SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Ehriander Helene) "

Search: WFRF:(Ehriander Helene)

  • Result 1-50 of 155
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Ahlin, Lena (author)
  • Adoption och flickor : från Anne på Grönkulla till Far from the Tree
  • 2022
  • In: Flickboken och flickors läsning. - Göteborg & Stockholm : Makadam Förlag. ; :164, s. 133-154
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Kapitlet undersöker hur adoptioner påverkar flickors och familjemedlemmars liv utifrån L. M. Montgomerys klassiska flickbok om Anne, där adoption skildras i positiva termer och även kan kopplas till huvudpersonens självständighet och frigjordhet. Diskussionen av Anne på Grönkulla utgår från att ett critical literacy-perspektiv kan öppna en kanonisk text och göra den relevant för dagens klassrum. Frågor kring vems perspektiv som inte syns eller hörs i texten och vilka kulturella värden som texten förmedlar kan på ett produktivt sätt kopplas ihop med frågor om adoption för att analysera vilka implicita normer texten uttrycker kring exempelvis familjebildning och den samtida synen på flickor. Genom att sätta Montgomerys text i dialog med en nutida berättelse, Robin Benways Far from the Tree (2017), tydliggörs hur synen på dessa ämnen förändrats – eller inte – över tid.
  •  
2.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  • Almgren White, Anette, 1960-, et al. (author)
  • Astrid Lindgren’s Seacrow Island from an Intermedial Perspective
  • 2021
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • In our presentation we analyse how the chapter book Seacrow Island (1964 in Swedish), the original television series of the same name and the subsequent films have been reimagined as two new picturebooks illustrated by Maria Nilsson Thore (2019, 2020). We will discuss the artistic/didactic/considerations given to at once remaining respectful to the source material and to making the story an understandable and enjoyable experience for a new generation of readers.Astrid Lindgren’s works belong to Sweden’s cultural heritage and many of her books have been translated into multiple languages and are read around the world. It is interesting to ponder which of Lindgren’s books will live on as classics and what adaptations are required in terms of their content, language, style and form for this to happen. Here, it is also appropriate to consider what Göte Klingberg called medium-choosing adaptations, in order to give due consideration to how a story can maintain the reader’s interest in a new millennium (Klingberg 1972: 95). Likewise, to observe the artistic deliberations involved in the illustrator’s visualisations (Nikolajeva & Scott 2001: 41-60). In the context of children’s literature, classics are often adapted works that are more or less reworked versions of the source material, whether originally intended for children or adults. Many of the works we now call classics would not have survived without this reworking (Ehriander 2015: 26-27). It is also striking that the story of Seacrow Island, the archipelago and the people who live there, is now being reworked for a younger readership in much the same way as many of Lindgren’s other works, in keeping with the changing times and changes in reading habits over the half century since the first generation of children encountered the fictional world of Seacrow Island (Almgren White & Ehriander 2020).Selected BibliographyAstrid Lindgrens bildvärldar (ed.) Helene Ehriander & Anette Almgren White, Göteborg: Makadam 2019.“Ett litet djur åt Pelle” – en bilderboks relationer till Vi på Saltkråkan. Anette Almgren White & Helene Ehriander, HumaNetten, 2020, p. 231-255.“Pictures of Alma in Katthult: Emil’s Mother the Writer in an Intermedial Light”, LP Publishing Contemporary Literary Criticism series: Astrid Lindgren, to be published 2021.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  •  
11.
  •  
12.
  •  
13.
  •  
14.
  •  
15.
  • Bergh Nestlog, Ewa, 1959-, et al. (author)
  • The Book Dog and Semiotic Resources in Envisionment Building of a Text World
  • 2019
  • In: Journal of Psycholinguistic Research. - New York : Springer. - 0090-6905 .- 1573-6555. ; 48:2, s. 535-550
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The Linnaeus University project “The Book Dog and Astrid Lindgren” seeks to bring children and literature together and to use the dog as a tool for this. The method involves children reading aloud to trained dogs, called book dogs. By studying the practice of the book dog, we seek more profound knowledge of the importance of the reading practice for children’s reading. Such knowledge can have didactic implications for reading practices also in contexts where there is no book dog. In the study reception theories (Langer in Envisioning knowledge.Building literacy in the academic disciplines, New York, Teachers College Press,2011a; Langer in Envisioning literature. Literary understanding and literature instruction, 2nd ed., New York, Teachers College Press,2011b) are developed with perspectives of discourse analysis (Fairclough in Discourse and social change, Polity Press, Cambridge,1992). and social semiotics (Halliday in Language as social semiotics. The social interpretation of language and meaning, Edward Arnold, London,1978). The result shows that the dog contributes with semiotic resources in the meaning-making process; the text world comes to life for the child through the expanded envisionment building where the dog is central. Since pupils read texts in all school subjects, the study should be relevant for all types of teachers when shaping reading practices that support pupil’s meaning-making, also in contexts where there is no book dog. The study can also say something about what engagement, attentiveness, and non-judgemental attitudes can mean for pupils, even they in reading and writing difficulties (Bergh Nestlog and Ehriander 2016).
  •  
16.
  •  
17.
  •  
18.
  •  
19.
  •  
20.
  • Ehriander, Helene, 1962- (author)
  • Allt som känns
  • 2022
  • In: Allt som känns. - Växjö : Linnaeus University Press. - 9789189709140 - 9789189709157 ; , s. 3-3
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
21.
  •  
22.
  •  
23.
  • Ehriander, Helene, 1962- (author)
  • Astrid Lindgren : Author and Publishing Editor
  • 2021
  • In: Astrid Lindgren's Works. - Växjö : Linnaeus University Press. - 9789180820455 - 9789180820462 ; , s. 5-21
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
24.
  •  
25.
  •  
26.
  • Ehriander, Helene, 1962- (author)
  • Astrid Lindgren and the Archives
  • 2012
  • In: Papers. - 1034-9243 .- 1837-4530. ; 22:1, s. 81-93
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The author Astrid Lindgren (1907-2002) is for many Swedes a genuine national icon. On several occasions, when the most popular and influential Swede is to be announced, Astrid Lindgren’s name is always one of the top names. Astrid Lindgren is for the Swedes known not only as a famous author, but also as a person who spoke out on things she found wrong in the Swedish society. In the history of Swedish literature 1945 is usually regarded as a milestone and Astrid Lindgren’s book Pippi Longstocking was published and revolutionised both children’s literature and the attitude to children and their upbringing. Astrid Lindgren also worked as editor-in-chief for the publishing house Rabén & Sjögren from 1946 to 1970 and for almost a quarter of a century she was responsible for the children’s literature while at the same time she was in practise her own editor. Today, ten years after she passed away 94 years old, her remaining papers, letters and manuscripts are kept in different archives where interesting research can be carried out. There is a substantial amount of material from her rich and prolific life and in this article I wish to illustrate how this material can be used to provide a deeper knowledge of Astrid Lindgren as a person and as an editor.
  •  
27.
  •  
28.
  •  
29.
  •  
30.
  •  
31.
  •  
32.
  • Ehriander, Helene, 1962- (author)
  • Astrid Lindgren - vår "favorit-Astrid"
  • 2011
  • In: Starkast i världen! : att arbeta med Astrid Lindgrens författarskap i skolan. - Lund : BTJ Förlag. - 9789170187087 ; , s. 59-80
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
33.
  • Ehriander, Helene, 1962- (author)
  • Astrid Lindgren's Twin Roles
  • 2012
  • In: Forum for World Literature Studies. - 1949-8519. ; 4:2, s. 235-249
  • Journal article (peer-reviewed)
  •  
34.
  •  
35.
  • Ehriander, Helene, 1962- (author)
  • Att skriva barn och ungdomslitteratur
  • 2019
  • In: Att skriva barn- och ungdomslitteratur. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144128085 ; , s. 11-28
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Den som skriver barn- och ungdomslitteratur behöver både kunskap om litterära verktyg och insikter i hur andra författare har löst berättartekniska problem. Att skriva barn- och ungdomslitteratur behandlar skrivandets hantverk samtidigt som den utifrån ett litteraturvetenskapligt perspektiv fördjupar förståelsen för hur man skriver i olika genrer för en ung läsekrets.Boken tar bland annat upp vad som kännetecknar en berättelse för barn och ungdomar och hur den skrivs: Vad har den för egenart,vad skiljer den från vuxenlitteratur, och hur skapar man ett tilltal som passar unga? Genrer som fantasy, magisk realism och historiska berättelser behandlas, men också gränsgenrer och gränsmedier som fan fiction, datorspel och filmmanus. Här diskuteras också strategier för att gestalta det hotfulla eller svåra moraliska dilemman samt hur man kan undvika genusfällor.Att skriva barn- och ungdomslitteratur vänder sig till alla som är intresserade av barn- och ungdomslitteratur och som vill utveckla sitt eget skrivande. Den är avsedd för kurser i kreativt skrivande,men lämpar sig också i fortbildning för lärare, bibliotekarier och andra som vill fördjupa sin förståelse för barn- och ungdomslitteratur.
  •  
36.
  •  
37.
  • Ehriander, Helene, et al. (author)
  • Att skriva fram ett barnperspektiv
  • 2019
  • In: Att skriva barn- och ungdomslitteratur. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144128085 ; , s. 29-39
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • När man skriver för barn kan begreppet barnperspektiv vara användbart. I detta kapitel undersöks hur begreppen barnperspektiv, barns perspektiv samt barnets perspektiv kan användas när man skriver texter som vänder sig till barn och unga och hur man kan använda sig av gestaltning för att uppnå ett barnperspektiv och skriva inifrån de barn man skildrar. Att tänka kring begreppen kan hjälpa författaren i skrivprocessen att få syn på det man vill gestalta. Det är viktigt att tänka igenom vad man lägger in i begreppet barnperspektiv och hur man förhåller sig till detta begrepp samt hur man kan använda sig av det för att man ska kunna välja att gestalta ur ett barnperspektiv om berättelsen kräver det. Det kan också vara intressant att låta sig inspireras av hur andra författare har tänkt kring och använt barnperspektivet för att stärka gestaltningen och därför är det viktigt att läsa barnlitteratur med detta i minnet. Barnperspektiv används inte bara inom litteraturvetenskapen och därför görs också en utblick mot angränsande forskningsfält för att vidare belysa hur man kan tänka kring och inspireras av begreppet.
  •  
38.
  • Ehriander, Helene, 1962-, et al. (author)
  • Att skriva fram ett barnperspektiv
  • 2019
  • In: Att skriva barn- och ungdomslitteratur. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144128085 ; , s. 29-40
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
39.
  • Ehriander, Helene, 1962- (author)
  • Barn reste också till Indien
  • 2013
  • In: Resor i tid och rum. - : Makadam Förlag. - 9789170611285 ; , s. 76-91
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
40.
  • Ehriander, Helene, 1962- (author)
  • Barndomsminnen
  • 2018
  • In: Barndomsminnen. - Växjö : Linnaeus University Press. - 9789188761309 ; , s. 5-11
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
41.
  •  
42.
  •  
43.
  •  
44.
  •  
45.
  • Ehriander, Helene, 1962- (author)
  • Bokhunden kommer till Sverige
  • 2021
  • In: Nio-Fem - Tidskrift om arbetsliv och profession. - : TAM-arkiv. - 2001-9688. ; :2, s. 16-19
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
46.
  •  
47.
  •  
48.
  • Ehriander, Helene, 1962- (author)
  • Bokhundens värld
  • 2016
  • Book (other academic/artistic)
  •  
49.
  • Ehriander, Helene, 1962- (author)
  • Book Dog and Astrid Lindgren : A Project to Promote Reading
  • 2015
  • In: Interjuli. - 1868-2049. ; 2, s. 85-102
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • The project “Book Dog and Astrid Lindgren” at Linnaeus University, Sweden, aims to bring children together with literature and to use dogs as a tool for this. The project seeks to arouse a desire to read by making it appealing, and to spread knowledge about children’s literature in general and Astrid Lindgren’s works in particular. It is geared towards children with difficulties in reading, writing, and speech, children with low motivation for reading, children who already find it fun to read and who are prepared to read more, and adults who are in contact with these children. The method involves the children reading aloud to a dog that makes no demands or judgements. The dog has a calming effect in a situation that is stressful for many children. The project is run in collaboration with the Swedish dyslexia association Dyslexiförbundet, the Hundsam association, and schools and libraries, primarily focusing on children aged between 6 and 13.
  •  
50.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-50 of 155
Type of publication
book chapter (84)
journal article (33)
editorial collection (19)
artistic work (17)
other publication (6)
review (6)
show more...
book (3)
conference paper (2)
doctoral thesis (1)
research review (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (93)
peer-reviewed (34)
pop. science, debate, etc. (28)
Author/Editor
Ehriander, Helene, 1 ... (132)
Ehriander, Helene (15)
Nilson, Maria, 1965- (14)
Almgren White, Anett ... (7)
Ehriander, Helene, P ... (6)
Nilson, Maria (4)
show more...
Söderberg, Eva, 1960 ... (3)
Ehriander, Helene ed ... (2)
Löwe, Corina editor (2)
Piltz, Linda, 1974- (2)
Godhe, Michael (2)
Löwe, Corina, 1970- (2)
Nilsson, Maria (1)
Ahlin, Lena (1)
Freij, Maria (1)
Godhe, Michael, 1964 ... (1)
Hellström, Martin (1)
Hedén, Birger (1)
Arnman, Anna, 1970- (1)
Eriksson Barajas, Ka ... (1)
Schwartz, Carol A. (1)
Bergh Nestlog, Ewa (1)
Bergh Nestlog, Ewa, ... (1)
Hägerdal, Hans, 1960 ... (1)
Malmström, Martin (1)
Tornborg, Emma, 1978 ... (1)
Eriksson Barajas, Ka ... (1)
Eriksson Sjögärd, Ma ... (1)
Salomonsson, Anna, d ... (1)
Sand Schneider, Susa ... (1)
Löwe, Corina (1)
Söderberg, Eva (1)
Enevold, Jessica (1)
Hellström, Martin, 1 ... (1)
Hildeman Sjölin, Met ... (1)
Ulfgard, Maria, 1953 ... (1)
show less...
University
Linnaeus University (141)
Jönköping University (7)
Lund University (5)
Linköping University (3)
Högskolan Dalarna (3)
Kristianstad University College (2)
show more...
Uppsala University (2)
Malmö University (2)
Stockholm University (1)
show less...
Language
Swedish (125)
English (28)
Norwegian (2)
Research subject (UKÄ/SCB)
Humanities (146)
Social Sciences (9)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view