SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:1102 3619 OR L773:9789521240218 "

Search: L773:1102 3619 OR L773:9789521240218

  • Result 1-50 of 70
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Blensenius, Kristian, 1980, et al. (author)
  • Analys av relativa ordformsfrekvenser för en bättre ordbok
  • 2020
  • In: Svenskans beskrivning, 37. Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten Åbo 8–10 maj 2019. Red. av Saara Haapamäki, Ludvig Forsman och Linda Huldén. - Åbo : Svenska språket vid Åbo Akademi. - 1102-3619. - 9789521240218
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
2.
  • Gustafsson, Anna W, et al. (author)
  • Samhällsklyftor och språkklyftor : med skolan som exempel
  • 2020
  • In: Svenskans beskrivning 37 : Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten Åbo 8-10 maj 2019 - Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten Åbo 8-10 maj 2019. - 1102-3619 .- 1237-8445. - 9789521240218 - 9789521240225 ; 37, s. 39-55
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
3.
  • Katourgi, Alexander, et al. (author)
  • Tankstreck i brödtext och rubriker : Förslag till en ny skiljeteckensnormering
  • 2020
  • In: Svenskans beskrivning 37 : Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten, Åbo 8–10 maj 2019 - Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten, Åbo 8–10 maj 2019. - 1102-3619 .- 1237-8445. - 9789521240218 - 9789521240225 ; 37, s. 111-123
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Interpunktionen är en viktig del i skriftkunnigheten, men samtidigt något som såväl ovana som professionella skribenter ofta är osäkra på (Dahl 2015). I denna studie undersöker jag bruket av tankstreck, som populärt betraktats som ett missbrukat skiljetecken (Truss & Halldinger 2005, Sveriges radio 2017). Bruket ställs mot språkvårdens rekommendationer, som sällan har ursprung i empirisk forskning. Syftet är att genom en deskriptiv studie ge en omfattande bild av hur tankstreck används i nutida sakprosa, och formulera en ny rekommendation. Den teoretiska utgångspunkten är Strömquists (1992, 2008) och Meyers (1987) skiljeteckensfunktioner: prosodisk, kognitiv, grammatisk och semantisk. Strömquist och Meyer framhåller vikten av ett flerfunktionellt, holistiskt perspektiv på interpunktionen för en fullständig och rättvisande beskrivning. Materialet för den kvantitativa studien utgörs av excerpter från Språkbankens dagspresskorpus. Jag analyserar och kategoriserar 1000 tankstreck efter deras grammatiska och semantiska funktion, för att komplettera den befintliga normering som fokuserar det kognitiva och prosodiska. I en pågående kvalitativ delstudie analyserar jag tankstreck i tidningsrubriker flerfunktionellt. Studiens resultat visar att tankstreck ersätter andra skiljetecken: komma, parentes, kolon, semikolon och mellanrum. Gemensamt för tankstrecken är att de fungerar kontrasterande, och markerar över- eller underordning hos det avgränsade ledet. I diskussionen förespråkar jag ett flerfunktionellt perspektiv för framtida studier och beskrivningar av interpunktionen, för att bidra till en tydligare normering. Referenser Dahl, Alva (2015). I skriftens gränstrakter: Interpunktionens funktioner i tre samtida svenska romaner. Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. Meyer, Charles F (1987). A Linguistic Study of American Punctuation. New York, Peter Lang. Strömquist, Siv (1992). Våra skiljetecken i ett historiskt perspektiv. I: Språk och stil NF 2, s. 77–112. Strömquist, Siv (2008). Skiljetecknens semantik. I: Collin, Lotta m.fl. (red.), Under språkets hud: Festskrift till Erik Andersson på 60-årsdagen, s. 233–240. Sveriges radio (2017). Vad gör tankstrecken i löpsedlarna? I: Rasper, Emmy (prod.), Språket (radioprogram), sänt den 27 mars 2017. Truss, Lynne & Halldinger, Eva (2005). Komma rätt, komma fel och komma till punkt. Stockholm, Wahlström & Widstrand.
  •  
4.
  • Lindahl, Filippa, 1984 (author)
  • Utbrytning med vänsterkantsellips
  • 2020
  • In: Svenskans beskrivning 37. Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten Åbo 8-10 maj 2019. - Åbo : Svenska språket vid Åbo Akademi. - 1102-3619. - 9789521240218
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
5.
  • Malmberg, Anja, 1967 (author)
  • Variationer av de eller dem och dom i läromedel för åk 7-9 och gymnasiet
  • 2020
  • In: Svenskans beskrivning. Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten, Åbo, 8–10 maj 2019. Redigerad av Saara Haapamäki, Ludvig Forsman och Linda Huldén. - Åbo : Skrifter från Svenska institutionen vid Åbo Akademi. - 1102-3619. - 9789521240218
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
6.
  • Wendt, Bo-A., et al. (author)
  • Gränsen mellan citatord och lånord - inte enbart en akademisk fråga
  • 2020
  • In: Svenskans beskrivning 37 : Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten Åbo 8-10 maj 2019 - Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten Åbo 8-10 maj 2019. - 1237-8445 .- 1102-3619. - 9789521240218 - 9789521240225 ; 8, s. 333-344
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  •  
11.
  •  
12.
  • Andréasson, Maia, 1960, et al. (author)
  • På jakt efter amerikasvenskan
  • 2013
  • In: Svenskans beskrivning / [SvB.] 32, Förhandlingar vid trettioandra sammankomsten för svenskans beskrivning, Karlstad den 13-14 oktober 2011 / redigerade av Björn Bihl, Peter Andersson & Lena Lötmarker. - Karlstad : Karlstads universitet. - 1102-3619. - 9789170634901 ; 32, s. 82-91
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
13.
  •  
14.
  • Bergh, Gunnar, 1956, et al. (author)
  • "Först på bollen var Socialdemokraterna." Om fotbollsmetaforer i allmänspråket
  • 2017
  • In: Svenskans beskrivning. 35, Förhandlingar vid trettiofemte sammankomsten : Göteborg 11–13 maj 2016 / Emma Sköldberg, Maia Andréasson, Henrietta Adamsson Eryd, Filippa Lindahl, Sven Lindström, Julia Prentice & Malin Sandberg (red.). - Göteborg : Göteborgs universitet. - 1102-3619. - 9789187850646
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
15.
  •  
16.
  •  
17.
  •  
18.
  •  
19.
  •  
20.
  •  
21.
  • Gustafsson, Anna W, et al. (author)
  • Språkklyftan : 30 år senare
  • 2011
  • In: Svenskans beskrivning. - Lund : Lund University Press. - 1102-3619 .- 0282-7182. - 9789188466792 ; , s. 123-132
  • Book chapter (peer-reviewed)
  •  
22.
  •  
23.
  • Håkansson, Camilla, 1967, et al. (author)
  • Typfall och mönsterigenkänning. Konstruktionsbaserad andraspråksundervisning i praktiken
  • 2019
  • In: Svenskans beskrivning 36 : Förhandlingar vid trettiosjätte sammankomsten. Uppsala 25–27 oktober 2017 / Redigerad av Marco Bianchi, David Håkansson, Björn Melander, Linda Pfister,Maria Westman & Carin Östman. - Uppsala : Institutionen för nordiska språk. - 1102-3619. - 9789151910376
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
24.
  •  
25.
  • Idevall Hagren, Karin (author)
  • Språkliga perspektiv på rasism, nationalism och nationell identitet : Aktuella frågor inom forskningsfältet.
  • 2020
  • In: <em>Svenskans beskrivning 37. Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten. Åbo 8–10 maj 2019</em>. - Åbo : Åbo Akademi. - 9789521240218 - 9789521240225 ; , s. 7-23
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • I den här artikeln ges en introduktion till hur språkforskningen, med fokus på den svenskspråkiga, har tagit sig an uppgiften att undersöka rasism,nationalism och nationell identitet. Syftet med artikeln är att introducera läsaren för de mest aktuella frågorna, med grund i tidigare och pågående forskning och aktuella perspektiv på rasism och nationalism.  Artikeln är en kommentar om var rasismforskningen står just nu i den svenskspråkiga språkforskningen, vart den möjligtvis är på väg och vilka utmaningar som kan tänkas finnas på vägen.
  •  
26.
  •  
27.
  • Järlehed, Johan, 1968 (author)
  • "Bo högt, högre, högst": Vertikalitet i Göteborgs stadsutvecklingsdiskurs
  • 2024
  • In: Förhandlingar vid trettioåttonde sammankomsten, Örebro 4–6 maj 2022, Del III / Redigerad av Denny Jansson, Ida Melander, Gustav Westberg & Daroon Yassin Falk. - Örebro : Örebro universitet. - 1102-3619. - 9789187789915 ; , s. 9-37
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • Artikeln utgår från tesen att Göteborgs stadslednings explicita ambition att ”bygga ihop staden”, att motverka segregation och minska ojämlikhet utmanas av den ökade mobiliseringen av vertikalitet för att underbygga och upprätthålla socioekonomisk uppdelning. Vertikalitet förstås då med Stephen Graham som en både fysisk och social dimension. Vi ser hur stadsbilden snabbt förändras med uppförandet av spektakulära höghus, och vi ser en ökad politisk och social oro kopplat till segregation, utanförskap och kriminalitet. Jag visar och diskuterar hur vertikalitet manifesteras i Göteborgs språkliga landskap på flera olika sätt. Genom att analysera politikernas och exploatörernas ambition att ”lyfta utsatta områden”, visar jag hur olika områden positioneras på en hierarkisk värdeskala och stigmatiserar redan utsatta grupper. Genom att analysera platsskapande skyltar och marknadsföringen av de nya höghusen illustrerar jag den marknadslogik som styr bostadsbyggandet och den hierarkiska synen på olika upplåtelseformer, samt hur vertikalitet kopplas till distinktion och exklusivitet. Jag visar även hur byggandet och marknadsföringen av höga hus styrs av en spekulativ logik som utmanar den offentliga förvaltningens regel- och normverk. Genom att lyssna på de kritiska och oroliga röster som hörs i höghusens skugga pekar jag slutligen på de sociala, affektiva och ekonomiska baksidorna av vertikal stadsutveckling.
  •  
28.
  •  
29.
  • Karlsson, Susanna, 1976, et al. (author)
  • What the fuck!
  • 2023
  • In: Svenskans beskrivning. - Örebro : Örebro universitet. - 1102-3619. - 9789187789908
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • I den här studien undersöker vi pragmatiska lån, dvs. lån där det inlånade fenomenet inte bidrar till det propositionella innehållet i ett yttrande, utan till att förmedla talarens eller skribentens hållning gentemot det som avhandlas. Pragmatiska lån har ofta även en diskursstrukturerande funktion. Närmare bestämt undersöker vi bruket av det engelska uttrycket what the fuck i talad och skriven svenska, med fokus på form, frekvens och funktion.
  •  
30.
  • Katourgi, Alexander, et al. (author)
  • Kolon: Ett interpersonellt skiljetecken
  • 2024
  • In: Svenskans beskrivning 38 : Förhandlingar vid trettioåttonde sammankomsten. Örebro 4–6 maj 2022, del I - Förhandlingar vid trettioåttonde sammankomsten. Örebro 4–6 maj 2022, del I. - 1102-3619. - 9789187789892 ; 38, s. 84-100
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
31.
  • Kolu, Jaana, et al. (author)
  • Detta kan med fördel utvecklas något : Om lärarrespons på studenttexter i akademiskt skrivande
  • 2020
  • In: Svenskans beskrivning 37. - Åbo : Åbo Akademi. - 9789521240218 - 9789521240225 ; , s. 137-149
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Huvudsyftet med denna studie är att redogöra för den formativa läraråterkoppling som ges i samband med en kurs i akademiskt skrivande för ämneslärarstudenter. I kursen får studenterna praktisk övning i att själva skriva i olika vetenskapliga genrer, i att kritiskt läsa, bedöma och ge respons på andra studenters texter, samt i att ta emot och i en ny version omsätta formativ respons från såväl lärare som studiekamrater. Eftersom det centrala innehållet i kursen är text- och språknormer, stildrag och språkliga egenskaper som kännetecknar akademiska texttyper, fokuserar denna studie på att kartlägga vilka text- och språknormer som förmedlas i lärarnas återkoppling till svensklärarstudenterna. Ett delsyfte är även att försöka ringa in hur studenterna återkopplar till lärarens formativa respons. Övergripande frågeställningar är: Hur ser lärarresponsen ut, dvs. vilka text- och språknormer förmedlas i lärarnas återkoppling? Finns det en samsyn mellan lärarna i den respons som de ger? Hur återkopplar studenterna till lärarens respons? Studien är en kvalitativ innehållsanalys, men även kvantitativa uppgifter ges om de olika responskategorierna. Materialet består av fyra lärares återkoppling till sina studenter i Words kommentarfält bredvid texten. Materialet är hämtat från läsåren 2017/2018 och 2018/2019. Det totala antalet studenter är 62 och sammanlagt 124 lärarresponser, dvs. två lärarresponser på två skrivuppgifter per student. 
  •  
32.
  •  
33.
  •  
34.
  • Lim Falk, Maria, 1974-, et al. (author)
  • Grammatisk kunskap i sva-lärares undervisningspraktik för nyanlända
  • 2020
  • In: Svenskans beskrivning 37. - Åbo : Åbo akademi. - 9789521240218 - 9789521240225 ; , s. 160-173
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Den här artikeln handlar om en del av den undervisning som elevgruppen nyanlända elever i gymnasieåldern möter inom ramen för ämnet svenska som andraspråk.En fråga som återkommer i båda svenskämnesdiskurserna rör grammatikundervisningens vara eller icke vara. Frågan grundar sig till stor del på den ambivalenta inställning många har haft till traditionell grammatikundervisning, vilken ofta uppges vara normativt inriktad, nära anknuten till språkriktighet, och som innebär att eleverna konfronteras med grammatisk terminologi utan tydligt sammanhang. När det gäller grammatik i sva-ämnet aktualiseras frågan om grammatikundervisning utifrån ett delvis annat perspektiv – inlärarperspektivet. Gynnar explicit grammatikundervisning elevernas inlärning och utveckling i svenska? Vad ska i så fall en sådan undervisning innehålla och hur ska den bedrivas? Ska sva-lärare över huvud taget ägna sig åt explicit grammatikundervisning när styrdokumentens mål, centrala innehåll och kunskapskrav har kommunikation som både utgångspunkt och mål? Detta är frågor som under decennier har väckt starka känslor och periodvis hård debatt bland forskare, lärarutbildare och i media. Tongivande kritiska röster har under lång tid haft stort inflytande på både lärarutbildningar och den pedagogiska praktiken – detta trots att forskningen ger nyanserade och diversifierade svar på frågorna.Det övergripande syftet med denna undersökning är att öka kunskapen om grammatikens plats i klassrumspraktiken i ämnet svenska som andraspråk. Mer specifikt är syftet dels att identifiera grammatiskt innehåll som tas upp under sva-lektioner för nyanlända i gymnasieåldern, dels att urskilja och beskriva olika typer av grammatikundervisning.Studien bygger på totalt 146 dokumenterade klassrumsobservationer i fyra klasser på två gymnasieskolor. Studien visar att nyanlända elever i gymnasieåldern möter en hel del grammatik i sva-undervisningen. De grammatiska momenten måste dock ses i sitt specifika undervisningssammanhang för att över huvud taget kunna urskiljas. I de klassrumspraktiker som vi har studerat ingår grammatiska moment i princip uteslutande i kontexter som har skriv- eller läsutveckling som mål och utgår från elevernas eget skrivande eller från texter som används i undervisningen i sva eller andra ämnen. För konkreta exempel, läs artikeln i sin helhet.
  •  
35.
  • Lind Palicki, Lena, 1976, et al. (author)
  • Kan dagens elever verkligen inte skilja på de och dem?
  • 2019
  • In: Svenskans beskrivning 36: Förhandlingar vid trettiosjätte sammankomsten. Uppsala 25–27 oktober 2017. Redigerad av Marco Bianchi, David Håkansson, Björn Melander, Linda Pfister, Maria Westman & Carin Östman. - Uppsala : Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet. - 1102-3619. - 9789151910376
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
36.
  •  
37.
  • Magnusson, Ulrika, 1972 (author)
  • Om definitionen av grammatisk metafor
  • 2010
  • In: Svenskans beskrivning 30. Förhandlingar vid trettionde sammankomsten för svenskans beskrivning. Stockholm den 10 och 11 oktober 2008. Falk, Cecilia, Andreas Nord & Rune Palm (red.).. - 1102-3619. - 9186762613
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
38.
  •  
39.
  • Malmberg, Anja, 1967, et al. (author)
  • På väg genom satsschemat. Svensklärarstudenter i samtal om grammatik.
  • 2017
  • In: Svenskans beskrivning. Förhandlingar vid trettiofemte sammankomsten, Göteborg 11–13 maj 2016 / redigerad av Emma Sköldberg, Maia Andréasson, Henrietta Adamsson Eryd, Filippa Lindahl, Sven Lindström, Julia Prentice & Malin Sandberg. - Göteborg : Göteborgs universitet. - 1102-3619. - 9789187850646
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
40.
  •  
41.
  •  
42.
  •  
43.
  • Nord, Andreas, 1976, et al. (author)
  • För anslagstavlan i tiden: Vad händer på svenska anslagstavlor?
  • 2019
  • In: Bianchi, Marco, Håkansson, David, Melander, Björn, Pfister, Linda, Westman, Maria & Östman, Carin (red.), Svenskans beskrivning 36. Förhandlingar vid trettiosjätte sammankomsten. Uppsala 25–27 oktober 2017.. - Uppsala : Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. - 1102-3619. - 9789151910376
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
44.
  •  
45.
  •  
46.
  •  
47.
  • Prentice, Julia, 1977, et al. (author)
  • Inlärningsfokus i det svenska konstruktikonet
  • 2019
  • In: Svenskans beskrivning. - Uppsala : Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet. - 1102-3619. - 9789151910376
  • Conference paper (peer-reviewed)
  •  
48.
  •  
49.
  • Rahm, Henrik, et al. (author)
  • Drömmen om företaget
  • 2016
  • In: Svenskans beskrivning 34 : förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014 - förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014. - 1102-3619 .- 0347-8971. - 9789187833779 - 9789187833786 ; 34, s. 399-411
  • Book chapter (peer-reviewed)
  •  
50.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-50 of 70
Type of publication
conference paper (58)
journal article (6)
book chapter (6)
Type of content
peer-reviewed (65)
other academic/artistic (5)
Author/Editor
Rahm, Henrik (5)
Andréasson, Maia, 19 ... (4)
Lyngfelt, Benjamin, ... (4)
Gustafsson, Anna W. (3)
Karlsson, Susanna, 1 ... (3)
Tingsell, Sofia, 197 ... (3)
show more...
Blensenius, Kristian ... (2)
Håkansson, Gisela (1)
Lindgren, M. (1)
Andersson, Peter (1)
Prentice, Julia, 197 ... (1)
Svensson, Peter (1)
Adesam, Yvonne, 1975 (1)
Andersson, Peter, 19 ... (1)
Borin, Lars, 1957 (1)
Berdicevskis, Aleksa ... (1)
Coussé, Evie, 1980 (1)
Agebjörn, Anders (1)
Holm, Lisa (1)
Lundin, Katarina (1)
Tronnier, Mechtild (1)
Sköldberg, Emma (1)
Andréasson, Maia (1)
Adamsson Eryd, Henri ... (1)
Lindahl, Filippa (1)
Lindström, Sven (1)
Prentice, Julia (1)
Sandberg, Malin (1)
Uppström, Jonatan (1)
Olsson, Leif-Jöran, ... (1)
Riad, Tomas (1)
Ledin, Per (1)
Sahlée, Anna, 1977- (1)
Johansson, Victoria (1)
Öhberg, Patrik, 1971 (1)
Volodina, Elena, 197 ... (1)
Pilán, Ildikó, 1985 (1)
Lindström, Jan (1)
Ängsal, Magnus Pette ... (1)
Seiler Brylla, Charl ... (1)
Bergh, Gunnar, 1956- (1)
Brodén, Daniel, 1975 (1)
Andersson, Lars-Gunn ... (1)
Bergström, Annika, 1 ... (1)
Randahl, Ann-Christi ... (1)
Helgesson, Karin, 19 ... (1)
Magnusson, Erik, 197 ... (1)
Larsson, Ida, 1977 (1)
Nilsson, Jenny, 1978 ... (1)
Ljunglöf, Peter, 197 ... (1)
show less...
University
University of Gothenburg (43)
Lund University (17)
Stockholm University (7)
Uppsala University (6)
Umeå University (3)
The Institute for Language and Folklore (3)
show more...
Södertörn University (2)
Örebro University (1)
Mid Sweden University (1)
Linnaeus University (1)
University of Borås (1)
show less...
Language
Swedish (69)
English (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Humanities (70)
Social Sciences (6)
Natural sciences (2)
Engineering and Technology (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view