SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Karlsson Karl Göran 1948 ) "

Search: WFRF:(Karlsson Karl Göran 1948 )

  • Result 1-13 of 13
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Åberg-Bengtsson, Lisbeth, et al. (author)
  • När Agnes fick va solen så fattade man ju precis : Om illustrationer i undervisning av yngre elever
  • 2014
  • In: Resultatdialog. - Stockholm : Vetenskapsrådet. - 9789173072472 ; , s. 246-254
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Att göra adekvata tolkningar av bilder och modeller kan vara verkliga stötestenar för många barn. Särskilt besvärligt förefaller det vara att tolka bilder av processer och förlopp i tryckta läromedel. Även enk-lare bilder och vanliga symboler kan dock leda till icke avsedda tolkningar. Barnen i studien föreföll i många fall betrakta illustrationerna som enbart dekoration och förbigick dem ofta om de inte direkt uppmärksammades på dem. Å andra sidan kunde illustrationer också, särskilt sådana som visade på extremer av något slag, väcka förundran och intresse.
  •  
2.
  •  
3.
  • Fredriksson, Ulf, 1954-, et al. (author)
  • PISA - och sedan?
  • 2018
  • In: PISA under 15 år – resultat och trender. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127819818 ; , s. 199-205
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
4.
  • Fredriksson, Ulf, et al. (author)
  • PISA under 15 år – resultat och trender
  • 2018
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • I den unika boken PISA under 15 år ger de forskare som arbetat med undersökningen i Sverige sin bild av vad som hänt under de femton år som gått sedan den första undersökningen genomfördes. Här beskrivs bland annat:Bakgrunden till undersökningen, hur den har utvecklats och genomförts.Resultaten från samtliga sex undersökningar, ur både ett nationellt och internationellt perspektiv.Skillnader i resultat utifrån likvärdighet, genus och utländsk bakgrund i olika tvärstudier som utgått från PISA-undersökningen.Författarna diskuterar genomgående vad vi kan lära oss av PISA och tar även upp den kritik som riktats mot undersökningen. Avslutningsvis lyfts hur framtiden för PISA kan komma att se ut.
  •  
5.
  • Fredriksson, Ulf, 1954-, et al. (author)
  • Svenska resultat i internationell jämförelse
  • 2018
  • In: PISA under 15 år – resultat och trender. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127819818 ; , s. 161-169
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
6.
  • Fredriksson, Ulf, 1954-, et al. (author)
  • Vad kan vi lära av PISA?
  • 2018
  • In: PISA under 15 år – resultat och trender. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127819818 ; , s. 170-177
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
7.
  • Karlsson, Karl Göran, 1948-, et al. (author)
  • Likvärdighet
  • 2018
  • In: Pisa under 15 år. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127819818 ; , s. 115-130
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
8.
  • Karlsson, Karl-Göran, 1948-, et al. (author)
  • Läsande och naturvetenskap - några resultat från den svenska PISA-undersökningen
  • 2004
  • In: Naturfagenes didaktikk - en disiplin i forandring?. - Kristiansand : Høyskoleforlaget i samarbeid med Høgskolen i Agder. - 8276345689 ; , s. 51-63
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • I denna studie har vi, för ett urval av PISA-uppgifter, detaljstuderat hög- respektive lågpresterande elever för att försöka förstå vilka faktorer som är avgörande för resultaten inom den naturvetenskapliga delen av PISA-undersökningen. Läsförståelse tycks vara av avgörande betydelse för elevernas resultat inom naturvetenskap. I synnerhet gäller detta för de uppgifter där eleverna ska formulera egna svar.
  •  
9.
  • Karlsson, Karl Göran, 1948-, et al. (author)
  • Naturvetenskap i PISA
  • 2018
  • In: Pisa under 15 år. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127819818 ; , s. 86-103
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
10.
  • Lundgren, Maria, et al. (author)
  • Hur PISA-undersökningarna genomförs
  • 2018
  • In: Pisa under 15 år. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127819818 ; , s. 25-41
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
11.
  • Oskarsson, Magnus, 1962-, et al. (author)
  • PISA 2015 - Bakgrund och metoder med exempel
  • 2016
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • År 2015 genomfördes för sjätte gången OECD:s internationella kunskaps-undersökning PISA (Programme for International Student Assessment). Studien har sedan 2000 genomförts vart tredje år och undersöker 15-åriga elevers kunskaper i naturvetenskap, läsförståelse och matematik. PISA syftar också till att öka förståelsen för orsakerna till och konsekvenserna av observerade skillnader i kunskaper.Vid varje mätning turas de tre kunskapsområdena om att vara huvud-område. I PISA 2015 är naturvetenskap huvudområde för andra gången. Innehållet i PISA utformas utifrån ett ramverk som uppdateras varje gång kunskapsområdet är huvudområde. Denna rapport beskriver ramverket för naturvetenskap, läsförståelse och matematik och är en svensk sammanfattning av PISA 2015 Assessment and Analytical Framework. Science, Reading, Mathematic and Financial Literacy, som tagits fram av OECD. Rapporten innehåller också exempel på provuppgifter till eleverna. Rapporten är en bilaga till Skolverkets rapport 450, PISA 2015. 15-åringars kunskaper i naturvetenskap, läsförståelse och matematik, där några av de viktigaste resultaten från PISA 2015 presenteras med fokus på Sverige.Författarna till denna rapport är de forskare som ansvarat för naturveten-skap, läsförståelse och matematik i PISA 2015.Eva Lundgren på Skolverket har det övergripande ansvaret för PISA i Sverige. På Skolverkets uppdrag har PISA 2015 genomförts av Mittuniversitetet i samarbete med Stockholms universitet. Mittuniversitetet har haft det operativa ansvaret och även ansvarat för naturvetenskap medan Stockholms universitet ansvarat för matematik och läsförståelse. Magnus Oskarsson har varit nationell projektledare och har tillsammans med Maria Lundgren och Lena Lenner ansvarat för studiens praktiska genomförande. Magnus Oskarsson har också tillsammans med Nina Eliasson och K-G Karlsson ansvarat för naturvetenskap. Ulf Fredriksson och Maria Rasmusson har ansvarat för läsförståelse, samt Astrid Pettersson och Samuel Sollerman ansvarat för matematik.Skolverket vill rikta ett stort tack till alla som arbetat med PISA 2015 och framför allt till de cirka 5 500 elever som deltagit och till deras lärare och rektorer!
  •  
12.
  • Pettersson, Astrid, et al. (author)
  • Kritiken mot PISA
  • 2018
  • In: PISA under 15 år - resultat och trender. - Stockholm : Natur och kultur. - 9789127819818 ; , s. 178-198
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
13.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-13 of 13

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view