SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Velander Sundin Eva 1949 ) "

Search: WFRF:(Velander Sundin Eva 1949 )

  • Result 1-3 of 3
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  •  
2.
  •  
3.
  • Kauffeldt, Anders, 1951-, et al. (author)
  • Sjuksköterskors uppfattningar av klinisk handledning utifrån organisations-, kompetens- och utbildningsperspektiv
  • 2009
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Verksamhetsförlagda studier i sjuksköterskeprogrammen på såväl grund- som specialistnivå är att betrakta som en form av arbetsintegrerat lärande. En viktig del i detta är den kliniska handledning som studenterna möter i sin utbildning. Högskolan Väst och Västra Götalandsregionen har i samverkan utvecklat en handledningsmodell där bas- huvudhandledare och högskolans lärare tillsammans är resurser för studenterna under verksamhetsförlagda studier. I anslutning till dessa intentioner erbjuds kliniskt verksamma sjuksköterskor handledarutbildning. Syftet med denna studie var att beskriva en grupp sjuksköterskors uppfattningar av klinisk handledning utifrån organisations-, kompetens och utbildningsperspektiv. I en enkätundersökning som besvarades av 199 sjuksköterskor som genomgått handledarutbildning framkom att den föreskrivna handledarmodellen fortfarande var i en utvecklingsfas. Huvudhandledarfunktion och handledarnas akademiska kompetens var inte i fas med intentionerna i handledarmodellen. I undersökningen framkom också indikationer på att samarbetet mellan kliniska handledare och högskolans lärare behöver utvecklas. När det gällde innehåll i den kliniska handledningen beskrevs att praktiska perspektiv har en dominerande funktion i handledningen och att arbetsledning och samarbete var det område där informanterna upplevde att de hade lägst kompetens att handleda i. Överlag skattade sjuksköterskorna sin handledande kompetens som hög. Informanterna var positiva till handledarutbildningens effekter i förhållande till integration av och reflektion kring teori, etik och praktik. Utbildningen hade också stärkt självkänslan i rollen som handledare vilket också hade ett positivt samband med i vilken utsträckning man uppfattade att studenterna uppnådde kursplanernas studiemål. Med utgångspunkt från arbetsintegrerat lärande diskuteras fortsatt utveckling av den föreskrivna handledarmodellen och handledarnas kompetens. Vidare diskuteras utveckling av handledarutbildningen och möjligheter till vidareutbildning i handledning. 
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-3 of 3

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view