relating to collective endeavours, these works are engaged with the spaces in between. Each offers the reader a thoughtful encounter with the aesthetic, and the political, within a myriad of art practices across a rapidly evolving Europe. A part of the series NSU-press and the subject areas Philosophy and Art
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  • Wiklund, Jenny, 1975- (author)
  • Journal - rekonstruktion av kropp och minne
  • 2017
  • Artistic work (other academic/artistic)abstract
    • Projektet har utvecklats i interdisciplinärt samarbete mellan Jenny Wiklund och KTH, Akademiska Sjukhuset i Uppsala, Uppsala Universitet, Karolinska Institutet, Kungl. Konsthögskolan, Aarhus Arkitektskole, och curator Jan Åman.Projektet har utvecklats skulpturalt vid Kungl. Konsthögskolan. Förstudier har genomförts vid Karolinska Universitetssjukhuset. I finalstudien kombineras studier vid Uppsala Akademiska Sjukhuset, Bild- och Funktionsmedicinskt centrum/Röntgen i tredimensionell visualisering av medicinsk bild med studier i klinisk anatomi vid Uppsala Universitet, för att förenas i skulptural gestaltning och iscensättning.R1 Reaktorhallen iscensätts som ett platsspecifikt monumentalverk. Den fysiska installationen i rummet bildar en temporal kappa om utställningskapitlen i avhandlingsutställningen som handlar om kropp och hjärna. Utställningen berättar om en specifik tidpunkt, utan minne och proprioception. Här finns ingen historia och ingen framtid.Genom utställningen skapas en förståelse för sambanden mellan teoretiskt tänkande och visuell gestaltning. Det är forskning genom konstnärlig och arkitektonisk precision med referenser till konst, arkitektur, medicin och medicinsk teknik. Referenserna är från verkliga objekt i verkliga rum, specifika verk från specifika konstnärer och genom auskultering vid flertalet expertpresentationer, där människor genom närvaro förmedlat sin kunskap.Arkitektur är spatial konstruktion av identitet, här i utställningsform som temporal visuell spatial-estetisk poetik. Formen på framläggningen av avhandlingen är vald efter det huvudsakliga ämnet som utreds, minnet, och dess temporala omskapande av rummet vid varje specifik tidpunkt det framkallas. Det visuella intrycket kommer före alla andra beskrivningar, i logik med den händelse som föregick doktorandprojektets ämne, en minnesförlust, där upplevelsen av rummet kom före språket, kroppen före hjärnan, intränade minnen i form av siffror före en självbiografi.
  •  
9.
  •  
10.
  • Wilson, Mick, 1964 (author)
  • White Mythologies and Epistemic Refusals: Teaching Artistic Research Through Institutional Conflict
  • 2020
  • In: Teaching Artistic Research: Conversations Across Cultures. - Berlin : De Gruyter. - 3110662396
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • This essay outlines a heuristic model of a teaching practice that attempts to operate within the fundamentally contested field of artistic research by exploring the terms and processes of conflicted institutional practices and rhetorics. Taking account of the different ways in which artistic research has become a highly visible moment of institutional conflict, this paper outlines an approach to teaching early-stage researchers through active processes of knowledge conflict. The model outlined here proposes a group process by which fault-lines of conflict and disagreement may be thematized and operationalized within a teaching praxis. The provisional model being proposed is based upon concrete experiment and application over the last decade in a range of formal and informal educational settings.
  •  
11.
  • Granmo, Tobias, 1972, et al. (author)
  • Seminarieserien "Sinnenas musik"- Det sjätte sinnet!
  • 2018
  • In: Jonsereds Herrgård 16 maj 2018.
  • Artistic work (other academic/artistic)abstract
    • Seminarieserien "Sinnenas musik" har final. Ett sjätte sinne, säger många av oss. Extrasensorisk perception, rättar oss i så fall forskarna – med en beteckning som på 1930-talet myntades av den ameri- kanske botanikern Joseph Banks Rhine. Men vad är det egentligen för något? Det som man ibland kallar magkänsla? Eller intuition? Hur påverkas vi av den? Och hur använder vi allt vi inte kan organisera, intellektualisera och kvantifiera? Som till exempel en del av de upplevelser musiken skänker oss? Duo Granmo/Berg utforskar begreppet "Det sjätte sinnet" ur ett musikaliskt perspektiv tillsammans med Maria Küchen är poet och författare, Fredrik Höök professor i biologisk fysik vid Chalmers, Michael Eriksson och Peter Christensson, projektledare för AHA-festivalen vid Chalmers samt diskuterar och samtalar med en inbjuden skara specialister från olika områden.
  •  
12.
  •  
13.
  • Leach, Maddie, 1970 (author)
  • Engaging with Place: Ruin, Memory, Regeneration : Att hämta vatten – The Fountain: An art-technological social drama
  • 2022
  • In: The Curatorial Thing: Audacious Landscapes. - Copenhagen, Denmark : SixtyEight Art Institute.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • AUDACIOUS LANDSCAPES took place in Copenhagen 1 – 8 October 2022, with workshops and lectures led by invited culture, science, and technology professionals. The symposium's goal was to move participants’ thinking from art histories of grief to imaginative proto-histories of thriving in profoundly changed ecosystems and to move critical inquiry from a modernising to an ecologising mindset. The aim was to find a triad of art histories, climate narratives, and innovative spatial-natural theories that could enable a new climate art history. The paper ´Att hämta vatten – The Fountain: An art-technological social drama' was presented as part of a panel with the theme of Engaging with Place: Ruin, Memory, Regeneration.
  •  
14.
  • Memories of a city
  • 2017
  • In: Memories of a city. - Göteborg : University of Gothenburg. - 1101-3303. - 9789188101037 ; , s. 8-16
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Presented at the international conference Challenge the past / diversify the future, the contributions collected herein deal with ways of challenging accepted historical representations of the City by offering modes of recollection and perspectives that capture both multi-sensory and multi-layered aspects of urban context. As such, they offer new empirically grounded research on the experiences of the inhabitants, both past and present, whether individually or as a collective. With a focus on the city as a space that is performed by a host of actants reaching across time through both materiality and memory, the authors critically address modes through which visual, audible, and multi-sensory representations can challenge, diversify or uproot conventions of urban representation. Four projects. Four takes on making representations of a city.
  •  
15.
  •  
16.
  •  
17.
  • Human Population : Västerås 2020
  • 2020
  • Artistic work (peer-reviewed)abstract
    • I Human Population tar konstnären med en grupp deltagare på en guidad tur genom stadscentrum. Framför olika byggnader och på gator breder hon ut en stor genomskinlig byggplast på marken.Ett frottage (en gnuggbild) med pastellkrita växer fram och synliggör markens struktur. Samtidigt berättar Torell om tillgänglighet som en mänsklig rättighet. Om rösträtt och inkludering. Om asfalt mot vågiga betongplattor - inte för att de är dekorativa, utan för riktningarna de skapar för den som har nedsatt syn. (Katrin Ingelstedt/Västerås konstmuseum)
  •  
18.
  • Jewesbury, Daniel, 1972, et al. (author)
  • The Infinite City, episode 1: Talking Heads and Magic Jugs
  • 2018
  • In: The Infinite City podcast. - Belfast, UK : PLACE (Planning Landscape Architecture Community Environment) Northern Ireland.
  • Other publication (other academic/artistic)abstract
    • First episode of a new podcast exploring the urban environment, regeneration and development, in which artist and writer Daniel Jewesbury conducts the listener on a walk through Belfast - past and present. Tthree moments in Belfast’s public cultural history give insight into enduring questions about art, publicness, exclusion and the city. The Infinite City is produced by Rebekah McCabe and Conor McCafferty for PLACE, with assistance from Maria Postanogova and Stuart Gray. Music for this episode was composed by Conor McCafferty. The podcast is supported by Feilden Clegg Bradley Studios and Arts and Business Northern Ireland.
  •  
19.
  •  
20.
  •  
21.
  • MONUMENT (ÖSTERÄNGEN)
  • 2017
  • Artistic work (peer-reviewed)abstract
    • Vad är ett monument? Ett minne över en plats, en person eller en erfarenhet? Under våren 2017  har konstnären Mattias Åkeson arbetat tillsammans med Österängsborna i ett antal workshops där man tillsammans har undersökt hur ett monument skulle kunna se ut när man utgår från egna historier och livsberättelser. Projektet har resulterat i ett 50-tal skisser, idéer och förslag.
  •  
22.
  •  
23.
  • Olsson, Gertrud (author)
  • Osman Hamdi Bey och berättandet genom historiska lager
  • 2017
  • In: Dragomanen. Årsskrift utgiven av Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul & Föreningen Svenska Istanbulinstitutets Vänner. - 1402-358X. ; :19/2017
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • I artikeln möter vi den turkiske mångsysslaren Osman Hamdi Bey (1842–1910); målare, jurist, arkeolog och museidirektör verksam i Istanbul. Utbildad i Frankrike under den koloniala eran återvände Osman Hamdi 1869, efter nio år, till det egna landet. Osman Hamdi blev pionjär för utställningsverksamheten i Turkiet när han som museidirektör för Arkeologiska museet i Istanbul visade föremål från arkeologiska utgrävningar. Man kan se Osman Hamdi som ett osmanskt sändebud likt en konsul eller dragoman. Han överbryggar eller neutraliserar avståndet mellan occidenten och orienten. Hans plats och rum där förmedlingarna sker är främst Istanbul och Turkiet, men också upprätthållande en relation till Paris och fransk kultur. Han förflyttar sig mellan Istanbul och Anatolien, leder och följer utgrävningar, följer med och leder in föremål i museerna. Vidare förmedlar han avbildade rum genom måleriet, filtrerat genom oljans uttryck, som i sin tur återkopplar till det fysiska (original)rummet. I samtidens fotografiers vyer skildras såväl 1800-talets motiv och självporträtt som undersökandet av en ny teknik och förhållningssätt till estetik. I målningarna kan vi alltjämt läsa av rummens arkitektur och användning, osmansk tradition, kakelmaterial, textilier och ornament – ett narrativt berättande genom måleriets realism och symbolism. Föremålen berättar sina historier utanför målningarna, de är dokumenterade, systematiserade och placerade på museer för att där i nya kontexter fortsätta tala. De kaklade väggarna brukas fortfarande efter 600 år i sina dagliga användningar. Kakelplattorna åldras, slits och renoveras men har kvar sitt ursprungliga material och uttryck. Det hållbara kaklet som genom färg, yta och ornament berättar sin historia om och om igen.
  •  
24.
  • Sanner, Kalle, 1978, et al. (author)
  • Lukas / Markus
  • 2018
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Lukas/Markus is the result of a photographic project spanning over a decade. Located in the Western Cemetery in Gothenburg, architect Sven Brolid's two mirrored chapels Saint Lukas and Saint Markus were designed and built in the 1960:s, the era when Swedish functionalism was at its very peak. A stark silhouette in the otherwise sparsely built-up cemetery, the building does little to blend in with its surroundings. However, there is harmony to be found in the fine tuned correspondence between the materials and in the considered, geometrical features giving the building its characteristic appearance. During a walk through the cemetery, Kalle Sanner discovered the building and immediately felt a connection to it, prompting him to start exploring the site. As time went by, Sanner continued to return to the building with his large format camera and the project grew along with Sanner's interest in the building and its architect. The result is a sensitive portrait of both the building itself and its surroundings, but also of the passing of time as the seasons shift in front of Sanner's lense. Sanner's images are complemented by an essay by social researcher Karl Palmås. The clothbound hardcover is embossed, with partial, transparent foil, echoing the facade of Sven Brolid's building. The book was designed by Lundgren+Lindqvist and is printed in HPT Offset and featuring three different paper stocks. Kalle Sanner (b. 1978) lives and works as a photographer in Gothenburg, Sweden. In addition to self-initiated projects, Sanner works on commissions for cultural institutions, design studios and architectural firms. He is Head of the Photographic Department at Akademi Valand in Gothenburg.
  •  
25.
  • Orru, Anna Maria, 1976, et al. (author)
  • AHA! festival 2016
  • 2016
  • Other publication (other academic/artistic)abstract
    • For the third year, the AHA festival investigates the meeting between art and science in a three-day event at the Chalmers University of Technology hosted by the Department of Architecture and the Department of Physics. An international festival intended to provide enlightening experiences, staging surprises, new thoughts and displaced perspectives that lead to alternative modes of thinking about exploring the world through art and science. We invite scientists (physicists, historians, astronomers, engineers), artists (dancers, musicians, painters, poets, acrobats) who reside in these borderlands and wish to share their vision and work. The key intention is to celebrate both art and science as key knowledge building devices.The first year’s theme ’Embodiment’ (2014) explored the body as our anchor in the world, followed by the 2015 theme on ’Numbers’, a delightful net we cast over the world. This year's theme is ’Uni-verse,’ again a natural consequence of our interest in the relation between art and science. The elemental force that drives science as well as art is curiosity. Come be curious with us! During the festival we have chosen to divide the word universe into three: uni and "-" and verse. Uni means that something is combined into a whole. Verse means that we are turned in a direction, the origin of the word tells us that it is the plow that turns at the end of the field. And the dash "-" is all the spaces and cracks where new discoveries can grow. Art and science unfolds in the gap between what we know and what we want to know.
  •  
26.
  • Boström, Ragnhild, 1917-2016, et al. (author)
  • Sveriges kyrkor 75 år
  • 1987
  • In: Kulturminnesvård. - Stockholm : Riksantikvarieämbetet. - 0346-9077. ; :4, s. 27-29
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Sveriges Kyrkor, ett av forskningsföretagen vid riksantikvarieämbetet,fyller i höst 75 år. Kyrkobyggnaderna och deras inredning är en viktig del av vårt kulturarv. Understörre delen avdettaårhundrade har Sveriges Kyrkor inventerat och beskrivit medeltida och yngre kyrkor i alla delar av landet. Mycket arbete är gjort och mycket arbete återstår. Ragnhild Boström, mångårig medarbetare, gör en historisk tillbakablick. Axel Unnerbäck på byggnadsavdelningen berättar om vad Sveriges Kyrkor gör idag.
  •  
27.
  • Bowman, Jason E., 1967 (author)
  • Expert Panelist : Visible Art Award
  • 2015
  • In: Visible Award Parliament.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • I was invited as an expert panelist for the Visible Award. The Visible Award is the first international production award devoted to art work in the social sphere, that aims to produce and sustain socially engaged artistic practices in a global context. Part of the broader research project, aims to research, support and offer a discursive and productive platform to innovative artistic projects that are able to become visible also in fields other than the artistic ones.
  •  
28.
  • Kular, Onkar, et al. (author)
  • Allmänningen/The Common Room
  • 2023
  • Other publication (other academic/artistic)abstract
    • Allmänningen/The Common Room was a Vinnova-funded project at the Faculty of Fine, Applied and Performing Arts, Gothenburg University (2018–2021). The aim of the project was to begin to develop and pilot a new public model for collaboration and usership between the university and society. Referring directly to the Swedish commons concept of Allmänningen and illustrated through terms such as Allmän (general), Allemansrätten (right of public access), Allmänheten (the general public), the commons can be viewed as not only a right to public access, but a relation between societal institutions and the individual citizen. A relation which within the context of Sweden, could and should naturally be applied and extended to the publicly funded university as a common societal resource. Although there are differences between the natural commons studied by influential figures such as Elinor Ostrom and the university as ‘commons’, the analogy stresses the relational dimensions between viable and sustainable institutions, and the public trust in the commons & its resources. Through a series of residencies in 2021, Allmänningen (The Common Room) began by inviting practitioners, collectives and organisations to help think through questions of what kind of common resources are produced within the university? How can these resources be developed as public commons? In what sense are these resources enclosed, vulnerable and at risk of exploitation? And what is needed today to produce a socially sustainable institution? By addressing these questions, the residencies through scholarship and practice piloted and began to suggest alternative modes and models for university collaboration and usership. Allmänningen/The Common Room prototyped residencies with Sandi Hilal (DAAR), Post Workers Theatre, Kulturhuset Blå Stället and Åbäke. Through four posters with edited interviews, transcriptions and commissioned texts the overall publication provides a comprehensive overview of the residency outputs and intentions.
  •  
29.
  • Offentlig konst - ett kulturarv : tillsyn och förvaltning av byggnadsanknuten konst
  • 2014
  • Other publication (other academic/artistic)abstract
    • I boken, som är författad av Karin Hermerén med Henrik Orrje som medförfattare, presenteras ett forskningsprojekt om byggnadsanknuten konst. Stora förändringar av ägarstrukturen gällande denna konst har skett under de senaste decennierna. Detta har medfört oklarheter gällande vård och underhåll. Synen och värderingen av den byggnadsanknutna konsten diskuteras.
  •  
30.
  • Dyrssen, Catharina, 1949 (author)
  • Rum och rytm i arkitektur
  • 2016
  • In: Skönhetens dimensioner. Ordning och oordning i vetenskapens värld. - 9789198042061 ; , s. 29-43
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Framställningen koncentreras på relationen mellan mönster och rytm i arkitekturen. Analogier med musik utnyttjar begrepp som balans, rörelse, rytm och upprepning. I arkitekturen kan rytmen ses som växlingar mellan kontraster: Rum och rytm beskrivs som samspelet mellan proportioner och rörelse - proportionsrytm och sekvensrytm. Proportionsrytmen beskrivs med exempel från antiken fram till våra dagar. Sekvensrytmen illustreras med hjälp av exempel som Göteborgs konserthus och Göteborgs rådhus, båda från 1900-talets första hälft. Hantering av arkitektonisk rytm exemplifieras även av japansk arkitektur som relateras rörelse i rummet. Slutligen visas exempel på komplicerad polyrytmik i flera dimensioner tillämpad i avancerad byggnadskonst från vår egen tid.
  •  
31.
  • Karlsson, Jan, 1952- (author)
  • Gävle teater nyrestaurerad
  • 1986
  • In: Kulturminnesvård. - Stockholm : Riksantikvarieämbetet. - 0346-9077. ; :1, s. 19-22
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Gävle teater uppfördes efter ritningar av arkitekt Axel Fredrik Nyström och invigdes 1878. Det är ett av vårt lands bästa exempel på en teaterbyggnad utformad enligt de principer som introducerats vid de stora teaterbyggena på kontinenten, bl a i Paris och Wien, och Gävle teater intar härigenom en central plats i svensk arkitekturhistoria.Åren 1983-85 genomfördes under ledning av Hidemark & Månsson Arkitektkontor AB en omfattande tillbyggnad och upprustning av teatern till en kostnad av 25 500 000 kronor. Teatern återinvigdes i september 1985. I samband med restaureringen återställdes bl a de ursprungliga dekorationsmålningarna i salong och foajef. Till dessa konserveringsarbeten lämnade riksantikvarieämbetet ett bidrag på 400 000 kronor.Med anledning av restaureringen av målningarna presenterar Kulturminnesvård en bildkavalkad, som ackompanjeras av texter av antikvarie Jan Karlsson, Länsmuseet i Gävleborgs län.
  •  
32.
  • Fried, Alexandra, 1976, et al. (author)
  • Konsthistoriepodden, avsnitt 17: Lejon & Drake från Babylon
  • 2021
  • In: Konsthistoriepodden. - : Acast. ; :17
  • Other publication (other academic/artistic)abstract
    • På Röhsska museet i Göteborg finns det två reliefer i glaserat tegel som har fångat vårt intresse. Den ena reliefen föreställer ett lejon, den andra föreställer en drake. Dessa härstammar från processionsvägen mot Ishtarporten i Babylon. Ishtarporten var en av åtta stadsportar och entré till staden Babylon och uppfördes mellan 604 och 562 före vår tideräkning. I Sverige är dessa två reliefer ensamma representanter för denna tidiga högkulturs konstnärliga uttryck. I poddavsnittet berättar vi om civilisationens vagga och de babyloniska gudarna Ishtar och Marduk som döljer sig bakom djursymboliken. Då dessa två reliefer härstammar från de tyska utgrävningarna i Babylon, alltså i nuvarande Irak, som ägde rum mellan 1899 och 1917 kommer vi berätta mer om utgrävningen av de små fragment och hur man arbetade för att rekonstruera Ishtarporten, processionsvägen och två fält två fält från fasaden av Nebukadnessar II:s tronsal. Dessa rekonstruktioner finns nuförtiden på Vorderasiatisches Museum som är inhyst i Pergamonmuseum på museiön mitt i Berlin. Vi kommer också berätta hur bygget av Pergamonmuseum kom att påverka rekonstruktionen av dess babyloniska byggnader och inte minst avyttringen av djurrelieferna. Hur och varför har de två babyloniska tegelrelieferna hamnat i Göteborg på Röhsska museet, där vi även nuförtiden kan beskåda dem? Det är en av många frågor vi ska ge svar på i vårt nyaste poddavsnitt!
  •  
33.
  • Larsson Lovén, Lena, 1956 (author)
  • People at Work in Ostia
  • 2020
  • In: Lide and Death in Multicultural Harbour City: Ostia antica from the Republic thtough Late Antiquity, (Acta instituti romani Finalandiae), ed. A Karivieri. - 0538-2270. ; 47, s. 225-230
  • Journal article (peer-reviewed)
  •  
34.
  • Aggeklint, Eva, 1966- (author)
  • Lars Nittves M+ i Hongkong : decenniets största och mesta museiprojekt
  • 2015
  • In: Kina-rapport. - 0345-5807. ; :3, s. 14-19
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • M+museet för visuell kultur i Hongkong öppnar portarna för kinesisk samtidskonst och visuell kultur i ett unikt museiprojekt i Asien. 2018 står byggnaden på 60 000 kvm på plats med Herzog & de Meuron som arkitekt. M+ är dock mycket mer än byggnaden. Lars Nittve berättar under ett samtal i Umeå 2014 om hur det är att skapa ett nytt slags museum enligt demokratisk modell som inte tidigare funnits i Hongkong.
  •  
35.
  • Almung, Magnus, et al. (author)
  • I solitärens skugga : Nyttobyggnadens kreativa restaurering
  • 2015
  • Reports (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Ekonomibyggnader har alltid behövts för de huvudbyggnader som finns inom våra bevarade kulturmiljöer. Några nyttobyggnader uppskattas och används fortfarande, andra betraktas som problematiska överloppsbyggnader, många rivs. Alltför få har dokumenterats eller fått sin historia klarlagd vilket undanhållit viktig kunskap om samhällets framväxt. Vi vill synliggöra och betona vikten av att bevara och utveckla hela bebyggelsemiljöer, ofta med ett antal hus utöver huvudbyggnaden och tillhörande yttre miljö i staden eller på landet. Denna rapport visar kursdeltagarnas projektarbeten om nyttobyggnader. De har dokumenterat med traditionella och nya arbetsmetoder, inventerat och intervjuat, läst och besökt arkiv, värderat, analyserat och därefter föreslagit hur man ska ta hand om och utveckla nyttobyggnaderna i sina kulturmiljöer.
  •  
36.
  • Andersson, Lenastina, et al. (author)
  • Mälsåker Revisited: Museum och Iscensättning. : Kungl Konsthögskolan. Restaureringskonst 2015-2016
  • 2016
  • Reports (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Rapporten redovisar arbeten från kursen Restaureringskonst på Konsthögskolan som under läsåret 2015-2016 har arbetat med tema Museum och Iscensättning. Hur kulturmiljöer påverkas när de blir museum, hur man restaurerar för museum, hur man bevarar och utvecklar en plats för kunskapsutbyte, bildning och upplevelser. Mälsåkers slott, utanför Mariefred, förvaltat av Statens Fastighetsverk, var studieobjekt för 20 studenter, (yrkesverksamma arkitekter, antikvarier, ingenjörer, konservatorer m fl) där utbildningens olika studiemoment som uppmätning, inventering, dokumentation har tillämpats. Fältarbetet har följts av studier i historik, kulturhistorisk värdering och analyser som gett visioner och gestaltningsförslag på ny verksamhet i slottet. Rapporten presenterar förslagen, med text, skisser, foton och ritningar. Fyra olika typer av museum med varierande grad av åtgärder, förändringar och utveckling av slottet. Restaureringsexperiment redovisas utifrån traditionella och digitala dokumentationsmetoder. Dessutom finns arbeten om barockens ljus, bladguld, brandskydd, pod-radio, kraftstation, engelska parken, dekorationsmålade tak, Gustavianum, Julius Kronbergs ateljé och barockträdgård m m. Förslagen visar att det är möjligt att transformera Mälsåkers barockslott till ett museum av idag med bibehållen historik och synliga tidslager.  
  •  
37.
  • Balgård, Sture (ed.), et al. (author)
  • STUDIER AV ARKITEKTONISK GESTALT : OFFETLIG OCH PRIVAT
  • 1990
  • Other publication (other academic/artistic)abstract
    • This work contains sketches and pictures of a selection of buildings and housing enviroments, made by students at the Department of Architectural Conservation at the Royal University Collage of Fine Arts in september to October 1990.
  •  
38.
  • Bernerstedt, Thomas, et al. (author)
  • 3500 kyrkor : Problem eller möjlighet. 8 Restuareringsexempel
  • 2014
  • Reports (pop. science, debate, etc.)abstract
    • I kyrkorna finner man de högsta kvaliteterna av arkitektur och konst som har stått i mänsklig makt att uppbringa. Kulturarvets värde är högt. Arkitektur är en konstart som förstärker funktionen/verksamheten – på samma sätt som t.ex. musik, poesi, skulptur eller måleri. Konstarterna går utöver funktionerna/verksamheterna, därför finns det alltid nya möjligheter att bearbeta. Restaureringskonstens uppgift är att tillvara arkitekturkvaliteterna, utveckla dem och förhöja dem. Det finns ungefär 3 500 kyrkor inom Svenska kyrkan, en tredjedel medeltida och entredjedel från 1950–60-talen. Sammantaget är det en komplex samling byggnader. Majoriteten av 6,4 miljoner medlemmar i Svenska kyrkan är intresserade av att kyrkobyggnaderna tas om hand. Färre säger sig vara intresserade av att aktivt delta i kyrkans kärnverksamhet. Men kyrkobyggnaden och verksamheten hänger samman; de enda byggnader som haft enoch samma användning i 1000 år är kyrkor. Att vårda och utveckla kyrkobyggnadsmiljöernaingår inte i kyrkans kärnverksamheter. Varför inte? Sedan relationsförändringen år 2000 då kyrkan skildes från staten har inga långsiktiga visioner eller strategier om förvaltningen av Sveriges mest tillgängliga kulturskatt framkommit. Inget drastiskt hände år 2000; antalet gudstjänstbesökare började minska långt tidigare. Varför ska vi vara så oroliga nu när vi inte var det förut? Våra kyrkor är i bättre skick än i något annat land i Europa, vi har aldrig haft det så bra som nu, ändå är det först nu som vi inte anser oss ha råd att sköta denna del av kulturarvet. Andra länder har en mängd olika sätt att finansiera och arbeta med kyrkobyggnader. Sverige har bara ett sätt, statsbidrag. En mängd oprövade möjligheter finns – ett gyllene ägg att förvalta! 20 studenter i Restaureringskonst har arbetat med kunskapsuppbyggnad i teori och praktik under året. Våra studier har innefattat tre innerstadskyrkor och fem andra kyrkor i Stockholms stift, praktiskt nåbara för våra studier. Vi är väl medvetna om de helt olikartade förutsättningar som finns i vårt avlånga land med Europas snabbaste urbaniseringstakt, även om vi haft ett begränsat antal fallstudier när vi tränat arbetsprocess och metodik. Året har förutom projektarbete omfattat föreläsningar, seminarier, workshops och studieresor inom restaureringshistoria, dokumentation med 3D-laserscanning, kulturhistoriskvärdering och analys, material och metoder för restaurering, gestaltning och bevarande,presentation och kommunikation. Av årets studenter är tio arkitekter, en ingenjör, sex antikvarier, två konservatorer och en förvaltare. Tack vare kursens blandade professioner är inledningdiskussionerna och det interna kunskapsutbytet en viktig del av utbildningen, liksom det nätverk som erbjuds genom inbjudna föreläsare och specialister inom praktisk restaurering och i forskningsfronten. Genom studiebesök och studieresor får studenterna kontakter ochintryck av hur restaurering tillämpas och diskuteras i olika sammanhang. I år har vi gjort studieresor till Tyskland och England samt inom Sverige. Kyrkan har i alla tider stått för högsta kvalitet i arkitektur och konst – årets kurs vill visa värdet av denna resurs och hur vi kan arbeta med uppgiften att upprätthålla och gärna öka kulturarvets kvaliteter genomrestaureringskonst.Vi tackar alla som bidragit till genomförandet av vår kurs i år; särskilt Stockholms stift och de församlingar som har gett oss tillgång till sina kyrkor.
  •  
39.
  • Björn, Hellström (author)
  • Universell utformning i den kommunala samhällsbyggnadsprocessen : Om konsten att bygga en organisation med spelrum för reflektion, kreativitet och professionellt omdöme
  • 2022
  • In: Jämlik livsmiljö. - Stockholm : Kungliga tekniska högskolan. ; , s. 17-46
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Avsikten med universell utformning är att behovsägare med olika individuella krav ska göras delaktiga i samhällsstyrningen så tidigt som möjligt och genom hela förloppet via designlösningar i form av tjänster och produkter som svarar mot behoven. Syftet med den här studien är att utreda Uppsala kommuns arbete med tillgänglighetsfrågor, med särskilt fokus på universell utformning. Det handlar framför allt om att belysa universella utmaningsmöjligheter och -svårheter som kan hänföras till kommunal processtyrning med fokus på följande centrala faktorer:BegreppspreciseringOrganisationSamverkanPlaneringStyrning Studien utgår från närläsning av fjorton kommunala styrdokument som hanterar frågor om tillgänglighet och universell utformning, upprättade i Uppsala under perioden 2015–2020. Därutöver har elva tjänstepersoner i Uppsala kommun och Uppsala Funktionsrätt djupintervjuats.Ambitionen är inte att precisera explicita råd, kravkriterier, indikatorer, checklistor, standardiserade metoder och andra former av styrmedel. Utgångspunkten är att precisera frågor – inte genom förenklingar och generaliseringar – utan med hänsyn till komplexa förutsättningar i relation till omvärldsfaktorer som stöd för att komma närmare en förståelse för universell utformning som processdrivet angreppssätt. Därutöver innefattar studien en uppsättning öppet formulerade rekommendationer, med ambitionen att bidra med kunskap om hur universell utformning skulle kunna genomsyra den kommunala samhällsbyggnadsprocessens olika skeden.I studien ställs följande fråga: Hur kan man bygga en organisation med spelrum för reflektion, kreativitet och professionellt omdöme? Många organisationer hämmar detta spelrum genom att skapa ledningssystem med regler och rutiner som har motverkande effekt. Studiens genomgående tema handlar därför om hur angreppssättet universell utformning kan tillämpas i samhällsbyggnadsprocessen som medger spelrum för den kreativa byråkraten.
  •  
40.
  •  
41.
  • Fredriksson, Mats (red.) (author)
  • PIETET ELLER VANDALISM? : I G Clasons herrgårdsprojekt i Östergötland
  • 1996
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • This book presents Swedish achitect Isak Gustaf Clason's manor house project in the County of Östergötland. In the period of 1890 to 1930 many Swedish manor houses were either built or restored. Clason was the most respected manor-architect from this period. His use of natural materials with historical but clean forms created dignified yet modern and comfortable homes. In both restorations and new homes, he strove to create an ideal manor-house with national character.
  •  
42.
  •  
43.
  • Hammar, Torun (red.), et al. (author)
  • Re: Krubban : Restaureringskonst 2018/2019
  • 2019
  • Other publication (other academic/artistic)abstract
    • This work is a result of the course Restaureringskonst at the Royal Institute of Art in Stockholm, and consists of a map over potential solutions and new questions about cultural historic values.
  •  
44.
  • Hartmann, Sys (author)
  • Att bevara byggnadskunst
  • 1989
  • In: Kulturmiljövård. - Stockholm : Riksantikvarieämbetet. - 1100-4800. ; :3-4, s. 40-42
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • I vår nordiska serie har turen kommit till Danmark. Sys Hartmann vid Miljöminnisteriets Planstyrelse, Bygningsfredningskontoret, ger en presentation av de danska ambitionerna vad gäller bevarandet av landets byggnadsarv.
  •  
45.
  •  
46.
  •  
47.
  • Holmqvist Sten, Katrin, 1971- (author)
  • Arkitekturen och universitetet
  • 2014
  • In: Konstvandring på Umeå universitet. - Umeå : Umeå universitet; Akademiska hus; Statens konstråd. - 9789176010358 ; , s. 108-119
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
48.
  •  
49.
  •  
50.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-50 of 5117
Type of publication
journal article (1867)
conference paper (916)
book chapter (830)
book (418)
other publication (277)
reports (222)
show more...
artistic work (202)
editorial collection (196)
doctoral thesis (154)
review (99)
licentiate thesis (43)
research review (20)
editorial proceedings (15)
show less...
Type of content
other academic/artistic (2171)
peer-reviewed (2046)
pop. science, debate, etc. (881)
Author/Editor
van Toorn, Roemer, 1 ... (146)
Marcus, Lars, 1962- (133)
Frichot, Hélène, 197 ... (100)
Bergström, Anders, 1 ... (87)
Mattsson, Helena, 19 ... (77)
Koch, Daniel, 1976- (74)
show more...
Linton, Johan, 1966 (72)
Nilsson, Fredrik, 19 ... (72)
Rönn, Magnus, 1950 (71)
Gromark, Sten, 1951 (68)
Dabaieh, Marwa (61)
Legeby, Ann, 1972- (58)
Andersson, Jonas E, ... (54)
Berghauser Pont, Met ... (52)
Johansson, Erik (51)
Kärrholm, Mattias (49)
Mårtelius, Johan (44)
Mack, Jennifer (41)
Gabrielsson, Cathari ... (41)
Haas, Tigran, 1969- (39)
Zboinska, Malgorzata ... (35)
Doucet, Isabelle, 19 ... (34)
Femenias, Paula, 196 ... (34)
Bouman, Ole (34)
Sandin, Gunnar (33)
Altés Arlandis, Albe ... (33)
Karami, Sepideh, 197 ... (33)
Mack, Jennifer, Asso ... (31)
Olsson, Gertrud (31)
Thuvander, Liane, 19 ... (29)
Edman, Victor, 1954- (28)
Miranda Carranza, Pa ... (26)
Schalk, Meike, Docen ... (26)
Sandström, Ida (24)
Knagenhielm Karlsson ... (24)
Asgaard Andersen, Mi ... (24)
Stavroulaki, Ioanna, ... (24)
Nobile, Maria Luna, ... (23)
Dahl, Per-Johan (22)
Torisson, Fredrik (22)
Mattsson, Helena (21)
Wallenstein, Sven-Ol ... (21)
Caldenby, Claes, 194 ... (21)
Benesch, Henric, 197 ... (21)
Schalk, Meike (19)
Orrù, Anna Maria, 19 ... (19)
Tuulse, Armin (19)
Legnér, Mattias, 197 ... (19)
Hooshyar Yousefi, Ba ... (19)
Fridh, Kristina, 196 ... (19)
show less...
University
Royal Institute of Technology (1451)
Chalmers University of Technology (918)
Swedish National Heritage Board (689)
Uppsala University (482)
Umeå University (417)
Lund University (404)
show more...
University of Gothenburg (322)
The Royal Institute of Art (110)
University College of Arts, Crafts and Design (89)
Swedish University of Agricultural Sciences (87)
Stockholm University (84)
Malmö University (79)
Luleå University of Technology (52)
Linköping University (37)
Södertörn University (37)
Jönköping University (36)
Blekinge Institute of Technology (29)
Linnaeus University (25)
University of Skövde (20)
University of Gävle (19)
Karlstad University (18)
University of Borås (16)
Högskolan Dalarna (14)
Kristianstad University College (10)
Örebro University (9)
RISE (6)
Karolinska Institutet (6)
Halmstad University (4)
Mälardalen University (4)
Nationalmuseum (3)
Stockholm University of the Arts (3)
The Nordic Africa Institute (2)
University West (1)
Mid Sweden University (1)
The Swedish School of Sport and Health Sciences (1)
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute (1)
Red Cross University College (1)
show less...
Language
English (2853)
Swedish (2078)
German (27)
Danish (27)
Spanish (25)
Italian (24)
show more...
French (23)
Norwegian (16)
Dutch (16)
Persian (8)
Portuguese (4)
Latin (3)
Polish (3)
Catalan (3)
Icelandic (2)
Chinese (2)
Finnish (1)
Hebrew (1)
Arabic (1)
show less...
Research subject (UKÄ/SCB)
Humanities (5112)
Engineering and Technology (756)
Social Sciences (632)
Natural sciences (128)
Agricultural Sciences (126)
Medical and Health Sciences (56)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view