SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Silvano Ary P.) "

Search: WFRF:(Silvano Ary P.)

  • Result 1-25 of 25
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Adesiyun, Adewole, et al. (author)
  • Review and Evaluation of NRAs : Deliverable D2
  • 2023
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Connected and Automated Driving (CAD) is an important area of digital technology that will bring disruption to individuals, economies, and societies. Most forms of CAD require some level of infrastructure support for their safe operation. Additional infrastructure and services to support CAD have the potential to improve safety even further, and to bring other benefits such as increased efficiency or reduced congestion. However, the infrastructure requirements from Original Equipment Manufacturer (OEMs) are not always clear, and it is difficult for National Road Authorities (NRAs) to predict and plan for the future levels of support needed for CAD given rapidly evolving technology and uncertain projections of future CAD demand. In addition, there is also a need for better dialogue among NRAs, OEMs and service providers to articulate those requirements and to define a roadmap and responsibilities for achieving safe and smart roads through CAD.The aim of DiREC is to establish a CAV Readiness Framework and a set of toolkits dedicated to CAVs (Connected and Autonomous Vehicles) that incorporates a wide range of components that affect CAD and the ability of highway infrastructure to support it. These components include machine readability of physical infrastructure, digital services, connectivity, in addition to aspects such as governance of the infrastructure and services, and legal and regulatory requirements. Together these components influence the ability of the NRA to become a digital road operator. The DiREC project will thus provide a framework for NRAs, service providers and OEMs to support CAD. It will consolidate and combine standards, research, and recommendations from other projects and extend research into new areas such as creating a common vision for digital twins among NRAs, understanding connectivity and connectivity requirements to support digital services and analysing how these can be met, reviewing the quality management processes around digital data, and documenting existing legal and regulatory frameworks in all areas relating to CAD.
  •  
2.
  • Eriksson, Jenny, 1975-, et al. (author)
  • Intressent- och behovsanalys för resvaneundersökningar : resultat från intervjuer och enkätundersökning
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • I Sverige genomförs en nationell resvaneundersökning med viss regelbundenhet med Trafikanalys som ansvarig myndighet. Undersökningen har problem med bortfall, täckning, kostnader och uppgiftslämnarbörda. Ett projekt pågår som syftar till att utveckla nya metoder för att samla in data om personers mobilitet. Projektet är indelat i fem arbetspaket, varav detta arbete är ett. Syftet är att utföra en intressent- och behovsanalys avseende framtida resvaneundersökningar. I detta ingår att identifiera syften och frågeställningar som resvaneundersökningar ska kunna hantera och besvara.Det genomfördes 20 telefonintervjuer och utskick av webbenkät till 142 personer (svar från 81 personer, svarsfrekvens 57 procent). Intressenterna delades in i tre olika grupper: offentlig sektor, forskningsorganisation och övriga aktörer. Tillsammans med egna erfarenheter har en analys gjorts av vad som efterfrågas från den nationella resvaneundersökningen. Frågeställningar som centrala för användare av resvaneundersökningar är val av färdsätt, resans ärende samt mått på hur resvanorna förändras över tid och hur olika grupper reser. För detta behövs både uppgifter om individen och resorna. Utöver detta önskar man bra data på kommunal nivå eller lägre. Dock kan Trafikanalys i nuläget inte erbjuda den möjligheten, men här finns det möjlighet för kommuner, regioner och andra aktörer att välja ett extraurval från den befintliga nationella resvaneundersökningen.
  •  
3.
  • Eriksson, Jenny, 1975-, et al. (author)
  • New ways of collecting individual travel information : Evaluation of data collection and recruitment methods
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • The overall purpose of the project is to conduct a demonstration study that shows how two data collection methods that have been developed to collect travel survey data perform in the field, and how they perform compared with traditional TS (i.e., postal questionnaires and/or telephone interviews). The project is also intended to provide a better understanding of the ways in which different recruitment methods of respondents can be used so that future TS can be more cost effective.The two collection methods tested consist of a mobile app and an online questionnaire with a map to assist the respondents to identify travel destinations. Three recruitment methods were used, i.e., recruitment via random sampling, a web panel, and crowdsourcing. The portion of the random sample that received an online questionnaire was divided into two groups. Half the group was given no incentive, while the other half received a gift card worth SEK 100 after answering the questioner. Those who were recruited via a web panel and were to use the mobile app were rewarded in the form of a gift card worth SEK 100 if, at minimum, they made corrections to trips made on one day registered in the mobile app. A nonresponse analysis was performed of the random sample for both the online questionnaire and the mobile app. Cost estimates for each collection method and recruitment method were also performed, as were uncertainty estimates.Overall, the study shows that the mobile app registered significantly more trips per respondent than did the online questionnaire, while the distances travelled were comparable. There are several possible interpretations of this. One is that people who responded to the online questionnaire either forget about and/or combined short trips (particularly trips made for the purposes of leisure or shopping, and using the travel modes walking and car). One presumable explanation for this is that it is easier to confirm/correct the trips that the mobile app suggests than it is to recall and enter all trips in an online questionnaire. Another possible interpretation is that people responding to different data collection methods have different travel patterns. Yet another explanation is connected to technique issues regarding the different data collection methods.
  •  
4.
  • Eriksson, Jenny, 1975-, et al. (author)
  • Nya sätt att samla in individuell resvaneinformation : Utvärdering av insamlings- och rekryteringsmetoder
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Inom samverkansprogrammet Nästa generations resor och transporter, som Trafikanalys är huvudansvarig för, har man identifierat ett behov av att finna och utveckla nya lösningar för resvaneundersökningar (RVU:er). Bakgrunden till detta är bland annat sjunkande svarsfrekvenser med dagens metoder, vilket skulle kunna ge problem med representativiteten. Det anses som mycket angeläget att utveckla nya metoder för datainsamling för framtidens RVU:er, både på kort och lång sikt.Det övergripande syftet med projektet är att göra en demonstrationsstudie som visar hur två datainsamlingsmetoder som har utvecklats för att samla in resevaneundersökningsdata presterar i fält, samt hur de presterar jämfört med ”traditionell” RVU (postal enkät och/eller telefonintervjuer). Projektet syftar också till att få bättre förståelse för hur olika rekryteringsmetoder kan användas för att framtida RVU:er ska kunna bli mer kostnadseffektiva. De två insamlingsmetoder som testats är webbenkät med karta och mobilapp. Tre rekryteringsmetoder har använts och dessa är rekrytering via slumpmässigt urval, webbpanel och crowdsourcing.
  •  
5.
  • Eriksson, Jenny, 1975-, et al. (author)
  • Skattning av cykeltrafikarbetet : en pilotstudie i tre kommuner
  • 2022
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Nationellt (via gång- cykel- och kollektivtrafikmålet), regionalt och i många av Sveriges kommuner finns målsättningar om ökad cykling. Dessa målsättningar är dock svåra att följa upp, då cykeltrafikens storlek inte mäts och följs upp. Med de metoder som används idag för flödesmätningar är det inte möjligt att skatta cykeltrafikarbetet i hela kommunen, då flödesmätningarna inte genomförs på systemnivå för det cykelbara vägnätet. Det övergripande syftet med pilotstudien är att ta fram en accepterad, tillförlitlig, tillämpbar och enhetlig metod för att skatta cykeltrafikarbetet i kommunen genom flödesmätningar. Kommunerna Stockholm, Uppsala och Östersund ingår i pilotstudien. Det genomfördes 135 veckomätningar i varje kommun; 100 på gång- och cykelvägnätet och 35 i blandtrafik, uppdelat på fem etapper. De kontinuerligt mätta flödespunkterna användes som information för uppräkning på helårsnivå. Cykelvägnätet omfattar inte grusvägar, enskilda väghållare och vägar med skyltad hastighet 80 km/h och högre. Länkarna delades in i stratum, där det i varje stratum gjordes ett systematiskt urval på den totala länklängden. Skattningsmetoden tog hänsyn till både rum och tid. Under det brutna året vecka 35 år 2020 till vecka 34 år 2021 cyklades det 145±43 miljoner kilometer i Stockholm, 59±23 miljoner kilometer i Uppsala och 9±3 miljoner kilometer i Östersund. Osäkerheten i skattningen, utgör mellan 30 och 40 procent av punktskattningen. Det är en ganska stor osäkerhet i skattningen, men tillräckligt liten för att se att det exempelvis är skillnader mellan kommunerna. Något som framkommit i denna studie är att cyklandet i blandtrafik inte är försumbar och kommunerna bör ha detta i beaktande. För att studien ska komma till sin rätt bör den upprepas en gång till i minst en av dessa kommuner.
  •  
6.
  • Johansson, Fredrik, 1983-, et al. (author)
  • Förstudie vägkapacitetsmodeller i Sverige : utvecklingsbehov för Trafikverkets vägkapacitetsmanual och handbok för trafiksimulering
  • 2023
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Detta PM redovisar resultaten från en förstudie med syfte att identifiera forsknings- och utvecklingsbehov för de vägkapacitetsmodeller och metoder för tillämpning av trafiksimulerings[1]modeller som används i Sverige, samt identifiera behov av utökad empiri inom dessa områden. Utgångspunkten är kapacitetsmodellerna för de vägtrafikanläggningar som finns representerade i nuvarande kapacitetsmanual, TRVMB Kapacitet och framkomlighetseffekter (TRV 2013:64343), och de rekommendationer kring tillämpning av mikroskopiska trafiksimuleringsmodeller som finns i den nuvarande simuleringshandboken, Handbok för kapacitetsanalys med hjälp av simulering (TRV2013/79994). Kapacitetsmanualen och simuleringshandboken har gåtts igenom och uppdaterings, utvecklings- och forskningsbehov har identifierats och stämts av med såväl Trafikverket som utvalda svenska experter inom området. Det har också genomfört litteraturgenomgångar för områdena kapacitetsmodeller för motorvägar, osäkerhetsskattning och känslighetsanalys för kapacitetsmodeller och simuleringshandböcker. Resultatet från projektet är en sammanställning av de uppdateringsbehov som kan genomföras utan ny forskning samt förslag till forsknings- och utvecklingsprojekt som behöver initieras. Exempel på uppdateringsbehov som inte kräver ny forskning är uppdatering kopplat till layout, språk, etc., struktur, syfte och målgrupp, men även behov av uppdatering av kapitlen i kapacitetsmanualen baserat på resultat från redan genomförda forskningsprojekt. Exempel på uppdateringar utifrån genomförda forskningsprojekt är kapacitetsberäkningsmetoder för korta körfält eller friliggande högersväng i korsningar; nya parametervärden för hastighetsflödessamband för landsvägar, mötesfria vägar och motorvägar; nya korrigeringsfaktorer för kritisk tidlucka i cirkulationsplatser. Förslag på forskningsprojekt som bör initieras omfattar projekt kopplat till exempelvis: sekundärkonflikter med gång- och cykeltrafikanter i korsningar; inverkan av lutning och lastbilsandel på kapacitet i påfarter och växlingssträckor; känslighetsanalys och skattning av osäkerhetsintervall i analytiska modeller; känslighetsanalys som input till kalibrering av trafiksimuleringsmodeller; skattning av osäkerheter i simuleringsresultat och surrogatbaserad kalibrering av trafiksimuleringsmodeller.
  •  
7.
  • Krašna, Simon, et al. (author)
  • Human Response to Longitudinal Perturbations of Standing Passengers on Public Transport During Regular Operation
  • 2021
  • In: Frontiers in Bioengineering and Biotechnology. - : Frontiers Media S.A.. - 2296-4185. ; 9
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • This study investigates the response of standing passengers on public transport who experience balance perturbations during non-collision incidents. The objective of the study was to analyse the effects of the perturbation characteristics on the initial responses of the passengers and their ability to maintain their balance. Sled tests were conducted on healthy volunteers aged 33.8 ± 9.2 years (13 males, 11 females) standing on a moving platform, facilitating measurements of the initial muscle activity and stepping response of the volunteers. The volunteers were exposed to five different perturbation profiles representing typical braking and accelerating manoeuvres of a public transport bus in the forward and backward direction. The sequence of muscle activations in lower-extremity muscles was consistent for the perturbation pulses applied. For the three acceleration pulses combining two magnitudes for acceleration (1.5 and 3.0 m/s2) and jerk (5.6 and 11.3 m/s3), the shortest muscle onset and stepping times for the passengers to recover their balance were observed with the higher jerk value, while the profile with the higher acceleration magnitude and longer duration induced more recovery steps and a higher rate of safety-harness deployment. The tendency for a shorter response time was observed for the female volunteers. For the two braking pulses (1.0 and 2.5 m/s2), only the lower magnitude pulse allowed balance recovery without compensatory stepping. The results obtained provide a reference dataset for human body modelling, the development of virtual test protocols, and operational limits for improving the safety of public transportation vehicles and users. © Copyright © 2021 Krašna, Keller, Linder, Silvano, Xu, Thomson and Klug.
  •  
8.
  • Larsson, Magnus, 1970-, et al. (author)
  • Open data for bicycle classification for better planning and simulation, and for better detection from motorized vehicles (OpenBike-CD)
  • 2022
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • We are witnessing rapid changes in the transport landscape that have resulted in a gap between the quality of data available and what is needed from stakeholders. Therefore, this pre-study aims to increase the knowledge about bicycle flow by, together with stakeholders and the industry, identify and define: (i) data needs for better planning; (ii) data collection activities; and (iii) research and cooperation possibilities. To answer these questions a series of digital interviews and e-mail questionnaires were conducted with relevant stakeholders and industry actors. The results show that to better plan for bicycling, stakeholders need more detailed bicycling data, meaning that they need to know the type of bicycle, bicyclists’ socio-demographics, and route choice. Ideally, stakeholders need to know how the bicycling flow/exposure is changing over time, which means they need to follow the percentage share of each type of bicycle (e.g., e-scooters, e-bikes, cargo-bikes), the percentage share of different bicyclists’ groups (e.g., age, gender), and which links/streets are used the most. The bicycle flow-counting industry is trying to cope with and adapt to the rapid changes in the transport landscape and can today mainly classify e-scooters with 3D cameras, with a good degree of accuracy. Other types of bicycles are more challenging to classify, as many different branches exists, and new models are being introduced almost every year. Bicyclists’ socio-demographics variables are disregarded, with GDPR as a great concern or barrier to deal with. The car industry, however, focuses on detecting bicyclists in time at crosswalks/crossings and on right-turn maneuvers, with challenges in detecting bicyclists at adverse weather conditions, e.g., darkness, twilight. Furthermore, there is also a need to vary approaching angles and detection distances, when bicyclists interact with vehicles, so the car industry can train its detection algorithms in a range of real-life scenarios. 
  •  
9.
  •  
10.
  • Linder, Astrid, 1959-, et al. (author)
  • Stabilitet på cykel med och utan ABS : en pilotstudie
  • 2018
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Projektet, som är en pilotstudie, syftade till att undersöka effekten av låsningsfria bromsar, ABS, på cykel. Fråga som projektet syftade till att besvara: Kan cyklars stabilitet under inbromsning förbättras av låsningsfri broms (ABS) på framhjulet? Frågan söks besvaras genom utformning och genomförande av bromsprov av cykel med och utan ABS. Cykelolyckor är bland de vanligaste orsakerna till trafikskador i Sverige, ofta med svåra skador och medicinsk invaliditet som följd. Närmare hälften av alla svårare trafikskador har uppstått på grund av cykelolyckor. ABS-bromsar har visats reducera risken för skada för motorcyklister genom ökad stabilitet och därmed minskad risk för omkullkörning i samband med bromsning. Däremot finns begränsad kunskap om effekten för cyklister. Två Crescentcyklar med sluten ram (herrcykel) testades: en konventionell, bakhjulsdriven modell med v-broms (fäljbroms) på framhjulet och en framhjulsdriven modell med el-assistans och navbroms i framhjulet. Med den konventionella cykeln utfördes två typer av tester, med och utan ABS-bromsar. ABS-bromsen var av modellen SABS V1. På el-cykeln med navbroms justerades bromsverkan så att framhjulet ej låstes, jämfört med full bromsverkan. En Hybrid II krockdocka, 50-percentil man, användes som cyklist i proven. Proven utfördes vid hastigheterna 17 och 20 km/h. Cyklarna bromsades maximalt på framhjulet. Friktionen var ungefär 0,7–0,8. Resultaten visade att ABS på cykelns framhjul gör att framhjulet inte låses vid full inbromsning och bakhjulet behåller kontakten med underlaget. Vid prov med v-broms eller navbroms med full broms-verkan blev bromssträckan cirka 2 meter, men framhjulet låstes vid full broms och bakhjulet lyfte från underlaget. Det innebar att cykeln då endast balanserade på framhjulet. Prov med ABS-broms på v-bromsen och justerad bromsverkan på navbromsen resulterade däremot i inbromsning utan låsning av framhjulet. Bromssträckan var i dessa prov cirka 4 meter. Resultaten var liknande för de båda cyklarna.
  •  
11.
  • Linder, Astrid, 1959, et al. (author)
  • VIRTUAL - a European approach to foster the uptake of virtual testing in vehicle safety assessment
  • 2020
  • In: Proceedings of 8th Transport Research Arena TRA 2020.
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • In the assessment of road user and vehicle occupant safety, physical testing is limited to a few scenarios. To advance transport safety it is vital to include more relevant scenarios. Virtual Testing offers an opportunity to introduce additional test scenarios. The objectives of the VIRTUAL project, described in this paper, include: Identifying impact scenarios relevant for the future, providing tools such as models, guidelines, and a corresponding platform to foster the uptake of virtual testing. The safety of standing passengers on public transport has been reviewed, scenarios for Vulnerable Road User testing have been identified and new seated positions for future vehicles have been described. In addition, a virtual testing platform has been established on which human body models are provided. The platform follows the open access approach, complements other approaches and does not just provide the models, but also guidelines on how to implement new scenarios in test procedures.
  •  
12.
  • Silvano, Ary P., 1975-, et al. (author)
  • A pilot study aiming to increase speed compliance of taxi drivers in Sweden
  • 2018
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Speed is one of the most key factor that increases the accident risk and injury severity (Nilsson, 2004). Therefore, speed limits are set to guide to choose the right speed based on the road environment. However, compliance level is in general low which means that many drivers choose to drive faster than the speed limit when traffic condition is not congested. Mannering (2009) points out that there is a general disrespect to keep speed limits worldwide. An increase in the compliance level of taxi drivers could potentially influence the chosen speed of other drivers on the roads. It is therefore important to study and quantify compliance level of taxi drivers.Public authorities (e.g., police, road administration offices) aim to enforce speed compliance levels on public roads. Speed enforcement campaigns can include police speed control interventions, speed camera surveillance, education campaigns. As a part of this pilot study, police officers plan to meet taxi company representatives to discuss current speed compliance levels an agree on new approaches which can increase compliance levels of taxi driversThe aim of the study is thus to investigate a new method aiming to increase speed compliance of taxi drivers involving an agreement between the police and taxi representatives.
  •  
13.
  • Silvano, Ary P., 1975-, et al. (author)
  • Comparing respondent characteristics based on different travel survey data collection and respondent recruitment methods
  • 2020
  • In: Case Studies on Transport Policy. - : Elsevier. - 2213-624X .- 2213-6258. ; 8:3, s. 870-877
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Internet offers new ways of collecting travel data, such as online questionnaires and smartphone applications which can be further combined with new recruitment methods, such as web panels and crowdsourcing. However such non-random recruitment methods may also have an impact on the characteristics of the recruited respondents. This paper investigates the characteristics of respondents’ profiles resulting from new recruitment methods (i.e., random sample, web panel and crowdsourcing) combined with an online questionnaire and a mobile application, compared to a register population. The results show that only the randomly recruited mobile app responses did not deviate significantly from the register data. However, this method shows the lowest response rate. The web panel attracted more respondents who were not gainfully employed, cohabiting in a flat without children. On the other hand, crowdsourcing deviated the most from the register data, although it showed the highest number of responses in both collection methods, particularly with regard to the online questionnaire. Crowdsourcing attracted many more women within the working age bracket (25–64), gainfully employed, holding a driving licence, most likely childless and cohabiting. An improvement in number of respondents and data richness may be a trade-off for traditional methods combined with online questionnaires and mobile app usage. A possible approach may include (i) a full scale traditional travel survey (e.g., every five years), (ii) online web panel surveys annually, to monitor changes over time, and (iii) mobile app surveys to increase data accuracy in terms of trip attributes. An interesting future research direction is to investigate different approaches to weighting the collected travel information, especially for the web panel and crowdsourcing recruitment methods.
  •  
14.
  • Silvano, Ary P., 1975- (author)
  • Exploring alternative data sources for estimating traffic index variations, traffic flow ranks, and the Annual Average Daily Traffic (AADT) : Insights and outcomes from a workshop
  • 2024
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • A workshop on enhancing traffic variation estimation, led by VTI, was carried out focusing on alternative data sources for estimating traffic index variations over the year, so-called traffic indices (i.e., monthly, weekday, hourly) and traffic flow ranks (i.e., ranking the hours with the highest indices), as critical metrics for understanding traffic patterns. Moreover, these alternative data sources can potentially improve and complement the estimation of the Annual Average Daily Traffic (AADT).The workshop highlighted the limitations of current methodologies relying on data from fixed counting points and the need for integrating a wider array of data sources to capture the complex dynamics of traffic more accurately. Therefore, the primary objective was to explore alternative data sources for estimating traffic index variations over the year to better capture and understand regional and local traffic variations. Discussions centered around the potential of mobile cellular network data, satellite imagery, and vehicle probe data, each presenting unique characteristics and uncertainties. Mobile cellular network data showed promising in providing continuous traffic data but raised concerns about data representation and privacy. Satellite data offered high spatial resolution yet faced challenges in data management and necessitated integration and validation against traditional methods. Vehicle probe data, providing mostly urban coverage, highlighted limitations of market penetration, but has the potential of integrating additional sensor technologies.The conclusion emphasized the crucial role of diverse data sources in advancing traffic analysis, pointing out the need to address uncertainties like data representativeness, privacy concerns, technical integration, and sound validation methods in harnessing these alternative data sources. Furthermore, the workshop advocated for collaborative efforts among stakeholders (i.e., authorities, data providers, academia, end-user’s consultancy firms) to refine these alternative data sources and develop new analytical tools for a better understanding of traffic variations.
  •  
15.
  • Silvano, Ary P., 1975-, et al. (author)
  • Free flow speed estimation : A probabilistic, latent approach. Impact of speed limit changes and road characteristics
  • 2020
  • In: Transportation Research Part A. - : Elsevier Ltd. - 0965-8564 .- 1879-2375. ; 138, s. 283-298
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • The estimation of the free flow speed (FFS) distribution is important for capacity analysis, determination of the level-of-service, and setting speed limits. Subjective time headway thresholds have been commonly used to identify vehicles travelling under free flow speed conditions i.e., vehicles whose speeds are not influenced by the vehicle in front. Since, the headway a driver operates under the free flow state is subjective and varies from driver to driver, such approaches can introduce biases in the FFS estimation. Therefore, in this paper a parametric probabilistic latent approach is proposed based on discrete choice utility theory to estimate the FFS distribution on urban roads and simultaneously the probability that drivers perceive their state as constrained by the vehicle in front. This methodology is used to estimate the impacts of road characteristics and Posted Speed Limit (PSL) changes on the FFS distribution using an extensive dataset of speed observations from urban roads with varying characteristics. The results show that the simultaneous estimation of the free flow speed distribution and the state the driver is in (e.g., free or constrained) is feasible. The analysis indicates that the FFS is influenced by several road characteristics such as land use, on-street parking and the presence of sidewalks. The PSL change impacts not only the distribution of the free flow vehicles but also the speed distribution of the constrained vehicles. The constrained probabilities vary depending on the PSL change with higher probabilities for lower speed limits.
  •  
16.
  • Silvano, Ary P., 1975-, et al. (author)
  • Frånfartskapacitet i cirkulationsplatser : effekter av korsande gång- och cykelflöden
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • När det gäller bedömning av framkomlighet i korsningar finns ett behov av metodutveckling för beräkning av oskyddade trafikanters påverkan på fordonstrafiken och vice versa. Detta är speciellt viktigt i cirkulationsplatser eftersom fordonstrafiken som kör ut från en cirkulationsplats ska lämna företräde till korsande gång- och cykeltrafik vilket ibland skapar bakåtblockering av fordon in i cirkulationsplatsen. Den nuvarande kapacitetsberäkningsmetoden i Trafikverkets ”kapacitetsmanual”, TRVMB Kapacitet och framkomlighetseffekter – Trafikverkets metodbeskrivning för beräkning av kapacitet och framkomlighetseffekter i vägtrafikanläggningar, som finns implementerade i Capcal beaktar endast korsande gång och cykel (GC) trafikanter vid övergångsställen i tillfarter.Denna rapport redovisar en studie med syfte att identifiera och undersöka metoder som kan beakta kapacitetsnedsättande effekter av korsande GC-trafik i cirkulationsplatser. Detta för att på sikt kunna överbrygga de brister som finns i den nuvarande metoden. Det är viktig att interaktioner mellan bilister och andra trafikanter ingår i den valda metoden. Den eller de metoder som är intressanta att studera vidare är de metoder som kan beakta korsande gång- och cykeltrafik i tillfart och frånfart i cirkulationsplatser. Dessutom måste den valda metoden beakta olika väjningsbeteende för fordon, gång- och cykeltrafik. Gap-acceptans (GAP) metoder har svårigheter när gång- och cykeltrafik beaktas i modellen på grund av varierande efterlevnad av företrädesregler.Den genomförda litteraturstudien resulterade i fyra potentiella angreppssätt för att modellera effekter av korsande gång- och cykeltrafikanter i frånfarter i cirkulationsplatser. Ett av angreppssätten (Wu, 2001) har i olika utsträckning tillämpats för såväl japanska förhållanden (Kang och Nakamura, 2014, Kang et al., 2014) och tyska förhållanden (Wu och Brilon, 2017, Wu och Brilon, 2018). Av dessa två tillämpningarna av Wus teori är tillämpningen av Wu och Brilon (den så kallade konflikttekniken) den mest lovande och lämplig avseende bristerna i den nuvarande metoden i Capcal som identifierades.
  •  
17.
  • Silvano, Ary P., 1975- (author)
  • Impacts of Speed Limits and Information Systems on Speed Choice from a Safety Perspective.
  • 2013
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)abstract
    • Driving a vehicle is considered a demanding task in a complex dynamic environment. For instance, driving a vehicle on urban roads, where motorized vehicles meet vulnerable road users (VRUs) creates a multifaceted environment with difficult trade-offs and interactions. Additionally, in-vehicle technology developments are being introduced to ease drivers with the driving task. However, these developments are changing “traditional” driving increasing drivers’ response in terms of information processing, thus making the driving task more demanding in some respects. Therefore, the aim of the present research is to further investigate drivers’ speed choice under varying traffic management regulations and in-vehicle warning systems.  
  •  
18.
  • Silvano, Ary P., 1975-, et al. (author)
  • Non-collision incidents on buses due to acceleration and braking manoeuvres leading to falling events among standing passengers
  • 2019
  • In: Journal of Transport & Health. - : Elsevier BV. - 2214-1405. ; 14:September
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Background: On public transport buses, standing passengers are subject to acceleration and braking driver manoeuvres which may lead to a falling event. Purpose and procedures: This study investigates the characteristics of such events connected to driver manoeuvres (i.e., acceleration or braking), passenger conditions (i.e., boarding, travelling, alighting), and injury severity. The data for analyses comprise three and a half years (2015-2018). All passengers were standing at the time of the fall event and were treated at hospital emergency departments (ED) after the falling event. Findings: The results highlight aspects which may need further attention. For example, the involvement of females is not only high for the 65 + age group, this is also the case for younger age groups which indicates that acceleration/deceleration threshold values for sustaining balance may differ by gender. Furthermore, driver manoeuvres and passenger conditions are important characteristics impacting the mechanisms of falling differently. In acceleration manoeuvres, older passengers (aged 65 +) are most often involved in a fall inmediately after boarding, whereas falls during braking manoeuvres are most common while travelling, and mostly involving the 25-64 years-old age group. Conclusions: These findings may indicate that acceleration and braking manoeuvres should be studied separately. It is worth noting that driving style might influence the risk of losing balance for standing passengers, and shortening the time to get seated can be beneficial for reducing the risk of falling, especially for the elderly users after boarding the bus.
  •  
19.
  • Silvano, Ary P., 1975- (author)
  • Omkomna motorcyklister i trafikolyckor 2013–2018 : en jämförelse mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland
  • 2022
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Att köra motorcykel (mc) i Norden är främst en sommar- och hobbyaktivitet. Att köra mc är förknippat med högre risk att dödas eller skadas eftersom det inte finns något bälte, krockkudde eller liknande säkerhetsmekanism. I stället är det själva kroppen som tar emot krockvåldet om en olycka inträffar. Det huvudsakliga syftet med analysen är att kartlägga på vilka typer av vägar som motorcyklister dödas i de nordiska länderna (till exempel med avseende på hastighetsgräns, bebyggelsetyp, vägutformning) samt att undersöka skillnader mellan länderna avseende motorcyklisters bakgrundsfaktorer (t.ex., kön, ålder, typ av trafikant – förare eller passagerare –, typ av mc eller alkoholpåverkan). Studien baseras på dödsolycksstatistik från 2013–2018. Svenska data är främst hämtade från den nationella skade- och olycksdatabasen Strada med tilläggsuttag för specifika variabler (körkortsbehörighet, modelltyp på mc:n) samt aggregerade datamaterial från djupstudier, tillgängliga via Trafikverket, och extra material från Sveriges Motorcyklister (SMC). Datamaterial från de andra länderna som ingår i studien (Norge, Danmark och Finland) kommer från djupstudier. Statistik avseende fördelningsskillnader mellan länderna har tagits fram med hjälp av chi-två-test (χ2 ) på 5-procents α-nivå. Vid jämförelse mellan länderna har dödsolyckor med motorcyklister flera gemensamma faktorer som spelar stor roll för trafiksäkerheten, vilka är välkända i litteraturen, till exempel mc av typ sport/supersport, fortkörning, intag av alkohol (speciellt hos körkortslösa mc-förare), singelolyckor, samt olaglig och olovlig körning. 
  •  
20.
  • Silvano, Ary P., 1975-, et al. (author)
  • Traffic safety for cyclists in roundabouts: geometry, traffic, and priority rules : A literature review
  • 2017
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • The aim of this study was to carry out a literature review of roundabout geometric characteristics and traffic management regulations addressing the safety for cyclists. The literature review examined articles from 1990 until 2017. An article was considered relevant as follows:Investigation of the relationship between roundabout geometric design and cyclist accidents (2 articles)Investigation of the relationship between roundabout geometric design and cyclist operation/interaction with other traffic, i.e., motorised vehicles (4 articles)Investigation of any safety impacts of the conversion of intersections into roundabouts for cyclists (9 articles)Psychological/behavioural studies of cycling at roundabouts (5 articles)The results show that the impact on cyclist safety is not as clear as for motorised vehicles with some studies showing a deterioration for cyclists (Jensen, 2013; 2016; Daniels et al. 2008; 2009). The cycle facility type (e.g., mixed traffic, cycle lane, and cycle path) and the priority rules have the potential to increase safety for cyclists. For example, the priority rules vary among different countries and within some countries.From the literature, which priority rules provide the safest cycling environment remain unclear in terms of number of accidents and injury severity. The identified priority strategies are: (i) cyclists always yield to vehicles, (ii) shared yielding responsibility, (iii) vehicles always yield to cyclists, and (iv) an alternate solution ‘with’ and ‘without’ priority based on special characteristics (e.g., presence of vulnerable road users, geographic location). Furthermore, cycle lanes are the most unsafe cycle facility compared to mixed traffic or cycle paths. Likewise, coloured cycle lanes at roundabouts are less safe than non-coloured cycle lanes (Jensen, 2016). On the other hand, it is recommended that cyclists should ride in front of or behind vehicles in mixed traffic at single-lane roundabouts and in the middle of the lane, and should not ride parallel with vehicles (Cumming, 2012).Some research directions are highlighted. The impact of the different priority rules needs further investigation in terms of number of accidents and injury severity. Some questions to study include: (i) what the best priority strategy is; (ii) what special road markings should be used; (iii) what the best distance is to place the cycle path from the circulatory roadway. Another research direction is to establish the impact on cyclist safety of cycle lanes at roundabouts. Finally, the impact on traffic safety, by cycling in the middle of the lane, needs further investigation as well.
  •  
21.
  • Silvano, Ary P., 1975-, et al. (author)
  • When do drivers yield to cyclists at unsignalized roundabouts? : Empirical evidence and behavioral analysis
  • 2015
  • In: Transportation Research Record. - : SAGE Publications. - 0361-1981 .- 2169-4052. ; :2520, s. 25-31
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Cycling popularity has shown an increasing trend during the last decades in many cities of Europe and USA because of its environmental and health benefits. However, cyclists are frequently involved in traffic accidents, especially, when they interact with vehicles at unsignalized intersections. There is still lack of evidence and analysis on how such interaction is performed. This paper explores empirical evidence of the vehicle-bicycle interaction on a typical Swedish roundabout, and provides insights into factors influencing car drivers’ yielding decisions when they interact with cyclists. The vehicle-bicycle interaction was divided into category groups (Non-Conflict, Conflict, Yield, and Non-Yield) and their speed differences were analyzed by group. Furthermore, a discrete choice model was developed to estimate behavioral aspects of such interactions. The observed data showed a higher and significant speed variation among vehicles, whereas bicycles exhibited lower variation across the groups. The modelling results revealed that the yielding probability decreased when the speed of the vehicle was higher. On the other hand, the bicycle speed had little impact on drivers’ decision to yield. More importantly, the yielding probability increased significantly by the proximity of the cyclist to the conflicting zone. The yielding rate of drivers can be improved by keeping vehicles’ speed under 20 km/h, as drivers have the capacity to detect and yield to cyclists.  
  •  
22.
  • Vadeby, Anna, 1969-, et al. (author)
  • Ökad hastighetsefterlevnad hos den organiserade trafiken : en pilotstudie avseende taxi
  • 2019
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Ökad hastighetsefterlevnad har identifierats som ett av de viktigaste områdena för att minska antalet dödade och allvarligt skadade i trafiken. Tidigare mätningar på det statliga vägnätet har visat att 2018var det endast 45 % av trafikarbetet som skedde inom skyltad hastighetsgräns. Såväl privatbilister som yrkesförare är dåliga på att hålla hastighetsgränsen. Ökad regelefterlevnad hos den organiserade trafiken bedöms kunna ha stor potential att påverka såväl trafikrytmen som hastighetsnivåer hos den övriga trafiken.Syftet med projektet är att hitta metoder som är effektiva för att få den organiserade trafiken att hålla hastighetsgränsen och i ett första steg studeras hastighetsefterlevnaden hos taxi på två utvalda motorvägssträckor i Stockholm och Göteborg. Mätningarna gjordes under 2017 och 2019 – före och efter att dialog hållits mellan taxibolagen och Polisen, Trafikverket och Transportstyrelsen.
  •  
23.
  •  
24.
  •  
25.
  • Xu, Jia Cheng, et al. (author)
  • Identifying and Characterizing Types of Balance Recovery Strategies Among Females and Males to Prevent Injuries in Free-Standing Public Transport Passengers
  • 2021
  • In: Frontiers in Bioengineering and Biotechnology. - : Frontiers Media SA. - 2296-4185. ; 9
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Free-standing passengers on public transport are subjected to perturbations during non-collision incidents caused by driver maneuvers, increasing the risk of injury. In the literature, the step strategy is described as a recovery strategy during severe perturbations. However, stepping strategies increase body displacement, ultimately subjecting passengers to higher risk of impacts and falls on public transport. This study investigates the influence of different recovery strategies on the outcome of balance recovery of free-standing public transport passengers, challenged in postural balance by the non-uniform vehicle dynamics. From high-speed video recordings, a qualitative investigation of the balance responses of volunteer participants in a laboratory experiment was provided. On a linearly moving platform, 24 healthy volunteers (11 females and 13 males) were subjected to perturbation profiles of different magnitude, shape and direction, mimicking the typical acceleration and deceleration behavior of a bus. A methodology categorizing the balancing reaction to an initial strategy and a recovery strategy, was used to qualitatively identify, characterize and, evaluate the different balance strategies. The effectiveness of different strategies was assessed with a grading criterion. Statistical analysis based on these ordinal data was provided. The results show that the current definition in the literature of the step strategy is too primitive to describe the different identified recovery strategies. In the volunteers with the most successful balancing outcome, a particularly effective balance recovery strategy not yet described in the literature was identified, labeled the fighting stance. High jerk perturbations seemed to induce faster and more successful balance recovery, mainly for those adopting the fighting stance, compared to the high acceleration and braking perturbation profiles. Compared to the pure step strategy, the characteristics of the fighting stance seem to increase the ability to withstand higher perturbations by increasing postural stability to limit body displacement.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-25 of 25
Type of publication
reports (13)
journal article (6)
conference paper (5)
licentiate thesis (1)
Type of content
other academic/artistic (14)
peer-reviewed (11)
Author/Editor
Silvano, Ary P., 197 ... (24)
Linder, Astrid, 1959 ... (8)
Eriksson, Jenny, 197 ... (5)
Keller, Arne (5)
Klug, Corina (5)
Henriksson, Per, 196 ... (4)
show more...
Thomson, Robert, 196 ... (3)
Nilsson, Annika (3)
Sörensen, Gunilla, 1 ... (3)
Adell, Emeli (2)
Farah, Haneen (2)
Olstam, Johan, 1979- (2)
Forsman, Åsa, 1972- (2)
Vadeby, Anna, 1969- (2)
Koutsopoulos, Haris ... (2)
Lindborg, Eva (2)
Ohlin, Maria, 1987 (2)
Holmström, Andreas (2)
Dahlberg, Lina (2)
Adesiyun, Adewole (1)
Andersson, Anders, 1 ... (1)
Guy, Ianto (1)
Homem de Almeida Cor ... (1)
Madadi, Bahman (1)
McCarthy, John (1)
McPherson, Kevin (1)
Oorni, Risto (1)
Wright, Alex (1)
Thomson, Robert (1)
Rizzi, Maria C., 198 ... (1)
Singh, Amritpal (1)
Rogerson, Sara, 1975 (1)
Eriksson, Olle, 1967 ... (1)
Wiklund, Mats (1)
Svensson, Mats, 1960 (1)
Iraeus, Johan, 1973 (1)
Schmitt, Kai Uwe (1)
Ma, Xiaoliang (1)
Johansson, Fredrik, ... (1)
Karlström, Jones, 19 ... (1)
Silvano, Ary P. (1)
Wahl, Charlotte (1)
Ullberg, Martin (1)
Adell, Emelie (1)
Wiklund, Mats, 1957- (1)
Larsson, Magnus, 197 ... (1)
John, Jobin, 1989 (1)
Bhattacharyya, Kinja ... (1)
Pettersson, Tommy, 1 ... (1)
Leo, Christoph (1)
show less...
University
VTI - The Swedish National Road and Transport Research Institute (23)
Chalmers University of Technology (5)
Royal Institute of Technology (2)
University of Gothenburg (1)
Language
English (17)
Swedish (8)
Research subject (UKÄ/SCB)
Engineering and Technology (23)
Medical and Health Sciences (3)
Social Sciences (2)
Agricultural Sciences (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view