SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Andersson Per Professor 1964 ) "

Search: WFRF:(Andersson Per Professor 1964 )

  • Result 1-50 of 82
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Fejes, Andreas, 1977-, et al. (author)
  • Vad är komvux?
  • 2020. - 1
  • In: Om vuxenutbildning och vuxnas studier. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144133294 ; , s. 53-73
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Den kommunala vuxenutbildningen, komvux, är en central och omfattande del av det svenska utbildningssystemet. I komvux ingår utbildning på grundskolenivå, utbildning på gymnasial nivå samt utbildning i svenska för invandrare (sfi)1. Här deltar sammanlagt fler elever än vad som deltar i den svenska gymnasieskolan. Funktionen för komvux är tredelad. En kompensatorisk funktion, en demokratisk medborgerlig funktion och en arbetsmarknadsfunktion. De som tidigare inte har fått möjlighet till kompetensgivande utbildning, eller de som inte fått det stöd som krävs för att klara sin utbildning i ungdomsskolan, kan genom studier på komvux kompenseras för detta. Vidare erbjuder komvux de som vill skola om sig till ett nytt yrke för att öka chansen att få ett arbete möjligheter till detta. Samtidigt ska komvux inte endast bidra till att människor kommer i arbete, utan det finns även ett uppdrag att förbereda människor för samhällslivet mer brett samt ge möjligheter för personlig utveckling. Uppdraget är med andra ord mångfacetterat, och omfattande. Samtidigt är komvux organiserat på ett annorlunda sätt än grund- och gymnasieskolan. Komvux är kursbaserad snarare än programbaserad, antagningen till kurser ska ske kontinuerligt, möjlighet finns att studera på distans och det finns en egen läroplan. I detta kapitel kommer vi att mer ingående beskriva komvux, dess historiska framväxt och nutida organisering.
  •  
2.
  • Köpsén, Johanna, 1984- (author)
  • Knowledge in VET curricula and power in society and labour market : Policy and practice: demands-based and employer-driven Swedish higher vocational education
  • 2020
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • This dissertation presents a study of knowledge in vocational education and training (VET), the circumstances for its selection and transmission and how these circumstances are shaped by both national policy and local organisation.The study is set within the Swedish state-funded post-secondary VET system called Higher Vocational Education (HVE) and it entails investigations into both national policy and local practice in programme provision. It covers a variety of data, including policy documents, interviews with personnel responsible for the training and observations of meetings for cooperation between schools and local employer representatives. Based on the findings, this dissertation problematises and discusses system formation, knowledge in curricula, the organisation of programme provision, and employer involvement generally in VET and specifically in Swedish HVE. The investigations and discussions are positioned within a perspective that questions the organisation of education and knowledge in relation to the distribution of power in society and the social order of capitalism and neoliberal policies. This perspective is based on Bernsteinian theory, that also functions as the interpretative framework for the study’s theoretically guided thematic analysis.Findings showcase that the Swedish HVE system is in line with global trends of distinctive vocational pathways in higher education, marketisation of training and governments shaping systems with significant influence for employers which risks students being locked into pre-defined positions with employers in the local labour markets.
  •  
3.
  • Millenberg, Filippa, 1979- (author)
  • Att mötas på folkhögskola : en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning
  • 2023
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • I avhandlingen utforskas pedagogiska praktiker och den lärande vardagen på folkhögskola genom att titta på hur möten mellan lärare och kursdeltagare framträder i hantverkskurser på folkhögskola. Vidare utforskar studien hur den relationella dimensionen av dessa möten kan förstås och vilken betydelse möten har i lärares praktik. Med empiriskt material från etnografiska fältstudier såsom inspelade intervjuer, vardagliga samtal och skoldokument, och med ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv, visar studien på en pedagogisk hållning som kännetecknas av en stark tilltro till möten som utgångspunkt för undervisning och lärande. Möten möjliggör för lärare att anpassa undervisning till vilka kursdeltagarna är och vilket syfte de har med studierna. Den pedagogiska hållningen handlar om att lyssna in och erfara en annan människa i en tillblivelseprocess, där vem och vad hen kan tänkas bli inte kan bestämmas på förhand. Hållningen utmärks därmed av förståelsen för undervisning som en process med relationella och existentiella dimensioner. Konkret innebär det att bära en öppenhet, lyhördhet och uppmärksamhet inför kursdeltagares livsvärld och vem en kursdeltagare är och kan tänkas bli i och under utbildning. Vidare visar studien att det för lärarna handlar om att lyhört följa, samspela med och utmana kursdeltagarna i möten. På så sätt blir möten en plats för gemensamt konstituerande av mening som inte kan definieras på förhand utan följer på lärarnas öppenhet inför vad som tar form emellan dem och kursdeltagarna. Begreppet levd kropp visar på betydelsen av hur kroppslig närvaro i lärares och kursdeltagares gemensamma erfarande och konstituerande av mening i möten blir vägledande för de didaktiska val och handlingar som lärare gör i undervisning. Eftersom undervisning uppfattas som en process där målet för kursdeltagarnas lärande kan förändras, kräver det en speciell närvaro av lärarna. Denna närvaro är grundläggande för att tillsammans med kursdeltagarna kunna bestämma rytm och riktning utifrån vad som ter sig väsentlig för både lärare och kursdeltagare i mötena.   
  •  
4.
  • Mårtensson, Åsa, 1967- (author)
  • Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv : en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande
  • 2021
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • I denna avhandling beskrivs och analyseras det arbete som yrkeslärare och handledare beskriver att de gör under arbetet med de arbetsplatsförlagda delarna (apl) av gymnasial yrkesutbildning. Med hjälp av teorier om situerat lärande och begrepp såsom praktikgemenskap, gränser och legitimt perifert deltagande synliggörs hur utbildning och lärande för ett yrke respektive arbetsplatsen påverkar varandra. Resultaten visar att handledning i huvud­sak beskrivs som avskild från arbetet och med reflektion som ett viktigt inslag. Handledning i direkt anknytning till arbetet lyfts sällan fram som en medveten del av arbetet som handledare. I yrkeslärarnas arbete med apl identifieras tre centrala uppgifter: att rekrytera handledare, att matcha dessa med yrkeseleverna, och att "släcka bränder" som uppstår under apl­perioderna. Vidare gestaltar sig och hanteras skillnaderna mellan skola och arbetsplats olika på de yrkesprogram som ingår i studien. Med stora likheter mellan undervisningsmiljö och arbetsplats kan konsekvensen bli att eleverna lämnas ensamma med att koppla vad som sker i skolan till deltagande på arbetsplatsen. När lärarna däremot behöver överbrygga stora skillnader mellan skolans och arbetsplatsens praktikgemenskap behöver detta ske varsamt för att inte förändra den praktikgemenskap lärarna utbildar för.
  •  
5.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Aktuella kunskaper i undervisningsämnet : En utmaning för yrkesläraren
  • 2018. - 1
  • In: Yrkesutbildning. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144121413 ; , s. 119-135
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Yrkeslärare är en grupp som befinner sig i en speciell situation jämfört med andra lärarkategorier. De har en bakgrund i ett annat yrke, och samtidigt som de har blivit lärare är de fortfarande i många fall tätt knutna till sitt tidigare yrke. Det vill säga att de har ett ”grundyrke” som de utbildat sig till och jobbat inom innan de blev lärare, och för vilket de nu utbildar nästa generation yrkesverksamma. Som yrkeslärare förväntas de vara kunniga inom yrkesområdet de utbildar för, men för att hålla sig uppdaterade i sitt grundyrke behöver de möjligheter till kontinuerlig kompetensutveckling av olika slag.
  •  
6.
  • Andersson, Per, 1964- (author)
  • Att studera och bli bedömd : Empiriska och teoretiska perspektiv på gymnasie- och vuxenstuderandes sätt att erfara studier och bedömningar
  • 2000
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • This dissertation is focussing on students’ experiences of assessments, which means that the assessments are related to studying. The assessments particularly investigated are the main types of assessments used in the application and selection for higher education in Sweden – the grading in schools on secondary level, and the Swedish Scholastic Aptitude Test (SweSAT).The literature review is an analysis of previous knowledge, resulting in a model of orientations to studying.The empirical investigation consists of interviews with 100 students in upper secondary school, municipal adult education and folk high schools. The interviews are analysed with a phenomenographic approach, and the analysis results in categories describing ways of experiencing what it means to study, ways of experiencing the grades, and the SweSAT. In addition to this, the analysis gives a description of relations between components within categories, relations between categories, and relations between phenomena.The main patterns in the students’ experiences of the assessments are the following: The different categories, describing the experiences of the assessments per se, are focussing on assessment of performance, assessment of personal qualities (including developed knowledge), or uncertainty in relation to the assessment. There are four main aspects of the students’ experiences of the value of assessments, i.e., the relation to future plans, the relation to the student’s personal context, the possibility to influence your result, and the relation to other assessments used in the selection.The final result of the empirical investigation is a reconstructed model of five orientations to studying, where the empirical results are integrated with previous knowledge. The five categories are the knowledge orientation, the duty orientation, the participation orientation, the qualification orientation, and the resistance orientation. These orientations are also described as adaptive and/or non-adaptive in relation to the demands of the education.A further analysis in relation to three social science perspectives shows how assessments can contribute to the colonization of the educational lifeworld, how assessments can be seen as instruments of discipline, and how assessments can be seen as disembedding mechanisms. 
  •  
7.
  • Andersson, Per, Professor, 1964- (author)
  • Att utbilda nästa generation i yrket : En kunskapsöversikt om och för yrkeslärare
  • 2019. - 1
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Yrkeslärare representerar både läraryrket och sitt grundyrke. Det är inom grundyrket som dessa lärare har sitt ämneskunnande, som de undervisar i, om och för. Kunskapsöversiktens fokus är främst att belysa yrkeslärares dubbla roller.Yrkeslärare har en komplex roll eftersom de behöver balansera dubbla identiteter – som lärare och som branscharbetare. De ska representera både skolan och det tidigare yrkets kulturer. Vilken identitet som dominerar påverkar hur undervisningen realiseras. Forskningen, tillsammans med rektorers, lärares och elevers erfarenheter, ger nödvändig kunskap för att utveckla yrkesutbildningen så att den kan möta morgondagens arbetsmarknad som allt mer kommer att lämna den industriella eran och kliva in i den digitala. Denna kunskapsöversikt ger, genom nationell och internationell forskning, underlag för att på vetenskaplig grund diskutera yrkeslärares arbete och deras dubbla identiteter.
  •  
8.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Att vara yrkeslärare : Yrkesdidaktiska utmaningar
  • 2019. - 2
  • In: Lära till yrkeslärare. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144132259 ; , s. 243-256
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Detta kapitel avslutar boken Lära till yrkeslärare. Det sammanfattar bokens innehåll samt diskuterar aktuella frågor kring yrkeslärares arbete nu och i framtiden.
  •  
9.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Bedömning av kunskap inom folkhögskolan
  • 2020. - 1
  • In: Om folkhögskolan. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144133300 ; , s. 137-160
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Bedömning är en viktig del av all pedagogisk verksamhet, så också inom folkhögskolan. Här finns en relativt stor frihet med begränsad styrning, och ”folkhögskolesamhället” har en ambition att skapa jämlika relationer mellan lärare och deltagare. Inom folkbildningstraditionen ryms också idéer om att det är bildningsresan och den personliga utvecklingen som är det centrala. Det kan därför tyckas märkligt att någon i ett sådant sammanhang ska ha rätten att bedöma andras prestationer. Men trots det bedöms kunskap även här, till viss del på liknade sätt som inom andra utbildningsformer, men också baserat på helt andra värden.
  •  
10.
  • Andersson, Per, Professor, 1964- (author)
  • Bedömning och betygssättning av yrkeskunskaper
  • 2019. - 2
  • In: Lära till yrkeslärare. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144132259 ; , s. 217-242
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Detta kapitel handlar om bedömning som en del av arbetet som yrkeslärare. Det tar upp centrala begrepp kopplade till bedömning, aktuella formella riktlinjer kring bedömning och främst betygssättning, samt frågor kring återkoppling, validering och etik.
  •  
11.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Den vuxne studiedeltagaren
  • 2020. - 1
  • In: Om vuxenutbildning och vuxnas studier. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144133294 ; , s. 187-207
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Att delta i studier som vuxen är mycket vanligt i Sverige. Här kommer vi att beskriva deltagandet i utbildningar, kurser och cirklar inom kommunal vuxenutbildning (komvux) inklusive svenska för invandrare (sfi) samt yrkeshögskola, folkhögskola och studieförbund. Till detta kommer alla som deltar i utbildning av olika slag, som fortbildning inom arbetsliv eller föreningsliv, och inte minst det omfattande deltagandet i högre utbildning på universitet och högskolor, områden som inte står i fokus i den här boken.Sammantaget är det en mycket stor del av den vuxna befolkningen som deltar i studier. Men en viktig skillnad jämfört med barn och ungdomar, där i princip alla går i skolan, är att många vuxna kombinerar deltids- och fritidsstudier med arbete, och ibland studerar den vuxne också på arbetstid. En viktig förutsättning är dessutom de villkor som gör det möjligt för vuxna att studera: att utbildningarna till stor del är finansierade av skattemedel, att det finns en lagstadgad rätt till tjänstledighet för studier, och att det finns ett utbyggt system för studiebidrag och studielån som gör det möjligt att försörja sig under studietiden utan att nödvändigtvis behöva kombinera studier och arbete.
  •  
12.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Discourses on quality in Swedish adult education
  • 2024
  • In: European Journal for Research on the Education and Learning of Adults. - : Linköping University Electronic Press. - 2000-7426. ; 15:2, s. 141-158
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Swedish municipal adult education has many providers. The overall responsibility for this service still lies with the municipalities, entailing the enactment of national policy with respect to providers. This study puts focus on the discursive enactment of policy concerning quality in adult education. Five discourses on quality are identified through interviews with school leaders, teachers, and students, namely that quality is about formal demands and processes, that it is a matter of student focus, that it is about teachers’ competence and working conditions, that it is about teaching, and that quality depends on the student group. School leaders focus on formal and organisational aspects of quality, while teachers and students focus on actual processes in the classroom, connecting to their own work and lives. Compared to national policy, the local discourses are limited mainly to studying, teaching, organisation, and short-term outcomes, while long-term aims in national policy are less prominent.
  •  
13.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial : Spring 2018
  • 2018
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 8:1, s. iii-v
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Welcome to a new volume of the Nordic Journal of Vocational Education and Training. In this first issue of 2018 we are proud to present a new associate editor of our journal. Associate professor Hedvig Skonhoft Johannesen from OsloMet - Oslo Metropolitan University in Norway has joined the editorial group, and we look forward to fruitful cooperation with the journal. In this issue of NJVET we have seven contributions ï¿œ six peer-reviewed research articles and one magazine article ï¿œ from Sweden, Norway, and Denmark. The topics of the articles address assessment in empirical and analytical approaches, VET studentsï¿œ as well as teachersï¿œ boundary learning, digital storytelling as an approach to vocational didactics, drop out from vocational education, and finally the quality of vocational education.
  •  
14.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial : New insights into VET
  • 2020
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 10:2, s. 3-6
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
15.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial : Online journal – online conference
  • 2021
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 11:1, s. 3-5
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
16.
  • Andersson, Per, Professor, 1964- (author)
  • Editorial: A developing journal
  • 2016
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 6:2, s. 3-4
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
17.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial: Autumn 2018
  • 2018
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 8:2, s. iii-v
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
18.
  •  
19.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial: Autumn 2021
  • 2022
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 11:3, s. iii-v
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
20.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial: Autumn 2022
  • 2022
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 12:3, s. 3-6
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • This is the third and last issue of our twelfth volume. It includes five researcharticles concerning vocational education and training (VET) in Finland, Ethiopia,Sweden, and Norway. We are happy to publish articles not only with studies ofVET in the Nordic countries, but also from other parts of the world. As long asthe findings are relevant for a Nordic and an international readership, studies ofVET in different contexts are welcome in this journal. The different contexts makeit possible to compare and learn from each other, and possible differences alsohelp us to discern things we did not see before in our own contexts. The fact thatfour of the five articles in this issue are written in English also helps readers fromoutside the Nordic countries to learn from and compare with VET in this part ofthe world. Still, we also publish articles in the Nordic languages, which makessuch international comparison and learning possible at least between the Nordiccountries. Furthermore, the English abstracts, keywords, and translated titles ofNordic language articles provide at least a glimpse of the findings to non-Nordicreaders.
  •  
21.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial: Autumn 2023
  • 2023
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; :2, s. iii-v
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Welcome to a new issue of the Nordic Journal of Vocational Education and Training(NJVET), which completes volume 13 of our journal. We want to create an activeforum for critical research on vocational and professional education and training,and we are proud that so many researchers in this area choose to submit andpublish their work in this journal. We are also thankful for the work completedby all our anonymous reviewers, whose efforts are invaluable for the quality ofthe research articles that are published.This issue includes five research articles from four Nordic countries: two articles from Norway, one from Finland, one from Sweden, and one written in cooperation between Finland and Denmark – an example of the broad interest in disseminating research findings through NJVET.
  •  
22.
  •  
23.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial: NJVET and the NordYrk network
  • 2022
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 12:2, s. iii-v
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
24.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial: Nordic research on vocational education and training
  • 2017
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; , s. iii-v
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Welcome to a new issue of the Nordic Journal of Vocational Education and Training. We continue to develop an open forum for research on vocational and professional education and training, with a particular focuson the Nordic con-texts. Our journal is published online, open access, and there are no submission or article processing charges, which means that anyone with access to the Inter-net also has access to the research findings we present.
  •  
25.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial: Spring 2019
  • 2019
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 9:2, s. iii-vi
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
26.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial: Spring 2022
  • 2022
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - Linköping, Sweden : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 12:1, s. iii-v
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
27.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Editorial: The journal turns thirteen
  • 2023
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 13:1, s. iii-v
  • Journal article (other academic/artistic)
  •  
28.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Factors influencing the value of CPD activities among VET teachers
  • 2018
  • In: International Journal for Research in Vocational Education and Training. - 2197-8638 .- 2197-8646. ; 5:2, s. 140-164
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Context: Teachers in vocational education and training (VET teachers) have specific conditions for their continuing professional development (CPD). They have a background in an initial occupation, in which they now teach and train the next generation. Thus, as VET teachers, they are expected to master the knowledge and skills of that occupa- tion, even if they have now crossed the boundary from the community of their initial occupation to the community of the school. This study explores the perceived values among VET teachers of different activities that may contribute to their CPD in teaching subjects/initial occupations. The study examines VET at the upper secondary level in Sweden. Here, the VET teachers have the main responsibility for students’ vocational learning in the vocational subjects, including the work-based parts. In the latter parts, the teachers are supplemented by supervisors at the workplace.Approach: We argue for the duality of a VET teacher identity with a professional competence that comprises two intertwined parts – teaching skills, and knowledge of the teaching subjects based in the teachers’ initial occupations. Our study is based on a situated learning perspective, and the empirical findings particularly concern values created from learning through participation and boundary crossing. CPD activities typi- cally include some form of participation in and/or boundary crossing between school and work-life practices. In the analysis we also include the possible influence of institutional, situational, and dispositional drivers and barriers for participation in different activities. The research question was: what factors can explain the variation in perceived values created by participation in different CPD activities among VET teachers? The study was conducted as a survey of 886 Swedish VET teachers. Focus was put on the values created through different types of activity, values for the teachers’ vocational knowledge, for networks in working life, and for teaching. The data were primarily analysed using logistic regression modelling.Findings: Dispositional drivers, the teacher’s sex, and regular performance of the ac- tivity are important for the perceived value. The dispositional factor is the one most commonly retained, and it has a consistently positive effect. Factors such as educa- tional background and vocational training have weaker influence, which suggests that individual driving factors are important when VET teachers assess the value of CPD activities.Conclusions: The study covers a general challenge for VET teachers, but is of particular relevance in systems with a high degree of school-based VET, full-time employed VET teachers, and VET teachers who are responsible for students’ vocational learning. Here, the values for vocational knowledge, for networks, and for teaching that are created through different activities are important for the VET teacher identity. They are also interrelated, and together they provide professional development in relation to the initial occupation, and for the occupation as a vocational teacher.
  •  
29.
  • Andersson, Per, Professor, 1964- (author)
  • Fastighetsskötares erfarenheter av validering
  • 2020
  • In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 2242-458X. ; 10:3, s. 29-44
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Validation, or recognition of prior learning, involves an idea of ‘making learning visible’ – of valuing knowledge irrespective of how, when and where it is learnt. This chapter presents a phenomenographic analysis of how a group of caretakers from a Swedish property management company experience participation in a validation initiative focusing on their vocational competence.The findings show how validation is experienced in various ways by the caretakers – as an opportunity for personal development, as a matter of assessment and control, or as ‘only scratching the surface’. The process is also experienced in different ways in terms of learning – with a focus on prior learning or new learning, or even no learning. Other benefits of validation are described in terms of exchange value or personal development. Through a contextual analysis, the findings are integrated in a model where the relationship between the individual and the validation process is described as a developmental, a credit-exchange or a critical relation.The conclusions put focus on the relevance of validation for groups like caretakers. This is a group where the vocational learning to a high extent is informal, which means a potential for recognition of their prior learning in terms of formal credentials.
  •  
30.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Formell meritering och levd kunskap på folkhögskolans yrkeskurser
  • 2023
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • I detta paper redovisas resultat från ett forskningsprojekt om folkhögskolans yrkesutbildningar. I papret diskuteras yrkeskursernas potential att medverka till att deltagarna blir verksamma i ett yrke, genom att stärka deras formella meriter, reella yrkeskunnande och deras relation till möjliga arbetsgivare eller uppdragsgivare. Resultaten visar hur det reella kunnandet i stor utsträckning står i fokus, även om utbildningarna även ger vissa formella meriter, och hur dessa delar tillsammans bidrar till relationerna med arbetslivet. Reslutaten diskuteras i termer av ett möte mellan en informell och en formell kunskapskultur.
  •  
31.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Forskning om och för folkhögskolan
  • 2021
  • In: Folkbildning & Forskning. - Stockholm : Föreningen för folkbildningsforskning. - 9789198021394 ; , s. 98-112
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Folkhögskolan har på senare tid definierats som en "särskild utbildningsform" som främst riktar sig till vuxna. Många studeir om folkbildning fokuserar på vad folkbildning och folkhögskola är och om de kan sägas ha någon särart i förhållande till andra utbildningar. Flera av dessa studier fokuserar på folkbildning mer brett och de har ofta en historisk utgångspunkt. Med det här kapitlet vill vi dock ge en överblick av vad forskningen säger mer specifikt om och för folkhögskolan i Sverige idag och dess verksamhet inom en rad olika områden. Vi fokuserar på de idéer, organisatoriska förutsättningar och aktörer som är med och gör folkhögskolan till vad den är.
  •  
32.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Inledning
  • 2020. - 1
  • In: Om folkhögskolan. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144133300 ; , s. 17-23
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Folkhögskolan är en utbildningsform som framför allt erbjuder vuxna människor en mängd utbildningar inom olika områden. Verksamheten inom folkhögskolan kännetecknas av stor frihet. Varje skola har sin unika profil, där lärare och deltagare formar utbildningarna utifrån intressen, ideologier och kunskapsbehov. Grundläggande utbildningar för personer som saknar grundskola eller gymnasieskola, yrkesutbildningar, kvalificerade musikutbildningar eller utbildningar för ideella ledare i olika rörelser – allt detta och mer därtill ryms i den svenska folkhögskolan. I den här boken behandlas olika aspekter av folkhögskolan med avseende på de idéer, aktörer och organisatoriska förutsättningar som formar och omformar dess verksamhet.
  •  
33.
  • Andersson, Per, Professor, 1964- (author)
  • Introduktion
  • 2024
  • In: Poängen med lärande utomhus. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 9789180755191 - 9789180755184 ; , s. 5-6
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Den här skriften handlar om utomhuspedagogik ur olika pedagogiska perspektiv. Poänger och möjligheter med utomhuslärande lyfts upp, men även utmaningar som kan finnas i att genomföra pedagogiska verksamheter utomhus diskuteras. Kapitlen representerar också olika perspektiv på utomhuspedagogik. Författarna är pedagoger som tar sin utgångspunkt i varierande erfarenheter som deltagare, ledare, lärare och forskare i utomhuspedagogiska sammanhang i allt från ideella organisationer och naturskolor till förskola, grundskola, gymnasieskola, folkhögskola och universitet. Det finns likaså en bredd när det gäller bakgrund och utbildning inom såväl natur-, samhälls- och beteendevetenskap som humaniora och estetiska ämnen.
  •  
34.
  • Andersson, Per, Professor, 1964- (author)
  • Kompetensutveckling för folkhögskollärare : Med fokus på och exempel från yrkesutbildning
  • 2019
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Detta paper tar upp olika sätt för yrkeslärare att upprätthålla och utveckla sin kompetens i det yrke de undervisar i och för. De empiriska exemplen kommer från en studie av yrkeslärare i gymnasieskola och komvux, vilka används för att diskutera förutsättningarna för motsvarande typ av kompetensutveckling för lärare på folkhögskolans yrkesutbildningar.
  •  
35.
  • Andersson, Per, Professor, 1964- (author)
  • Kompletterande utbildning efter validering
  • 2023
  • Other publication (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Denna artikel ger en överblick över samt diskuterar möjligheter till kompletterande utbildning efter validering som genomförts inom ramen för kurser och kurspaket i den kommunala vuxenutbildningen.
  •  
36.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Kunskapers värde : Validering i teori och praktik
  • 2023. - 3
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Denna bok ger en introduktion till validering av kunskap och kompetens, närmare bestämt den ambition som finns i vårt samhälle att värdera och ge erkännande åt vad människor lärt sig oavsett var, när och hur detta skett.Validering sätts i relation till hur vuxnas lärande organiseras och till de skilda sätt på vilka valideringstanken gestaltat sig. Vidare visas hur validering förhåller sig till olika teorier om kunskap och lärande samt till den i sammanhanget så viktiga kunskapsbedömningen. I boken presenteras några modeller för hur validering kan organiseras och genomföras i praktiken, liksom de roller som olika aktörer har i en valideringsprocess. I denna nya upplaga har innehållet reviderats och uppdaterats, bland annat har ett kapitel om kvalitet i validering lagts till. Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma personalvetare, yrkes- och studievägledare samt lärare, men även till andra som berörs av frågor kring värdering av kunskap och kompetens.
  •  
37.
  • Andersson, Per, Professor, 1964- (author)
  • Kunskapsbedömning genom validering : Att ge erkännande åt vuxnas lärande
  • 2020
  • In: Venue. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 2001-788X. ; :18
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Validering är en form av kunskapsbedömning som i första hand riktar sig till vuxna. Den erbjuder möjligheten att få erkännande för sina kunskaper även om de har utvecklats på andra sätt än genom utbildning. Vad är validering? Varifrån kommer intresset för denna företeelse? Hur kan utvecklingen komma att se ut när det gäller validering? Dessa frågor behandlas i denna artikel.
  •  
38.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Lärares utveckling av ämneskunskap : En studie av yrkeslärares kompetensutveckling inom yrkesämnen
  • 2018
  • In: Resultatdialog 2018. - Stockholm : Vetenskapsrådet. - 9789173073745 ; , s. 20-22
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • För att hålla sig uppdaterade och utveckla sitt ämneskunnande behöver yrkeslärare inom gymnasieskola och vuxenutbildning möjligheter till kompetensutveckling i nära kontakt med sina olika yrken och branscher. För dessa lärare är kompetensutveckling extra viktigt, eftersom kunskapsutvecklingen i många yrken går så snabbt. Även mer informellt nätverkande har stor betydelse, visar denna studie.
  •  
39.
  • Andersson, Per, Professor, 1964- (author)
  • Livslångt lärande utomhus
  • 2024
  • In: Poängen med lärande utomhus. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 9789180755191 - 9789180755184 ; , s. 11-12
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Lärandet är livslångt. Det betyder inte att alla ska gå i skolan hela livet. Skolan och hela det formella utbildningssystemet är bara en del av de möjligheter till lärande som livet erbjuder. I Sverige finns också omfattande möjligheter till lärande i icke-formella sammanhang, det vill säga organiserade verksamheter som är inriktade på att de som deltar ska lära sig och utvecklas, men där verksamheter och aktiviteter inte är styrda av läroplaner eller lagar och förordningar. Livslångt lärande innefattar dessutom det informella lärandet, som kan ske på eget initiativ och på egen hand, och som inte alltid är avsiktligt utan även kan vara en ”bieffekt” av att vi arbetar för att försörja oss eller ägnar oss åt fritidsaktiviteter för nöjes skull. Att lärandet sker i många olika sammanhang brukar beskrivas som att det inte bara är livslångt utan även ”livsvitt”.
  •  
40.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Lärare för vuxna
  • 2020. - 1
  • In: Om vuxenutbildning och vuxnas studier. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144133294 ; , s. 165-185
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Hur går det till att bli lärare för vuxna? Vilka krav på kompetens finns för denna yrkesgrupp? Vad innebär det att vara lärare för vuxna i olika utbildningsformer och utifrån att deltagaren är just vuxen? Förutsättningarna för lärare i den kommunala vuxenutbildningen (komvux), yrkeshögskolan, folkhögskolan respektive studieförbunden varierar när det gäller bland annat kompetenskrav, uppdrag och handlingsutrymme. Att deltagarna är vuxna innebär ofta en större åldersspridning än i utbildning för barn och ungdomar, vilket också för med sig en större variation i bakgrunder och erfarenheter. Samtidigt handlar lärarens samspel med sina deltagare om relationer med andra vuxna och i den meningen jämbördiga medmänniskor. Allt detta innebär olika utmaningar och dilemman i arbetet.
  •  
41.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Lärares tolkning och tillämpning av styrdokument i kommunal vuxenutbildning
  • 2023
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • I denna forskningsrapport presenteras en omfattande studie av hur lärare verksamma inom komvux olika skolformsdelar tolkar och tillämpar de läroplansanknutna styrdokumenten i sin undervisning. Med hjälp av läroplansteoretiska begrepp diskuteras resultat från en enkät som har besvarats av 1321 lärare och intervjuer som har genomförts med 63 lärare. Studien visar att de läroplansanknutna styrdokumenten utgör en ram som tolkas och tillämpas av lärare i relation till en rad andra ramar som exempelvis tid, elevsammansättning, läromedel, marknadsorganisering och fragmentisering. Sammantaget pekar resultaten på ett behov av en översyn av komvux styrdokument likväl som villkoren för lärarnas undervisning med syfte att få dem mer samstämmiga.
  •  
42.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Marketisation of adult education in Sweden
  • 2022
  • In: Journal of Adult and Continuing Education. - : Sage Publications. - 1477-9714 .- 1479-7194. ; 28:2, s. 674-691
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The aim of this study is to analyse how formal adult education in Sweden is enacted locally. For this analysis, the data consist of a nationwide survey sent to Swedish municipalities, background data on municipalities from public statistics and interviews with representatives of 20 municipalities. Swedish formal adult education, which includes general, vocational and Swedish for immigrants courses, is a responsibility of the municipality, but courses are not necessarily organised internally by the municipality. The results show how adult education is enacted in different ways. There are systems for outsourcing courses to various other providers, typically private training companies. There are thus both private and public providers, but courses are paid for by the municipality, which is also responsible of quality assurance. The quality assurance is typically enacted with a focus on students, via surveys and statistics on outcomes, but quality measures also target providers. Swedish adult education is characterised by extensive marketisation with many private providers and a broad supply of courses, but the municipalities are experiencing quality problems among providers, and some municipalities are considering extending their internal provision. There is also a labour-market focus where training programmes to improve adults’ employability are prioritised.
  •  
43.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Marketization of Vocational Adult Education in Sweden
  • 2019
  • In: Pedagogical concerns and market demands in VET.. - Valencia : European Research Network of Vocational Education and Training (VETNET). - 9781095157909 ; , s. 153-157
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • The focus of this paper is the organisation of vocational adult education on upper secondary level in Sweden, and specifically the process of marketization that has taken place here since the late 1990s. Swedish adult education on this level, including vocational as well as theoretical courses, is organised by the local municipality, but with national governing policies including a national curriculum. However, the courses and programmes per se are not necessarily organised by the municipality itself. There is a widespread system of procurement, which means that courses could also be organized by varying other providers, typically private training companies. That is, there are both private and public providers, but the training is paid for by the municipality, which also decides who will be admitted to different courses and has a responsibility for the quality assurance.
  •  
44.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Organising Adult VET in Swedish Municipalities
  • 2021
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    •  This study concerns how upper secondary vocational adult education is organised in Sweden. Swedish formal adult education on this level has a national curriculum including vocational education and training (VET) as well as theoretical courses. The local municipality is organising such adult education for its inhabitants, municipal adult education (MAE). However, a quasi-market has developed, where courses are not necessarily provided but the municipality itself, but also by varying other organisations, typically private training companies. In this study, we describe how upper secondary vocational adult education is organised in different ways, and what the arguments are for this in the municipal organisations. There are a few studies that focus on the topic of the marketisation of Swedish vocational adult education (Andersson & Muhrman, 2019; Wärvik, 2013) and of MAE in general (e.g. Bjursell, 2016; Fejes & Holmqvist, 2019; Fejes, et al., 2016), but knowledge of how VET within MAE is organised on local level is limited.Our paper will answer the following research questions: ·       How is vocational adult education organised in different ways in Swedish municipalities?·       What are the arguments for organising vocational adult education in different ways?How is national adult education policy enacted in local VET practices?We are employing a policy ethnographic approach in a trajectory study (Rizvi & Lingard, 2010). This approach is focusing the trajectory and transformation of policy, from the central context of influence to the local context of practice. The local context of adult VET is studied in six Swedish municipalities, selected to represent different ways of organising MAE. The data in the study consist of documents and interviews. The documents include national policies on MAE and local policies and descriptions of its enactment, particularly concerning VET. Semi-structured interviews were conducted with local MAE representatives. The interviews were transcribed and analysed qualitatively.The findings describe ways of organising vocational adult education in local practices in Sweden. On the local organisational level, this includes the choice between or combination of internal and external providers, ways of hiring external providers, and cooperation with other municipalities. On practice level, the ways of organising include apprenticeships, distance studies, counselling, recognition of prior learning, and integration with language courses for immigrants. The arguments for different ways of organising vocational adult education are mainly based in the local labour market needs and in a need of integration of newly arrived immigrants in the Swedish society.ReferencesAndersson, P. & Muhrman, K. (2019). Marketization of vocational adult education in Sweden. In Pedagogical concerns and market demands in VET. Proceedings of the 3rd Crossing Boundaries in VET conference Vocational Education and Training Network - VETNET. Valencia, Spain: Zenodo. http://doi.org/10.5281/zenodo.2640958Bjursell, C. (2016). When theories become practice: A metaphorical analysis of adult-education school-leaders’talk. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 7(2), 191–205.Fejes, A., Runesdotter, C. & Wärvik, G-B. (2016). Marketisation of adult education: Principals as business leaders, standardised teachers and responsibilised students. International Journal of Lifelong Education, 35(6), 664–681. Fejes, A. & Holmqvist, D. (2019). Procurement as a market in adult education. In: M. Dahlstedt & A. Fejes (Eds.), Neoliberalism and market forces in education: Lessons from Sweden, pp. 156–169. London & New York: Routledge.policy. Abingdon: Routledge.Wärvik, G-B. (2013). The reconfiguration of adult education VET teachers: Tensions amongst organisational imperatives, vocational ideals and the needs of the students. International Journal of Training Research, 11(2), 122–134.
  •  
45.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Quality in validation : a nordic model and a nordic study
  • 2020
  • In: <em>Making policy work</em>. - Houten/Berlin : European Centre Valuation of Prior Learning & Bertelsmann Stiftung. - 9789492085115 ; , s. 119-130
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Validation of Prior Learning (VPL) has become a central element in educational policies. VPL has been at the Nordic agenda for the past 20–25 years and is well established. Validation encompasses formal, non-formal as well as informal learning, with an emphasis on non-formal and informal learning. The historical reasons for this development in the Nordic countries are the strong tradition of adult education, strong labour unions and the involvement of the social partners in development of education and lifelong learning initiatives. An interest in quality in validation formed the background for the development of a Nordic model for this - quality in validation. In this article a study of quality work in validation is presented, based on the Nordic quality model. The quality concept in the context of validation of prior learning as well as the  Nordic model for quality are both introduced. Findings from the processes in three cases of validation work in vocational education institutions in Denmark, Finland and Sweden are discussed, and some conclusions are drawn.
  •  
46.
  • Andersson, Per, Professor, 1964- (author)
  • Quality in validation from a Nordic perspective
  • 2021
  • In: European Journal of Education. - : Wiley-Blackwell Publishing Inc.. - 0141-8211 .- 1465-3435. ; 56:3, s. 380-390
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Quality is a main issue when practices of validation are developed. In the Nordic countries, a model of quality as- surance in validation has been introduced, to be applied in the development of validation practices. The model puts the individual at the centre and introduces eight factors for quality: information, preconditions, documentation, coordi- nation, guidance, mapping, assessment, and follow-up. This article presents and discusses the Nordic model as a tool for quality work in validation. In the discussion on the model, some more general concepts and perspectives on quality in validation are introduced, such as the call for a balance between flexibility and standardisation, and the need to understand quality in relation to the possible aims of the validation process. The article also applies the model to the analysis of a project for the development of validation work in cooperation between the municipalities in the region of East Sweden, in which the model appears to be useful for understanding and developing validation work.
  •  
47.
  • Andersson, Per, Professor, 1964- (author)
  • Recognition of Prior Learning for Highly Skilled Refugees’ Labour Market Integration
  • 2021
  • In: International migration (Geneva. Print). - : John Wiley & Sons. - 0020-7985 .- 1468-2435. ; 59:4, s. 13-25
  • Research review (peer-reviewed)abstract
    • Abstract In the integration of highly skilled refugees, recognition of their prior learning is a key factor. One concern is the object of the recognition process, the formal and the actual competence of the individual. Another concern is the subject of the process, the refugee. Starting from the individual and her/his experience and competence entails a different process and results than starting from professional regulations and labour market needs. A final concern is the process of recognition. Recognition processes could be seen solely as a matter of classification and assessment, but this misses that fact that the recognition process also means a learning process for the individual. This article discusses problems and opportunities relating to the recognition of prior learning targeting highly skilled refugees in relationship with these three concerns of object, subject and process of recognition.
  •  
48.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Study and career counselling in Swedish adult education
  • 2024
  • In: British Journal of Guidance and Counselling. - : Taylor & Francis. - 0306-9885 .- 1469-3534. ; 52:2, s. 348-360
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This article presents and discusses findings from a qualitative study of Swedish adult education, with focus on meetings between counsellors and students and how counsellors translate and enact different expectations from policies and ethical guidelines, as well as from adult students. The results show that counsellors have an important role in the marketised and complex system of adult education in Sweden, both to guide people during the encounter with adult education and to guide and support them as students. A policy enactment emerges where counsellors are in conflict between different guidelines and are forced to compromise between the ethical ideal that they, as counsellors should always start from individual needs, and policy requirements concerning e.g. skills supply and labour-market integration.
  •  
49.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • Swedish Vocational Adult Education in the Wake of Marketisation
  • 2022
  • In: International Journal for Research in Vocational Education and Training. - : European Educational Research Association (E E R A). - 2197-8638 .- 2197-8646. ; 9:1, s. 1-22
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Context: This study is about vocational education and training for adults within municipal adult education (MAE). Sweden has a long tradition of adult education, and has one of the world's highest proportions of participants in adult education. The Swedish education system is characterised by extensive marketisation with many private actors, particularly in adult education. The focus of this article is on the enactment of the market orientation in vocational adult education, with the purpose of showing how vocational adult education is organised in different ways in Swedish municipalities and how national adult education policy is enacted in local VET practices.Methods: The data consist of documents presenting relevant national policies for adult edu- cation, in particular on vocational education, and semi-structured interviews with adult education leaders in 20 municipalities.Findings: The findings show that MAE in Sweden has a clear labour market focus on offe- ring education that corresponds to working life's labour requirements. Most municipalities have a shortage of staff in elderly care and childcare, which is why they offer a large number of training places in these professions. Many immigrants choose these training programmes to get a job. It is also common for municipalities to offer these training programmes in combination with SFI (Swedish for immigrants). This means that MAE fulfils an important function for integration. VET in MAE is offered as school-based training, apprenticeships or distance education. Offering VET at a distance makes it possible to provide a wider range of training programmes, and enables people who have difficulties participating in on-site training (due to commitments such as work or young children) to take part. Apprentice- ship training provides work experience and often leads to employment. However, a weak interest in apprenticeship training among students and difficulties finding apprenticeship placements are examples of reasons why the number of apprenticeships is often very limited.Conclusion: Swedish MAE is characterised by flexibility and a broad supply of courses. However, there is a clear focus on certain vocational areas – mainly within the municipal organisation. This gives reason to question whether publicly funded VET for adults should mainly prepare participants for publicly funded labour-market sectors, or whether other sectors could also benefit from newly trained adults. Since vocational training within MAE is of great importance for immigrants' establishment in the labour market, there is a risk that unilateral investments in certain vocations will limit immigrants' career opportunities.
  •  
50.
  • Andersson, Per, Professor, 1964-, et al. (author)
  • The local organisation of vocational adult education in Sweden
  • 2021
  • In: Pathways in Vocational Education and Training and Lifelong Learning. - : European Research Network on Vocational Education and Training, VETNET, University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland and Bern University of Teacher Education. ; , s. 51-55
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • This study concerns vocational education and training (VET) on upper-secondary level within Swedish municipal adult education (MAE). The paper aims to show how such VET is organised locally and what the arguments are for different ways of organising. Furthermore, the aim is to analyse how national education policy is enacted in local vocational adult education. The data consist of documents presenting relevant national policies on adult education, particularly concerning VET, and semi-structured interviews with local politicians, heads of adult education, and educational counsellors. The findings show how VET for adults is organised in different ways and with different types of provider. Employability and integration are the main arguments for a focus on VET in MAE. Enactment of national policy is seen in the flexibility of provision of MAE, but also in focus on VET, and regional cooperation in developing VET for adults. The study concludes that the enactment of national policy initiatives on VET in MAE means a strengthening of the position of VET in the Swedish system of adult education arranged by local municipalities. However, the priority of a limited number of vocational sectors in MAE is questioned.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-50 of 82
Type of publication
journal article (33)
book chapter (25)
conference paper (7)
doctoral thesis (7)
editorial collection (3)
reports (3)
show more...
book (2)
other publication (1)
research review (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (59)
peer-reviewed (22)
pop. science, debate, etc. (1)
Author/Editor
Andersson, Per, Prof ... (78)
Ahn, Song Ee, 1972- (11)
Muhrman, Karolina, 1 ... (11)
Skonhoft Johannesen, ... (11)
Louw, Arnt (10)
Köpsén, Johanna, 198 ... (9)
show more...
Nyström, Sofia, 1977 ... (7)
Köpsén, Susanne, 195 ... (7)
Harlin, Eva-Marie, 1 ... (6)
Colliander, Helena, ... (6)
Fejes, Andreas, 1977 ... (5)
Hallqvist, Anders, 1 ... (3)
Holmqvist, Diana, 19 ... (2)
Tsagalidis, Helena, ... (2)
Colliander, Helena, ... (2)
Andersson, Per, 1964 ... (1)
Halttunen, Timo (1)
Nistrup, Ulla (1)
Andersson, Torbjörn (1)
Carlbring, Per (1)
Svensson, Lennart (1)
Sandberg, Fredrik (1)
Falkenström, Fredrik ... (1)
Andersson, Gerhard, ... (1)
Larsson, Staffan, Pr ... (1)
Karlsson, Tobias Las ... (1)
Johannesen Skonhoft, ... (1)
Nylund, Mattias, 198 ... (1)
Hellgren, Mattias, 1 ... (1)
Millenberg, Filippa, ... (1)
Andersson, Réka (1)
Gyberg, Per, Dr. 197 ... (1)
Helgesson, Claes-Fre ... (1)
Winblad, Ulrika, Dr. (1)
Lindblom, Per Henrik (1)
Sandell, Klas (1)
Szczepanski, Anders, ... (1)
Lindqvist, Karin (1)
Mechler, Jakob (1)
Brügge, Britta, 1940 ... (1)
Alerby, Eva, Profess ... (1)
Philips, Björn, 1964 ... (1)
Frelin, Annelie, Doc ... (1)
Kindevåg, Åsa, 1973- (1)
Terning, Maria, 1964 ... (1)
Forsmark, Jonas, 197 ... (1)
Glantz, Matz (1)
Lundqvist Jones, The ... (1)
Morén, Sol (1)
Mufic, Johanna, 1991 ... (1)
show less...
University
Linköping University (80)
University of Gothenburg (1)
Uppsala University (1)
Stockholm University (1)
Linnaeus University (1)
Karolinska Institutet (1)
show more...
Högskolan Dalarna (1)
show less...
Language
Swedish (42)
English (40)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (81)
Natural sciences (1)
Medical and Health Sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view