SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Mårdh Hedvig) "

Search: WFRF:(Mårdh Hedvig)

  • Result 1-21 of 21
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Micro Vikstrand, Anna, et al. (author)
  • Morgondagens arv
  • 2015
  • In: Upsala Nya Tidning.
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)
  •  
2.
  • Mårdh, Hedvig, 1979- (author)
  • A Century of Swedish Gustavian Style : Art History, Cultural Heritage and Neoclassical Revivals from the 1890s to the 1990s
  • 2017
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • This is a study of the intersection between art historical theory and practice, and cultural heritage, where the revivals and mediations of the neoclassical Gustavian style have been used as a platform for further exploration. In relation to this, the use and changing meanings of the concepts authenticity and style have been examined. The research has a historiographical and multidisciplinary character, drawing on the fields of art history, critical heritage studies and design history. The study shows how the Gustavian style has been routinely used when Swedish culture has been staged, nationally and internationally, but also when shaping ideas of the ideal home and good taste. The focus is placed on three periods – the 1890s, the 1930s-40s and the 1990s – during which the Gustavian style was defined, revived and mediated in different modes of representation such as textbooks, exhibitions, period furniture and historically informed performances. In the study we meet the actors, human and non-human, that have contributed to the resilient position of the Gustavian style in the public consciousness and in a commercial context. The Gustavian style, perhaps like no other, has been systematically embraced by the official heritage institutions in Sweden, including the academic discipline of art history, which has been an important influence on the way the past has been presented, valued, categorised, preserved and re-used. The author argues that the style has been able to maintain its relevance due to its ability to embody many different prevailing aspects across the 20th century, for example tradition and modernity, nationalism and internationalism, but also the past, present and visions of retro-utopia.
  •  
3.
  • Mårdh, Hedvig (author)
  • Att skapa utrymme för komplexa kulturarv
  • 2018
  • In: Bebyggelsehistorisk tidskrift. - : Swedish Science Press. - 0349-2834 .- 2002-3812. ; :75, s. 95-100
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Hur kan kulturmiljövården, själva men också i samarbete med andra aktörer, arbeta för att på olika sätt uppmärksamma, förvalta och förmedla kulturarv som kan upplevas som svåra eller mörka? Ett nystartat projekt vid Uppsala universitet finansierat av Riksantikvarieämbetet undersöker kulturarvsarbetets förutsättningar och hur värdering och urval sker vid omvandlingen av äldre psykiatriska sjukhus. Projektet syftar till att på sikt utveckla metoderna för inkludering av komplexa kulturarv i kulturarvsprocesser kopplade till stadsomvandling. Fokus för studien är Ulleråkersområdet strax söder om Uppsala, ett område som efter drygt 200 år som vårdinstitution i skrivande stund genomgår en snabb omvandling till bostadsområde.
  •  
4.
  • Mårdh, Hedvig, 1979- (author)
  • Att ställa ut en begravningsplats
  • 2018
  • In: Utställningsestetiskt forum. - : Utställningsestetiskt Forum. ; :5
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • På södra Manhattan i New York ligger ”African Burial Ground”, en länge bortglömd begravningsplats där förslavade afrikaner i New York begravdes under 16- och 1700-talet. Nu återfunnen och framlyft, med utställning och nytt namn. I Ulleråker utanför Uppsala finns en annan begravningsplats, kopplad till det gamla psykiatriska sjukhuset, där staden nu vill bygga nya bostadskvarter. Hur förhåller man sig till gamla begravningsplatser? 
  •  
5.
  • Mårdh, Hedvig (author)
  • Authenticity on the silver screen : The making of three Gustavian silent films
  • 2019
  • In: Sjuttonhundratal. - Stockholm : The Swedish Society for Eighteenth-Century Studies in collaboration with the Finnish, Norwegian, Danish and Icelandic Societies for Eighteenth-Century Studies. - 1652-4772. ; 16, s. 18-43
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The three silent films Gustaf III och Bellman (1908), En afton hos Gustaf III på Stockholms slottandTvå konungar(1925) are illuminating examples of how the Gustavian period was reinvented, negotiated and visualized at the beginning of the twentieth century. In the article, object-based and visual analysis of the films, together with reception studies, are used to explore the production of period film and the strategies film directors developed in order to mediate a feeling of au-thenticity on screen. These strategies, based on a performative approach to au-thenticity, shared a number of similarities with professional art-historical practice at the turn of the twentieth century. The three case studies reveal not only how the Gustavian period was staged, but also the overlapping professional structures where filmmakers relied on specialists in the organization of material things, for example museum curators and art historians. Through their authority as experts they were able to help authenticate film productions and facilitate access for the film crew to historic sites. Likewise, the production of period films helped shape public history and influenced the management of heritage sites and museums, initiating reconstruction projects, for example.
  •  
6.
  • Mårdh, Hedvig, 1979- (author)
  • Den ideale sjömannen
  • 2014
  • In: Svenska sjömanstatueringar. - : Medströms Bokförlag. - 9789173291170
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Att tatuera sig eller inte var en laddad fråga för sjömannen under första hälften av 1900-talet. Det var många som tatuerade sig, men samtidigt fanns det en stark, bitvis hätsk, propaganda mot tatueringar. Tatueringsdebatten fördes bland annat i de tidskrifter som riktade sig direkt till sjömän, som fackförbundstidskrifterna Sjömannen, Eldaren och Natuisk tidskrift, Svenska kyrkans sjömansvårdsstyrelses tidskrift Ute och hemma och Sjömansinsitututet i Stockholms tidskrift Med sjöman i hamn. Diskussionen rörde huruvida sjömannen skulle "offra sin hud åt oseden" eller inte. Tatueringarna blev brännpunkt i en ideologisk, känslomässig diskussion, som egentligen inte handlade så mycket om tatueringar som om folkfostran och modernisering.
  •  
7.
  • Mårdh, Hedvig, 1979-, et al. (author)
  • Hållbar gestaltning och förmedling av komplexa kulturarv : Avinstitutionaliserade landskap
  • 2023
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Handboken riktar sig till dig som arbetar med omvandling, gestaltning och förmedling av platser som har en komplex historia. Du kan vara verksam inom privat eller offentlig sektor, till exempel som arkitekt, bebyggelseantikvarie, bygglovshandläggare, fastighetsutvecklare, konstnär eller konsthandläggare. Handboken är tänkt att ge inspiration samt gynna samverkan mellan aktörer med olika kompetenser. Här hittar du verktyg för att diskutera, hantera och utveckla arbetet med platser som skapar särskilda utmaningar genom sin historia, kulturarv och pågående förändringar.
  •  
8.
  • Mårdh, Hedvig, 1979- (author)
  • Konsten och kulturvården - en dialog mellan då och nu i nedlagda vårdmiljöer
  • 2021
  • In: Bebyggelsehistorisk tidskrift. - 0349-2834 .- 2002-3812. ; 80, s. 75-79
  • Journal article (other academic/artistic)abstract
    • Efter psykiatrireformen i början av 1990-talet har många av psykiatrins vårdmiljöer blivit övertaliga. Kvar står före detta institutionsbyggnader, ofta placerade i en grön och lummig natur. Miljön uppfattas i många fall som idyllisk, lugn och redo för en ny tid. Men vad händer med platsens historia och vilka spår finns kvar av de människor vars hem det en gång var när det skapas bostäder och nya verksamheter i området? Hur hanterar nya ägare, fastighetsförädlare och kulturmiljövården platsernas komplexa historia och kulturarv? Kan konst och konstnärlig praktik hjälpa till att skapa en dialog mellan då och nu?
  •  
9.
  • Mårdh, Hedvig (author)
  • Mediating Authenticity : Gustavian Style Period Furniture in the 1930s and 1940s
  • 2016
  • In: Nordcode 2016 seminar. - : University of Southern Denmark.
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    •  Swedish home interiors in the 1930s and 40s were shaped by a powerful nostalgia as well as modernist ideals of efficiency. This was a contradiction that generated controversies as well as creativity. This paper focuses on debates and negotiations about ideals concerning period furniture, especially relating to production and the concept of authenticity. Further, it explores how these ideals were mediated among professionals and to the individual customer. There were many different types of period furniture available to the customer; antiques, high-class copies, updated and simplified furniture, and industrially produced furniture of varying quality, also flat-pack versions. The specific example discussed in this paper is Gustavian style period furniture. The paper argues that this sometimes-controversial type of furniture was an important component in debates about design at the time, focusing on notions such as taste, honesty, and authenticity. By studying the debates about this alternative category of production, period furniture, this paper wishes to contribute with a complementary approach, which acknowledges a complexity found in the material from the 1930s and 40s.
  •  
10.
  • Mårdh, Hedvig, 1979- (author)
  • Minnet är ett eko – : Gustavianska fetischer och återskapade rum
  • 2018
  • In: UtställningsEstetiskt Forum. ; :3
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Några små träbitar i Tekniska museets samlingar bildar anslag till en  resa i det förflutna. Hedvig Mårdh berättar om rivningen av Gustav III:s operahus år 1892. De känslomässiga vågor rivningen utlöste sammanflätades med den tidiga kulturarvsdiskussionen som präglar museerna i hög grad än idag.
  •  
11.
  •  
12.
  • Mårdh, Hedvig, 1979- (author)
  • "Nyttig kunskap och god förströelse" : Framväxten av Julita gård som museum
  • 2019
  • In: Julita gård. - Stockholm : Nordiska Museets Förlag. - 9789171086112
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • Under hela 1900-talet har Julita gård lockat besökare genom att erbjuda en kombinationav herrgårdsliv, naturskönhet, evenemang och visningsverksamhet. Gården harockså varit en mötesplats för olika folkrörelser, från hembygds-och spelmansförbundtill intressenter för lantbruk, trädgårdsodling och biologisk forskning. Verksamhetenliknar den internationella herrgårdsturism som sätter hemmet i centrum men särskiljersig genom att hela Julita gård är tillgängligt för besökaren. Vilka perspektiv harNordiska museet under årens lopp velat visa på Julita? Hur har gården använts sombesöksmål? Kapitlet undersöker perioden 1900-1960-talet.
  •  
13.
  • Mårdh, Hedvig (author)
  • Re-entering the house : Scenographic and artistic interventions and interactions in the historic house museum
  • 2015
  • In: Nordisk Museologi. - : Institutt för museologi. - 1103-8152. ; :1, s. 25-39
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Scenographic and artistic interventions and interactions have gained in significance within the fields of exhibition and museum design since the 1990s. This article specifically focuses on historic house museums, and how they use their theatrical and scenographic assets in order to recharge and reinvent themselves. The author discusses the different aims and tasks these interventions and interactions take on, and the attitudes that make them happen. Further, the author argues that the field of art history should address these changes in museological practice, and should investigate new possible readings of the historic house, the objects within, and artistic interventions. This would also show the relevance of art history to the field of critical heritage studies in a period that is characterized by the heritage boom and the new experience industry.
  •  
14.
  • Mårdh, Hedvig, 1979- (author)
  • Templet i Mälby
  • 2012
  • In: Sjuttonhundratal. - Uppsala : Svenska sällskapet för 1700-talsstudier. - 1652-4772. ; , s. 110-129
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • In the mid 1780s the count, naval officer, and architect Carl August Ehrensvärd designed the main building and surrounding gardens at Mälby estate (Gnesta, Sweden). Ehrensvärd's close friend, the high-ranking civil servant Johan Gustaf von Carlson, was the owner of the estate who commissioned the project. A number of buildings were erected in the ambitiously planned landscape garden, among them a Greek temple, a full-scale reconstruction of the Temple of Theseus in Athens (today known as the Temple of Hephaestus). The aim of the article is to place the temple in a contemporary philosophical, literary, and artistic context, as well as to draw some conclusions about its erection, design and social function. Because the building has long since disappeared, the source material available today includes guidebooks, sketches, letters, and research conducted in the fields of literature, art, and gender studies.
  •  
15.
  • Mårdh, Hedvig, 1979- (author)
  • The Antiquarian Tour
  • 2012
  • In: The ICOM/DEMHIST international conference Antwerp. - Antwerpen : Museum Platin-Moretus. ; , s. 92-94
  • Conference paper (other academic/artistic)
  •  
16.
  • Mårdh, Hedvig (author)
  • The Artist/Scenographer and the Museum Exhibition
  • 2021
  • In: Konsthistorisk Tidskrift. - : Taylor & Francis Group. - 0023-3609 .- 1651-2294. ; 90:2, s. 115-138
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • There are several professional competences involved in the creation of a museum exhibition. This article investigates the collaboration between the artist/scenographer and the museum. Further, it seeks to contribute to a historical understanding of such collaborations by exploring the work created by the Swedish artist/scenographer Lennart Mörk in the 1960s and 1970s. It analyses the arguments used to justify the involvement of an artist/scenographer, and looks more closely at the nature of the collaborative work that ensued when the two exhibitions Oskuld – Arsenik (1966/67) at Nordiska museet and Gustaf III (1972/73) at Nationalmuseum were created. The article argues that the recruitment of a theatre decorator/stage artist, as this group of professionals were referred to at the time, was part of a strategy that allowed the museum to realize complex exhibition concepts, while also making the display more emotionally engaging and accessible, something that was increasingly demanded of the museums at the time. Moreover, it challenged a traditional museum exhibition format, placing less focus on the authentic museum objects and more focus on sensory experience and aesthetics.
  •  
17.
  •  
18.
  •  
19.
  • Rodéhn, Cecilia, 1977-, et al. (author)
  • Komplext kulturarv : från psykiatriskt sjukhus till bostadsområde
  • 2021
  • Book (other academic/artistic)abstract
    • Hur iscensätts de nedlagda psykiatriska sjukhusens kulturarv? Vilken plats får komplexa kulturarv ta i samtidens stadsutvecklingsprojekt? Forskningsprojektet Ulleråker – funktionsnedsättning och kulturarv har undersökt hur kulturarv görs vid Ulleråker i Uppsala – ett av många före detta psykiatriska sjukhus som genomgått en stadsutvecklingsprocess och omvandlats till bostadsområde. I boken diskuteras hur Ulleråkers patienter och deras liv ihågkoms eller glöms bort i det nya stadslandskapet genom kreativ verksamhet och offentlig konst, namngivning av gator, kvarter och platser och i dagspressen. Bokens kapitel visar hur kulturarv skapas av aktörer vilka traditionellt inte räknats som drivande i kulturarvsprocesser, men som i högsta grad är centrala i dessa processer.
  •  
20.
  •  
21.
  • Vikstrand, Anna Micro, et al. (author)
  • Morgondagens arv
  • 2015
  • In: Upsala nya tidning. - 1104-0173. ; :2015-10-27
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Var finns visionerna för våra barns miljö? skriver Anna Micro Vikstrand och Hedvig Mårdh.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-21 of 21

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view