SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "L773:9789173312899 "

Search: L773:9789173312899

  • Result 1-2 of 2
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Gulz, Agneta, et al. (author)
  • Datorspelets mening och potential
  • 2009
  • In: Lärande och IT. - : Carlsson Bokförlag. - 9789173312899 ; , s. 139-150
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Vad kan man lära sig av att spela datorspel? Den som spelar finner nog frågan tämligen ointressant. För spelaren är vitsen med spelandet inte att lära sig något. Meningsfulla frågor är istället: Vad kan jag göra med det här spelet? Vilka regler har jag att förhålla mig till och hur kan jag hantera dem? Hur kan jag komma vidare i spelet? Hur gör jag för att vinna?Många barn och ungdomar, och även vuxna för den delen, tillbringar idag delar av sin tillvaro med att spela datorspel. För många är datorspelandet också ett stort intresse som upptar många timmar. Uppenbarligen finns det starka drivkrafter som gör att man ägnar sig åt att spela datorspel. Det ligger då nära till hands att fundera både över om spelandet kan ha någon positiv eller negativ effekt på individens utveckling och lärande. För pedagoger blir det också intressant att fundera över om datorspel kan ha någon potential som redskap i undervisningen. Men för att kunna förstå datorspelandets eventuella negativa eller positiva effekter behöver vi först förstå datorspelets speciella struktur och den mening som spelandet har för spelarna själva. För en sådan förståelse kan forskningen ge ett viktigt bidrag.
  •  
2.
  • Gulz, Agneta, et al. (author)
  • Gränsöverskridande IT-roller
  • 2009
  • In: IT och lärande. - : Carlsson Bokförlag. - 9789173312899 ; , s. 153-168
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Vilken bild ser du framför dig om du tänker på en typisk datoringenjör? Svaret på den frågan blir sannolikt olika beroende på i vilket land och i vilken del av världen som frågan ställs. I till exempel Holland är den kulturella bilden av en dataingenjör så starkt förknippad med en asocial och asexuell datornörd att det utgör ett starkt hinder för ungdomar, särskilt unga kvinnor, att välja en sådan yrkesbana. Även om bilden inte är lika stark i Sverige är datoringenjör inte heller något drömyrke för svenska ungdomar att utbilda sig till. Andelen kvinnor som går system- och datatekniska utbildningar på de tekniska högskolorna ligger också väsentligt lägre än andelen män.Men i flera länder i Sydostasien är bilden en helt annan. Här betraktas datoringenjör som ett statusfyllt framtidsyrke, och en stor andel av dem som utbildar sig och arbetar inom IT-relaterade yrken är kvinnor. Hur kommer det sig att det är så stora skillnader mellan olika länder och världsdelar inom IT- området? Hur har dessa bilder och mönster uppstått? Det är några av de frågor som ett av forskningsprojekten inom LearnIT har intresserat sig för. Ett annat projekt har i sin tur riktat fokus mot hur IT i sig kan användas som redskap för att förändra de genusmönster inom IT-området som framträder i västvärlden
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-2 of 2
Type of publication
book chapter (2)
Type of content
other academic/artistic (1)
pop. science, debate, etc. (1)
Author/Editor
Gulz, Agneta (2)
Folke-Fichtelius, Ma ... (2)
Mellström, Ulf (1)
Åkerfeldt, Anna (1)
Linderoth, Jonas (1)
Åkerman, Anna (1)
University
Linköping University (2)
Lund University (2)
Language
Swedish (2)
Research subject (UKÄ/SCB)
Natural sciences (2)
Social Sciences (2)
Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view