SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:1100 3197 "

Search: L773:1100 3197

  • Result 1-50 of 124
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Ahlberg [Alsarve], Jenny, 1980- (author)
  • Familjekonstruktioner efter skilsmässa
  • 2010
  • In: Locus. - Stockholm : Stockholms universitet. - 1100-3197. ; :4, s. 17-29
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Utifrån intervjuer med vuxna skilsmässobarn diskuterar Jenny Ahlberg familjekonstruktioner och hur skilsmässobarn resonerar om sin egen framtid och familjebildande. Vem som definieras som familj och inte varierar över tid och är beroende på situation. Olika grader av "familjeinklusion" kan också skönjas.
  •  
3.
  • Ahlquist, Eva-Maria, et al. (author)
  • Positivism med mänskligt ansikte* Montessoripedagogikens idéhistoriska grunder
  • 2006
  • In: Locus* Tidskrift för forskning om barn och ungdomar. - 1100-3197. ; :2, s. 51-57
  • Review (other academic/artistic)abstract
    • Sedan 1920-talet har det funnits montessoriskolor i vårt land och dessa har under tidens gång influerat såväl förskolans som grundskolan utveckling. Den första skrift som behandlar pedagogiken på svenska kom ut redan 1923 och utlöste då en livlig debatt. Därefter har det varit tunt med publikationer om pedagogiken på vårt språk. Det är därför glädjande att Christine Quarfoods bok Positivism med mänskligt ansikte har publicerats dock ifrågasätter recensenterna författarens underliggande tes.
  •  
4.
  • Alerby, Eva (author)
  • Vart tar tiden vägen i skolan?
  • 2000
  • In: Locus. - 1100-3197. ; , s. 36-43
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Många elever känner sig stressade av brist på tid även om tiden också upplevs som långsam ibland. Klockan kontrollerar deras skoldagar. Stunder för reflektion och kontemplation saknas oftast helt under skoltid. Upplevelserna visar sig i barns teckningar och berättelser. Men varför räcker inte tiden till? Är det verkligen brist på tid som är problemet eller handlar det om ett effektivitetstänkande i synen på lärande som riskerar att motverka sitt syfte? Frågorna diskuteras av Eva Alerby.
  •  
5.
  •  
6.
  • Andersson, Linus, 1979- (author)
  • Mediemaktens utmanare : alternativa medier och sociala rörelser
  • 2006
  • In: Locus. - Stockholm : Institutionen för individ, omvärld och lärande, Lärarhögskolan i Stockholm. - 1100-3197. ; :2, s. 20-28
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Linus Andersson belyser relationen mellan medier och samhällets unga medborgare i denna text. Han menar att aktivister förhåller sig till medier på ett annat sätt idag än vad de gjorde för ett fåtal decennier sedan. Nu finns mer oberoende förhållningssätt där egna mediekanaler har fått en utökad betydelse. Proteströrelser kan genom dem ta en aktiv del i den politiska offentligheten.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  • Aronsson, Karin (author)
  • Familjeliv och vardagslivets tidspolitik
  • 2010
  • In: Locus. - Stockholm : Centrum för barn- och ungdomsvetenskap. - 1100-3197. ; 22:4, s. 3-16
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
11.
  • Arvidsson, Malin, 1983- (author)
  • Ett mörkt kapitel i vår historia?
  • 2011
  • In: Locus. - Stockholm : Stockholm University. - 1100-3197. ; 23:2, s. 25-38
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Sedan kalla krigets slut kan man tala om en internationell trend att göra upp med det förflutna. Det är lätt att sympatisera med sådana initiativ. Sanningskommissioner kan ge röst åt grupper som tidigare tystats. Offentliga ursäkter innebär ett erkännande av deras erfarenheter, och ekonomisk ersättning signalerar att det finns allvar bakom orden. Samtidigt väcker upprättelseprocesser en mängd frågor. Viljan att utifrån dagens värderingar ta avstånd från missförhållanden i det förflutna verkar bygga på en åtskillnad mellan den mörka historien och vår upplysta samtid. Går det verkligen att dra en sådan gräns? Och när vi ska ta lärdom av historien, vad är det då vi lär oss? Det finns anledning att fundera över vilken historisk sanning som etableras i sådana processer.
  •  
12.
  • Axelsson, Thom (author)
  • Att vilja och välja rätt - att konstruera produktiva medborgare
  • 2008
  • In: Locus. - 1100-3197. ; 20:1/08, s. 4-19
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • För ungefär hundra år sedan fanns en livlig diskussion kring samma rättigheter till utbildning för alla. Kraven ökade på en gemensam bottenskola. En sådan skulle göra det möjligt att nå samhällets topp oavsett social bakgrund. Utbildningsmeriter skulle väga högre än att komma från "rätt" landsända. Men hade verkligen alla kapacitet att tillgodogöra sig undervisningen? Och kunde man låta unga välja livsväg på egen hand? Artikelns centrala frågor är hundra år gamla, och trots det oerhört aktuella.
  •  
13.
  • Bengtsson, Stina, 1971- (author)
  • Ungdomskulturens don Quijote-dimension : medier och kulturell smak i Estland och Sverige
  • 2006
  • In: Locus. - 1100-3197. ; :1, s. 19-31
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • På samma sätt som skillnaden mellan hur don Quijote såg på världen och hur den verkligen var beskaffad, finns en skillnad i ungdomskulturen mellan föreställningar om verkligheten och verkligheten som den faktiskt ser ut. Artikelförfattaren tar avstamp i Pierre Bourdieus tankar om hur smak för viss slags kultur kan dröja kvar trots att samhället förändras radikalt. En sådan förändring kan dagens ungdomar i Estland sägas ha varit med om. De var barn när helt andra förutsättningar rådde för medier och kultur i deras land. Vad tycker då ungdomar i Estland är bra film och litteratur? Och hur förhåller sig deras smak till svenska ungdomars preferenser?
  •  
14.
  •  
15.
  • Bergnéhr, Disa, 1974- (author)
  • En bra förälder
  • 2010
  • In: Locus. - 1100-3197. ; 22:4, s. 30-49
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Unga föräldrar idag påverkas inte bara av barncentrerade föräldraskapsideal, utan också av ideal om att måna om sina egna behov. En god förälder tar inte bara ansvar för sitt barn - han eller hon behöver också ansvara för sig själv och sitt eget välbefinnande.
  •  
16.
  • Bergnéhr, Disa, 1974- (author)
  • Förskolans uppdrag: omsorg, utveckling och lärande
  • 2010
  • In: Locus. - 1100-3197. ; 22:1, s. 60-69
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • I skollagberedninges förslag till ny skollag föreslås att förskolan ska bli en egen skolform. Uppdraget är att utforma verksamheten så att omsorg, lärande och utveckling bildar en helhet. Lärande och utveckling har dock fått allt större genomslag - också i verksamheter där små barn med stora omsorgsbehov befinner sig.
  •  
17.
  •  
18.
  •  
19.
  •  
20.
  •  
21.
  •  
22.
  •  
23.
  •  
24.
  •  
25.
  •  
26.
  • Cederborg, Ann-Christin (author)
  • Barnperspektiv i myndighetsutövning
  • 2012. - 1-2
  • In: Locus. - Stockholm : Centrum för barn- och ungdomsvetenskap. - 1100-3197. ; :1-2, s. 6-21
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
27.
  •  
28.
  •  
29.
  •  
30.
  •  
31.
  •  
32.
  •  
33.
  • Eriksson, Henrik (author)
  • Om kulturens manlighetsdressyr
  • 1999
  • In: Locus. - Stockholm : Stockholms Universitet. - 1100-3197. ; :3, s. 57-60
  • Journal article (peer-reviewed)
  •  
34.
  •  
35.
  • Falkner, Carin, 1962- (author)
  • Datorspelande som bildning och kultur
  • 2008
  • In: Locus. - : Centrum för barn- och ungdomsvetenskap, Högskolan för lärarutbildning i Stockholm. - 1100-3197. ; :2, s. 31-43
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
36.
  •  
37.
  •  
38.
  • Gu, Limin, 1963-, et al. (author)
  • Hemma blir som skola : elevperspektiv på hemläxor
  • 2010
  • In: Locus. - Stockholm : Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. - 1100-3197. ; :4, s. 50-65
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Tidigare forskning har visat att det finns positiva samband mellan föräldrars aktiva engagemang i elevers skolarbete, skolprestationer samt skolbeteende. Inom detta forskningsfält är hemläxor ett område man fokuserar på för att närmare studera föräldrars involvering i sina barns skolgång. Denna studie inriktar sig på att belysa hur elever själva upplever att göra hemläxor och hur de ser på föräldrars involvering och stöd med hemläxor. Det centrala perspektivet i denna studie är att barn ska ses som medskapare och värda att lyssna till i den sociala kontexten som barnet verkar i. Dataunderlaget består av en enkätundersökning och fem gruppintervjuer med elever i år sex från fem kommunala grundskolor i en Norrländsk stad. Resultatet visar på att de flesta elever upplever att deras föräldrar brukar kontrollera och hjälpa till med hemläxor men eleverna saknar motivation till att göra hemläxor, beroende på att uppgifter som ges i hemläxor många gånger saknar utmaningar som utgår från deras individuella förutsättningar. Om skolan ska lyckas med att involvera föräldrar i skolarbete via hemläxor ställs skolan inför en viktig utmaning när det gäller vad, hur och varför hemläxor ges.
  •  
39.
  •  
40.
  •  
41.
  • Gynther, Per, 1961-, et al. (author)
  • Positivism med mänskligt ansikte
  • 2006
  • In: Locus. - Stockholm : Institutionen för individ, omvärld och lärande vid Lärarhögskolan i Stockholm. - 1100-3197. ; 6:2
  • Review (pop. science, debate, etc.)
  •  
42.
  • Göthlund, Anette, 1965- (author)
  • Den frånvarande kroppen : Dagens bildkultur och unga kvinnors identitetsskapande
  • 2002
  • In: Locus. - Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm. - 1100-3197. ; :4, s. 4-18
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Bilder har en framträdande plats i vår vardagskultur. Estetiska och kulturella uttrycksformer – framför allt visuella – har också fått allt större betydelse för unga människors identitetsarbete. När unga kvinnor ska pröva möjliga roller och positioner för sina verkliga liv fungerar mediekulturens kvinnobilder som exempel på former för kvinnlighet. Vilka teman och konventioner är det då som dominerar i dessa kvinnobilder? Vilka modeller finner de unga kvinnorna? Anette Göthlund diskuterar dessa frågor bland annat utifrån reklam för mensskydd.
  •  
43.
  •  
44.
  •  
45.
  •  
46.
  •  
47.
  •  
48.
  • Hernwall, Patrik, et al. (author)
  • ”Två timmar är lagom” : Unga som medforskare till deras egen medievärld
  • 2011
  • In: Locus. - Stockholm : Centrum för barn- och ungdomsvetenskap. - 1100-3197. ; :1
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Högstadieelever har i denna studie varit medforskare i ett projekt om ungas bruk av digitala medier. Studien visar att användandet och förståelsen av digitala medier i skola och på fritiden följer traditionella könsmässiga maktord- ningar och identitetsmarkörer.
  •  
49.
  •  
50.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-50 of 124
Type of publication
journal article (115)
review (9)
Type of content
other academic/artistic (68)
peer-reviewed (44)
pop. science, debate, etc. (12)
Author/Editor
Lindgren, Anne-Li, 1 ... (5)
Hernwall, Patrik (3)
Aronsson, Karin (2)
Sparrman, Anna, 1965 ... (2)
Bjurström, Erling, 1 ... (2)
Orlenius, Kennert (2)
show more...
Bergnéhr, Disa, 1974 ... (2)
Jonsson, Rickard, 19 ... (2)
Aarsand, Pål André, ... (1)
Andersson, Linus, 19 ... (1)
Hernwall, Patrik, 19 ... (1)
Adelsvärd, Viveka, 1 ... (1)
Barmark, Mimmi Maria (1)
Leviner, Pernilla, 1 ... (1)
Gustafsson, Anna W. (1)
Samuelsson, Tobias, ... (1)
Barmark, Mimmi (1)
Ahlberg [Alsarve], J ... (1)
Hübinette, Tobias (1)
Ahlquist, Eva-Maria (1)
Gynther, Per (1)
Eriksson Gustavsson, ... (1)
Eliassi, Barzoo, 197 ... (1)
Stiernstedt, Fredrik (1)
Samuelsson, Joakim (1)
Simonsson, Maria, 19 ... (1)
Alerby, Eva (1)
Eliassi, Barzoo (1)
Samuelsson, Joakim, ... (1)
Hedlund, Daniel (1)
Eriksson, Henrik (1)
Dahlstedt, Magnus, 1 ... (1)
Gustafson, Katarina (1)
Andrée, Maria, 1974- (1)
Hägglund, Solveig (1)
Pérez Prieto, Héctor (1)
Trondman, Mats, 1955 ... (1)
Trondman, mats (1)
Lindberg, Viveca, 19 ... (1)
Andersson, Kjerstin, ... (1)
Sundin, Ebba, 1961- (1)
Jedeskog, Gunilla, 1 ... (1)
Evaldsson, Ann-Carit ... (1)
Zetterqvist Nelson, ... (1)
Börjesson, Mats (1)
Häggström, Cecilia (1)
Areschoug, Judith, 1 ... (1)
Halldén, Gunilla (1)
Persson, Christel, 1 ... (1)
Persson, Christel (1)
show less...
University
Linköping University (33)
Stockholm University (27)
Uppsala University (14)
Jönköping University (10)
Södertörn University (9)
Linnaeus University (6)
show more...
University of Gothenburg (5)
Örebro University (5)
Lund University (5)
Kristianstad University College (3)
Halmstad University (3)
Mälardalen University (3)
Karlstad University (3)
Umeå University (2)
Malmö University (2)
Mid Sweden University (2)
Luleå University of Technology (1)
University of Gävle (1)
University College of Arts, Crafts and Design (1)
University of Skövde (1)
The Swedish School of Sport and Health Sciences (1)
University of Borås (1)
Red Cross University College (1)
show less...
Language
Swedish (119)
English (5)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (82)
Humanities (18)
Natural sciences (3)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view