SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Eriksson Olle 1967 ) "

Search: WFRF:(Eriksson Olle 1967 )

  • Result 1-50 of 66
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Eriksson, Britt, 1967-, et al. (author)
  • Fat-free mass hydration in newborns : assessment and implications for body composition studies
  • 2011
  • In: Acta Paediatrica. - Hoboken, USA : Wiley-Blackwell. - 0803-5253 .- 1651-2227. ; 100:5, s. 680-686
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Equipment (Pea Pod) for assessing infant body density accurately and conveniently has recently become available. This density can be converted to body composition using the “Fomon” or the “Butte” model. These models differ regarding the water content in fat-free mass (hydration factor, HF). We assessed HF and its biological variability in newborns and compared results calculated using the two models at one and 12 weeks. Body volume and body weight were measured in 12 infants less than 10 days old using Pea Pod. Their total body water was assessed using isotope dilution. Their HF was found to be 80.9% with low biological variability (0.81% of average HF). Further, Pea Pod was used to assess body density of 108 infants at one and 12 weeks of age. Values for body fat (%) calculated using the “Butte” model were significantly lower than when using the “Fomon” model at one week (p<0.05) and 12 weeks (p<0.01). The difference between the two models was particularly large at one week, probably due to their different HF-values. Our HF-value is in agreement with that in the “Fomon” model and our results support the conclusion that this model is preferable when calculating body composition in infants.
  •  
2.
  • Eriksson, Jenny, 1975-, et al. (author)
  • Skattning av cykeltrafikarbetet : en pilotstudie i tre kommuner
  • 2022
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Nationellt (via gång- cykel- och kollektivtrafikmålet), regionalt och i många av Sveriges kommuner finns målsättningar om ökad cykling. Dessa målsättningar är dock svåra att följa upp, då cykeltrafikens storlek inte mäts och följs upp. Med de metoder som används idag för flödesmätningar är det inte möjligt att skatta cykeltrafikarbetet i hela kommunen, då flödesmätningarna inte genomförs på systemnivå för det cykelbara vägnätet. Det övergripande syftet med pilotstudien är att ta fram en accepterad, tillförlitlig, tillämpbar och enhetlig metod för att skatta cykeltrafikarbetet i kommunen genom flödesmätningar. Kommunerna Stockholm, Uppsala och Östersund ingår i pilotstudien. Det genomfördes 135 veckomätningar i varje kommun; 100 på gång- och cykelvägnätet och 35 i blandtrafik, uppdelat på fem etapper. De kontinuerligt mätta flödespunkterna användes som information för uppräkning på helårsnivå. Cykelvägnätet omfattar inte grusvägar, enskilda väghållare och vägar med skyltad hastighet 80 km/h och högre. Länkarna delades in i stratum, där det i varje stratum gjordes ett systematiskt urval på den totala länklängden. Skattningsmetoden tog hänsyn till både rum och tid. Under det brutna året vecka 35 år 2020 till vecka 34 år 2021 cyklades det 145±43 miljoner kilometer i Stockholm, 59±23 miljoner kilometer i Uppsala och 9±3 miljoner kilometer i Östersund. Osäkerheten i skattningen, utgör mellan 30 och 40 procent av punktskattningen. Det är en ganska stor osäkerhet i skattningen, men tillräckligt liten för att se att det exempelvis är skillnader mellan kommunerna. Något som framkommit i denna studie är att cyklandet i blandtrafik inte är försumbar och kommunerna bör ha detta i beaktande. För att studien ska komma till sin rätt bör den upprepas en gång till i minst en av dessa kommuner.
  •  
3.
  • Forsman, Åsa, 1972-, et al. (author)
  • Prognosintervall för antal allvarligt skadade i vägtrafikolyckor
  • 2016
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Syftet med denna studie har varit att visa hur stor osäkerheten är i prognoserna för antalet allvarligt och mycket allvarligt skadade personer inom olika delpopulationer, med avseende på geografiska områden, trafikantkategorier, ålder och kön. Måttet allvarlig skada används både för att följa den allmänna trafiksäkerhetsutvecklingen i Sverige och i mer specifika studier om till exempel olika trafikantgrupper. Som allvarligt skadad definieras den som i samband med en vägtrafikolycka får skador som leder till minst 1 procents permanent medicinsk invaliditet. Som komplement används också begreppet mycket allvarlig skada som definieras på motsvarande sätt men avser skador som leder till minst 10 procents permanent medicinsk invaliditet. Eftersom invaliditetsgraden inte är känd vid olyckstillfället prognosticerar man istället antal allvarligt och mycket allvarligt skadade. Grunden för prognoserna är Strada, den nationella databasen för vägtrafikolyckor i Sverige, och en metod som tagits fram av Folksam som baseras på risken att en persons skador kommer att leda till permanent medicinsk invaliditet i framtiden. Osäkerheten i prognoserna illustreras med prognosintervall. Det visade sig under arbetets gång att härledningen av prognosintervallen var relativt rättfram för fallet med en skada per person men betydligt svårare när personerna kunde ha en kombination av flera olika skador. Prognosintervallen bestämdes därför med hjälp av simulering istället för teoretiska beräkningar.
  •  
4.
  • Lidestam, Björn, 1968-, et al. (author)
  • Speed perception affected by field of view : Energy-based versus rhythm-based processing
  • 2019
  • In: Transportation Research Part F. - : Elsevier. - 1369-8478 .- 1873-5517. ; 65, s. 227-241
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Two experiments were carried out to test speed perception dependency on field of view (FoV), virtual road markings (VRMs), and presentation orders. The primary purpose was to examine how the extent of the optic flow (foremost peripherally–vertically) informs the driver about egospeed. A second purpose was to examine different task demands and stimulus characteristics supporting rhythm-based versus energy-based processing. A third purpose was to examine speed changes indicative of changes in motion sensitivity. Participants were tested in a car simulator, with FoV resembling low front-door windows, and with VRMs inside the car. Three main results were found. Larger FoV, both horizontally and peripherally–vertically, significantly reduced participants' speed, as did VRMs. Delineator posts and road center lines were used for participants' rhythm-based processing, when the task was to drive at target speeds. Rich motion-flow cues presented initially resulted in lower egospeed in subsequent conditions with relatively less motion-flow cues. The practical implication is that non-iconic, naturalistic and intuitive interfaces can effectively instill spontaneous speed adaptation in drivers.
  •  
5.
  • Svensson, Nina, 1988-, et al. (author)
  • Ride the future – strategisk satsning : fem studier med fokus på autonoma bussar i städer
  • 2022
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Fem noga utvalda förstudier har initierats av VTI som en del i den strategiska satsningen ”Ride the future” kopplad till framtidens mobilitetslösningar. Förstudiernas titel är följande: ▪ Databearbetning och visualisering av mobila luftkvalitetsmätningar. ▪ SUMO och Unreal Engine för co-simulering. ▪ Exploring spatio-temporal accessibility in Lambohov: a pre-study. ▪ Vägytans betydelse för vibrationer och komfort i långsamma fordon. ▪ Infrastrukturbehov vid busshållplatser. Föreliggande pm innehåller en kort beskrivning av studierna och den mer utförliga redovisningen återfinns i bilagan.
  •  
6.
  • Andrén, Peter, 1972-, et al. (author)
  • Prognosmodeller för tillståndsmått i Trafikverkets Pavement Management System : IRI och spårdjup
  • 2014
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Vägytans tillstånd på det statliga svenska vägnätet har inventerats med mätbil sedan 1987. Av kostnadsskäl mäts inte alla vägar varje år, istället kan man använda modeller som prognostiserar tillståndet för de år då mätningar saknas. Syftet med vägytemätningarna är att förse Trafikverkets Pavement Management System (PMS) med tillståndsdata. De främsta användningsområdena för tillståndsmåtten är: • Beskrivning av det övergripande vägtillståndet och tillståndförändringen för att bedöma hur valda drift- och underhållsstrategier lyckats. • Stöd vid underhållsplanering. • Underlag vid beräkning av framtida underhållsbehov. • Stöd vid val av åtgärdsmetod. • Kontroll av utförande av byggnation eller underhåll. • Stöd vid forskning. Trafikverket har behov av en fullständig tillståndsbeskrivning av vägnätet, bland annat för att kunna redovisa för regering och riksdag hur uppdraget att underhålla statens vägar fullföljs. Ett sätt att årligen beskriva tillståndet för hela vägnätet är att använda modeller som prognostiserar tillståndet för de år då mätningar saknas. I valet mellan att använda en global eller lokal modell för att beskriva tillståndsutvecklingen för IRI (International Roughness Index) och spårdjup på enskilda 100-meterssegment visar rapporten att en modell med lokal anpassning är att föredra. Vid anpassning av en global modell får forskarna inte tillräckligt hög förklaringsgrad och ser inte heller ett konsekvent mönster i regressionskoefficienterna för de förklaringsvariabler som provats.
  •  
7.
  •  
8.
  • Arvidsson, Anna K, 1971-, et al. (author)
  • Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift : Summering av Fas 1
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Vinterväghållningens uppgift är att se till att vägar är tillräckligt framkomliga och säkra att åka på. Rent praktiskt innebär detta att med hjälp av plogning, sand- och saltspridning hålla vägarna tillräckligt snö- och isfria enligt de gällande reglerna. Inom operativ vinterväghållning är erfarenhet ofta en bristvara, det beror bland annat på den allt rörligare arbetsmarknaden med korta kontraktsperioder men även på de stora pensionsavgångarna som varit de senaste åren. För att beredskapshavaren ska bibehålla och samtidigt kunna öka produktiviteten är det väsentligt att beslutsstöd utvecklas.Det finns idag ett antal vägväderprognostjänster som kan leverera kvalificerat stöd till beslutstagare inom vinterväghållning. Som underlag används bland annat aktuell väderinformation från Trafikverkets VViS stationer (VägVäderinformationsSystem) som är utplacerade längs de statliga vägarna. Vissa tjänster använder även data från sensorer i bilar. Tjänsterna levererar dynamiska väglagsprognoser och i vissa fall även förslag på åtgärd för olika vägavsnitt. De levererar geografisk och tidsmässigt detaljerade beslutsunderlag som möjliggör högkvalitativa beslut för att göra rätt åtgärd i rätt tid på rätt plats. Den kanske främsta fördelen med prognoserna är att de tydligt påvisar att endast delar av vägnätet behöver åtgärdas samt att yttemperaturprognosen utöver väglagsprognosen är viktig information för att bestämma hur mycket salt som behövs för att vägen inte ska bli hal.Dagens ruttoptimeringsprogram genomför tidsoptimering (kortaste tid) på det vägnät som ska åtgärdas utifrån väghållarens vägklassindelning som baseras på mängden trafik (årsdygnsmedeltrafik). Vägklimatet kan dock variera kraftigt inom ett driftområde och det finns behov av att justera för dessa variationer för att kunna uppnå ökad resurseffektivitet. I dagsläget görs dessa korrigeringar manuellt för resursplanering och görs normalt inför varje vintersäsong.Syftet med projektet är att med dynamisk väglagsinformation skapa förutsättningar för dynamiska åtgärder för en mer produktiv vinterväghållning. Att integrera data från en vägväderprognostjänst i redan befintliga system, såsom ett förarstödssystem med ruttvisning skulle ge arbetsledningen möjlighet att arbeta betydligt mer detaljerat samt dynamiskt, vilket ger möjlighet för signifikanta effektivitetsökningar. I projektet har även en utvärdering av en vädertjänst gjorts med avseende på vilket prognosfönster som är lämpligt att använda i optimeringen. Projektet i denna första fas kan beskrivas som ett första försök att bygga ihop systemen samt validera att det är genomförbart och att resultatet blir pålitliga rutter för vinterväghållarna.Projektet har visat att en dynamisk prognosstyrd ruttplanering för preventiv saltning kan förbättra miljön genom en minskning av emissioner från väghållningsfordonen på grund av kortare körsträckor samt en minskad saltanvändning. Arbetsmiljön för saltbilsförarna förbättras genom en högre automatiseringsgrad vilket betyder att det är mindre att hålla reda på, detta leder till minskad stress vid höga utförandekrav. Bättre kvalité på vinterväghållningen gynnar även framkomligheten för trafikanterna.
  •  
9.
  • Arvidsson, Anna K, 1971-, et al. (author)
  • Friktions- och texturutveckling på nya beläggningar
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • En ny vägyta bör vara och upplevas som säker av trafikanterna oavsett vilket väglag som råder. Det är därför viktigt att vägbanan har en tillfredställande nivå på friktion redan när vägen öppnas. Det finns begränsade dokumenterade kunskaper hur vägen förändras den första tiden efter en beläggningsåtgärd.Syftet med detta projekt är att fastställa hur friktionen förändras under den första tiden efter att vägbeläggningen är lagd och trafikpåsläpp sker. Ambitionen är att kunna avgöra om nylagda vägavsnitt har nedsatt friktion och ge rekommendationer för när en friktionsmätning ska utföras och hur skyltning ska ske i anslutning till beläggningsarbeten. Upplägget har varit att följa olika objekt med täta friktions- och texturmätningar från strax innan trafikpåsläpp tills nivåerna har stabiliserats.Initialt är friktionen hög för att sen avta med mängden trafik. Efter 1–3 veckor nåddes det lägsta värdet och därefter ökade eller stabiliserades friktionen. Gemensamt för alla undersökta sträckor var att det sker stora förändringar i texturnivåerna från att det första fordonet trafikerar vägen och därefter är den starkaste tendensen en sjunkande texturnivå tills en stabil nivå uppnås efter 1–3 veckor.
  •  
10.
  • Arvidsson, Håkan, 1962-, et al. (author)
  • Jämförande provning – ballast 2017 : micro-Deval och Los Angeles
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Detta notat redovisar resultat, precisionsdata och viss statistisk analys från jämförande provning mellan ett antal laboratorier i Sverige. De metoder som ingått i analysen har varit: motstånd mot nötning, micro-Deval (våt) enligt SS-EN 1097-1 och motstånd mot fragmentering, Los Angeles enligt SS-EN 1097-2. Antalet deltagande laboratorier har varit 37 för micro-Deval respektive 34 för Los Angeles.Tre material ingick den jämförande provningen (ringanalysen). De levererades i sorteringarna 8/11 mm och 11/16 mm. Laboratorierna skulle ur dessa sorteringar framställa analysfraktionen 10–14 mm.Resultaten för micro-Deval var snarlik för alla tre materialen med medelvärden i intervallet 6–8. Likaså var det snarlika nivåer för spridningen (standardavvikelsen) för de tre materialen.För Los Angeles hade ett material medelvärdet 12 de andra två hade medelvärden kring 26–27. Nivåer för spridningarna följer medelvärden vilket även visar sig i variationskoefficienten som ligger på ca 5-6 %.
  •  
11.
  • Arvidsson, Håkan, 1962-, et al. (author)
  • Jämförande provning – grovsiktning : ballast 2018
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Detta notat redovisar resultat, precisionsdata och viss statistisk analys från jämförande provning mellan ett antal laboratorier i Sverige.Analys angående påverkan av ackreditering eller inte, har inte gjorts då det inte efterfrågats i svarsunderlaget. Troligen är de flesta deltagarna ackrediterade med få undantag, så eventuell statistisk analys hade haltat.För grovsiktningen, siktning av material på sikt 16 mm och grövre, är spridningar (standardavvikelser ca 0,7 %-enheter) och differenser mellan maximala och minimivärden (ca 3–4 %-enheter) små.För resultat av material finare än 16 mm (i förhållande till hela kurvan) så är spridningarna större (stora). Framför allt för siktarna i spannet 1–11,2 mm. Där är skillnaden mellan max- och min-värden uppåt 7 %-enheter och standardavvikelsen uppåt 1,4 %-enheter. För siktar finare än 1 mm är spridningar (standardavvikelser ≤ 0,8 %-enheter) och differenser (≤ 3 %-enheter) mer acceptabla.Spridningar är större för finsiktning än för grovsiktningsdelen vilket kan misstänkas bero på större variation i provmaterialet som kommer från asfaltssorteringar (sorteringarna 0/4, 4/8, 8/11 och 11/16 mm). Det har även tillkommit ett (eller flera) moment som neddelning av material 0–16 mm vilket också kan bidra till större spridning.
  •  
12.
  • Arvidsson, Håkan, 1962-, et al. (author)
  • Jämförande provning korndensitet och vattenabsorption : jämförelse mellan laboratorier
  • 2023
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Under 2020 genomfördes provningsjämförelser mellan väglaboratorier i Sverige för korndensitet och vattenabsorption enligt SS-EN 1097-6:2013. Jämförelsen gjordes med fyra material, två i sortering 11/16 mm och två i sortering 0/4 mm. Varje deltagare utförde dubbelprov av varje material. I provningsjämförelsen deltog 49 laboratorier.Generellt är det små spridningar för korndensitet. Variationskoefficienten är mindre än 1 %. För vattenabsorption är spridningarna dock relativt stora. Det beror på att resultaten består av låga värden och den ”naturliga” variationen är nästan lika stor som resultaten, cirka 0,3 %. Vattenabsorptionen har knappt 30 % i variationskoefficient för de grövre materialen i sortering 11/16 mm och cirka 60–70 % för de finare i sortering 0/4 mm.Tydlig avvikande deltagare för korndensitet är laboratorium nummer 20 som har väldigt låga resultat för de finare materialen, där även laboratorium nummer 6 ligger lågt. För vattenabsorption är det främst laboratorium nummer 33, 12 och 50 som tydligast utmärker sig negativt. Generellt är repeterbarhet och reproducerbarhet, i denna ringanalys bättre eller i paritet med SS-EN 1097-6:2013.
  •  
13.
  • Bergman, Anders, et al. (author)
  • Magnetic properties of Fe/Co(001) superlattices from first-principles theory
  • 2006
  • In: Physical Review B. Condensed Matter and Materials Physics. - : American Physical Society. - 1098-0121 .- 1550-235X. ; 74:17
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The magnetic properties of Fe/Co(001) superlattices have been studied using fully-relativistic first-principles theories. The average magnetic moment shows a behavior similar to bulk Fe-Co alloys, i.e., an enhanced magnetic moment for low Co concentrations, as described by the Slater-Pauling curve. The maximum of the magnetization curve, however, is lowered and shifted towards the Fe-rich compositions. The increased average magnetic moment for the Fe-rich superlattices, compared to bulk Fe, is due to an enhancement of the Fe spin moment close to the Fe-Co interface. The orbital moments were found to be of the same size as in bulk. The effect of interface roughness on the magnetic properties was investigated, and it was found that-despite local fluctuations due to the varying coordination-the average magnetic moment is only slightly affected. From a mapping of first-principles interactions onto the screened generalized perturbation method, we calculate the temperatures for when Fe/Co superlattices break up into an alloy configuration. Furthermore, the tetragonal distortion of the superlattice structure was found to only have a minor effect on the magnetic moments. Also, the calculated easy axis of magnetization is in the film plane for all compositions studied. It lies along the [100] direction for Fe-rich superlattices and along the [110] direction for Co-rich compositions. The transition of the easy axis occurs around a Co concentration of 50%.
  •  
14.
  • Blissing, Björn, 1978-, et al. (author)
  • Driver behavior in mixed and virtual reality : A comparative study
  • 2019
  • In: Transportation Research Part F. - : Elsevier. - 1369-8478 .- 1873-5517. ; 61, s. 229-237
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This paper presents a comparative study of driving behavior when using different virtual reality modes. Test subjects were exposed to mixed, virtual, and real reality using a head mounted display capable of video see-through, while performing a simple driving task. The driving behavior was quantified in steering and acceleration/deceleration activities, divided into local and global components. There was a distinct effect of wearing a head mounted display, which affected all measured variables. Results show that average speed was the most significant difference between mixed and virtual reality, while the steering behavior was consistent between modes. All subjects but one were able to successfully complete the driving task, suggesting that virtual driving could be a potential complement to driving simulators.
  •  
15.
  • Blissing, Björn, 1978-, et al. (author)
  • The Effects on Driving Behavior When Using a Head-Mounted Display in a Dynamic Driving Simulator
  • 2022
  • In: ACM Transactions on Applied Perception. - : Association for Computing Machinery. - 1544-3558 .- 1544-3965. ; 19:1, s. 1-18
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Driving simulators are established tools used during automotive development and research. Most simulators use either monitors or projectors as their primary display system. However, the emergence of a new generation of head-mounted displays has triggered interest in using these as the primary display type. The general benefits and drawbacks of head-mounted displays are well researched, but their effect on driving behavior in a simulator has not been sufficiently quantified.This article presents a study of driving behavior differences between projector-based graphics and head-mounted display in a large dynamic driving simulator. This study has selected five specific driving maneuvers suspected of affecting driving behavior differently depending on the choice of display technology. Some of these maneuvers were chosen to reveal changes in lateral and longitudinal driving behavior. Others were picked for their ability to highlight the benefits and drawbacks of head-mounted displays in a driving context.The results show minor changes in lateral and longitudinal driver behavior changes when comparing projectors and a head-mounted display. The most noticeable difference in favor of projectors was seen when the display resolution is critical to the driving task. The choice of display type did not affect simulator sickness nor the realism rated by the subjects.
  •  
16.
  • Carlson, Annelie, 1969-, et al. (author)
  • Energy use due to traffic and pavement maintenance : the cost effectiveness of reducing rolling resistance
  • 2016
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • There is a potential to reduce energy use of traffic by performing maintenance measures that lower the rolling resistance. However, the overall aim should be to decrease the total energy use in a life cycle perspective, including energy for both traffic and maintenance. When choosing maintenance alternative, it is also of importance to consider the costs involved. Pavement management is focused on keeping wide spread road networks in acceptable condition given certain budget constraints. Therefore, the economic constraints need to be addressed and in the case of choosing a maintenance alternative that reduces total energy, it also has to be cost-efficient in order for it to be performed. The main scope of the research presented in this report is to investigate how road management should act to reduce total energy use of roads, including traffic and maintenance induced energy use, while also taking cost efficiency and the aspect of uncertainty into consideration. The purpose is to enable a better consideration of the total energy used and maintenance cost when managing the road network. The objective is to derive a meaningful instrument for decision making situations such as when selecting and designing maintenance treatments, in which total energy use and maintenance cost is considered. A general method is developed and presented. A criterion, CR, has been identified for how to choose a pavement maintenance strategy in regards to cost and energy efficiency. A cost benefit analysis approach using Benefit to Cost Ratio, BCR, has been adopted. The study indicates that it is difficult to establish a simple rule of thumb. However, the CR-value may be a useful criterion in some circumstances and it is important to have guidelines as decision support where assessments are made of the road surface characteristics, total energy use and maintenance cost and where the different aspects are valued. This is especially important on an object level.
  •  
17.
  • Carlson, Annelie, 1969-, et al. (author)
  • Fordonsemissionsmodellen PHEM : förstudie om att inkludera vägytans betydelseför rullmotstånd och bränsleförbrukning
  • 2021
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Rullmotståndet är en viktig komponent vid beräkning av bränsleförbrukning och emissioner. Denna rapport redovisar alternativ till metodutveckling för att med mikrosimuleringmodellen PHEM bättre kunna beakta vägytans påverkan på ett fordons rullmotstånd. Betydelsen av vägytans egenskaper har tidigare gjorts med modellen VETO där det går att ange specifika egenskaper hos vägen. Dessa möjligheter gör att VETO passar bra för analyser av hur vägens egenskaper påverkar bränsleförbruk-ningen. Samma möjligheter finns inte i PHEM. De utvecklingsalternativ som berörs i rapporten är att: (1) ändra källkoden till PHEM så att möjligheten att inkludera vägytans egenskaper blir samma som i VETO; (2) att i PHEM:s indatafiler lägga till en kolumn som ersätter rullmotståndet som beräknas av PHEM med ett rullmotstånd som beräknas på annat sätt och därmed kan koppla till vägytans egenskaper; (3) att ersätta rullmotståndsdelen i PHEM med motsvarande block i VETO med viss förenkling och (4) att sätta in ett referensfall från VETO i PHEM och göra övriga justeringar i efterhand med hjälp av VETO. Alternativen (1) till och med (3) ändrar rullmotståndsdelen men behåller allt övrigt inom PHEM medan (4) omfattar fler simuleringar. Alternativ (3) och (4) kräver inte någon ändring av källkoden.
  •  
18.
  •  
19.
  • Eriksson, Kimmo, et al. (author)
  • Lord's Paradox in a Continuous Setting and a Regression Artifact in Numerical Cognition Research.
  • 2014
  • In: PLOS ONE. - : Public Library of Science (PLoS). - 1932-6203. ; 9:4, s. e95949-e95949
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • In this paper we review, and elaborate on, the literature on a regression artifact related to Lord's paradox in a continuous setting. Specifically, the question is whether a continuous property of individuals predicts improvement from training between a pretest and a posttest. If the pretest score is included as a covariate, regression to the mean will lead to biased results if two critical conditions are satisfied: (1) the property is correlated with pretest scores and (2) pretest scores include random errors. We discuss how these conditions apply to the analysis in a published experimental study, the authors of which concluded that linearity of children's estimations of numerical magnitudes predicts arithmetic learning from a training program. However, the two critical conditions were clearly met in that study. In a reanalysis we find that the bias in the method can fully account for the effect found in the original study. In other words, data are consistent with the null hypothesis that numerical magnitude estimations are unrelated to arithmetic learning.
  •  
20.
  • Eriksson, Olle, 1967-, et al. (author)
  • Comparison of IRI from connected vehicles and IRI from profilometer : Measurements done in 2021
  • 2022
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • The purpose of the present study is to perform an objective evaluation of the roughness measurements from connected vehicles equipped with software from Nira Dynamics AB (Nira). The focus of the study is to determine the quality of the estimated IRI from the connected vehicles, regarding both daily and aggregated long-term data. The quality will be determined by comparing with a dedicated road surface measurement vehicle (VTIRST) from the Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI) which is approved according to the Swedish Transport Administration's “Technical approval for road surface measurement”.The study shows that the Nira estimated IRI is not quite the same as the IRI from the VTIRST. Nira’s estimated IRI may, however, be seen as a different index of road roughness, that may well be used in parallel with the standardized IRI. Also, the algorithms used by Nira can most likely be improved and produce a result closer to IRI from the VTIRST.
  •  
21.
  • Eriksson, Olle, 1967-, et al. (author)
  • Förenklad bränsleförbrukningsfunktion : fokus på vägytans betydelse
  • 2021
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Bränsleförbrukningen hos ett vägfordon påverkas av ett flertal faktorer. För att enklare och snabbare kunna göra analyser av bränsleförbrukningen, utan att göra faktiska mätningar i fordonen, är det önskvärt att kunna beskriva bränsleförbrukningens samband med dessa faktorer genom en funktion eller en modell. Det finns bränsleförbrukningsmodeller, men de kan vara byggda runt komplicerade sambandsfunktioner som är svåra att använda. De är oftast inte uttryckta som en summa av olika komponenter och erbjuder ingen möjlighet att enkelt diskutera komponenterna var och en för sig. Man kan t.ex. inte bryta ut en separat delmodell för att beräkna vad en åtgärd av vägytan får för effekt på bränsleförbrukningen. Det finns även bränsleförbrukningsfunktioner som är nära att uppträda som en summa av komponenter. Rapporten avser att använda en sådan funktion som utgångspunkt och förenkla något för att göra den till en summa av komponenter. Förenklingen utvärderas genom att sätta olika mått på hur mycket sämre resultat den förenklade funktionen ger, men samtidigt visa hur mycket mer användbar den blir. Det förekommer direkta effekter som att ojämnheter påverkar bränsleförbrukningen och indirekta som att ojämnheter påverkar hastigheten som påverkar luftmotståndet och bränsleförbrukningen. De direkta effekterna har störst utrymme i rapporten men de indirekta behandlas också utan att vara huvudföremål för rapporten. Modellerna är approximationer. Man kan behöva väga användbarhet och noggrannhet mot varandra och välja att använda en modell med enklare användning men sämre noggrannhet. För den valda modellen visar sig förenklingen av bränsleförbrukningsfunktionen fungera väl för personbil och lastbil men bara en del av förenklingen rekommenderas för lastbil med släp. Rapporten redovisar den förenklade funktionen och jämför med den ursprungliga. Den ger också exempel på beräkning av om en åtgärd kan motiveras ur energisynvinkel med den förenklade funktionen och jämför resultaten med och utan förenkling.
  •  
22.
  • Eriksson, Olle, 1967- (author)
  • Känslighetsanalys av en modell för asfaltsdeformation
  • 2015
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Ökad lastbilstrafik, höjd tillåten axellast, ökad användning av breddäck och en tendens till allt högre däcktryck har resulterat i en allt snabbare spårbildning i asfaltbeläggningar. Det finns ett tydligt behov av att kunna förstå och modellera vägars och vägbeläggningars nedbrytning i relation till trafikens belastning och vägens konstruktion. Töjning i asfaltbeläggning orsakad av tung trafik beskrivs med olika modeller och är också underlag för prognoser av spårbildning. Prognostiseringen försvåras av att det förekommer variation och osäkerhet i förutsättningarna. Ett steg i att försöka förstå hur beroende man är av korrekt indata är att se hur mycket modellresultaten förändras beroende på förändringar i indata. I det här arbetet visas hur töjningen påverkas av kontakttryck, axellast, kompressibilitet samt, i vissa fall, sidolägesvariation. Olika variabler påverkar på olika sätt och resultatet beror därför på val av mått och redovisningsområde. Redovisningen har därför fått utformningen att olika variablers betydelse beskrivs ur olika synvinklar utan att jämföras på något definitivt sätt.
  •  
23.
  •  
24.
  • Eriksson, Olle, 1967-, et al. (author)
  • Motorcykelflöden sommarhalvåren 2006 – 2017 : teknisk rapport, version 1.0
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Trafikverket ser ett ökat behov av uppgifter om trafikflöden och fordonshastigheter för motorcyklar, speciellt med avseende på tillförlitliga data inom trafiksäkerhetsområdet. Vid olycksanalys är det till exempel svårt att finna exponeringsdata för motorcykliste. För mc-flöden finns en särskild metod framtagen, se PM ”Beräkningar av mc-flöden på Trafikverkets ÅDT-avsnitt” (Eriksson, 2013).Skattningar av trafikflöden tas fram på basis av ett 12-årigt mätprogram för årsmedel-dygnstrafik (ÅDT). Sedan år 2006 skattas även mc-flöde under sommarhalvåret med hjälp av data från mätprogrammet. Skattningar av mc-flöden på de statliga vägarna år 2006–2012 utfördes enligt metoden beskriven i Eriksson (2013). Motsvarande skattningar gjordes även för år 2013–2014 med denna metod, enligt uppgift från Trafikverket. Metoden användes också för skattningar år 2015, men då genomfördes dessutom ytterligare rimlighetskontroller och korrigeringar av data, vilket är beskrivet i teknisk rapport ”Trafikflöden för motorcyklar 2015” (Sörensen och Eriksson, 2016). Metoden vidareutvecklades för skattningarna år 2016, se Sörensen, Henriksson och Yahya (2017).Resultaten av mc-flödesskattningarna har rapporterats till Trafikverket i tabellform uppdelade per mätår och vägkategori. Trafikverket har publicerat resultaten i kartor på sin websida.
  •  
25.
  • Eriksson, Olle, 1967-, et al. (author)
  • MPD and IRI in the position of large goods vehicles : network measurements
  • 2016
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Monitoring of the state road network in Sweden includes the longitudinal measurements of International Roughness Index (IRI) and Mean Profile Depth (MPD). This data can be used to predict values associated with rolling resistance, comfort and vehicle wear. The paths of the measurements correspond to the surface contact points of the wheels of a light passenger vehicle. In Sweden, lateral position comparisons made between medium and large goods vehicles show that right wheel track positions are not similar. This applies to larger and wider roads (typical motorways and other wide main roads). Knowledge of the surface conditions (IRI and MPD) at the surface contact points associated with a large goods vehicle would prove to be useful when predicting e.g. rolling resistance for large goods vehicles on entire or local road networks. If these conditions are not measured, it is important to know how they differ from the values in the measured path. Using this knowledge VTI’s measurement vehicle was equipped with two extra texture lasers which were mounted to the right of the ordinary texture laser in the right wheel track. Data was collected on a road network with mixed categories of road standard, from secondary roads to motorways. During the study, differences in IRI and MPD values were analysed. Values corresponded to the position of light passenger vehicles right wheel paths and two other paths 25 centimetre and 45 centimetre further out to the right (position of medium and large goods vehicles). The possibility of predicting local differences (shorter sections) and average differences was analysed.
  •  
26.
  • Eriksson, Olle, 1967-, et al. (author)
  • MPD/IRI Transverse Position
  • 2015
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Road monitoring of the state road network in Sweden includes for the longitudinal measurement of international roughness index (IRI) and mean profile depth (MPD). In Sweden the paths of the longitudinal measurements correspond to the surface contact points between the wheels of a light passenger vehicle. This data can be used to estimate values for friction, rolling resistance, comfort and vehicle wear. Knowledge of the surface condition (IRI and MPD) at the surface contact points associated with a large goods vehicle would prove to be useful when estimating similar values for large goods vehicle on an entire or local road network. If these conditions are not measured, it is important to know how they differ from the measured path.In Sweden, lateral position comparisons made between light and heavy vehicles show that left wheel track positions are similar. This applies to larger and wider roads (typical motorways and other wide main roads). Using this knowledge VTI’s measurement vehicle was equipped with two extra texture lasers which were mounted to the right of the ordinary texture laser in the right wheel track. Data was collected on a road network with mixed categories of road standard, from secondary roads to motorways.In this talk, we will present a study of the differences of IRI and MPD corresponding to the position of light vehicles right wheel path with two other paths, 25 and 45 cm further out to the right (position of large goods vehicles). We also will discuss the possibility to predict the differences between the tracks. A statistical analysis procedure for calculating the mean difference and an error margin is suggested. The results showed that although it is very difficult to explain or predict local differences, average differences can be estimated.
  •  
27.
  • Eriksson, Olle, 1967- (author)
  • Olycksrisk vid lokala ojämnheter och andra ytdefekter
  • 2014
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • I den här studien undersöks speciellt om en lokal ojämnhet på vägytan påverkar risken för trafikolycka och allmännt om andra defekter på vägytan har någon liknande påverkan. Resultatet är ett ej signifikant utfall vid test av om lokal ojämnhet har någon huvudeffekt. Lokal ojämnhet har inte heller valts in som del av någon signifikant term av högre ordning. Analysen ger alltså inte stöd för att förekomsten av lokal ojämnhet påverkar olycksrisken. För övriga variabler som har med vägen eller vägytan att göra finns ett negativt samband mellan spår och olycksrisk och ett positivt samband mellan backighet och olycksrisk. Olycksrisken samvarierar med IRI (International roughness index) och med skyltad hastighet på ett sätt som innebär att risken sjunker med högre hastighet vid lågt IRI och med högre IRI vid låg hastighet men ökar om både IRI och hastighet ökar. Bland variabler som inte har med vägen eller vägytan att göra så har information om nederbörd inkluderats i analysen. Data visar att risken för olycka är lägre på platser där stor nederbörd oftare förekommer.
  •  
28.
  • Eriksson, Olle, 1967-, et al. (author)
  • Prediction models for international roughness index and rut depth
  • 2019
  • In: Pavement and Asset Management - Proceedings of the World Conference on Pavement and Asset Management, WCPAM 2017. - : CRC Press/Balkema. - 9780367209896 ; , s. 225-230
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • In Sweden, road surface conditions have been assessed with laser-based profilographs since 1987. The Swedish Transport Administration needs a complete description and prediction but not all roads are assessed every year. Therefore, models are needed to forecast and complete the data. We propose a linear regression model of International Roughness Index (IRI) and rut depth against pavement age on individual 100-meter segments, with a random component pooled for all segments within the same pavement category and county. This method depends heavily on the rate at individual segments. A model that uses explanatory variables like Annual Average Daily Traffic (AADT), road with etc. has not showed better results. Also, the analysis does not show that the rate of change is higher the first year. We describe available data and corrections for outliers, unregistered maintenance activities and sudden changes. We also show the widths of confidence and prediction intervals for new observations.
  •  
29.
  • Eriksson, Olle, 1967-, et al. (author)
  • Prognosmetoder för spårdjup och IRI : vägytedata 1997–2016
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Rapporten presenterar ett förslag till en prognosmetod för framtida värden av spårdjup och IRI på det belagda statliga vägnätet samt olika mått på prognosnoggrannhet. Metoden kan även användas för att fylla i saknade värden bakåt i tiden.En tidigare VTI rapport inom samma område kom fram till att ett prognosunderlag endast ska innehålla information om utvecklingen lokalt och baserade sin prognos på data endast från den senaste beläggningsomgången. En väsentlig förändring här är att metoden utvidgats till att inkludera data från tidigare beläggningsomgångar i prognosberäkningen, med redovisning av de för- och nackdelar som det medför. Andra delar, t.ex. hur data förbereds, har inte ändrats i någon större utsträckning.Resultaten blir i huvudsak att prognoser inte blir tydligt bättre generellt, inte heller tydligt sämre, av att ta med data från tidigare beläggningsomgångar. Det finns ändå en fördel med att ta med dem därför att fler sträckor över huvud taget kan få en prognos baserad på lokala förutsättningar.
  •  
30.
  • Eriksson, Olle, 1967- (author)
  • Prognosmetoder för spårdjup och IRI : utökad metodbeskrivning och tilläggsfrågor
  • 2023
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Den här rapporten ger en utökad förklaring till några metoder som används i VTI rapport 812 och VTI rapport 1010. Den besvarar också ett par närliggande tilläggsfrågor. VTI rapporterna 812 och 1010 behandlar prognoser för spårdjup och IRI beräknade med enkel linjär regression respektive med multipel linjär regression. Linjär regression kan räknas som en känd metod men det kan ändå behövas en fördjupad förklaring till olika egenskaper i metoden, framför allt hur man ska betrakta och sätta olika mått på osäkerheten i prognoserna. Förklaringen förutsätter i sin tur att man känner till än mer grundläggande begrepp inom statistikämnet, så rapporten startar från en ännu mer grundläggande nivå. Prognosmetoderna i VTI rapporterna 812 och 1010 avser att göra prognos för varje generaliserad sträcka var för sig. En senare fråga har varit om man kan göra prognos för medelspårdjup eller medel-IRI över en längre sträcka. Det förekommer både beroenden och oregelbundenheter i data. Rapporten ger ett förslag till en metod som är relativt enkel men också approximativ. Rapporten beskriver hurdan approximationen är i några exempel. Vidare avser metoderna i VTI rapporterna 812 och 1010 att göra prognos för generaliserade sträckor där det finns tillräckligt många tidigare observationer för att regressionsanalys ska kunna tillämpas på underlaget från just den generaliserade sträckan. Det finns ibland behov av att kunna göra prognoser även på sträckor där man inte har någon tidigare observation och man blir då beroende av att använda egenskaper från andra liknande sträckor. Traditionellt vill man undvika prognoser som ger ett för lågt spårdjup eller IRI, och då får man acceptera en metod som istället tenderar att ge en lite för hög prognos. Rapporten beskriver egenskaper i en sådan metod som kan kännas lämplig men där en mer komplett beräkning indikerar att metoden i vissa fall bli överdrivet försiktig
  •  
31.
  • Eriksson, Olle, 1967- (author)
  • Sensitivity analysis methods for road traffic emission models
  • 2003
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • Many systems, and some of their properties, are studied in simulation models. The models may be very complex and difficult to understand if the systems they are meant to simulate are complex in themselves. Even small, simple and well-described models can have properties that cannot easily be seen in the model formulations. Sensitivity and uncertainty in the model results are examples of such properties.One important field where simulation models are used is road traffic, for emissions or other traffic-related topics. To This thesis describes one model for road traffic emissions, both for construction and for ability to be an emission data generating tool for the analyses that follow. Some suitable sensitivity methods are studied; they are based on different approaches such as sensitivity on the margins and measure over all situations by using response surface methods. All of the methods in the study are also applied to the described emission model.Different approaches are compared on theoretical grounds in several ways, and the sensitivity results allow many other comparisons.
  •  
32.
  • Eriksson, Olle, 1967- (author)
  • Sensitivity and Uncertainty Analysis Methods : with Applications to a Road Traffic Emission Model
  • 2007
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • There is always a need to study the properties of complex input–output systems, properties that may be very difficult to determine. Two such properties are the output’s sensitivity to changes in the inputs and the output’s uncertainty if the inputs are uncertain.A system can be formulated as a model—a set of functions, equations and conditions that describe the system. We ultimately want to study and learn about the real system, but with a model that approximates the system well, we can study the model instead, which is usually easier. It is often easier to build a model as a set of combined sub-models, but good knowledge of each sub-model does not immediately lead to good knowledge of the entire model. Often, the most attractive approach to model studies is to write the model as computer software and study datasets generated by that software.Methods for sensitivity analysis (SA) and uncertainty analysis (UA) cannot be expected to be exactly the same for all models. In this thesis, we want to determine suitable SA and UA methods for a road traffic emission model, methods that can also be applied to any other model of similar structure. We examine parts of a well-known emission model and suggest a powerful data-generating tool. By studying generated datasets, we can examine properties in the model, suggest SA and UA methods and discuss the properties of these methods. We also present some of the results of applying the methods to the generated datasets.
  •  
33.
  • Eriksson, Olle, 1967-, et al. (author)
  • Statistical analysis of curve squeal based on long-term onboard noise measurements
  • 2022
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Curve squeal with large magnitude tonal components in the frequency range up to 10 kHz is a cause of annoyance without any satisfying solution. This might be partly due to the gaps in the current understanding of the phenomenon within the research community (e.g. the open question whether the fundamental excitation mechanism is due to “falling friction” or “modal coupling”). Rail-bound traffic is expected to become a backbone in the future sustainable public transportation system. This makes it urgent to increase the state of knowledge in order to develop effective mitigation measures against the problem.Noise recorded by an onboard monitoring system during one year of traffic on the Stockholm metro is studied. The influence of selected variables on the generation of curve squeal is investigated in a statistical assessment. The influence of curve radius on curve squeal probability is estimated by calculating the quotient of squealing samples with respect to the total number of samples captured in circular curve sections. Vehicle speed (operative conditions) is modelled by the introduction of a classification representing different speed profiles (e.g. constant, linear acceleration or deacceleration, etc.). Environmental conditions are accounted for by using humidity and air temperature as predictor variables.A general trend of increased probability of curve squeal for decreasing curve radius is observed. Several subsequent regression analyses could not find a consistent influence of air temperature and humidity on the occurrence of curve squeal. Moreover, preliminary results indicate the existence of a vehicle speed for which a curve is particularly prone to generate squeal noise.
  •  
34.
  • Eriksson, Olle, 1967-, et al. (author)
  • Survey of Curve Squeal Occurrence for an Entire Metro System
  • 2024
  • In: Noise and Vibration Mitigation for Rail Transportation Systems. - : Springer. - 9789819978519 - 9789819978526 ; , s. 483-490
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • The current work presents a statistical analysis based on data collected during approximately 1.5 years of regular operation by two vehicles equipped with an on-board noise monitoring system on the Stockholm metro. Data covers 379,776 passages through 143 curves with radii up to 1000 m. Binary logistic regression is used to investigate the importance of curve radius, vehicle speed, relative humidity, air temperature, rail grinding and vehicle individual on curve squeal. Curve squeal occurrence shows an inverse proportionality with respect to curve radius. This trend is particularly pronounced for curve radii below 600 m. The two vehicles accounted for in the study show differences in propensity to generate squeal. The influence of temperature and relative humidity, and their interaction, on curve squeal is described by an estimated response surface. Results show the occurrence of curve squeal to increase after rail grinding. No strong relationship between curve squeal occurrence and vehicle speed is identified.
  •  
35.
  •  
36.
  •  
37.
  • Forsman, Åsa, 1972-, et al. (author)
  • Bortfallsuppräkning Strada : underlag till metod som baseras på både polis- och sjukvårdsrapporter
  • 2023
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Ett stort antal personer skadas varje år i vägtrafikolyckor. I Sverige finns den nationella databasen Strada dit olyckor och skadade rapporteras in av såväl polisen som av sjukvården. Denna källa ger en ganska bra bild över de vägtrafikolyckor som sker och dess konsekvenser, men på grund av bortfall är det svårt att uppskatta hur många som skadas totalt. I det här PM:et beskrivs en metod för bortfallsuppräkning som kan användas för att skatta det totala antalet skadade i vägtrafikolyckor. Metoden bygger på tidigare arbeten utförda vid Transportstyrelsen. Grunden för metoden är att använda både polis- och sjukvårdsrapporterade personskador och utifrån dessa även skatta hur många som inte är rapporterade från någon av dessa källor. I praktiken görs bortfallsjusteringen så att de sjukvårdsrapporterade personerna räknas upp med en faktor som beror på variablerna län, kommungrupp, trafikantkategori, ålder, kön och år. Den faktorn kompenserar för skadade som endast är rapporterade från polisen eller inte är rapporterade alls i Strada. Den genomsnittliga uppräkningsfaktorn för alla sjukvårdsrapporterade personer är 3,23 och medianen 2,96. PM:et innehåller också en steg-för-steg-beskrivning av implementeringen och SPSS-kod.
  •  
38.
  • Ghorai, Sagar, et al. (author)
  • Giant magnetocaloric effect in the (Mn,Fe)NiSi-system
  • 2023
  • Other publication (other academic/artistic)abstract
    • The search for energy-efficient and environmentally friendly cooling technologies is a key driver for the development of magnetic refrigeration based on the magnetocaloric effect (MCE). This phenomenon arises from the interplay between magnetic and lattice degrees of freedom that is strong in certain materials, leading to a change in temperature upon application or removal of a magnetic field. Here we report on a new material, Mn1−xFexNiSi0.95Al0.05, with an exceptionally large isothermal entropy at room temperature. By combining experimental and theoretical methods we outline the microscopic mechanism behind the large MCE in this material. It is demonstrated that the competition between the Ni2In-type hexagonal phase and the MnNiSi-type orthorhombic phase, that coexist in this system, combined with the distinctly different magnetic properties of these phases, is a key parameter for the functionality of this material for magnetic cooling.
  •  
39.
  • Grigoratos, Theodoros, et al. (author)
  • Experimental investigation of tread wear and particle emission from tyres with different treadwear marking
  • 2018
  • In: Atmospheric Environment. - : PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD. - 1352-2310 .- 1873-2844. ; 182, s. 200-212
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The Treadwear Rating (TWR) provided on the sidewall of the tyre is a marking intended to inform the customer about the expected durability of the tyre. The current study explores whether there is a correlation between the TWR and tyres' tread mass loss. Furthermore, it explores the possible correlation between the TWR and tyre wear dust emitted in the form of PM10 and PM2.5. For that reason, two tyres of the same brand (B) but with different TWR and three tyres of different brands (C and D with the same TWR as one of the B tyres and A with a lower TWR) were tested at a constant speed of 70 km/h by means of the Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI) road simulator. Tyres of the same TWR but of different brands showed different behaviour in terms of material loss, PM, and PN emissions under the selected testing conditions. This means that it is not feasible to categorize tyres of different brands in terms of their emissions based on their TWR. The test performed on the two tyres of the same brand but with different TWR showed instead a substantial (not statistically significant) difference in both total wear and PM10 emissions. The tyre with the higher TWR (B2) showed less wear and PM10 emissions compared to the B1 tyre having a lower TWR. Since only two tyres of the same brand and with different TWR were tested, this result cannot be generalized and more tests are necessary to confirm the relation within the same brand. In general, the tyre tread mass loss showed no obvious statistical relation to PM10, PM2.5 or PN concentration. In all cases approximately 50% (by mass) of emitted PM10 fall within the size range of fine particles, while PN size distribution is dominated by nanoparticles most often peaking at 20-30 nm.
  •  
40.
  • Gustafsson, Mats, 1966-, et al. (author)
  • Emission of inhalable particles from studded tyre wear of road pavements : a comparative study
  • 2015
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • New restrictions on the number of studs on studded tyres were introduced in Sweden and Finland in 2013. Regulations now allows 50 studs per meter rolling circumference. Alternatively, the tyres can be tested in a special wear test, the so-called over-run test, to be approved. This has resulted in studded tyres that follows the rule of the number of studs per rolling circumference meters, but also studded tyres that pass the over-run test, even though they have considerably more spikes are present on the market. The over-run test shall ensure that the tested tyre will not cause more road wear than a tyre with a maximum of 50 studs per meter rolling circumference. Since studded tyres are a major source of inhalable particles (PM10) in road and street environments, it is of interest to investigate the difference between the various studded tyre types also from particle emission point of view. In the present study, the particle generation from seven studded tyres was tested in the VTI road simulator. The tyres have been tested at 50 km/h in a statistically optimal sequence during the four test days where various order of tyres used each day of testing. Concentrations (mass and number) and size distributions were measured during the experiments, as well as environmental parameters (temperature and humidity). In the statistical analysis of particle data was partly analysed as constants and partly as depending on ambient and tyre-specific parameters. The results show that the tyre with the most studs (190) generates significantly higher PM10 levels than other tyres while one of the tyres following the stud number regulations and have 96 studs results in significantly lower formation of inhalable particles than all other tyres tested. Increased number of studs increases PM10, PM2.5 and number concentration significantly, while increasing stud force significantly increases the concentration of PM10 and PM2.5. Temperatures in the tyre, pavement and air as well as relative humidity also have an effect on the particle levels. A calculation example was performed where the relationship between the tested highest and lowest emitting tyres was applied in a process based emissions model in which studded tyre wear is included (NORTRIP model). This demonstrated that the effect of variations in the studded tyre wear on both PM10-levels and the number of limit value exceedances for the current data set used was significant.
  •  
41.
  • Gustafsson, Mats, 1966-, et al. (author)
  • Indikativ metod för bedömning av partikelemission från dubbdäcksslitage av vägbeläggning : modifiering och utvärdering av Tröger-metoden
  • 2023
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Att testa partikelemissionen från dubbdäcksslitage av vägbeläggningar på ett kontrollerat sätt är oftast förknippat med verklighetsnära, men storskaliga tester med storskalig och avancerad laboratorie[1]utrustning och därmed förhållandevis höga kostnader. Det finns därför ett angeläget behov av en enklare metod som kan användas för att ge en rimlig och god skattning av hur skillnader i beläggningsrecept påverkar partikelbildningen, som kan användas till val av beläggningsrecept som ska användas i senare storskaliga tester. En möjlighet är att använda en befintlig slitagetestmetod för provkroppar av slitlager. Tröger är en sådan metod där ett knippe stålnålar hamrar mot en roterande provkropp i ett klimatskåp som bedömds lämplig för att mäta och studera partikelemissioner till luft. VTI:s Tröger-utrustning modifierades för partikelemissionsmätningar genom att installera partikelinsugsmunstycke i kylluftflödet som passerar över provkroppen. Initiala tester tydde på acceptabel/tillräcklig god repeterbarhet och ett antal provkroppar från några befintliga material med olika slitstyrka valdes ut för vidare tester. En statistiskt optimerad försökplan och provhantering togs fram. En testomgång var planerad initialt men senare utökades det till två omgångar. En andra omgång krävdes dels på grund av att ett material i första omgången misstagits för enhetligt, men bestod av tre olika material, dels då försöksuppställningen kunnat förbättras något. De bildade partiklarna (PM10) har en bimodal fördelning med en primär topp vid 2–3 µm och en sekundär vid ca 8–10 µm. Den statistiska analysen visade på signifikanta skillnader mellan de tre ingående materialen i provkropparna i den andra testomgången och att metoden i sin nuvarande form kan användas för att skilja partikelemissionen från olika vägbeläggningar. Förslag för att utveckla metoden är bland annat att förhindra uppbyggnad av damm i kylsystemet och säkerställa jämn kvalitet hos nålarna.
  •  
42.
  • Gustafsson, Susanne, 1961-, et al. (author)
  • Ljudvarningar vid vägarbetsplatser för att uppnå sänkta hastigheter : Kartläggning och praktisk utvärdering
  • 2014
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Ett projekt har genomförts i syfte att hitta metoder som effektivt sänker förbipasserande trafikanters hastigheter vid vägarbetsområden genom att i realtid varna med hjälp av ljud. Projektet har bestått av två delar. Först genomfördes en kartläggning av befintliga studier. Resultaten visar att de egenskaper i en ljudvarning som ger större effekt är att den har kvinnoröst, är direkt och informativ, samverkar mellan semantik och akustik, ökar i intensitet och medför nedtoning av andra ljuddistraktioner. Med bas i resultaten från kartläggningen gjordes en praktisk utvärdering av potentiell användning av ljudvarningar vid vägarbetsplatser i VTI:s simulator Sim III. Tjugotvå personbilsförare körde 25 kilometer på en motorväg där två vägarbeten fanns utplacerade i vägrenen. Hälften av försökspersonerna fick en ljudvarning före det första vägarbetet och den andra hälften före det andra vägarbetet. Ljudvarningen bestod av ett "pling" följt av en kvinnoröst som sa ”Varning! Vägarbete om 500 meter. Anpassa hastigheten!”. Meddelandet sändes via bilens interna högtalarsystem. Resultaten visar bland annat en signifikant hastighetsreducerande effekt av ljudvarningen. Den genomsnittliga sänkningen skattas till 9–17 km/h större med ljudvarning än utan. Vidare fanns en liten effekt (0,5–3,3 km/h) kvar av ljudvarningen även efter vägarbetet. Fler resultat presenteras tillsammans med förarnas subjektiva upplevelser av försöket.
  •  
43.
  • Göransson, Nils-Gunnar, 1954-, et al. (author)
  • Avnötningsbeständighet för högkvalitativa slitlagerbeläggningar : slitagemätningar i VTI:s provvägsmaskin (PVM) och jämförelser med laboratorietester enligt Prall
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Högkvalitativa beläggningsmassor samlades in vid produktion under beläggningssäsongerna 2009– 2013, däribland gummiasfalt samt referensbeläggning (ofta använd av VTI med ”Skärlundagranit” som ballast). Slitageprovning med avseende på avnötning från dubbdäck utfördes i VTI:s cirkulära Provvägsmaskin (PVM) i tre omgångar. Även provning enligt Prallmetoden (EN 12697/16) utfördes för att kontrollera överenstämmelsen mellan de olika provningssätten. I några fall har avnötningen även kontrollerats på platser där de aktuella beläggningarna utförts som slitlager. Dessa mätningar har utförts inom andra uppdrag vid VTI, varefter resultaten blivit tillgängliga för jämförelser.Varje enskilt test omfattade 14 beläggningstyper inklusive referensbeläggning fördelade på 28 provplattor i en PVM-ring. Provplattorna tillverkades i laboratoriemiljö. Vid tillverkningen av plattor kompletterades med en extra platta per beläggningstyp för laboratorieprovningar (tillverkning av 3 plattor per beläggningstyp det vill säga 42 plattor per ring). Plattorna karaktäriseras som normalplatta för PVM-test med en tjocklek av ca 40 millimeter.Varje test startade med däck som ”körts in” cirka 500 kilometer, monterade på personbil under näst intill identiska omgivande förhållanden. Däck, av samma fabrikat, för fyra testomgångar (4*4=16) köptes in vid samma tillfälle och delades upp slumpmässigt mellan ringarna.Slitagetesterna i PVM pågick tills ett linjärt slitageförlopp uppnåddes, dock minst 200 000 och högst cirka 300 000 varv. Uppföljningen utfördes genom slitage-/ beständighetsmätning med VTI:s Laserprofilometer av samtliga 28 provplattor per ring.
  •  
44.
  • Hammarström, Ulf, 1945-, et al. (author)
  • Hastighet – vägyta : problemet, kunskapsläget, fördjupad analys och förslag till fortsatt forskning
  • 2016
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Denna rapport handlar om samband mellan hastighet och vägytestandard, som är av intresse vid planering av beläggningsunderhåll. De kostnader och målvariabler som påverkas av dessa handlar om restid, drivmedel och miljö. Enligt tidigare studier av vägytans inverkan på fordonshastighet medför ökande spårdjup (SPÅR) och ökande längsgående vägojämnheter (IRI) att fordonshastigheten minskar. I beskrivning av vägytan ingår normalt också makrotextur (MPD). Kunskap om betydelse av MPD för fordonshastighet har hittills saknats. Det primära syftet med föreliggande empiriska studie har varit att komplettera befintlig kunskap om hastighet med betydelsen av MPD. De sträckegenskaper som ingår i studien som förklaringsvariabler är: vägbredd; hastighetsgräns; horisontell kurvatur (ADC); vertikal kurvatur (RF); spårbildning (SPÅR); ojämnheter (IRI) och makrotextur (MPD). Vägbredd och hastighetsgräns ingår som klassindelare. Separata analyser har genomförts för fyra fordonstyper. Medelvärden av ADC, RF, SPÅR, IRI och MPD, har beräknats över föresträckor av olika längd mellan 100 meter och 1 000 meter. Dessa medelvärden kan i vissa fall förändras väsentligt med förändrad sträcklängd medan hastighetsdata är desamma. Den ibland systematiska förändringen är till en del en följd av att lägena för mätplatserna inte är slumpmässigt valda.
  •  
45.
  • Hedström, Ragnar, 1952-, et al. (author)
  • Godstågs avvikande hastighet : analys av förekomst, orsaker och konsekvenser
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Det förekommer att godståg, som på sin transportsträcka mellan ankomst- och slutstation, avviker från tidtabellens tider och det finns flera olika anledningar till att detta inträffar. Konsekvensen av inträffade störningar kan exemplifieras med låg punktlighet, generella kapacitetsproblem, omprioriteringar av godståget, försenad leverans till slutkund.Syftet med projektet var att ta fram en metod för att analysera förekomsten av godståg som avviker från fastställd tidtabell men också orsaken till det. Resultaten som presenteras i rapporten bygger enbart på data från Trafikverkets databas Lupp.Det har varit svårt att utifrån ett begränsat material (fyra godståg under två år) hitta tydliga effektsamband mellan olika faktorer. Några slutsatser från projektet kan dock vara intressanta att lyfta fram. Punktligheten för de fyra godstågen vid avgång Hallsberg rangerbangård var under 2015 ca 60 procent och ca 50 procent vid ankomst Malmö godsbangård. Inplanerade uppehåll på vissa stationer mellan Hallsberg och Malmö utnyttjas inte alltid. Störningar kopplade till orsakerna ”Infrastruktur” och ”Järnvägsföretag” utgör tillsammans mellan 60 och 70 procent av totala antalet störningar.
  •  
46.
  • Hedström, Ragnar, 1952-, et al. (author)
  • Rekommendationer för funktionell utformning av spårvägssystem
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Spårvägstrafik är inte vanligt förekommande i Sverige och det finns därför en viss osäkerhet om hur det fungerar i stadsmiljö tillsammans med övriga trafikantgrupper. Spårväg kan förekomma i många olika skepnader, alltifrån de klassiska gatuspårvägen där spårvagnar kör i samma körfält som biltrafiken, till snabbspårväg på egen inhägnad banvall, med högre hastigheter och kanske med någon form av signalsäkerhetssystem. Syftet med projektet är att formulera rekommendationer för utformning och funktion avseende nya spårvägsanläggningar eller ombyggnad av befintliga anläggningar. Avsikten är att detta ska skapa tydligare och enhetligare förutsättningar för att planering och byggnation ska bli bra redan från början och att kostsamma ändringar i efterhand kan undvikas.Resultaten som presenteras i denna rapport bygger på såväl internationella som nationella erfarenheter av spårvägssystem. Olika städer har olika förutsättningar, exempelvis trafik-, befolknings- och markförhållanden, som gör att spårvägssystem måste planeras och byggas på olika sätt. Tekniska lösningar, som spårkonstruktioner, kurvradier, signalsystem, etc. kommer därför att variera mellan olika spårvägssystem. Utformningen måste emellertid generellt garantera hög säkerhet och effektivitet för passagerare, personal samt personer och fordon som befinner sig nära eller korsar spårområdet. Spårvägen, liksom all trafikmiljö måste vara tydlig, enkel, förutsägbar och lättförståelig.
  •  
47.
  • Hjort, Mattias, 1972-, et al. (author)
  • Comprehensive study of the performance of winter tires on ice, snow, and asphalt roads : The influence of tire type and wear
  • 2017
  • In: Tire Science and Technology. - : Tire Society Inc.. - 0090-8657 .- 1945-5852. ; 45:3, s. 175-199
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This work presents a comprehensive study of the performance of winter tires on snow, ice, and asphalt. A set of 77 different winter tires were carefully selected for the study. Of these, 27 were new and 50 were worn from real traffic use. All three tire types for winter conditions (Nordic, European, and studded) were represented. All tires have been tested using a mobile tire-testing device for snow and asphalt and using a stationary tire-testing facility for ice. Both devices recorded the tire forces and motions, enabling a close to complete stationary characterization of the tires. In addition, 42 of the tires were tested on a passenger car, where brake performance was evaluated for the three different road conditions. This enables a comparative study of performance between tire types and wear for various winter road conditions. The results suggest that the recorded data represent real vehicle performance. Some conclusions from the measurements are that the effect of wear is consistent between the tire groups and that the performance degradation is most noticeable on studded tires on ice and on European tires on snow.
  •  
48.
  • Hjort, Mattias, 1972-, et al. (author)
  • Limit handling in a driving simulator
  • 2015
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • The purpose of this work has been to investigate how the driving simulator performs at the handling limit of a vehicle and improve its function so that the simulator feels and behaves more like a real vehicle when driving on the limit. Tests were performed with a Volvo S40, the same vehicle model for which the driving simulator vehicle dynamics model is based upon. Based on these test results the vehicle model that is currently used in VTI’s driving simulator III was modified in order to better simulate vehicle characteristics when driving on the handling limit. A method for validation of handling characteristics was developed. The method is based on the double lane change manoeuvre, and comprise a subjective and an objective part. The method was regarded to work well, and the validation tests showed that the modified vehicle model closer captures the understeer and time lag properties of a real Volvo S40 compared to the original model. Still, additional improvements need to be made before the model can be regarded as fully useful for on-the-limit driving situations.
  •  
49.
  • Hjort, Mattias, 1972-, et al. (author)
  • Test av is- och snögrepp för slitna vinterdäck : jämförelse av olika kategorier av vinterdäck
  • 2015
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Denna studie har mätt is- och snögrepp för slitna och nya vinterdäck i syfte undersöka hur väggreppet för olika typerna av vinterdäck försämras med ålder och slitage. Totalt har 77 däck testats, varav 27 helt nya däck och 50 begagnade. Däcken har testats på slät is, samt packad snö. Resultaten visar bland annat att dubbdäcken tappar mer prestanda på slät is när de blir slitna än vad de odubbade gör, men att de trots detta ger ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, av både nordisk och europeisk typ. De slitna europeiska däcken har överlag riktigt dåligt isgrepp, och presterar i nivå med två testade sommardäck. På snö har de nordiska dubbfria däcken generellt något bättre grepp än dubbdäcken, medan de dubbfria däcken av europeisk typ presterar sämre. Snögreppet för de slitna däcken är markant sämre för de dubbfria däcken av europeisk typ jämfört med de andra två vinterdäckstyperna. Studien visar också att premiumdäck överlag har tydligt bättre is- och snöprestanda jämfört med budgetdäcken, vilket gäller såväl nya som slitna däck.
  •  
50.
  • Hjort, Mattias, 1972-, et al. (author)
  • Validating on-the-limit properties of a driving simulator
  • 2014
  • In: New development in driving simulation design and experiments. - : Driving Simulation Association.
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • The paper describes a validation model for both subjective and objective comparison of on-the-limit properties of a driving simulator. VTI moving base driving simulator, SIM III, has been used with three different versions of VTI’s vehicle model, for validation toward field tests involving double lane change manoeuvres. Methods for handling evaluation suggested in the literature were adapted to our circumstances. The results are encouraging, although we found some limitations with respect to the objective evaluations that need to be addressed in future studies.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-50 of 66
Type of publication
reports (36)
journal article (17)
conference paper (9)
other publication (1)
doctoral thesis (1)
book chapter (1)
show more...
licentiate thesis (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (46)
peer-reviewed (20)
Author/Editor
Lundberg, Thomas, 19 ... (11)
Hjort, Mattias, 1972 ... (5)
Gustafsson, Mats, 19 ... (5)
Bruzelius, Fredrik, ... (3)
Sjögren, Leif, 1953- (3)
Eriksson, Olle (3)
show more...
Torstensson, Peter, ... (3)
Eriksson, Olle, 1960 ... (2)
Sörensen, Gunilla, 1 ... (2)
Erlingsson, Sigurdur ... (2)
Forsman, Åsa, 1972- (2)
Jacobson, Bengt J H, ... (1)
Weihed, Pär (1)
Hultman, Lars (1)
Berggren, Magnus (1)
Ong, Chin Shen (1)
Zou, Xiaodong (1)
Kloo, Lars (1)
Rensmo, Håkan (1)
Ruban, Andrei V. (1)
Kalman, Björn, 1961- (1)
Löf, Marie (1)
Abrahamsson, Maria, ... (1)
Tybrandt, Klas (1)
Simak, Sergey, 1967- (1)
Anund, Anna, 1964- (1)
Schneider, Jochen M. (1)
Khartsev, Sergiy (1)
Andersson, Anders, 1 ... (1)
Silvano, Ary P., 197 ... (1)
Berg, Göran, 1946- (1)
Bergström, Lennart (1)
Edman, Ludvig, 1967- (1)
Stening, Kent, 1968- (1)
Ahmed, Abubeker W., ... (1)
Said, Safwat, 1951- (1)
Waldemarson, Andreas ... (1)
Rosén, Johanna (1)
Svedlindh, Peter (1)
Sandberg, Ulf, 1946- (1)
Persson, Cecilia (1)
Sanyal, Biplab (1)
Laine, Leo, 1972 (1)
Forsum, Elisabet (1)
Nordström, Lars (1)
Jägerbrand, Annika, ... (1)
Månsson, Martin, As. ... (1)
Mikkelsen, Anders (1)
Antti, Marta-Lena (1)
Blomqvist, Anders, 1 ... (1)
show less...
University
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute (55)
Linköping University (12)
Royal Institute of Technology (6)
Chalmers University of Technology (6)
Uppsala University (3)
University of Gothenburg (2)
show more...
Örebro University (2)
Karlstad University (2)
Umeå University (1)
Luleå University of Technology (1)
Stockholm University (1)
University of Gävle (1)
Mälardalen University (1)
Jönköping University (1)
Lund University (1)
RISE (1)
Karolinska Institutet (1)
show less...
Language
English (36)
Swedish (30)
Research subject (UKÄ/SCB)
Engineering and Technology (51)
Natural sciences (10)
Social Sciences (5)
Medical and Health Sciences (4)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view