SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Berggård Glenn) "

Search: WFRF:(Berggård Glenn)

  • Result 1-27 of 27
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Berggård, Glenn (author)
  • Aktivitet: Fotgängare vintertid - effekter av halkskydd
  • 2010
  • Conference paper (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Vintertid reducerar fotgängare sina förflyttningar vid halt väglag. Fallolyckor är vanligt förekommande på snö och is. I laboratoriestudier har 33 olika halkskydd för fotgängare testats och kvaliteter hos olika typer av skydd studerats. Testmetodik har utvecklats och bra och dåliga kvaliteter hos halkskydd har kunnat identifieras på olika typer av hala ytor som: grus på is, sand på is, ren is, snö på is samt salt på is. I en fältstudiestudie vårvintern 2008 har effekterna av användning av tre principiellt olika typer av bra halkskydd undersökts: hälskydd, helfotsskydd respektive fotbladsskydd. Tre olika grupper av försökspersoner i yrkesverksam ålder med likartade köns- och åldersfördelning deltog frivilligt. En grupp försågs med halkskydd. Försökspersonerna registrerade sin exponering mm i förflyttningsdagböcker. Vid upplevd halkincident/fall registrerades förhållandena vid incident/falltillfället på separat blankett. Effekten på exponering som fotgängare och förekomsten av halkincidenter/fall har analyserats. Gruppen som använde halkskydd hade högre exponering och mindre förekomst av halkincidenter/fall jämfört med gruppen som inte använde halkskydd. Halkskydd kan därigenom antas förbättra möjligheten att vistas ute vintertid på is och snö samt minska risken att halka och falla.
  •  
3.
  •  
4.
  • Berggård, Glenn (author)
  • Cykelleder : En kunskapssammanställning inför planering, konstruktion och skötsel av cykelleder för turisttrafik sommartid i Norr- och Västerbotten.
  • 2014
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Intresset för att färdas på cykel ökar i Sverige och i Europa. Allt fler cyklar året runt. Betydelsen av att skapa stråk för cykeltrafik som kan medge en större trygghet och möjlighet att uppleva natur och olika sevärdheter har därigenom ökat de senaste åren. Dessa stråk kan byggas upp av utrymmen på olika befintliga/tidigare befintliga vägar, skogbilvägar, övriga enskilda vägar, mm.I denna rapport redovisas exempel på möjliga lösningar för att utveckla befintliga gång-, cykel och bilvägnät till att bli sammanhängande cykelvägnät för främst turisttrafik sommartid.Planeringen för cykelleder bör ske samordnat med inventering av, och planering för, ett utbud av aktiviteter, boenden och restauranger/matställen på lämpliga etappavstånd längs cykellederna.Cykelleder kan planeras som blandtrafikstråk och separata cykelvägar. Vid blandtrafik kan det vid större trafikflöden vara önskvärt med markerade cykelfält. De separata cykelvägarna kan planeras för åretruntbruk eller utan krav på vinterunderhåll, som så kallad sommarcykelväg. Sommarcykelvägarna = gång- och cykelstig och deras utformning kan avgöras från fall till fall.Oberoende av vilken bärighet man bygger för kan man minska framtida underhållsbehovet genom att använda sig av fiberduk i konstruktionen för att skilja olika material. Fiberduk kan användas både mellan olika materiallager och längs sidorna för att undvika inträngande rötter.Avrinning skall beaktas både i längsled och i sidled. Omgivande mark bör luta från cykelvägen så inte cykelvägen fungerar som dräneringsledning för omgivningenGenom att nyttja anläggningsmaterial som finns på plats och omsorgsfullt val av dragning av cykelstigen kan behovet av externt material och tranporter hållas ner vilket leder till lägre byggtekniska kostnader än konventionellt vägbyggande. Genom terränganpassad dragning kan man också minska behovet av massförflyttning längs väglinjen för cykelstigen. Färre skärningar genom höjdpassager och färre utfyllnader för att överbrygga sänkor/dalar. Enklare vägar/stigar utformas också med hänsyn till vem/vilka som skall trafikera dem och ofta inne i vegetationen där inte bara bredden utan även höjden till ovanförliggande hinder skall beaktas.Enklare utformningar av passager över vattendrag för gång- och cykelstigar kan utformas med lokalt material. För lite mer allmänna cykelvägar redovisa exempel på olika typer av brout-formningar.Genom att inledningsvis arbeta med att binda ihop befintliga vägar med sammanbindande stigar med lokala byggnadsmaterial kan kostnadseffektiva längre stråk etableras. Detta kan ske genom samverkan med markägare, skogsbilvägsägare, kommuner och regionala aktörer.Genom en succesiv utbyggnad med standardförbättringar avseende både dragning av väglinje och förbättrad byggnadsteknisk standard kan på sikt ett högkvalitativt cykelstråk över kommun- och länsgränserna skapas. Ett stråk som blir lokalt, regionalt, nationellt och internationellt attraktivt!
  •  
5.
  •  
6.
  • Berggård, Glenn (author)
  • Feasibility study for a transport flow model / database
  • 2005
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Experiences from the Sustainable Transport in the Barents Region (STBR) project and other ongoing projects show the specific conditions in the northern parts of the participating Barents region countries to be not well considered in either the modelling tools or the databases. The national transport models are only somewhat useful, at present, in analysing the cross border and specific Barents region regional transport flows. There is a need for a model capable of handling specific situations in the region, such as: -Seasonal variations -Loose networks -Countries with different development and political backgrounds -Special destinations -Handling of goods A Barents transport database (BTD) should be based on such a structure so as to be integrated with the national databases in Sweden, Norway, Finland and Russia. The database should be basically a virtual database based on already existing databases and include traditional data as well as data found in the STBR project and other later defined important data. The establishment of the database should start with the road infrastructure and include the infrastructure for other transport modes later on. Benefits from the use of existing transport flow models in the region are mainly based on the experiences from using the models for domestic comparisons of different objects in the investment planning process. A Barents Transport Analysis Tool (BTAT) should be developed based on existing national models in Sweden, Norway and Finland. The specific modules, or adoptions of existing modules, for each existing national model of special interest in the region, should be developed in a cross-country organised project. Development of the BTAT should be made as complementary modules to the already existing tools used in each of the countries. Particular Barents functionality shall be specified jointly. Development of the complementary modules shall therefore be made for each of the national models in the Barents region. Analyzing seasonal variations, in particular, should be of importance. Opportunities to create scenarios, and analyze the consequences of such scenarios, are also vital. Cross border transport flow analyses specifically considering the conditions of the Barents region shall be included.
  •  
7.
  • Berggård, Glenn, et al. (author)
  • Konsumenttester av vinterskor och halkskydd
  • 2015
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Sjukvårdsbaserad skadestatistik från Sverige visar att singelolyckor med fotgängare på is och snö, orsakar höga skadetal. I Sverige beräknas ca 10000 män och 15000 kvinnor uppsöka sjukvård på grund av skada vid fall på snö och is. Personer skadade i fallolyckor på snö och is har svårare skador och längre konvalescenstid jämfört med fotgängare som faller på barmark. Det är därför viktigt att identifiera preventiva metoder och hjälpmedel för fallolyckor vintertid.Syftet med detta arbete har varit att genomföra konsumenttester av vinterskor och halkskydd på olika underlag med avseende på hur väl de fungerar som skydd mot att halka samt hur användarvänliga de upplevs av brukaren. I arbetet har det också varit viktigt att försöka identifiera kriterier som kan anses vara betydelsefulla för att bedöma vinterväglagsegenskaperna. Dessutom fanns ett behov av att ta fram underlag och förslag på en standardiserad metod för halkskydds-/vinterskortester och en märkning som ger konsumenterna möjlighet att bedöma och jämföra halkskyddens respektive vinterskornas egenskaper innan köp.Testmetoden som tagits fram för att undersöka halkskyddens och skornas egenskaper bygger på tidigare erfarenheter från tester av halkskydd. Metoden bygger på att försökspersoner genomför gångtester med halkskydd och skor på olika underlag samtidigt som olika mätmetoder, både objektiva och subjektiva, används för att kategorisera gång. Tester har genomförts av 9 försökspersoner, över 45 år, 4 män och 5 kvinnor, som testat 19 halkskydd och 20 olika skor. Fyra olika underlag har använts för att kategorisera egenskaperna på de undersökta halkskydden och skorna: is, is täckt med snö, packad snö, torr betong.Testmetoden har kompletterats med laboratoriemätningar av halkskyddens och skosulornas friktion på is samt hårdheten hos skornas sulor. Multipel hierarkisk multipel regressionsanalys användes för att identifiera vilka kriterier som kan ha betydelse för fotgängarnas skattade helhetsupplevelse av de testade halkskydden på olika underlag.Resultatet av förmätningarna visar att testgruppen (fem kvinnor och fyra män med medålder 47 år) motsvarar en normalpopulation, avseende variationer i de uppmätta bakgrundsparametrarna.FIOH:s friktionsmätningar på is av samtliga skor och halkskydd visar att halkskydden har genomgående högre friktionsvärden än skorna, dvs. de har bättre fäste på is än de skor som testats men resultaten visar på små skillnader mellan de sämsta halkskydden och de bästa skorna.Resultat från friktionsmätningen, som den utförs idag i fixerat utförande, ger inte överensstämmelse med försökspersonernas upplevelser av gångsäkerhet eller fallrisk. Försökspersonernas gångcykel med hälisättning, överrullning och fotavveckling bygger upp den samlade uppfattningen om egenskaperna och fångas enbart i de subjektiva mätmetoderna.Sex kriterier som bedömts viktiga att ta hänsyn till när det gäller halkfri gång med en vintersko har kunnat identifieras via analys av försökspersonernas fritextsvar avseende fördelar, nackdelar och övrig funktionalitet: gångsäkerhet, möjliggör ett naturligt gångmönster, stabilitet, förutsägbarhet, flexibilitet och passform/komfort. Gångsäkerhet är viktigast och omfattar fäste/grepp, detta är viktigast på is, is/snö vid gång samt vid start och stopp.Sju subjektiva kriterier för halkskydd har också identifierats; gångsäkerhet, tillåter naturligt gångmönster, stabilitet, förutsägbarhet, flexibilitet, passform/komfort, och ljud. Gångsäkerhet är viktigast.Den självskattade hälisättningen på underlagen ren is samt på snö på is framkom som det viktigaste kriteriet för testpersonernas helhetsupplevelse av skyddet. Även skattad fotavveckling på alla underlag med främst på främst på snö på is var av betydelse. Upplevd balans och fallrisk var mest utslagsgivande för helhetsupplevelsen av de halkskydd som inte valdes för eget bruk. Det tyder på att en lägre grad av skattad kontroll av kroppshållning och balans under gång med skyddet är en relevant indikator för att identifiera skydd med bristande funktioner.Variablerna subjektivt skattad fallrisk, balans, hälisättning och fotavveckling kan samtliga relateras till ett skydds halkegenskaper och funktion. Upplevd fallrisk samvarierar med såväl balans, hälisättning och fotavveckling vilket innebär att kriteriet upplevd fallrisk kan antas omfatta de övriga och kan väljas som en enskild variabel i fortsatta analyser.Kvalitetsnivåer i bedömningsskalor kan antas gå att knyta till de subjektiva kriterierna.En standardiserat testmetod för klassindelning av egenskaper för vinterskor respektive halkskydd bör bygga på mätmetoder med försökspersoner enligt ovan.Fortsatta studier med fler testpersoner behövs för att verifiera de resultat som indikeras ovan.
  •  
8.
  • Berggård, Glenn, et al. (author)
  • Pedestrians in wintertime : effects of using anti-slip device
  • 2010
  • In: Accident Analysis and Prevention. - : Elsevier BV. - 0001-4575 .- 1879-2057. ; 42:4, s. 1199-1204
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Pedestrians slipping and falling is a major safety problem around the world, not least in countries with long winters such as Sweden. About 25 000–30 000 people need medical care every year for treatment of fall injuries in Sweden. Use of appropriate shoes and anti-slip devices are examples of individual measures that have been suggested to prevent slipping and falling.An intervention study was performed during the period February to April 2008. The study, which focused on healthy adults in northern Sweden, examined the effect of using anti-slip devices on daily walking journeys and prevention of slip and falls.The respondents were divided into three groups: an Intervention Group, a Control Group, with similar distribution of gender and age, and a Comparison Group. Four questionnaires were distributed: (1) background, (2) daily diary of distance walked and occurrence of incidents or accidents reported weekly, (3) detailed incident or fall report and (4) experiences of using anti-slip devices for those who used these devices during the trial period.Half of the respondents stated that they had previous experience of using anti-slip devices. In this study, 52% of the respondents used anti-slip devices. Anti-slip devices improve the walking capability during wintertime. Among those using appropriate anti-slip devices, the average daily walking distance was found to be statistically significantly longer compared to people not using anti-slip devices. This study indicates that an increase in daily walking distance can be made without increasing the risk of slips/falls when using anti-slip devices. The study also indicates that by using appropriate anti-slip devices and having information about when and where to use them, based on their design, people avoid having slips and falls. The respondents experienced in using anti-slip devices in this study will continue to use them and will also recommend others to use anti-slip devises.
  •  
9.
  •  
10.
  • Berggård, Glenn (author)
  • The effect of anti-slip devices on pedestrian safety : method development and practical test
  • 2010
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Every winter, more than 100,000 pedestrians in the Nordic countries receive medical treatment as a result of falls on slippery surfaces. In addition, the risk of injury reduces interest in outdoor activities during the wintertime. Pedestrians injured in single-pedestrian accidents on icy and snowy surfaces also experience more serious injuries than pedestrians injured on other surfaces. Thus, there is a clear need for measures to reduce single-pedestrian injuries and improve the safety of walking, without curtailing the activity, year round. A "slip accident" occurs when a person loses his/her balance. An attempt is normally made to recover one's balance, and the person's balance is either recovered or a fall occurs. An injury may be the consequence of such a fall. The most critical phases of the human gait are the heel strike and the toe-off.Various countermeasures can be used .to reduce the risk of a person slipping and sliding when walking outdoors during the wintertime. Such countermeasures may involve the use of individual equipment, services provided by the community to assist vulnerable road-user groups or the public at large, and policy changes in winter-maintenance practices. Examples of measures targeting individuals include information on the risk of slipperiness, and encouraging the use of (or providing) winter footwear and/or anti-slip devices to be fastened to shoes. The issues considered in this thesis are related to the prevention of injuries from single-pedestrian accidents by a specific measure, the use of anti-slip devices. More specifically, the following questions have been addressed in the studies it is based upon:How can the properties of anti-slip devices be assessed?How can more effective anti-slip devices be developed?Do anti-slip devices improve walking ability and safety?In laboratory investigations, test methods were developed and applied to 33 anti-slip devices to assess the test methods against validated criteria, and to analyse the benefits of using different types of anti-slip devices. The tests were conducted by observing people making standard movements on various surfaces chosen to simulate the variations in winter maintenance standards on walkways: snow on ice, sand on ice, gravel on ice, salt on ice and pure ice. Movements were analysed from observations of video recordings, and subjective rating scales were developed to assess walking safety and walking balance. In addition, in a field study questionnaires were used to record exposure, occurrence of slips/falls, descriptions of the slips/falls that occurred and general experiences of the use of anti-slip devices.The results show that it is possible to record the performance of anti-slip devices for pedestrians in a laboratory setting, and that the method developed for doing this is satisfactory. The methods used, together with friction measurements made by the Finnish Institute of Occupational Health (FIOH), may provide a sound basis for establishing standard methodology for testing anti-slip devices as personal protective equipment.The results from the Laboratory tests can be used to identify favourable designs of anti-slip devices, and indicate that whole-foot devices are the best type, followed by heel devices, for supporting a natural gait. The results from the Field study show that the availability and use of anti-slip devices can promote walking, which is beneficial from a health perspective, and it does not lead to an increased risk of slipping/falling even though it increases exposure. Overall, the results indicate that the use of anti-slip devices is an effective traffic safety countermeasure for reducing single-pedestrian accidents.Aspects that warrant further attention include verification of the effects of anti-slip devices on exposure and the occurrence of falls, and their effects in relation to specific groups such as elderly.
  •  
11.
  • Berggård, Glenn (author)
  • The effect of anti-slip devices on pedestrian safety during wintertime
  • 2010
  • In: 12th World Conference on Transport Research. - Lisboa : Instituto Superior Tecnico, DeCIVIL. - 9789899698604
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Every winter, more than 100,000 pedestrians in the Nordic countries receive medical treatment as a result of falls on slippery surfaces. Also, the risk of injury reduces the interest in outdoor activities during the wintertime. Pedestrians injured in single-pedestrian accidents on icy and snowy surfaces experience more serious injuries than pedestrians injured on other surfaces. Other studies also show that the cost for health care and health insurance for injuries from single-pedestrian accidents on icy and snowy surfaces is of the same magnitude as the costs for injuries from all other road transport accidents. Thus, there is a need for measures to reduce single-pedestrian injuries and improve the access to safe walking all year round. Different countermeasures can be used to prevent a person from slipping and sliding when walking outdoors during the wintertime. Countermeasures can relate to the use of individual ‗equipment,‘ services provided by the community directed towards vulnerable road-user groups or the public at large, and policy changes in winter-maintenance practices. The aim of the study is to develop knowledge regarding walking safety for pedestrians during the wintertime using one individual measure, the use of antislip devices. Methods have been developed to register different aspects of walking outdoors on slippery surfaces (in the wintertime) and the effect of using walking aids such as anti-slip devices. Laboratory test were conducted on seven occasions to develop test methods, to test anti-slip devices using the methods and to assess the test methods. Different surfaces were chosen to simulate the variation in winter maintenance standards on walkways: snow on ice, sand on ice, gravel on ice, salt on ice and pure ice. (...).
  •  
12.
  • Berggård, Glenn (author)
  • The risk of slipping and falling as a pedestrian during wintertime
  • 2009
  • In: Proceedings of the 20th International Conference on Port and Ocean Engineering under Arctic Conditions.
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Injuries from fall accident on icy or snowy surfaces are frequently occurring in Sweden, 25-30 000 per year. This means 2-3 injuries/1000 inhabitants needing medical care are expected to occur in Sweden every year. Similar proportions exist in other northerly located countries such as Finland, Norway, Japan, Canada and so on. Outdoor activities are essential for a healthy life, therefore the prevention of slip and fall accidents are important. An intervention study has been performed during Feb-April 2008 among healthy subjects in northern Sweden. The subjects have been divided into three groups: an Intervention Group (N=25), a Control Group (N=25) and a Comparison Group (N=17) with similar distribution of gender and age. The intervention group were equipped with one of three different types of anti-slip devices for their shoes: a Heel-device, a Foot-blade device or a Whole-foot device. Four questionnaires were used: -Background, health, and earlier experiences of falling accidents during the winter 2007/2008 -Daily diary of walked distance, walking conditions, occurrence of incidences or falls reported weekly -Detailed accident or fall report used after each occurrence. -Experiences of using anti-slip devices The results show that the subjects had experienced 24 falls during the winter before the trial period. 64 incidents/accidents took place, without any injuries needing medical care, during the 10 week trial period with more than 2600 reported days. The anti-slip users walked longer compared to non users. An incident or fall among subjects wearing anti-slip devices reduced the walking distance that day. Anti-slip devices prevents from falling. The risk of slipping and falling is reduced for anti-slip users. The users of anti-slip devices will continue to use them and they will also recommend others to do so. The risk of falling as pedestrian during wintertime can thus be reduced by using anti-slip devices.
  •  
13.
  • Berggård, Glenn (author)
  • Towards a standard method to test anti-slip devices
  • 2004
  • In: Ergonomics society 2004 annual conference. - : Human Factors and Ergonomics Society. ; , s. 557-561
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • The aim of this study was to describe the development of a standard method for testing anti-slip devices and discusses the main results from testing the anti-slip devices on a large group of healthy individuals. Methods for evaluations of perceived walking safety and balance, video recordings of walking postures and movements, measures of time to put on and take off each anti-slip device, advantages/disadvantages with each anti-slip device as well as evaluation of priority for own use according to three criteria; safety, balance and appearance are discussed. In a test on healthy individuals three different anti-slip device designs: a heel device, a foot blade device and a whole-foot device, were evaluated on different slippery surfaces: gravel, sand, salt, snow and ice. The results showed that the heel device was perceived to be the safest. It was perceived to fit the shoe and to be stable at heel-strike and on ice. It also had the highest rating of walking safety, walking balance and choice for own use
  •  
14.
  • Berggård, Glenn, et al. (author)
  • Val av prioriterade korridorer för Norrbotniabanan med hjälp av Multikriteriaanalys
  • 2003
  • In: Transportforum 2003. - Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Choosing alternative corridors for the Norrbotniabanan by the use of Multi-Criteria AnalysisDuring 2002-2003 a pre-feasibility study of a possible Norrbotnia railway is conducted. Norrbotniabanan is a new coastal railway, between Umeå-Luleå-Haparanda, in total some 400 km of line. An important part of this study is to identify potential corridors and select corridors for further investigation. This is done in a dialogue with local authorities throughout the study. Due to the number of possible corridors and possible combinations along the line Umeå - Robertsfors – Skellefteå – Piteå – Luleå – Boden – Kalix - Haparanda the final number of alternatives is quite large. In general choosing some ”best” alternative is not an easy task, when many alternatives occur. Many effects have to be taken into account e.g. construction cost, time savings, various impacts on environment etc. Many of these impacts cannot easily be incorporated into a traditional cost-benefit analysis, nevertheless they play an important role in decision making. Multi Criteria Analysis (MCA) is a suitable decision aid tool in such a planning situation. As part of the Norrbotniabana study a simple MCA was carried out. A set of criteria for selecting alternatives was identified. At a seminar with participants from regional and local planning authorities and other interested parties, these criteria were evaluated for each alternative on a simple score from 1-5. Afterwards the relative importance of each criteria was estimated. This was done in groups. The consequences of these scores and weights were then analysed in the PC-tool Decision Criterium Plus. The presentation will report the results of the Multi Criteria Analysis and comment on the lessons learned from the practical use of MCA in the planning process. During 2002-2003 a pre-feasibility study of a possible Norrbotnia railway is conducted. Norrbotniabanan is a new coastal railway, between Umeå-Luleå-Haparanda, in total some 400 km of line. An important part of this study is to identify potential corridors and select corridors for further investigation. This is done in a dialogue with local authorities throughout the study. Due to the number of possible corridors and possible combinations along the line Umeå - Robertsfors – Skellefteå – Piteå – Luleå – Boden – Kalix - Haparanda the final number of alternatives is quite large. In general choosing some ”best” alternative is not an easy task, when many alternatives occur. Many effects have to be taken into account e.g. construction cost, time savings, various impacts on environment etc. Many of these impacts cannot easily be incorporated into a traditional cost-benefit analysis, nevertheless they play an important role in decision making. Multi Criteria Analysis (MCA) is a suitable decision aid tool in such a planning situation. As part of the Norrbotniabana study a simple MCA was carried out. A set of criteria for selecting alternatives was identified. At a seminar with participants from regional and local planning authorities and other interested parties, these criteria were evaluated for each alternative on a simple score from 1-5. Afterwards the relative importance of each criteria was estimated. This was done in groups. The consequences of these scores and weights were then analysed in the PC-tool Decision Criterium Plus. The presentation will report the results of the Multi Criteria Analysis and comment on the lessons learned from the practical use of MCA in the planning process. 
  •  
15.
  •  
16.
  •  
17.
  • Chapman, David, et al. (author)
  • ‘Levelling-up walking as a mode of transport’ : a case for changing hierarchies
  • 2024
  • In: Sammanställning av referat från Transportforum 2024. - Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut. ; , s. 509-509
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • During Autumn 2021, the Architecture Group at Luleå University of Technology initiated three workshops with academics and practitioners across Scandinavia to address ‘levelling-up’ walking as a mode of transport. Despite the key role of walking in the total traffic environment, walking 'as a mode of transport' is often over-looked in the transport planning discourse. Today, most emphasis is placed on either motorized transport or transport modes such as cycling, regardless of whether the focus is on city planning, logistics or safety. Consequentially, the focus of this study was to gather leading researchers and practitioners – in different and various ways related to walking as a mode of transport – to identify common problems, issues, and priorities, as well as to identify potential ways forward in solving these issues. Potential participants were strategically selected from the authors’ professional networks. Participants were asked to fill in a survey individually, the results of which were discussed in focus group seminars. The combination of both individual and collective opinions has the advantage of both making sure that all individual’s specific comments are included as well as the combined experiences and perspectives. Results: In total, the three workshops had 125 attendees; 44 attended seminar 1, 43 in seminar 2 and 41 in seminar 3. Participants were encouraged to attend multiple seminars and 14 delegates attended all seminars, 17 attended 2 seminars and 31 attended 1 seminar. In total, 68 unique participants were engaged in the research outside the project team. The overarching characteristic of the participants was a professional interest in the concept of ‘Walking as a mode of transport’.  The results of individual questions identified a large range of perspectives, thereby highlighting the broad competencies in the participants. It also highlighted three overarching themes; (1) Policy and strategy, 2) Objective and subjective safety, and 3) Create, design and maintain. These themes formed the basis of later workshops. The workshops found a number of overarching themes including “The view of walking and pedestrians”, “Social and spatial planning”, “Data and indicators and data for follow-up”, “Responsibility and organisation”, “Lack of overall strategies and guidelines as well as a diffuse field of research”, “Socio-economic aspects”, and “Socioeconomic effects”. 
  •  
18.
  • Gard, Gunvor, et al. (author)
  • Assessment of anti-slip devices from healthy individuals in different ages on slippery surfaces
  • 2006
  • In: Applied Ergonomics. - : Elsevier BV. - 1872-9126 .- 0003-6870. ; 37:2, s. 177-186
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The interest for effective preventive strategies for slips and falls in growing.Much remains to be done however to prevent slips and falls in the traffic environment.Using an appropriate anti-slip device may reduce the risk of slips and falls on different surfaces outdoors during winter. The aim of this study was to evaluate the best anti-slip devices of different designs in the Swedish market on a larger group of healthy individuals in different ages on five slippery surfaces as a way to develop a standard method to test anti-slip devices. Evaliuations were done according to subject's perceived walking safety and balance,videorecordings of walking postures and movements,time to take on and off each anti-slip device,advantages and disadvantages and list of priorities for own use. A heel device was preceived to be the most safe on all five surfaces.It was perceived as the most rapid to take on and off and had the highest priority according to walking safety,walking balance and choice fo
  •  
19.
  • Gard, Gunvor, et al. (author)
  • Pedestrians perceptions of community walking with anti-slip devices : an explorative case study
  • 2018
  • In: Journal of Transport & Health. - : Elsevier. - 2214-1405 .- 2214-1413. ; 11, s. 202-208
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The risk of falls on slippery surfaces during wintertime is a public safety problem in the Nordic region in the Arctic. The aim of this case study was to explore pedestrians perceptions of walking safety, balance, slipping risk, priority for own use and subjective criteria for a well functioning anti-slip device. An experimental set-up was utilised in which nine pedestrians tested 19 anti-slip devices by simulating walking in realistic traffic situations on four different surfaces. The pedestrians favoured devices with a high number of friction points, distributed under the whole sole (in-built) or forefoot (sandpaper). Also, a whole-foot device with a high number of spikes received high ratings in all aspects measured except in balance enabling properties. Identified subjective criteria were safe foothold, comfort, enabling a normal gait, stability, silence, and predictability. The results indicate that both anti-slip properties and balance enabling properties of the device need to be considered for safe community walking
  •  
20.
  • Johansson, Charlotta, et al. (author)
  • Förstudie för Centrum för planering för Gång
  • 2022
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Denna rapport är resultatet av en förstudie för projektförslaget Centrum för Planering för Gång, hädanefter kallat Forskningsprogrammet Planering för Gång. Syftet med det tilltänkta forskningsprogrammet är att arbeta med transportslaget gång enligt de två övergripande projektmålen att öka kunskapen om (1) hur gångtrafiken kan öka och (2) hur trafikslagets säkerhetssituation kan förbättra. Syftet är även att integrera dessa tillsammans, på ett systematiskt och tvärvetenskapligt sätt inom trafikplaneringen. Betydelsen av att ”färdas till fots” är bred i denna ansats, med fokus på att behandla det ”som ett transportsätt".I denna förstudie har tre seminarier genomförts för att identifiera forskningsämnen, partners, behovet och fokus av ett sammanhållet forskningsprogram avseende transportslaget gång och dess olika aspekter. De tre seminarierna har ordnats med deltagare från kommuner, Trafikverket och andra statliga aktörer, teknik- och designföretag/Innovationsföretagen m.fl. Denna förstudie avser således verksamhetsplanering för fortsatt Forskningsprogrammet Planering för Gång.Deltagarna till seminarierna valdes strategiskt ut från författarens professionella nätverk. Syftet var att inkludera ett stort antal olika intresseorganisationer, offentliga myndigheter och privata företag från hela Skandinavien. Totalt bjöds 162 personer in till de tre seminarierna, och totalt 68 personer deltog vid ett, två, eller alla tre seminarierna. De identifierade övergripande frågeställningarna eller perspektiven var:Synen på gångtrafik och fotgängareEtt tydligt och genomgående tema eller perspektiv i seminarierna var den makthierarki som befästs inom trafikmiljön. Den dominerande synen är att motoriserad transport prioriteras, följt av cykling. Längst ned i hierarkin finns gång.Samhällelig och rumslig planeringDetta tema behandlar planering i en vid betydelse – på gatunivå ända upp till urban/regional nivå.Från både ett design-, säkerhets- och upplevelseperspektiv är mjuka värden såsom upplevelser, trygghet och estetik viktiga komponenter i relation till att uppmuntra transportslaget gång.Data och indikatorer och data för uppföljningOavsett om det handlar om exponeringsdata, skadedata, trygghetsdata eller framåtblickande indikatorer i relation till fotgängare finns stora brister i datakvalitet och definitioner. Bristen på data innebär i sin tur att utvärderingar av interventioner är svåra att genomföra.Ansvar och organisationBehoven hos fotgängare, oavsett om dessa relaterar till underhåll, planering eller säkerhet, är spridda på många olika samhällsaktörer.Brist på övergripande strategier och riktlinjer samt ett spretigt forskningsfältTrots det miljö- och hälsomässiga fördelarna av gång finns inga nationella strategier för hur antalet fotgängare ska öka eller hur mängden steg ska öka.Socio-ekonomiska aspekterivDå socio-ekonomiska faktorer är centrala för att förstå och förklara risk, exponering och beteendemönster är bristen på denna typ av kunskap problematiskt. Inte minst gäller detta i relation till planering, interventioner eller underhåll för att veta hur olika socioekonomiska grupper påverkas och deras möjlighet att gå (på ett säkert sätt).• Samhällsekonomiska effekterFör att fullt ut förstå gångens fulla effekt på individer och samhälle behövs en mer sammansatt förståelse av transportslaget gångs effekter på samhällets kostnader och vinster.En övergripande modellUtöver perspektiven ovan identifierades också ett övergripande perspektiv – relationen mellan individen, klimatet och dess omkringliggande (byggda) miljö.Vår målsättning är att Forskningsprogrammet Planering för Gång ska bli ett nationellt kunskapsprogram för forskning och utbildning om transportslaget gång och fotgängare. Grunden för vår verksamhetsidé är att forskningsprogrammet ska vara öppet för alla relevanta aktörer och intressenter för kunskapsutbyte och innovation för transportslaget gång och fotgängare. Forskningsprogrammet Planering för Gång ska öka det tvärvetenskapliga samarbetet, arbeta för långsiktig kunskapsuppbyggnad, knyta forskningen närmare samhället och uppfylla följande syften om transportslaget gång och fotgängare:Att möta samhällets utmaningar och aktörernas behov genom tillämpad forskning och utveckling samt spridning av kunskap.Att bygga upp en långsiktig, konkurrenskraftig och sammanhållen kompetens inom transportslaget gång och fotgängare genom forskning, utbildning och professionell erfarenhet.Att skapa en plattform för excellent och innovativ forskning.Baserat på utredningen ovan är förslaget att organisationsformen för ett framtida ”center” är forskningsprogram. Detta ger de tydligaste förutsättningarna gällande både organisation och hantering av ekonomi. Organisationsformen forskningsprogram ger även möjlighet till den mest inkluderande ansatsen, olika typer av professionella organisationer kan delta, och det blir tydligt hur och när eventuell medfinansiering kan ske, samt hur avtal för det kan tas fram.
  •  
21.
  •  
22.
  • Larsson, Agneta, Dr, et al. (author)
  • Gait speed with anti-slip devices on icy pedestrian crossings relate to perceived fall-risk and balance
  • 2019
  • In: International Journal of Environmental Research and Public Health. - Basel, Switzerland : MDPI. - 1661-7827 .- 1660-4601. ; 16:14
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • It is important to find criteria for preventive measures and appropriate assistive devices to reduce pedestrian injuries and increase walking in winter. Reducing the rate of falls on icy surfaces and improving people’s ability to safely cross a street in winter conditions by achieving an adequate walking speed, for example, need to be considered. This study explores pedestrian perceptions of fall risk, balance, and footfall transitions while using different designs for anti-slip devices on ice and snow-covered ice and relates these to measures of gait speed and friction. Trials were performed with nine pedestrians testing 19 anti-slip devices on ice and ice covered with snow. Laboratory tests of the dynamic coefficient of friction (DCOF) on plain ice were also performed. The findings suggest that there was conformity in the participants’ perceptions of good balance and low fall risk for one-fifth of the devices (three whole-foot designs and one design with built-in spikes). We also found that gait speed on icy pedestrian crossings is related to perceived fall-risk and balance control, but not to DCOF of the anti-slip devices.
  •  
23.
  •  
24.
  •  
25.
  • Pasupuleti, Ram, et al. (author)
  • A multi-dimensional framework for understanding accessible built environments for all in 'all weather conditions' : The study of small towns in nordic region
  • 2014
  • In: Universal Design 2014. - : IOS Press. - 9781614994022 - 9781614994039 ; , s. 234-243
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • This paper is developed with a growing concern on accessibility issues for winter cities in Nordic context. Much of this knowledge on inclusiveness, universal design and all such efforts in making buildings and public places accessible and usable for everyone are becoming critical for winter conditions especially in the case of northern settlements that are mostly covered with snow and ice for about six to eight months in a year. There is not much of literature available on such concerns of accessibility in winter cities. This paper extends the definition from 'design for all' to design for all in all weather conditions'. The first section of this paper highlights the need to rethink the definition of the concept 'design for all' in the context of all weather conditions. The later part of this paper develops a new integrated and multi-dimensional framework for understanding the accessible built environments for all in all weather conditions. The framework is developed by integrating three different disciplines urban design, social and behavioral studies, and maintenance aspects. Currently this framework is used for conducting empirical case study in small towns in North Sweden.
  •  
26.
  • Rosander, Peter, et al. (author)
  • Konsumenttester av vinterskor och halkskydd
  • 2015
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • I Sverige beräknas ca 10000 män och 15000 kvinnor uppsöka sjukvård på grund av skada vid fall på snö och is. Personer skadade i fallolyckor på snö och is har svårare skador och längre konvalescenstid jämfört med fotgängare som faller på barmark. Samhällets kostnader för fallolyckor på snö och is är minst dubbelt så stor som kostnaden för vinterväghållningen. Det är därför viktigt att identifiera preventiva metoder och hjälpmedel för fallolyckor vintertid och möjliggöra säkra promenader året runt.Marknaden erbjuder idag flera olika modeller av halkskydd som kan minska fallrisk på is och snö. Syftet med detta arbete har varit att genomföra konsumenttester av vinterskor och halkskydd på olika underlag med avseende på hur väl de fungerar som halkskydd samt hur användarvänliga de upplevs av brukaren. I arbetet har det också varit viktigt att försöka identifiera kriterier som kan anses vara betydelsefulla för att bedöma om ett halkskydd är säkert och funktionellt.
  •  
27.
  • Törnå, Niklas (author)
  • Mapping coordination within a competitive dialogue process : Studying the setting of sustainability goals and their fulfillment in municipality urban development
  • 2022
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • Several of Sweden’s municipalities have coordinated some of their urban development in dialogues processes to increase the fulfillment of stated sustainability goals (SGs). This thesis aims to increase the knowledge of how coordination occurs within a Competitive Dialogue Process (CDP) between and within the municipality and the building actors.To translate from the series of activities present in the municipalities building process to how the municipality coordinate towards fulfilling stated sustainability goals, I have used my understanding of Henry Mintzberg’s (1979) coordination mechanisms (CMs): Direct supervision, Mutual adjustment, Standardization of skills & norms, work, and outcome. The CMs are directly connected to if coordination occurs in an organization (means of coordination), while other concepts such as decentralization/centralization (Mintzberg, 1979; Thompson, 1967;March & Simon, 1958; et al.) are not directly connected to coordination (conditions for coordination). Decentralization/centralization within an organization can create coordination, but it is not certain since an organization could, for example, be decentralized and have no coordination.With the coordination mechanisms and the concepts of means of coordination/conditions for coordination, I have conducted a deductive case study with interviews and workshops with Luleå kommun, five other comparison municipalities, and selected building actors present in Luleå kommuns CDP “Nature town”.The major findings from the thesis are:- A mapping of a series of activities in the CDP, where two stages occurred: The criteria formulation and the follow-up/checking.- When the CMs are applied to the activities within the CDP, a trend emerged where standardization was more visible at the criteria formulation stage. Since CMs are means of coordination, the lack of standardization in the later stage of the CDP could impact the fulfillment of stated SGs.- A vertical dimension was introduced where the activities were categorized as either mandatory or optional. Since the division between mandatory/optional is a form of decentralization, it is also a condition for coordination; It is not directly connected to the coordination within the CDP, and the vertical CMs in the CDP needs to be further investigated to study the impact of vertical dimension in the fulfillment of the stated goals.- This thesis lacks the perspective of consciousness in coordination. I have applied CMs to the CDPs activities; however, it is my analysis in retrospect of how the building actor(s) and the representatives from the municipality described the CDP and their actions. Further research needs to be done on the level of consciousness of the building actor(s) and the representatives from the municipality when they act towards the stated SGs.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-27 of 27
Type of publication
conference paper (13)
reports (6)
journal article (6)
doctoral thesis (1)
licentiate thesis (1)
Type of content
other academic/artistic (12)
peer-reviewed (12)
pop. science, debate, etc. (3)
Author/Editor
Wikberg-Nilsson, Åsa (1)
Christophers, Brett (1)
Grundström, Karin (1)
Abarkan, Abdellah (1)
Andersson, Roger (1)
Baeten, Guy (1)
show more...
Clark, Eric (1)
Franzén, Mats (1)
Gabrielsson, Cathari ... (1)
Glad, Wiktoria (1)
Haas, Tigran (1)
Hellström, Björn (1)
Hellström Reimer, Ma ... (1)
Henriksson, Greger (1)
Holgersen, Ståle (1)
Kärrholm, Mattias (1)
Lindholm, Gunilla (1)
Listerborn, Carina (1)
Mack, Jennifer (1)
Magnusson, Jesper (1)
Mattsson, Helena (1)
Metzger, Jonathan (1)
Molina, Irene (1)
Nylander, Ola (1)
Nylund, Katarina (1)
Olsson, Lina (1)
Rizzo, Agatino (1)
Rohracher, Harald (1)
Salonen, Tapio (1)
Schalk, Meike (1)
Schmidt, Staffan (1)
Stenberg, Erik (1)
Stenberg, Jenny (1)
Tesfahuney, Mekonnen (1)
Urban, Susanne (1)
Werner, Inga Britt (1)
Westerdahl, Stig (1)
Öjehag-Pettersson, A ... (1)
Byerley, Andrew (1)
Karvonen, Andy (1)
Legby, Ann (1)
Braide, Anna (1)
Johansson, Britt-Mar ... (1)
Yigit Turan, Burcu (1)
Dyrssen, Catharina (1)
Thörn, Catharina (1)
Mukhtar-Landgren, Da ... (1)
Koch, Daniel (1)
Polanska, Dominika V (1)
Högström, Ebba (1)
show less...
University
Luleå University of Technology (25)
Lund University (1)
Karlstad University (1)
Högskolan Dalarna (1)
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute (1)
Language
English (15)
Swedish (12)
Research subject (UKÄ/SCB)
Engineering and Technology (26)
Medical and Health Sciences (7)
Social Sciences (2)
Humanities (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view