SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Hauge EM) "

Search: WFRF:(Hauge EM)

  • Result 1-14 of 14
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Chatzidionysiou, K, et al. (author)
  • Rituximab Retreatment in Rheumatoid Arthritis in a Real-life Cohort: Data from the CERERRA Collaboration
  • 2017
  • In: The Journal of rheumatology. - : The Journal of Rheumatology. - 0315-162X .- 1499-2752. ; 44:2, s. 162-169
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Several aspects of rituximab (RTX) retreatment in rheumatoid arthritis (RA) need to be further elucidated. The aim of this study was to describe the effect of repeated courses of RTX on disease activity and to compare 2 retreatment strategies, fixed-interval versus on-flare retreatment, in a large international, observational, collaborative study.Methods.In the first analysis, patients with RA who received at least 4 cycles with RTX were included. In the second analysis, patients who received at least 1 RTX retreatment and for whom information about the strategy for retreatment was available were identified. Two retreatment strategies (fixed-interval vs on-flare) were compared by fitting-adjusted, mixed-effects models of 28-joint Disease Activity Score (DAS28) over time for first and second retreatment.Results.A total of 1530 patients met the eligibility criteria for the first analysis. Significant reductions of mean DAS28 between the starts of subsequent treatment cycles were observed (at start of first treatment cycle: 5.5; second: 4.3; third: 3.8; and fourth: 3.5), suggesting improved response after each additional cycle (p < 0.0001 for all pairwise comparisons). A total of 800 patients qualified for the second analysis: 616 were retreated on flare and 184 at fixed interval. For the first retreatment, the fixed-interval retreatment group yielded significantly better results than the on-flare group (estimated marginal mean DAS28 = 3.8, 95% CI 3.6–4.1 vs 4.6, 95% CI 4.5–4.7, p < 0.0001). Similar results were found for the second retreatment.Conclusion.Repeated treatment with RTX leads to further clinical improvement after the first course of RTX. A fixed-interval retreatment strategy seems to be more effective than on-flare retreatment.
  •  
3.
  •  
4.
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  • Hansson, Anneli, 1958- (author)
  • Arbete med skolutveckling - En potentiell gränszon mellan verksamheter? : Ett verksamhetsteoretiskt perspektiv på en svensk skolas arbete över tid med att verksamhetsintegrera IT
  • 2013
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • I en skola som historiskt präglats av en differentierad arbetsorganisation och autonoma traditioner kan ett skolövergripande arbete med att verksamhetsintegrera informations­teknik antas ställa aktörerna inför en rad utmaningar som involverar både omskapande och nyskapande processer. Föreliggande studie utgör ett bidrag till att med en holistisk och verksamhetsteoretisk ansats utforska arbete med förändring, i detta fall ett arbete med att verksamhetsintegrera modern teknik, i skärningspunkten mellan en skolas arbete med att sprida och utveckla teknikbruk över skolan samt dess lärares arbete med pedagogisk praxisförändring. Studiens övergripande fråga löd: Hur kan arbete med skol­utveckling förstås och förklaras i det potentiella spänningsfältet mellan arbete med skolförändring och lärares arbete med eller motstånd mot pedagogisk praxisförändring? Syftet var att utforska den förändringsprocess som uppstod när en skola satte i sikte att utveckla ”digitala” kompetenser och IT-stödd undervisning inom dess verksamhets­område liksom att över tid följa lärare, IT-pedagoger och skolledare i detta arbete. Studien genomfördes över tre år mellan hösten 2008 och våren 2011 som en etnografiskt orien­terad fallstudie vid en 7–9 skola i en mellan­stor svensk stad. Data­produktionen skedde genom närvaro vid skolan och på nätet genom deltagande och ickedeltagande observationer, genom informella samtal, semistrukturerade intervjuer, dokument­insamling samt genom en enkät. Resultatet visar framför allt hur verksamhets­integreringen av IT, bland de lärare som utforskar informationstekniken, i hög utsträckning motiveras av undervisningsrelaterade och elevutvecklande behov, medan arbetet med att leda skolans arbete med verksam­hetsintegrering av IT i högre utsträckning motiveras av organisations­relaterade behov, samt att dessa skilda motiv framträder på olika och systemiskt inkonsekvent sätt inom skolan. Utifrån studiens resultat formuleras tre interrelaterade utmaningar för skolut­veckling. Dessa rör (a) praxis- och objektsförståelse, vilket uppfattas ha betydelse för möjligheter att åstad­komma gemensam riktning i ett kollektivt och flerstämmigt arbete, samt (b) förutsättningar för gränsöver­skridande lärprocesser inom skolan mellan lärare sinsemellan liksom mellan lärare och skolledning jämte (c) processledarskap och dess förutsättningar.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  • Walker, UA, et al. (author)
  • Rituximab Done! What's Next in RA?
  • 2014
  • In: ARTHRITIS & RHEUMATOLOGY. - 2326-5191. ; 66, s. S671-S671
  • Conference paper (other academic/artistic)
  •  
11.
  •  
12.
  •  
13.
  •  
14.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-14 of 14

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view