SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Källström Lisa) "

Search: WFRF:(Källström Lisa)

  • Result 1-50 of 100
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Källström, Lisa, et al. (author)
  • A match made in heaven
  • 2022
  • In: Är man två har man alltid en publik : Fesrskrift till Lennart Hellspong - Fesrskrift till Lennart Hellspong. - 2002-2018. - 9789172674684 - 9789172674691 ; 7, s. 13-20
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
2.
  • Källström, Lisa, et al. (author)
  • Kom med på en flygtur : En reflektion över djursbetydelse för retoriken
  • 2022
  • In: Är man två har man alltid en publik : Festskrift tll Lennart Hellspong - Festskrift tll Lennart Hellspong. - 2002-2018. - 9789172674684 - 9789172674691 ; 7, s. 81-90
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • I denna korta essä påminner om djurets särskilda ställning i retorikteori, från fabeldjur till en metafor för retorisk kraft. Jag började mitt sökande i klassiska texter som fabler. Här används djur i metaforisk mening för att synliggöra mänskliga dilemman. I vår tid, med ett posthumanistiskt krav på att omvärdera vår relation till det andra räcker dock inte detta antropocentriska perspektiv på djur till. Frågan blir då inte längre hur djur kan hjälpa oss att förstå oss själva bättre utan hur retorik som teoretisk utgångspunkt kan revideras för att också rymma det icke-mänskliga och vilka konsekvenser detta får. Kanske kan just diskussionen om djur hjälpa oss att utveckla en annan möjlig bild av hur politisk argumentation och agitation fungerar. OM det har funnits en tendens att övervärdera förnuftets och rationalitetens roll i politik, etik och estetik, kan en sådan ansats riskera att ge en alltför platt eller okroppslig bild för hur människor faktiskt formar sina politiska åsikter. För oss retoriker innebär dylika resonemang också att vi vågar oss bortom en representationalistisk förståelse av språk för att istället betona kommunikationsprocessen. Den materiella världen framstår nu som en integrerad del av mänsklig handling och interaktion, inklusive de retoriska konsterna.
  •  
3.
  •  
4.
  • Argento, Daniela, et al. (author)
  • Welcome to AcaMedia
  • 2023
  • Conference paper (other academic/artistic)
  •  
5.
  •  
6.
  • Björk, Martina, et al. (author)
  • Dragkampen om samvetet : Ett exempel på suasoria hos Ovidius
  • 2022
  • In: Är man två har man alltid en publik : Festskrift till Lennart Hellspong - Festskrift till Lennart Hellspong. - 2002-2018. - 9789172674684 - 9789172674691 ; 7, s. 257-261
  • Book chapter (peer-reviewed)
  •  
7.
  • Collberg, Philippe, 1986-, et al. (author)
  • Ett historiskt perspektiv på text : Att kombinera språk- och litteraturvetenskap i lärarutbildningen
  • 2024
  • In: Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. - Lund : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning. - 9789189874404 - 9789189874398 ; , s. 105-120
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Som att blanda köttfärs och jordgubbar och göra något ätligt av det. Så beskriver en ämneslärarstudent i svenska en uppgift att kombinera språk- och litteraturvetenskapliga textanalyser i ett projektarbete. Med kommentaren sätter studenten fingret på en utmaning för såväl svensklärare som lärarutbildningen i svenska, nämligen hur litteraturvetenskapen och språkvetenskapen kan förenas inom ramen för skolans svenskämne. Svenskämnet har ofta beskrivits som spretigt, inte minst av verksamma svensklärare. En förklaring till denna spretighet kan vara att förväntningarna på textarbete skiljer sig åt. Samtidigt som arbetet med texter är centralt i båda delar av ämnet motiveras arbetet på skilda sätt och förväntas fylla skilda funktioner. Syftet med denna artikel är att identifiera och diskutera beröringspunkter mellan språk och litteratur i svenskämnet med utgångspunkt i en ämnesintegrerad kurs på ämneslärarutbildningen i svenska med historiskt fokus. Utgångspunkten för diskussionen är ämneslärarstudenters projektarbeten på en kombinerad kurs i språk- och litteraturvetenskaplig textanalys samt studenternas reflektioner kring arbetets didaktiska potential i kursutvärderingar. I artikeln fungerar det historiska perspektivet i svenskämnet som en gemensam nämnare för ämnets språk- och litteraturdelar. Vi är inte ute efter att överbrygga eventuella gränser mellan ämnesfält utan att tydliggöra utmaningar när det gäller att knyta samman de båda perspektiven. En central slutsats är att kopplingen till demokratiuppdraget är viktigt i allt textarbete.
  •  
8.
  • Ehn Börjesson, Stina-Mina, et al. (author)
  • Arbetslivsanknuten examination för att stärka studenternas First Year Experience – tre exempel
  • 2022
  • In: Högskolepedagogisk debatt. - : Kristianstad University Press. - 2000-9216. ; 2022:2, s. 7-21
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • På Högskolan Kristianstad är det en viktig målsättning att utbildningarna ska utmana och stödja studenternas utveckling som individer och professionella, med kunskaper och färdigheter som är eftertraktade på framtida arbetsmarknader (Högskolan Kristianstad, 2020). Som en följd blir samverkan med det omgivande samhället och arbetslivsanknytning centralt. Arbetslivsanknytning har inte bara möjlighet att skapa samhällsrelevanta utbildningar utan också lärandeeffekter genom att fungera som en brygga mellan teori och praktik och hjälpa studenten att förstå hur teori kan ha bäring på reella exempel (Berg, Fors och Willim, 2018). Genom att få syn på hur den kunskap och de färdigheter man utvecklar i utbildningen kan komma till nytta upplever studenten relevans och meningsfullhet, vilket i sin tur kan väcka motivation och engagemang (Vermount och Donche, 2017). Studier har visat att det är av stor vikt att studenter tidigt i utbildningen känner motivation, engagemang och tillhörighet, där First Year Experience (FYE) har introducerats som ett begrepp (Landgren, 2016). Detta kan skapas på flera olika sätt, bland annat genom att tydligt visa på utbildningens framtida relevans. Detta Best Practice ger exempel på hur man tidigt i utbildningen kan låta studenterna lära känna sitt utbildningsområde och skapa en förståelse för programmet och det efterföljande arbetslivet, i syfte att skapa motivation och engagemang samt bidra till lärande.
  •  
9.
  • Fredriksson, Cecilia, et al. (author)
  • Retail destination
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)
  •  
10.
  • Fredriksson, Cecilia, et al. (author)
  • Retail destination
  • 2019
  • Book (other academic/artistic)
  •  
11.
  • Fredriksson, Cecilia, et al. (author)
  • Retail Destination : Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Handelsbranschen befinner sig mitt i en tid av stora omfattande förändringar, vad gäller till exempel människors ändrade köpmönster, digitalisering, urbanisering och globalisering . En av de stora konsekvenserna av dessa förändringar är förändringen i relationen mellan handel och plats.Detta har varit utgångspunkten för forskningsprogrammet ”Retail Destination” vars resultat redovisas i denna skrift. Här finns fokus på etableringsfrågor, butiksformat, förändrade konsumtionsmönster, logistik, stads- och platsutveckling. Relationen mellan handel och plats har studerats ur olika perspektiv och programmet har specifikt undersökt hur några olika handelsformer fungerar som retaildestinationer. Olika handelsplatser har sina specifika utmaningar och möjligheter och programmet har fokuserat de skilda förutsättningar och praktiker som kopplas till specifika destinationer för handel.Handelsforskning kring plats och etablering har ofta tagit ensidig utgångspunkti ett visst format eller en avgränsad etableringsfråga. Den här rapporten tar ettbredare grepp på perspektiv som handlar om organisation och utformning av olika butiksformat och olika handelsmiljöer med koppling till platsers olika villkor. Utvecklingen i handeln är mångfacetterad och det är viktigt att belysa den ur flera perspektiv. Centrum för handelsforsknings verksamhet är unik i den bemärkelse att vi i samtliga forskningsprogram arbetar tvärvetenskapligt där forskare från alla de discipliner som är representerade i Centrum för handelsforskning finns med i varje forskningsprogram. Detta garanterar en mångsidig belysning av de forskningsproblem som vi tar oss an. Under 2014–2015 har vi drivit forskningsprogrammen ”E-handel” och ”Kunniga kunder”. Därefter startade vi programmen ”Retail destination” och ”Retail innovation”.I denna skrift sammanfattas forskningsresultaten från forskningsprogrammet ”Retail Destination”. Bakom skriften står Cecilia Fredriksson (programansvarig), Johan Anselmsson, Christian Fuentes, Lisa Källström, Ola Thufvesson och Devrim Umut Aslan (doktorand). Under 2016, 2017 och 2018 har resultat från programmet presenterats vid forskningsseminarier och workshops som Centrum för handelsforskning har arrangerat. Resultaten har också presenterats vid vetenskapliga konferenser och vid praktikerkonferenser som tidigare också beskrivits i rapporter och vetenskapliga artiklar. Nu presenterar vi de samlade resultaten inom ramen för Handelsrådets rapportserie.
  •  
12.
  • Hietanen, Mika, et al. (author)
  • Retorikens åtta dimensioner
  • 2022
  • In: Är man två har man alltid en publik : Festskrift till Lennart Hellspong - Festskrift till Lennart Hellspong. - 2002-2018. - 9789172674684 - 9789172674691 ; 7, s. 59-79
  • Book chapter (peer-reviewed)
  •  
13.
  • Högskolepedagogisk debatt : Tema: Samverkan
  • 2022
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Skriftserien Högskolepedagogisk debatt ges ut av avdelningen för Bibliotek och högskolepedagogik (BHP) vid Högskolan Kristianstad. För innehållet står lärare och forskare vid högskolan som med sina bidrag vill stimulera den pedagogiska utvecklingen både internt och externt. Även medarbetare från andra lärosäten bjuds in att publicera i tidskriften. I år är det tio år sedan första numret utkom och vi har hunnit med hela sexton olika teman sedan dess. Med anledning av 10-årsjubileumet finns ett bidrag som innehåller intervjuer med personer som var med redan från start. Detta nummer, som har temat Samverkan, ringas av gästredaktör Lisa Källström. Utifrån Högskolan Kristianstads strategi 2021–2025 ”Större bidrag till vårt samhälle” reflekterar hon kring
  •  
14.
  • Klonowska, Kamilla, et al. (author)
  • Student engagement in hybrid taught large introduction courses during COVID-19
  • 2021
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • To build student engagement and belonging early in the education is crucial for retention and student success. Since the COVID-19 outbreak, universities worldwide were forced to seek for alternative and complementary teaching approaches. In Sweden, universities adopted hybrid teaching since the end of the spring in 2020. The traditional face-to-face teaching facilitates immediate, real-time engagement with activities such as discussion and instant interaction between instructors and students and/or among students which encourages active learning, while an online teaching allows the students to watch videos and read requested materials many times, to complete the assignments at their suitable time and place, to enable good discussion and interaction via online forum and messaging. A hybrid approach combines the advantages of both face-to-face and online approaches. Research shows several challenges with online teaching, for examples, students´ engagement [1], communication between student(s) and teacher(s) [2], connection with/within the group, study groups, study buddies [3] as well as social engagement [4]. When a hybrid approach is applied to the First-Year courses due to the COVID-19, these challenges might have even more serious implications on the retention and success. This study explores two successful cases of how active learning, togetherness and engagement can be created among First-Year students. The study is based on two large introductory courses for the first-year students in Computer Science and in Business Administration at Kristianstad University, Sweden. Both programmes provide the Introduction courses for larger number of students (135 respective 195 students). Various methods and tools were used in the course design to engage students and create an active learning [5] environment using the hybrid approach. The results and experience were also presented. We experienced that students had actively participated in the arranged activities and the course passing rate was higher compared with the face-to-face teaching. The course evaluation also showed that the students were satisfied with course contents and various course activities.
  •  
15.
  • Klonowska, Kamilla, et al. (author)
  • Student engagement in hybrid taught large introduction courses during COVID-19
  • 2021
  • Conference paper (pop. science, debate, etc.)abstract
    • To build student engagement and belonging early in the education is crucial for retention and student success. Since the COVID-19 outbreak, universities worldwide were forced to seek for alternative and complementary teaching approaches. In Sweden, universities adopted hybrid teaching since the end of the spring in 2020. The traditional face-to-face teaching facilitates immediate, real-time engagement with activities such as discussion and instant interaction between instructors and students and/or among students which encourages active learning, while an online teaching allows the students to watch videos and read requested materials many times, to complete the assignments at their suitable time and place, to enable good discussion and interaction via online forum and messaging. A hybrid approach combines the advantages of both face-to-face and online approaches. Research shows several challenges with online teaching, for examples, students´ engagement [1], communication between student(s) and teacher(s) [2], connection with/within the group, study groups, study buddies [3] as well as social engagement [4]. When a hybrid approach is applied to the First-Year courses due to the COVID-19, these challenges might have even more serious implications on the retention and success. This study explores two successful cases of how active learning, togetherness and engagement can be created among First-Year students. The study is based on two large introductory courses for the first-year students in Computer Science and in Business Administration at Kristianstad University, Sweden. Both programmes provide the Introduction courses for larger number of students (135 respective 195 students). Various methods and tools were used in the course design to engage students and create an active learning [5] environment using the hybrid approach. The results and experience were also presented. We experienced that students had actively participated in the arranged activities and the course passing rate was higher compared with the face-to-face teaching. The course evaluation also showed that the students were satisfied with course contents and various course activities.
  •  
16.
  •  
17.
  • Källström, Lisa (author)
  • 'A good place to live' : Rethinking residents' place satisfaction and the role of co-creation
  • 2019
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Developing a place into ‘a good place to live’ for people of all ages is a prioritized issue in many municipalities in Sweden, as well as around the world. But what do we really mean by ‘a good place to live’? How do the residents themselves comprehend and perceive ‘a good place to live’? And how do municipalities view their place and what they offer to their residents? This thesis explores how ‘a good place to live’ can be understood, conceptualized and studied, and the roles co-creation and the residents themselves play in this context. Taking the resident as a starting point and using the service-based logic as a theoretical foundation, this thesis connects the stream of research within place marketing focusing on co-creation and the users’ role with the stream of research dealing with success measurements and place satisfaction.
  •  
18.
  • Källström, Lisa (author)
  • A place to live : a typology of stakeholder co-creation activities
  • 2017
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Stakeholder co-creation is of key strategic importance and a topical issue within both place marketing and public governance. However, co-creation is a wide concept and there is a need to further the understanding of the roles of stakeholders and the specific activities in co-creation. Inspired by the place marketing field, the context of this study is the place. Thus, a contribution is made to public governance by a change in focus. Furthermore, a model grounded in empirical work is created which helps us to understand different activities that take place in the co-creation of a place to live. Six important activities in place co-creation are identified: handling, enabling, operating, social networking, supporting and representing.
  •  
19.
  • Källström, Lisa (author)
  • A place to live : a typology of stakeholder co-creation activities
  • 2017
  • Conference paper (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Stakeholder co-creation is of key strategic importance and a topical issue within both place marketing and public governance. However, co-creation is a wide concept and there is a need to further the understanding of the roles of stakeholders and the specific activities in co-creation. Inspired by the place marketing field, the context of this study is the place. Thus, a contribution is made to public governance by a change in focus. Furthermore, a model grounded in empirical work is created which helps us to understand different activities that take place in the co-creation of a place to live. Six important activities in place co-creation are identified: handling, enabling, operating, social networking, supporting and representing.
  •  
20.
  • Källström, Lisa, et al. (author)
  • A study on resident place satisfaction from a service perspective
  • 2013
  • In: 22nd Nordic Academy of Management Conference.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • The increased global connectivity and increased mobility of both humans and capital have created competition between cities and regions when it comes to attracting resources in order to achieve their developmental goals and place branding is today an important research field. The residents’ view of the place where they live is important for the local authority since it can influence future migration but also affect investment attraction and business migration. A measurement of the place brand satisfaction from a resident’s point of view is therefore an essential performance indicator for places (Insch & Florek, 2008).In this study it is argued that the product place consists of both service such as schools and libraries as well as more tangible features such as roads and parks and thus offers a good setting for applying a service management perspective. The core of the product place can be regarded as services and as a consequence it is very important that the encounters with the place are characterized by a high service quality. Service management has been discussed together with place branding before (Warnaby, 2009; Ashworh & Kavaratzis, 2010) but to our knowledge without presenting a framework for analysis and the empirical material is very limited. This paper applies a service management perspective in evaluating the resident place satisfaction by using a survey and thus offers new insights to the field.
  •  
21.
  • Källström, Lisa, et al. (author)
  • A study on resident place satisfaction from a service perspective
  • 2013
  • Conference paper (pop. science, debate, etc.)abstract
    • The increased global connectivity and increased mobility of both humans and capital have created competition between cities and regions when it comes to attracting resources in order to achieve their developmental goals and place branding is today an important research field. The residents’ view of the place where they live is important for the local authority since it can influence future migration but also affect investment attraction and business migration. A measurement of the place brand satisfaction from a resident’s point of view is therefore an essential performance indicator for places (Insch & Florek, 2008). In this study it is argued that the product place consists of both service such as schools and libraries as well as more tangible features such as roads and parks and thus offers a good setting for applying a service management perspective. The core of the product place can be regarded as services and as a consequence it is very important that the encounters with the place are characterized by a high service quality. Service management has been discussed together with place branding before (Warnaby, 2009; Ashworh & Kavaratzis, 2010) but to our knowledge without presenting a framework for analysis and the empirical material is very limited. This paper applies a service management perspective in evaluating the resident place satisfaction by using a survey and thus offers new insights to the field.
  •  
22.
  • Källström, Lisa (author)
  • A-uppsats eller kritisk essä - är det frågan?
  • 2022
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Vilka former och uttryck kan en avslutande skriftlig uppgift på grundkursen ta? För att initiera en diskussion som tar vara på den samlade expertis och erfarenhet som finns bland åhörarna ställer jag frågan: hur skapar vi som lärare progression och konstruktiv länkning från första större skrivuppgift till en väntande kandidatuppsats? Syftet med presentationen är att öppna för denna diskussion om hur dessa avslutande uppgifter på grundkursen kan se ut och vilken betydelse vi tillskriver dem när det gäller att skapa förutsättningar för livslångt lärande. Inom humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen är det inte ovanligt att grundkursen avslutas med en skriftlig uppgift i vilken studenterna förväntas förhålla sig kritiskt reflekterande till adapterat kursinnehåll. Om en A-uppsats var vanlig, har den dock ofta ersatts med andra former av skriftliga inlämningsuppgifter. Med A-uppsats menas här en uppsats som skrivs på grundkursen och till formen liknar en kandidatuppsats med alla dess obligatoriska delar. Inom ramarna för retorikämnet i Lund prövar vi en sådan alternativ modell. Studenterna väljer en text (exempelvis ett tal, en bild, en filmsekvens, ett parti ur en läst bok, en låt eller ett reklamblad) och minst två retoriska begrepp med vars hjälp de vill titta närmare på sitt material. Målet med uppgiften är att studenterna förväntas reflektera över det meningsrum som får betydelse för deras tänkande och blick på omvärlden. Utmaningen med uppgiften ligger därför inte bara i att applicera begreppen på materialet eller i att reflektera över begreppens ambiguitet utan att fundera över hur vi skapar mening tillsammans genom våra ord och handlingar. Uppgiften är en av många möjliga lösningar. Hur ser andra ut?
  •  
23.
  •  
24.
  •  
25.
  •  
26.
  • Källström, Lisa (author)
  • Berättelsen om flickan i gul regnjacka. : Det nordiska som en konstituerande faktor i Greta Thunberg narrativ
  • 2022
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Med sitt subarktiska klimat, decentraliserade demografi, syn på barn och uppfostran och naturorienterande kultur är Norden en intressant geografisk utgångspunkt för ekokritisk forskning (Goga, Guanio-Uluru, Hallås, og Nyrnes 2018, Duckworth og Lykke Guanio-Uluru 2021). I dettaföredrag diskuterar jag den roll det nordiska har fått i berättelsen om Greta Thunberg. Utgångspunkten är ett tiotal bilderböcker om Thunberg nyligen publicerade på den tyska, franska, engelska och svenska bokmarknaden. Centralt för min diskussion är en tanke om mediepraktiker som en maskin (Deleuze 1992, Lötscher 2020). Det innebär att jag diskuterar hur narrativ ingår i transformativa flöden som har en konstitutiv verkan. I stället för att studera hur en bilderbok fungerar inom ett specifikt sammanhang gör metaforen det möjligt för oss att reflektera över hur narrativ tar plats och ”agerar” genom sin medverkan i temporala processer där den mediala gestaltningen av Thunberg blir ett uttryck för klimatkrisen i vår samtid (jfr Lötscher 2020, s. 5; Gries 2015).Bilderböckerna tolkas med tanke på det material dem består av (papper, kartong, tyg, trä, etc.) och de lekfulla element dem potentiellt inkluderar. En bilderbok ha en dubbel karaktär: den är en produkt (om vi ser den som färdig i tryck) och en process (om vi ser den som pågående läs- eller skrivhandling) (jfr Gumbrecht & Pfeiffer 1988; Druker 2008; Kümmerling-Meibauer & Meibauer 2018; Müller-Wille 2017 och 2018; Bäni Rigler 2019; Hubli 2019, Tomkowiak, 2019: Field, 2019; Källström 2020). I nymaterialistisk forskning har den grafiska formen, visuella iakttagelser och dessas betydelse för läsandet diskuterats. Det är mot bakgrund av denna forskning som jag frågar efter det nordiska roll i läsarens möte med bilderböckernas text- och bildelement som i sin tur blir tecken på konstituerande läspraktiker.
  •  
27.
  • Källström, Lisa, 1970- (author)
  • Berättelser om en röd stuga : Föreställningar om en idyll ur ett svenskdidaktiskt perspektiv
  • 2011
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • This licentiate-thesis, Stories About a red Cottage, is an attempt to combine cultural theory with a didactic method applied to Swedish as a field of study. With the two notions intertextuality and the foreign as a starting point, I discuss the importance of how an idyllic view of Sweden affects students studying Swedish as a foreign language as part of their studies in Scandinavistics. The students are familiar with the German culture and well aware of the legends and the myths about Sweden which are distributed via German media. At the same time they are shaping new images of Sweden in the didactic interaction with the teachers. The study indicates that the encounter with a foreign culture requires preparation to question even what seems to be self-evident. Hence, the study proposes an intertextual approach when using texts for studies in foreign languages. The result also demonstrates that even if it is important that we critically analyze the stories we hear and our interpretations of them, it is as important that we demand the right to get lost in dreams, because this is where we find a part of the secret of the esthetical experience.
  •  
28.
  • Källström, Lisa, et al. (author)
  • Branding Kristianstad : a case of rebranding and stakeholder engagement
  • 2023
  • In: Place Branding and Public Diplomacy. - : Palgrave Macmillan Ltd.. - 1751-8040 .- 1751-8059.
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Kristianstad is today in the process of implementing its third place brand in less than 20 years. The purpose of this case study is to describe Kristianstad’s place branding journey with a special focus on the place stakeholders and their involvement and engagement—a case of both rebranding and participatory place branding. The case study describes Kristianstad’s three distinct branding initiatives, with focus on their initiators, engagement and implementation. It is based on a collaboration with Kristianstad municipality and a descriptive approach was employed. Empirical materials were collected through interviews and active participation in workshops and meetings. The case describes Kristianstad’s place branding journey and illustrates how place stakeholders’ previous involvement and experiences influence their behaviours and perceptions of the current place brand as well as the continuing place branding process. The three main takeaways are: past experiences matter; it matters where the place brand initiative comes from; and engagement matters more than profile. Kristianstad municipality’s place branding journey shows the difficulties with rebranding a place, more specifically highlighting place stakeholders’ engagement over time.
  •  
29.
  • Källström, Lisa, 1970- (author)
  • Elefanten i rummet eller tillit i internationell politik : Sverige och DDR under kalla kriget
  • 2023
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Studier av svensk utrikespolitik under det kalla har framför allt gällt den socialdemokratiska välfärdsstaten, dess neutralitetspolitik och visioner om demokratisk socialism och internationell rättvisa. Dessutom står ofta ett utrikespolitiskt neutralt Sverige och dess solidaritet med länder i tredje världen i centrum för uppmärksamheten. Dessa föreställningar härrör främst ur Sveriges kritik av stormakterna - särskilt Olof Palmes kritik av Vietnamkriget 1969 och 1972 - men också på svenskars engagemang inom FN och ett omfattande utvecklingsbistånd. I detta bidrag diskuterar jag alternativa föreställningar om Sverige utifrån begreppet tillit inom ramarna för svensk internationell politik och den planerade kupp från östtysk sida som gick under beteckningen Das unbekannte trojanische Pferd (med hänvisning till den antifascistiska kabarettisten Karl Gerhard). Den östtyske politikern Kurt Vieweg (pseudonymen Oswald) hade fått i uppdrag av Avdelning X att visa på en långvarig tradition av politiskt svenskt dubbelspel. Boken skulle visa hur den svenska staten och framför allt den svenska kungafamiljen hade samarbetat med Nazityskland under andra världskriget, trots att den officiella bilden var att landet hade varit ”neutralt”. På samma sätt var den svenska regeringens uttalande om neutralitet enbart en förevändning för stöd av den västliga NATO-alliansen. Boken skulle släppas på KSSE-konferensen i Helsingfors (30 juli till 1 augusti 1975), men avstyrdes i sista stund eftersom Olof Palme visade förståelse för östtysk sak. Retoriskt intressant är inte bara hur Vieweg argumenterar utan också med vilka ord, där begreppet tillit blir en central aspekt. Skriften var inte heller Viewegs sista uppdrag, då han i en text om 90 sidor också kom att beskriva dansk agrarpolitik. Det enskilda exemplet blir en utgångspunkt för mer generella överläggningar om hur historieskrivning är beroende av retoriken som en grundläggande kommunikationslära om tolkning och tolkningsföreträde.Litteratur i urvalAbraham, Nils, 2007. Die politische Auslandsarbeit der DDR in Schweden. Zur Public Diplomacy der DDR gegenüber Schweden nach der diplomatischen Anerkennung (1972-1989). LitVerlag.Almgren, Birgitta, 2021. Inte bara spioner: Stasi-infiltration i Sverige under kalla kriget. Södertörns högskola, Centrum för Östersjö- och Östeuropaforskning (CBEES).Almgren, Birgitta, 2023. DDR und Schweden – kultureller Austausch und Stasi-Infiltration. Brill Schöningh, doi:10.30965/9783657790883_005Andersson, Christoph, 2013. Operation Norrsken: Om Stasi och Sverige under kalla kriget. Norstedt.Scholz, Michael, 2000. Skandinavische Erfahrungen eqrwünscht?: Nach Exil und Remigration der Ehemaligen Kpd-Emigranten in Skandinavien und Ihr Weiteres Schicksal in Der Sbz/Ddr: 37. Franz Steiner Verlag.Seiler-Brylla, Charlotta, 2013. Das unbekannte trojanische Pferd: Schweden und die DDR im Kalten Krieg. VifaNord, https://portal.vifanord.de/blog/das-unbekannte-trojanische-pferd-schweden-und-die-ddr-im-kalten-krieg/Vieweg Michael F. Scholz, 1997. Bauernopfer der deutschen Frage. Der Kommunist Kurt Vieweg im Dschungel der Geheimdienste. Aufbau Taschenbuch.
  •  
30.
  • Källström, Lisa, 1970-, et al. (author)
  • Ett historisk perspektiv på text : Att kombinera språk- och litteraturvetenskap i lärarutbildningen
  • 2024
  • In: Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. - Lund : Lunds universitet. - 9789189874398 - 9789189874404 ; , s. 105-120
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Som att blanda köttfärs och jordgubbar och göra något ätligt av det. Så beskriver en ämneslärarstudent i svenska en uppgift att kombinera språk- och litteraturvetenskapligatextanalyser i ett projektarbete. Med kommentaren sätter studenten fingret på en utmaning för såväl svensklärare som lärarutbildningen i svenska, nämligen hur litteraturvetenskapen och språkvetenskapen kan förenas inom ramen för skolans svenskämne. Svenskämnet har ofta beskrivits som spretigt, inte minst av verksammasvensklärare. En förklaring till denna spretighet kan vara att förväntningarna påtextarbete skiljer sig åt. Samtidigt som arbetet med texter är centralt i båda delar avämnet motiveras arbetet på skilda sätt och förväntas fylla skilda funktioner. Syftet med denna artikel är att identifiera och diskutera beröringspunkter mellan språk och litteratur i svenskämnet med utgångspunkt i en ämnesintegrerad kurs påämneslärarutbildningen i svenska med historiskt fokus. Utgångspunkten för diskussionen är ämneslärarstudenters projektarbeten på en kombinerad kurs i språk-och litteraturvetenskaplig textanalys samt studenternas reflektioner kring arbetetsdidaktiska potential i kursutvärderingar. I artikeln fungerar det historiska perspektivet i svenskämnet som en gemensam nämnare för ämnets språk- och litteraturdelar. Vi är inte ute efter att överbrygga eventuella gränser mellan ämnesfält utan att tydliggörautmaningar när det gäller att knyta samman de båda perspektiven. En central slutsatsär att kopplingen till demokratiuppdraget är viktigt i allt textarbete.
  •  
31.
  •  
32.
  • Källström, Lisa, 1970-, et al. (author)
  • Flickan med den gula regnjackan : Greta Thunberg som agent i översatt barn- och ungdomslitteratur
  • 2023
  • In: HumaNetten. - Växjö : Linnéuniversitetet. - 1403-2279. ; , s. 21-45
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Syftet med artikeln är att undersöka hur läsaren uppmuntras att hantera de frågor som tematiseras i ett urval böcker om Greta Thunberg och hur agens (både läsarens och Gretas) gestaltas genom text och bild.1 Vårt material är två böcker om Greta Thunberg som har givits ut på de tyska, franska, engelska, danska, italienska och svenska bokmarknaderna. För att problem-atisera och fördjupa vår studie av bokomslagen undersöker vi också de ”att-göra-listor” som har bifogats några av böckerna. Det gör vi för att studera den roll som läsaren tillskrivs. De verbaltextliga elementen analyseras med utgångspunkt i systemisk-funktionell grammatik och illustrationerna med retorisk bildanalys. Med detta som utgångspunkt frågar vi: hur kommer Gretas och andra barns agens till uttryck?
  •  
33.
  •  
34.
  • Källström, Lisa, et al. (author)
  • How Pippi came to the German Democratic Republic
  • 2022
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • The first edition of Astrid Lindgren's book Pippi Langstrumpf (GDR/1975) is our starting point for this presentation. It is also our first joint presentation of our project “Pippi beyond the border” (The Foundation for Baltic and East European Studies). The aim of the project is to examine the complex reception history of Astrid Lindgren's classic children's book Pippi Longstocking in the GDR, which was published in two different editions in 1975 and 1988 by the East Berlin Children's Book Publishing House (Kinderbuchverlag Berlin). We seek to define concrete examples and explain how children’s books were modified in the totalitarian society of the GDR to promote its view on children and childhood. The differences between the two GDR books, the BRD-license edition, and the Swedish original are interesting because they shed new light on the cultural recoding at work in the processes of transnational media exchange in the Baltic Sea Region.We are interested in the role of children's literature in general in the GDR, but also in the conditions of publication, the everyday life of childhood and the functioning of publication practice in a dictatorship like the GDR. We are interested the political-social conditions under which the edition was allowed to appear in the GDR in the 1970s, but also in questions concerning the materiality of the book: what images were used, how was the cover designed, what edition could be printed, in what format and in what paper quality. The political relations between neutral Sweden and the GDR, which was firmly integrated into the Eastern Bloc politically, militarily and economically, play a central role here. In this context, we want to develop a concept of censorship as a dispositive ofpolitical rule in the field of cultural production that not only follows the top-down direction, but also has inherent acts of negotiation despite all the asymmetry of power.
  •  
35.
  • Källström, Lisa (author)
  • I en värld av ting
  • 2022
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Sedan antiken har humanismen försökt definiera den mänskliga naturens väsen samtidigt som den placerar människan i universums centrum som ”alla tings mått”. I ett försök att omvärdera människans betydelse har det talats om ett slags transhumanistisk intersubjektivitet. Jag utgår från fysikern och feministen Karen Barads begrepp intraaktion (samspel mellan integrerade delar). Barad myntar begreppet i kritik mot den syn på dialog som hon menar att det mer gängse begreppet interaktion ger uttryck för. Istället för att utgå från att dialog är ett samspel mellan avgränsade enheter (individer) tillskriver hon dialogen ett slags autonomi i förhållande till sina element. Den sätter sina egna lagar i ett flöde av deltagarnas bidrag. I stället för att tala om två agenter talar hon ett slags gemensamt agentskap. Jag diskuterar vilka konsekvenser denna syn på kommunikation får för retoriken utifrån exempel från samtida retorikteori (exempelvis Thomas Rickert, Scot Barnett). Barad konstaterar ”We are not outside observers of the world. Neither are we simply located at particular places in the world; rather we are part of the world in its ongoing intra-activity” (Karen Barad, 2007, s. 140).
  •  
36.
  •  
37.
  • Källström, Lisa (author)
  • Imagine Moskau : “Iron in clouds”: A zone of intensity
  • 2022
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • The picture “Iron in clouds” (above) is a photomontage of an idea by El Lissitzky. It has become known for its structurally daring and futuristic aesthetics. El Lissitzky began the project in 1925. Eight identical horizontal skyscrapers were planned to be centrally located in Moscow. Each skyscraper would consist of a flat three-story, 180-meter-wide L-shaped slab raised 50 meters above the street level. Even if the building concept did not manage to get off the drawing board, it would be wrong to dismiss it. Its bold design in form of atmospheric drawings, photomontage and models offer inspiration and something to marvel at. It is told that Kazimir Malevich developed Suprematism, a new, non-objective form of painting. If so, El Lissitzky made these ideas three-dimensional, not only in picture books for children and posters but also in architecture. Lissitzky was one of the leading figures in the Russian avant-garde. His work has not influenced the Soviet Bauhaus movement but also Walter Benjamin who took up his idea of the committed gaze in the essay Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit (1935). Drawing from the concept of urban intermedia, stressing the idea of the performative embodied gaze we could describe Claud Iron's special charm as a special form of aura, inviting the observer into a “zone of intensity” (Führer & Kraus 106). Aura is an ambiguous concept. The concept has been linked to a discussion about copy versus original. Such a discussion is based on an ideal of translation where one and the same content can take on new expressions without changing. The term takes on a slightly different meaning when Walter Benjamin uses the aura to describe the thing's ability to 'look back' (den Blick aufzuschlagen). This performative understanding of aura goes beyond a purely aesthetic model stressing our embodied entanglement in the things around us. Benjamin, Walter (1935/1980) “Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit (1935)”. Walter Benjamin: Gesammelte Schriften. Band I, Werkausgabe Band 2, Rolf Tiedemann und Hermann Schweppenhäuser. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1980, S. 431–469.Führer, Heidrun & Anna Kraus (2019) “Leaving the white cube of Ekphrasis : Gordon Matta-Clark’s conical intersection” Lars Elleström oc Niklas Salmose. Transmediations: Communication Across Media Borders - Communication Across Media Borders, Routledge, 97-117
  •  
38.
  •  
39.
  • Källström, Lisa, 1970- (author)
  • Imagine the world upside-down
  • 2023
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Henry Jenkins has coined the term civic imagination to emphasize the political dimensions of imagination. Civic imagination is the capacity to imagine alternatives to current cultural, social, political, or economic conditions; one cannot change the world unless one can imagine what a better world might look like. The question is to what extent literature more generally, and a children's book about Pippi Longstocking more specifically, can appeal to the reader's imagination and show new possibilities in such a closed society as the GDR. In a totalitarian society like GDR, children's literature was not a harmless genre, because it contained criticism that could not find expression in fiction for adults. The aim of the paper is to examine to what extent the stories about Pippi could have contributed to the capacity to see one’s self as a civic agent capable of making change and as empathetic to the plight of others different than one’s self. In this context, we will investigate the inherent possibility of aesthetics to enable acts of negotiation despite all the asymmetry of power which the bureaucracy of the party brought with it.Literature: Glenn, Phillip. Laughter in Interaction. Cambridge University Press, 2003. Jangbar, Sakina. Rhetorical Silence: An Emerging Genre. Dissertation. He University of Texas, 2018. Jenkins et al. Popular Culture and the Civic Imagination. Case Studies of Creative Social Change. New Zork Press, 2020. Joosen, Vanessa. “Just listen? Silence, silencing and voice in the aesthetics, reception, and study of children's literature”. Silence and silencing in children’s literature. Ed. Elina Druker. Stockholm: Makadam, pp. 24–41. Lindgren, Astrid. Pippi Langstrumpf. Berlin: Kinderbuchverlag Berlin, 1975
  •  
40.
  •  
41.
  • Källström, Lisa (author)
  • In My Flowering Garden : Nordic picture books in the era of student occupation 1968
  • 2020
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • The aim of my presentation is to examine the concept of gardening as a cultural construct, and how this concept is created and transformed in picture books from 1968 (the canonical year of student revolt). We often think of the 1970s as the decade when Nordic children’s literature became political. But such a judgment may be premature. An analysis might show that this claim only offers a schematic image of the 1970s as the period dismissing fairy tales, idyllic representations, and fantasy stories because they were too ”conservative and by extension obscured capitalistic power relations in society” (Widhe 1). Dwelling, place, and garden arealso a recurring theme in these tumultuous times. I am particularly interested in how Garden (as in a cultivated landscape) works as a rhetorical topoi.In rhetoric, topos refers to a method for developing arguments.Topoi could be analysed through Kenneth Burke’s explication of cluster analysis (for finding topoi in texts and pictures), which he identifies as a qualitative method designed to analyse rhetorical discourse. What I want to show through is thatthe concept of the pastoral garden is set out with much more complex and ambivalent features than usually taken forgranted. A garden can be infused with the essence of dwelling, emulatinga home. But it can also be a threat representing world detachment and confinement.
  •  
42.
  • Källström, Lisa (author)
  • Introduktion till temanumret
  • 2022
  • In: Högskolepedagogisk debatt. - : Kristianstad University Press. - 2000-9216. ; 2022:2, s. 5-6
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
43.
  •  
44.
  •  
45.
  • Källström, Lisa, et al. (author)
  • Making Sense of Competing Expectations : Paradoxes in Strategic Spatial Planning
  • 2023
  • In: Scandinavian Journal of Public Administration. - : University of Gothenburg School of Public Administration. - 2001-7405. ; 27:4, s. 1-20
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Purpose The presence of multiple and diverse stakeholders is a common feature of public sector governance. This study focused on the process of stakeholder participation, aiming to define stakeholders’ expectations of a regional spatial plan and then uncover paradoxes in these expectations. Sensemaking and sensegiving were used as a theoretical lens to explore reasons for the paradoxical expectations.  Design/methodology/approach A Swedish case was used to qualitatively explore the initial stage of a stakeholder participation process regarding strategic spatial planning. The main empirical material comprised observations and interviews.  Findings Diverse stakeholders’ expectations were captured through the identification of four paradoxes, relating to the level of guidance, prioritization of stakeholders, ambition, and time horizon. With sensemaking theory as a theoretical lens, the paradoxes could be understood through mental models, emotions, narratives, and social factors. The findings show the importance of creating a shared understanding among stakeholders, with sensegiving standing out as especially important.  Originality The idea of stakeholder participation and consensus building is a debated topic. The current study contributes to this field by focusing on the process and on stakeholders’ diverse expectations, using paradox theory to identify and define expectations and sensemaking theory to explore why these paradoxes exist.
  •  
46.
  • Källström, Lisa, 1970-, et al. (author)
  • Med schabloner och färgburkar
  • 2023
  • Conference paper (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Graffitikonstnärer har protesterat mot Rysslands invasion av Ukraina. På en vägg till det som en gång var en förskola har Banksy exempelvis sprayat bilden av ett barn som i en judokamp med en till synes övermäktig motståndare. Lyssna till ett samtal om några av dessa verk och konstens roll som protest och återerövrande av staden som rum.
  •  
47.
  • Källström, Lisa (author)
  • Midsommar i sagolandet : Bildretorik och rörelse
  • 2019
  • In: Rhetorica Scandinavica. - 1397-0534.
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Vår blick på världen är inte neutral, utan medskapande. När vi betraktar ett fotografi i ett vardagligt sammanhang registrerar vår blick inte bara sinnesdata, utan skapar också mening utifrån det vi tror oss veta om ­världen. Insikten om att blicken inte är neutral får politiska implikationer då det innebär att det betraktades mening inte är given. I maktspelet om blicken blir frågan om vems blick på världen som ges företräde central. Blicken är förkroppsligad och för sin retoriska effekt starkt beroende av minnet. Dess rörelse och subversiva implikationer illustreras i denna artikel av ett modefotografi ur en tysk damtidning. Fotografiet avbildar ett ­sällskap i traditionellt tyska kläder i ett temanummer om hur det är att semestra i Sverige. Genom att betona det betraktades mångtydighet ­lägges vikt vid faktorer som tenderas att glömmas bort i en rationell och argumentativ bildförståelse
  •  
48.
  • Källström, Lisa, 1970- (author)
  • Movere as movement : A mural from Borodjanka
  • 2023
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • What might a rhetorical theory approach look like that extends its hand to the field of intermedia studies? Based on this question and murals against the war in Ukraine, I emphasise the importance of developing an ontological understanding of rhetoric. Such rhetoric is no longer orientated along the axis of sender/receiver, speaker/audience, artist/viewer, but takes into account the communicative exchange we are all part of in our everyday lives. Such rhetoric is no longer just about strategic choices but allows the affective enactments to play a greater role in our understanding of communication.  
  •  
49.
  • Källström, Lisa, et al. (author)
  • “My green heart” : an inclusive place branding process facilitated by design thinking
  • 2021
  • In: Place Branding and Public Diplomacy. - 1751-8040 .- 1751-8059.
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Today it is commonly known that the most effective place branding initiatives are those involving a wide range of place stakeholders. However, few empirical studies show how this can be carried out in practice and little is known about how residents experience participating in place branding initiatives. Design Thinking uses divergent and convergent thinking, creativity, visualization and prototyping to develop ideas and solutions. Inspired by participatory action research, the current study develops and evaluates a framework inspired by Design Thinking for how stakeholders can be involved in a place branding process and value the outcome of such an approach. Observations are complemented by qualitative questionnaires capturing the stakeholders’ perceptions and interviews with public officials. The study shows that Design Thinking facilitates an inclusive place branding process, as the framework developed, titled “The Inclusive Place Diamond”, encourages inclusion and strengthens the sense of meaning making at the same time as it reinforces a broad sense of ownership. Still, conflicting images complicate the process and some resistance towards losing power is observed. One of the key insights is that a process inspired by Design Thinking entails that the implementation of the place brand starts already when stakeholders are invited to the process and continues as a key feature of the evolving process.
  •  
50.
  • Källström, Lisa, et al. (author)
  • “My green heart” : an inclusive place branding process facilitated by design thinking
  • 2021
  • In: Place Branding and Public Diplomacy. - : Palgrave Macmillan Ltd.. - 1751-8040 .- 1751-8059. ; 17, s. 278-291
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Today it is commonly known that the most effective place branding initiatives are those involving a wide range of place stakeholders. However, few empirical studies show how this can be carried out in practice and little is known about how residents experience participating in place branding initiatives. Design Thinking uses divergent and convergent thinking, creativity, visualization and prototyping to develop ideas and solutions. Inspired by participatory action research, the current study develops and evaluates a framework inspired by Design Thinking for how stakeholders can be involved in a place branding process and value the outcome of such an approach. Observations are complemented by qualitative questionnaires capturing the stakeholders’ perceptions and interviews with public officials. The study shows that Design Thinking facilitates an inclusive place branding process, as the framework developed, titled “The Inclusive Place Diamond”, encourages inclusion and strengthens the sense of meaning making at the same time as it reinforces a broad sense of ownership. Still, conflicting images complicate the process and some resistance towards losing power is observed. One of the key insights is that a process inspired by Design Thinking entails that the implementation of the place brand starts already when stakeholders are invited to the process and continues as a key feature of the evolving process.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-50 of 100
Type of publication
conference paper (46)
journal article (31)
book chapter (9)
doctoral thesis (3)
editorial collection (2)
artistic work (2)
show more...
reports (2)
book (2)
review (2)
licentiate thesis (1)
show less...
Type of content
peer-reviewed (53)
other academic/artistic (28)
pop. science, debate, etc. (19)
Author/Editor
Källström, Lisa (82)
Sigrell, Anders (8)
Smith, Elin (7)
Ekelund, Christer (6)
Westergren, Albert (5)
Laustsen, Christine ... (5)
show more...
Haak, Maria (4)
Fredriksson, Cecilia (3)
Grossi, Giuseppe (3)
Argento, Daniela (3)
Terman, Felix (3)
Anselmsson, Johan (3)
Aslan, Devrim Umut (3)
Thufvesson, Ola (3)
Sancino, Alessandro (3)
Fuentes, Christian (3)
Axelsson, Marcus (2)
Hultman, Jens (2)
Imre, Özgün (2)
Kjellstrand, Indira (2)
Persson, Simon (2)
Klonowska, Kamilla (2)
Mörner, Ninna (1)
Fernö, Mårten (1)
Landberg, Göran (1)
Rydén, Lisa (1)
Olsson, Viktoria (1)
Kockum, Martin (1)
Stål, Olle, 1952- (1)
Nordenskjöld, Bo, 19 ... (1)
Johansson, Ulf (1)
Collberg, Philippe, ... (1)
Collberg, Philippe (1)
Umans, Timurs (1)
Jirström, Karin (1)
Edberg, Anna-Karin (1)
Chen, Eric Zhi (1)
Jönsson, Per-Ebbe (1)
Mauro, Sara Giovanna (1)
Tjärnemo, Heléne (1)
Björk, Martina (1)
Broberg, Pernilla (1)
Chen, Eric Zhi, 1963 ... (1)
Sundby, Martin (1)
Ehn Börjesson, Stina ... (1)
Medway, Dominic (1)
Chebil, Gunilla (1)
Hietanen, Mika (1)
Åhlander, Anna (1)
Schömer, Eva (1)
show less...
University
Kristianstad University College (54)
Lund University (30)
Södertörn University (15)
Malmö University (2)
Uppsala University (1)
Halmstad University (1)
show more...
Linköping University (1)
Jönköping University (1)
University of Borås (1)
show less...
Language
English (55)
Swedish (43)
German (2)
Research subject (UKÄ/SCB)
Social Sciences (36)
Humanities (31)
Medical and Health Sciences (2)
Natural sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view