SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Rubenson Samuel) "

Search: WFRF:(Rubenson Samuel)

  • Result 1-50 of 121
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  • Rubenson, Samuel, et al. (author)
  • Early Monasticism and the Concept of a ‘School’
  • 2018
  • In: Monastic Education in Late Antiquity : The Transformation of Classical Paideia - The Transformation of Classical Paideia. - 9781107194953 - 9781108163842 ; , s. 13-32
  • Book chapter (peer-reviewed)
  •  
3.
  •  
4.
  • Rubenson, Samuel, et al. (author)
  • Kyrkohistoriens objekt
  • 2000
  • In: Kyrkohistoria i Lund : fyra föreläsningar. - 9189515021 ; , s. 17-23
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
5.
  •  
6.
  •  
7.
  •  
8.
  •  
9.
  •  
10.
  • Adman, Per, et al. (author)
  • 171 forskare: ”Vi vuxna bör också klimatprotestera”
  • 2019
  • In: Dagens nyheter (DN debatt). - Stockholm. - 1101-2447.
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • DN DEBATT 26/9. Vuxna bör följa uppmaningen från ungdomarna i Fridays for future-rörelsen och protestera eftersom det politiska ledarskapet är otillräckligt. Omfattande och långvariga påtryckningar från hela samhället behövs för att få de politiskt ansvariga att utöva det ledarskap som klimatkrisen kräver, skriver 171 forskare i samhällsvetenskap och humaniora.
  •  
11.
  • al-Miskîn, Matta (author)
  • Enhet ger liv
  • 2000
  • Book (pop. science, debate, etc.)
  •  
12.
  • Arentzen, Thomas (author)
  • Virginity Recast : Romanos and the Mother of God
  • 2014
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • The Virgin Mary has always stood out in the Christian scenery, yet in ever-changing guises. This study explores the characterization of the Virgin in the poetic works of Romanos the Melodist (ca. 490–560), the great composer of the so-called kontakion. Written for liturgical use, these dramatic songs soon became well-known and immensely popular. The most famous ones reveal a remarkable interest in and concern with the person of Mary, making the œuvre of Romanos both a pinnacle and a crux in the Mariological writings of sixth-century Constantinople. What notions of the Virgin did his poetry evoke, as it made her tangible to the congregated assembly? The kontakia are dedicated to various festal occasions, but the ones discussed in the present volume share a concentration on the Mother of God. Committed to a close reading of the hymns, the study is able to show that Romanos’ Mary appears neither as an ascetic virgin nor as a dogmatic virgin; in his songs we encounter a fertile Mother who mediates between Heaven and Earth, with parrhesia and power. Rather than a model or an object of contemplation she emerges as a relational figure to whom the Constantinopolitan people may turn for support and salvation.
  •  
13.
  •  
14.
  • Blid, Jesper, 1981-, et al. (author)
  • Excavations at the Monastery of St Antony at the Red Sea
  • 2016
  • In: Opuscula. - : Editorial Committee of the Swedish Institutes at Athens and Rome (ECSI). - 2000-0898. ; 9, s. 133-215
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This paper discusses the results from recent archaeological investigations at the Monastery of St Antony in Egypt, including the remains of a number of building phases predating the current church, locally produced pottery, and manuscript fragments written in Coptic, Arabic, Hebrew, and Ge'ez.
  •  
15.
  • Blid, Jesper, et al. (author)
  • Excavations at the Monastery of St Antony at the Red Sea : The Monastery in Literary Sources during the Period of Study
  • 2016
  • In: Opuscula: Annual of the Swedish Institutes At Athens and Rome. - : Editorial Committee of the Swedish Institutes at Athens and Rome (ECSI). - 2000-0898. ; 9, s. 133-215
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This paper discusses the results from recent archaeological investigations at the Monastery of St Antony in Egypt, including the remains of a number of building phases predating the current church, locally produced pottery, and manuscript fragments written in Coptic, Arabic, Hebrew, and Ge’ez.
  •  
16.
  • Dahlman, Britt, et al. (author)
  • Berättelser kring Daniel av Sketis
  • 2008
  • In: Svenskt patristiskt bibliotek : Bd 5 Asketer och munkar - Bd 5 Asketer och munkar. - 9789175803890 ; 5, s. 115-122
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Översättning från grekiska till svenska av två berättelser relaterade till Daniel från Sketis: Kvinnan som låtsades vara en dåre och Anastasia Patrikia. Översättningen bygger på den grekiska versionen som publicerades i Britt Dahlman, Saint Daniel of Sketis. A Group of Hagiographic Texts Edited with Introduction, and Commentary, Uppsala 2007 (Acta Universitatis Upsaliensis. Studia Byzantina Upsaliensia 10). För vissa avsnitt i den första berättelsen där den grekiska texten ter sig märklig har en syrisk version använts.
  •  
17.
  •  
18.
  •  
19.
  • Eugendus liv
  • 2008
  • In: Svenskt patristiskt bibliotek : Asketer och munkar - Asketer och munkar. - 9789175803890 ; V, s. 159-179
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Berättelsen om den helige Eugendus ingår som tredje delen i samlingen Vitae Patrum Jurensium - jurafädernas liv - författad av en anonym munk år 520. Den berättar om grundarna av de första klostren i Jurabergen (i östra Frankrike) under slutet av 400-talet: Romanus, Lupicinus och Eugendus. Berättelsen är okonstlad och ger en unik inblick i formandet av en västerländsk klostertradition annorlunda än den som präglade de tidigaste och mer aristokratiska klostren vid kusten och i anslutning till de större städerna. Eugendus var abbot i klostret i Condat, dagens Saint-Claude, ca 40 km nordväst om Genève, från år 485 till sin död omkring år 514.
  •  
20.
  • Gobena, Abate, Doktorand, 1976- (author)
  • Sanctity and Environment in Ethiopian Hagiography : The Case of Gedle Gebre Menfes Qiddus
  • 2023
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • The original forests of the central and northern highlands of Ethiopia are almost entirely confined to the “sacred groves” surrounding the churches and monasteries of the Ethiopian Orthodox Tewahido Church. In Ethiopian tradition sanctity starts from the Tabot on the altar of the church and extends to the outer periphery of the compound. Church forests serve as shade and shelter for the sacred, and are seen as integral parts of the churchyard.The Act of Gebre Menfes Qiddus (GGMQ) is an original Ethiopic hagiographic text. It depicts the life and struggle of the saint in the wilderness of forests and mountains. Hagiographic texts like GGMQ are in Ethiopia not mere historical records, but texts linked to the daily liturgical services that shape and mould the perceptions and actions of their readers and listeners. The aim of the thesis is to analyse how GGMQ presents the relation between the saint and the natural environment in order to see if there is a correlation with how the Ethiopian tradition has preserved the church forests and has considered these to be sacred spaces representing the wilderness. The aim is achieved through a close reading of the text and its intertexts using four selected themes as analytical instruments: ascetic estrangement, coexistence with non-human creation, identification with the angels and reconciliation of opposites. The analysis, and the fact that the GGMQ is one of the most venerated texts, read and heard with great liturgical solemnity, show that there are good reasons to believe that the constant reading of GGMQ has made and makes a significant impact upon the readers’ views on the mutual co-habitation of human and non-human creation and the development of an awareness of the need to preserve the wilderness and non-human creation.
  •  
21.
  • Göransson, Elisabet, et al. (author)
  • Improved distance measures for “mixed-content miscellanies" : an adaptation for the collections of sayings of the desert fathers and mothers
  • 2022
  • In: Digital Scholarship in the Humanities. - : Oxford University Press. - 2055-7671 .- 2055-768X. ; 38:1, s. 127-150
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Collections of sayings of the desert fathers and mothers are extant in manuscripts in many languages and are organized differently. They are ‘fixed-content miscellanies’ (FCM): they include material that belongs to the same genre, but is variable both when it comes to appearance and order. Distance measurement methods are particularly suitable for large text traditions including variable content in the so-called mixed-content miscellanies, such as recipes, anthological compilations of shorter text passages, or catalogues, but can also be suitable for text genres like collections of sayings, that are equally variable in appearance and order of sayings, even though the genre is fixed; hence ‘fixed-content miscellanies’. In the article, collections of sayings in seven languages were compared using four distance measures methods. Each segment of the sayings was given a unique id to be comparable. The first method used, the Jaccard distance measure, disregards the linear order of items and instead considers each collection compared only as a ‘bag of stories’. In two other methods used (Birnbaum and Levenshtein methods), the order in which the narratives of each saying appear is compared. All three methods yielded interesting results, but the collections that were apparently closely related were clustered together so tightly that it was not possible to make more nuanced analyses. In order to remove false negatives, particulars concerning lacunes in the material were taken into account in the proposed modified Levenshtein method, the fixed-content miscellanies (FCM)-Levenshtein method. By applying the FCM-Levenshtein method, previously unknown relations between collections witnessed in different languages could be detected.
  •  
22.
  • Hedlund, Ragnar, et al. (author)
  • Theodor Metochites i den yttersta tiden
  • 2019
  • In: Olof Heilo (ed.), Vägar till Bysans. - Skellefteå : Artos & Norma bokförlag. - 9789172171237 ; , s. 105-113
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Den bysantinske statsmannen Theodoros Metochites (1270-1332) ger i sina personligt skrivna essäer uttryck för stämningar som var rådande i Konstantinopel under hans tid: sorg över förlorade landområden, uppgivenhet inför sedernas förfall och bävan inför framtiden.
  •  
23.
  •  
24.
  •  
25.
  •  
26.
  • Holmberg, Bo, et al. (author)
  • Isak av Nineve. Betraktelse över helvetet.
  • 2008
  • In: Svenskt Patristiskt Bibliotek. V. Asketer och munkar. - 9789175803890 ; , s. 239-245
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • This is a translation from Syriac into Swedish of a text by Isaac the Syrian (7th c. A.D.) dealing with the topic of hell.
  •  
27.
  • Holmberg, Bo, et al. (author)
  • The Syriac Collection of Apophthegmata Patrum in MS Sin. syr. 46
  • 2013
  • In: Early Monasticism and Classical Paideia. - 9789042929883 ; Studia Patristica, 55, s. 35-57
  • Book chapter (peer-reviewed)abstract
    • This chapter presents a short introduction to the Syriac versions of the sayings of the desert fathers (the Apohthegmata Patrum)and a comprehensive list of the apophthegmatic contents of MS Sin. syr. 46 (AD 532) with references.
  •  
28.
  • Holmberg, Bo, et al. (author)
  • Ur Apostlarnas undervisning
  • 1998
  • In: Svenskt patristiskt bibliotek. Band I. Gudstjänst och kyrkoliv. - 9175801671
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Not available.
  •  
29.
  • Imago Dei. Poesi och bildspråk i fornkyrkan
  • 2005
  • Editorial collection (other academic/artistic)abstract
    • Kan man göra sig en bild av Gud? För de första kristna som levde i en värld fylld av gudabilder var frågan mycket konkret. Trycket från omvärlden på att namnge och synligt presentera den kristne guden var starkt. Men hur skulle man kunna avbilda den som intet öga sett, den som inte låter sig avbildas? Hur tala om den som inget öra hört, den som är ofattbar? De här samlade artiklarna från det sjätte nordiska patristikermötet tar upp dessa frågor och visar hur de tidiga kristna i mötet med den grekisk-romerska världen fann olika sätt att använda ord och bilder för att berätta om sin tro.
  •  
30.
  • Jarlert, Anders, et al. (author)
  • Den missförstådda ortodoxin
  • 2005
  • In: Kyrkohistoriska omvärderingar. - 9189515110
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Ortodoxin har på flera sätt varit missförstådd: negativt genom att den bedömts inte utifrån sina egna förutsättningar, utan med en i sin tur ofta missförstådd reformation, pietism eller upplysning som mall och mått, positivt genom att man föreställt sig att lagstiftningen återspeglat de faktiska förhållandena och dominerat kyrkolivet och att den folkliga föreställningen direkt avspeglat teologin. Därtill kommer att den lutherska ortodoxin var en mycket mera komplex och sammansatt företeelse än man kunnat föreställa sig, när man utgått från ett begränsat eller ensidigt källmaterial. En förenklad generalisering av det som från moderna utgångspunkter framstår som det mest ovanliga eller exklusiva kan aldrig ersätta studiet av det vanliga, gemensamma eller strukturbärande. Rikedomen mer än enhetligheten, spännvidden mer än ensidigheten präglade ortodoxins värld. Kanske är det snarast vår tids svårigheter att kombinera form och känsla, rättfärdighet och kärlek, ära och ödmjukhet, kallelse och individualitet, som gör det svårt att förstå att människorna i det tidigmoderna samhället var oss ganska lika, fastän de ofta uttryckte sig på ett helt annorlunda sätt.
  •  
31.
  •  
32.
  • Jarlert, Anders, et al. (author)
  • Kyrkohistoriens objekt
  • 2000
  • In: Kyrkohistoria i Lund : fyra föreläsningar. - 9189515021
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I denna provföreläsning över förelagt ämne ställs frågorna hur vi närmar oss kyrkohistoriens objekt, hur man tidigare försökt besvara frågan och hur vi idag kan förhålla oss till och bestämma kyrkohistoriens objekt. Lösningen blir det kyrkohistoriska mötet mellan den kristna kyrkan och människan. Kyrkohistorien undersöker hur den kristna kyrkan – i teologi, förkunnelse och strukturer – mött de faktiska människorna – som individer, grupper eller kulturer –, med de idéer och strukturer och den spiritualitet som det mötet genererat eller inspirerat. Det kyrkohistoriska arbetet kan beskrivas som ett möte mellan historisk och teologisk förståelse av förändring inom kyrkan, fattad både som insitution, som social och from gemenskap, och som teologisk ort. Därför är kyrkohistoria både institutionshistoria, mentalitetshistoria, fromhetshistoria och teologihistoria. I vidaste mening är kyrkohistoriens syfte att väcka förståelse för och ge insikt i den historiska dimensionens oerhörda betydelse för hela det kristendomsvetenskapliga studiet.
  •  
33.
  • Jarlert, Anders, et al. (author)
  • Muntlig kyrkohistoria som vetenskapligt program och problem
  • 2000
  • In: Kyrkohistoria i Lund. Fyra föreläsningar (Meddelanden från Kyrkohistoriska arkivet i Lund. Ny följd. 2). - 9189515021
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • I installationsföreläsningen presenteras följande teser: 1. Kyrkohistorien är till största delen muntlig historia, 2. Muntlig kyrkohistoria kan inte identifieras med skrivna förebilder eller med skriftliga spår, men delvis rekonstrueras därifrån, 3. Muntlig kyrkohistoria visar att människornas verklighet är annorlunda än lagarnas, 4. Muntlig kyrkohistoria visar att historien inte kan reduceras till förhistoria eller efterklanger, 5. Muntlig kyrkohistoria öppnar för en historia underifrån, som kyrkohistorien alltid borde vara, eftersom den kristna kyrkan säger sig vara en gemenskap av syndare, 6. Muntlig kyrkohistoria som vetenskapligt problem är vetenskapligt problematisk, 7. Muntlig kyrkohistoria ställer kritiska frågor och kan därigenom bli en aktiv deltagare i samhällsdialogen.
  •  
34.
  • Jarlert, Anders, et al. (author)
  • Nygren, Aulén och nationalsocialismen - omvärderingar av historiska positioner
  • 2005
  • In: Kyrkohistoriska omvärderingar. - 9189515110
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Mina slutsatser är att Gustaf Aulén, som ännu sommaren 1933 ställde sig positivt avvaktande till nyordningen i den tyska rikskyrkan, ändrade sin position till den tyska kyrkostriden först på grund av Anders Nygrens offentliga kritik mot nationalsocialismen 1933–34, sedan även på grund av ekumeniska kontakter, enkelt uttryckt: Aulén var inte ”hela tiden” motståndskämpe, han blev det, främst genom Nygren. Under åren 1933–35 ändrade Aulén endast position, inte motivering. I sitt tänkande utgick han alltjämt från agapeetiken. Under denna tid kan han till och med förefalla mer kyrkocentrerad än Nygren (artikeln Splittringen tyska kyrkans största fara i augusti 1935 ). Först under Abessinienkrisen 1935 ändrades hans motiv till att utgå även från rätten. Denna positionsförändring innebär också en reaktion mot hans egen tidigare negativa syn på rättens teologiska funktion. Därigenom blir han bättre än Nygren rustad att möta den nya situation som det andra världskriget innebar. Hans nya motivering till motstånd hade ju – till skillnad från Nygrens – formulerats i mötet med en krigssituation. Teologin är inte höjd över historiens växlingar, dess positioner konstrueras alltid i relation till omvärlden. Nygren hade formulerat sin skarpa, teologiska motståndsposition i en förkrigssituation. Han insåg först sent att själva angreppskriget, som på ett nytt sätt konstruerade sambandet mellan Tyska riket, nationalsocialismen och de tyska kyrkorna, skapat en ny situation också för det teologiska motståndet mot nationalsocialismen, en situation som krävde nya positioneringar gentemot den nazistiska ideologin. Agapeetiken visade sig ensam vara alltför begränsad som utgångspunkt för kritik och motstånd mot den totalitära statens brutala krigföring och förföljelser. Av Aulén inspirerades Nygren omsider att motivera sin kritik även utifrån rätten. Något stort avstånd mellan de båda teologerna kan inte iakttagas under tiden närmast efter Andra världskrigets slut. Vi kan konstatera att Aulén aldrig hade kunnat formulera sin motståndsposition utan Nygrens agapeetik. Däremot ändrade han sin position genom historiens växlingar, först med samma, sedan därtill också med en ny motivering, som Nygren först senare följde. Aulén hade sin styrka i denna historiska empati, sin svaghet i den politiskt-ekumeniska naivitet han 1933(–34) gett prov på. Nygren hade sin styrka i den tidigt formulerade, välgrundade teologiska analysen, sin svaghet i det slutna systemets (agapeetikens) bristande öppenhet för den nya historiska situationens krav på en kompletterande analys utifrån även andra aspekter. Som något självklart tycks Nygren ha identifierat kravet på förkunnelsens frihet med en teologisk bestämning av förkunnelsens innehåll gentemot samhället som just agapeetik. Här ställer kyrkohistorien frågan till dagens teologer om det inte är en nödvändig förutsättning för ett nytt ställningstagande till Nygrens teologi att hålla isär de olika plan i hans teologi som inte nödvändigtvis måste hänga samman. En annan fruktbar forskningsuppgift borde vara att undersöka hur Auléns skapelsemotiverade ”saklig omsorg om nästan” under 1940-talet förhöll sig till den agapeetik som han samtidigt omfattade. Forskningens omvärderingar av problemet Nygren, Aulén och nationalsocialismen påminner oss om den källkritiska vådan av att blanda material från olika tidpunkter inom ett skede och sedan behandla det utan åtskillnad. En annan metodisk lärdom är att historieskrivningen bör vara moralisk utan att moralisera. En moraliserande attityd kan lätt ta överhanden över den historiska förståelsen och i sina konsekvenser bli omoralisk. Vi kan också lära oss att teologiska positionsförändringar generellt äger rum i en historisk kontext och i växelverkan mellan historiska omständigheter och teologisk forskning, inte enbart genom teologers studium av texter. I synnerhet gäller detta om teologer som innehar kyrkliga uppdrag och ämbeten.
  •  
35.
  • Linjamaa, Paul, et al. (author)
  • Klemens av Alexandria : Stromata
  • 2020
  • In: Svenskt patristiskt bibliotek : Band 6, Teologi före Nicea - Band 6, Teologi före Nicea. - 9789177771241 ; , s. 91-104
  • Book chapter (other academic/artistic)
  •  
36.
  • Lundgren, Svante, et al. (author)
  • Messianska judar
  • 2023
  • In: Pilgrimsfärd för rättvis värld : Möten med kyrkorna i Israel och Palestina - Möten med kyrkorna i Israel och Palestina. - 9789198634976 ; , s. 236-237
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
37.
  • Lundgren, Svante, et al. (author)
  • Vilka är de etiopiska judarna?
  • 2023
  • In: Pilgrimsfärd för rättvis värld : Möten med kyrkorna i Israel och Palestina - Möten med kyrkorna i Israel och Palestina. - 9789198634976 ; , s. 170-170
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
38.
  •  
39.
  •  
40.
  •  
41.
  •  
42.
  •  
43.
  •  
44.
  •  
45.
  • Rubenson, Samuel, et al. (author)
  • A Database of the Apophthegmata Patrum
  • 2014
  • In: Analysis of Ancient and Medieval Texts and Manuscripts : Digital Approaches. - 9782503552682 ; , s. 201-2011
  • Book chapter (peer-reviewed)
  •  
46.
  •  
47.
  •  
48.
  •  
49.
  • Rubenson, Samuel, et al. (author)
  • Antonius Abba, 251?-356 CE
  • 2016
  • In: Oxford Classical Dictionary. - : Oxford University Press.
  • Book chapter (other academic/artistic)abstract
    • Uppslagsartikel om Antonius den store, det tidiga munkväsendets förgrundsgestalt
  •  
50.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-50 of 121
Type of publication
book chapter (67)
journal article (18)
conference paper (10)
editorial collection (8)
book (8)
review (5)
show more...
other publication (2)
doctoral thesis (2)
research review (1)
show less...
Type of content
other academic/artistic (51)
peer-reviewed (39)
pop. science, debate, etc. (31)
Author/Editor
Rubenson, Samuel (105)
Eckerberg, Katarina, ... (1)
Johansson, Britt-Mar ... (1)
Gren, Nina (1)
Gustafsson, Daniel (1)
Adman, Per (1)
show more...
Alvesson, Mats (1)
Andersson, Elina (1)
Barmark, Mimmi Maria (1)
Brink, Ebba (1)
Busch, Henner (1)
Carton, Wim (1)
Clough, Yann (1)
Djurfeldt, Göran (1)
Gabrielsson, Sara (1)
Guldåker, Nicklas (1)
Hedlund, Anna (1)
Hornborg, Alf (1)
Isaksson, Elias (1)
Islar, Mine (1)
Jack, Tullia (1)
Kjellberg, Anders (1)
Knaggård, Åsa (1)
Krause, Torsten (1)
Larsson, Marie (1)
Malm, Andreas (1)
Rydström, Helle (1)
Ramasar, Vasna (1)
Roos, Andreas (1)
Rypi, Anna (1)
Schmitt, Irina (1)
Steen, Karin (1)
Stripple, Johannes (1)
Thoni, Terese (1)
Takedomi Karlsson, M ... (1)
Thorén, Henrik (1)
Wahl, Darin (1)
Wamsler, Christine (1)
Wemrell, Maria (1)
Österman, Marcus (1)
Bergquist, Ann-Krist ... (1)
Bonnedahl, Karl Joha ... (1)
Eimermann, Marco (1)
Enlund, Desirée, 198 ... (1)
Eriksson, Madeleine, ... (1)
Helmersson, Linnea (1)
Nilsson, Bo, 1959- (1)
Nordlund, Annika, 19 ... (1)
Nordlund, Christer, ... (1)
Simonsson, Märit, Fi ... (1)
show less...
University
Lund University (109)
University College Stockholm (17)
Uppsala University (2)
University of Gothenburg (1)
Umeå University (1)
Stockholm University (1)
Language
Swedish (61)
English (55)
German (3)
Danish (1)
Italian (1)
Research subject (UKÄ/SCB)
Humanities (120)
Natural sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view