SwePub
Sök i SwePub databas

  Extended search

Träfflista för sökning "WFRF:(Warne Maria) "

Search: WFRF:(Warne Maria)

  • Result 1-50 of 54
Sort/group result
   
EnumerationReferenceCoverFind
1.
  • Nilsson, Kerstin, et al. (author)
  • 54 forskare: Inte alla klarar höjd pensions-ålder
  • 2017
  • In: Svenska Dagbladet, Stockholm. - 1101-2412.
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Ett hållbart och acceptabelt pensionssystem måste utformas utifrån personliga förutsättningar och förhållanden i arbetslivet, så att fler klarar att arbeta i högre ålder. Att enbart genom ekonomiska åtgärder höja pensionsåldern är inte långsiktigt hållbart, skriver 54 forskare.DEBATT | PENSIONForskning visar att cirka var fjärde har en diagnos eller skada orsakad av sitt arbete. Detta gör arbetsorsakad sjukdom och skada till ett betydelsefullt folkhälsoproblem. Att då enbart genom ekonomiska åtgärder höja pensionsåldern för samtliga (yrkes)grupper utifrån deras kronologiska ålder är inte långsiktigt hållbart när individers biologiska ålder är så olika bland annat till följd av arbetslivet. Detta är en demokratifråga. Forskning om äldre i arbetslivet och hållbart arbete visar att man då främst flyttar individer från pensionssystemet till sjukförsäkringssystemet och ökar klyftorna i samhället.Debatt Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.Vi är 54 forskare som nu gemensamt har skrivit denna debattartikel. Anledningen är att vi är oroade över att cirka var fjärde blir sjuk av sitt arbete samtidigt som man i det förslag som ligger om att senarelägga ålderspensionen i princip utgår ifrån att arbetskraftsdeltagande enbart styrs av ekonomin. Vi vill trycka på betydelsen av åtgärder i arbetslivet för att komma tillrätta med ohälsan, det vill säga inte enbart ekonomiska restriktioner som tvingar folk som inte kan, vill och orkar att stanna kvar i arbetslivet till en högre kronologisk ålder.Pensionssystemet bygger på att vi ska arbeta en viss del av våra liv för att förtjäna möjligheter till pension. Vi bör dock inte enbart utgå ifrån antalet år sedan en person föddes, då korttidsutbildade generellt träder in på arbetsmarknaden tidigare än långtidsutbildade. De har alltså varit en del av arbetskraften från en yngre ålder. Människor med kortare utbildning har oftare ett arbete som innebär påfrestningar som kan inverka negativt på hälsotillståndet och som till och med kan påskynda det biologiska åldrandet. Dessutom lever korttidsutbildade generellt sett inte lika länge som långtidsutbildade, vilket delvis även avspeglar skilda livs- och arbetsvillkor.Den svenska sjukförsäkringsreformen 2008 avsåg att få tillbaka människor i arbete. Men studien fann att den faktiskt bidrog till att fler gick i tidig ålderspension av dem som var i åldern 55–64 år. Ökningen var störst bland korttidsutbildade. Mer än 5 procent fler gick i tidig ålderspension då det blev svårare att få sjukpenning och sjukersättning. Vi kan notera att det är vanligare att manliga chefer tar ut tidig ålderspension, jämfört med kvinnliga maskinskötare inom tillverkningsindustrin. I vissa yrken är det dessutom vanligare att människor, trots pension, både orkar och faktiskt ges möjlighet att arbeta vidare om de har en specialkompetens som efterfrågas. Om vi endast kombinerar ekonomiska morötter med piskor finns en stor risk att vi ökar klyftan mellan grupper som både kan och vill fortsätta att yrkesarbeta och personer som av olika skäl inte längre kan eller orkar.Ta nytta av den forskning som vi har tagit fram. Ett hållbart och acceptabelt pensionssystem måste utformas utifrån personliga förutsättningar och förhållanden i arbetslivet. Ett hållbart arbetsliv för allt fler i vår åldrande befolkning fordrar att vi samtidigt beaktar faktorer som relaterar till biologisk/kroppslig ålder, mental/kognitiv ålder samt social ålder/livsloppsfas och våra attityder som är kopplade till ålder. Vi måste ta större hänsyn till olika förutsättningar och varierande funktionsförmåga och utifrån detta anpassa de åtgärder som gör att arbetslivet blir möjligt och hållbart för allt fler även i högre ålder.”Morötter” är viktigare för en god arbetshälsa och hög produktivitet än en piska i form av oron för en dålig ekonomi.Forskning visar att pedagogik som bygger på ”morötter” oftast är betydligt bättre än ”piskor” för att nå framgångsrika och långsiktiga mål. ”Morötter” i samhället, för organisationer, företag och individer är därför viktiga för god arbetshälsa och fortsatt produktivitet och kan bidra till ett längre arbetsliv även för grupper som tidigare inte ens klarat av att arbeta fram till pensionsåldern. Genom forskning inom området har bland annat swage-modellen utarbetats. Detta är ett verktyg som visar på komplexiteten i ett hållbart arbetsliv och tillsammans med systematiskt arbetsmiljöarbete, handlingsplaner och åtgärder syftar till ett mer hållbart arbetsliv. Morötter är enligt forskningen i detta sammanhang åtgärder för en god fysisk och mental arbetsmiljö, avpassad arbetsbelastning, stödjande teknik, att man kan anpassa arbetstakten, alternativa arbetstidsmodeller vid behov. Det är viktigt att man känner sig trygg och förväntas och tillåts vara delaktig, att man blir sedd av chefen och arbetskamraterna. Att de egna arbetsuppgifterna upplevs som meningsfulla och behövda av andra skapar självförverkligande och tillfredsställelse i arbetet. Att man känner att ens arbetsuppgifter och man själv är viktig för organisationen och företaget. Att man trots högre ålder inkluderas i olika nysatsningar och får tillgång till kompetensutveckling och inte blir åsidosatt eller åldersdiskriminerad. Utvärderingar visar att de äldre medarbetarna som fick några av dessa anpassningar och möjligheter var mer effektiva, utvilade, stimulerade när de var på arbetet samtidigt som sjukfrånvaron minskade. Vilket i sin tur bidrar till ett längre arbetsliv för grupper som tidigare inte klarat av att arbeta fram till pensionsåldern. I organisationer som bygger på en deltagar- och lärandekultur rustas de anställda för att klara omställningar, nya arbetsuppgifter och vid behov även yrkesbyten.Med en åldrande befolkning där allt fler lever allt längre behöver vi arbeta till en högre ålder i framtiden för att pensionssystemet ska hålla. Men ”morötter” är viktigare för en god arbetshälsa och hög produktivitet än en piska i form av oron för en dålig ekonomi. Det kräver också att vi ändrar våra attityder och förhållningssätt till äldre på arbetsmarknaden, vilket vi bäst gör genom att organisationer och företag får incitament till och erbjuder mer individanpassade arbetsvillkor, särskilt för personer i högre ålder. Låt oss därför använda den framtagna kunskapen i praktiken för att göra arbetslivet friskt och hållbart för alla åldrar.
  •  
2.
  • Nilsson, Kerstin, et al. (author)
  • Vi är oroade över senare ålderspension
  • 2017
  • In: Dagens Samhälle. - 1652-6511.
  • Journal article (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Var fjärde person blir i dag sjuk till följd av sitt arbete. Att höja pensionsåldern för alla yrkesgrupper, utan konkreta åtgärder för att minska ohälsan, är därför problematiskt och mycket oroande. Det är, enligt forskarna, inte långsiktigt samhällsekonomiskt lönsamt att utan andra åtgärder höja pensionsåldern för alla. Vi – 54 forskare – är mycket oroade över konsekvenserna av att, som föreslagits, senarelägga ålderspensionen.Förslaget utgår i princip från arbetskraftsdeltagande i princip enbart styrs av ekonomin, medan forskningen visar att det bara är en av flera faktorer som styr hur länge och hur mycket människor väljer att arbeta.Det här sättet att lösa problemet med en åldrande befolkning och ett sviktande pensionssystem är inte samhällsekonomiskt lönsamt på lång sikt, utan riskerar bara att flytta runt folk mellan olika ersättningssystem. Pensionssystemet bygger på att vi ska arbeta en viss del av våra liv för att tjäna in vår pension. Vi bör dock inte enbart utgå ifrån ålder eller antalet år sedan en person föddes då korttidsutbildade generellt träder in på arbetsmarknaden tidigare än långtidsutbildade. De med kortare utbildningstid har alltså varit en del av arbetskraften från en yngre ålder. Människor med kortare utbildning har också oftare ett arbete som innebär påfrestningar som kan inverka negativt på hälsotillståndet och som till och med kan påskynda det biologiska åldrandet. Dessutom lever korttidsutbildade generellt sett inte lika länge som långtidsutbildade, vilket delvis även avspeglar skilda livs- och arbetsvillkor.Ta nytta av den forskning som vi har tagit fram. Ekonomin är självklart viktigt för att vi ska vilja arbeta, men den är som sagt enbart en av flera faktorer med betydelse vårt arbetsliv.Hälsotillståndet, både det fysiska och det mentala, har en avgörande betydelse för hur länge och hur mycket vi orkar arbeta. Ett fysiskt och mentalt belastande arbete är en stark riskfaktor för en nedsatt hälsa i slutet av arbetslivet. Arbetstid, arbetstakt och möjlighet till återhämtning spelar en allt större roll ju äldre vi blir. Andra aspekter är arbetsinnehåll, hur meningsfulla och stimulerande arbetsuppgifterna är, balansen mellan arbete och familjesituation och fritidsaktiviteter. Organisationskultur, ledarskapet, stöd i arbetet och kompetens har stor betydelse för om vi ska kunna och vilja arbeta till en högre ålder. Vi måste ta större hänsyn till olika förutsättningar och varierande funktionsförmåga och utifrån detta anpassa de åtgärder som gör att arbetslivet blir möjligt och hållbart för allt fler även i högre ålder.Ett hållbart och acceptabelt pensionssystem måste därför utformas utifrån personliga förutsättningar och förhållanden i arbetslivet. Ett hållbart arbetsliv för allt fler i vår åldrande befolkning fordrar att vi samtidigt beaktar faktorer som relaterar till biologisk/kroppslig ålder, mental/kognitiv ålder samt social ålder/livsloppsfas samt de attityder som är kopplade till ålder.
  •  
3.
  • Asklund, Helen, 1975-, et al. (author)
  • Fiktionsläsning för social förståelse och breddade perspektiv : Utveckling av ett undervisningskoncept
  • 2020
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Universitetsutbildningar som leder till arbete inom relationsbaserade yrken behöver förbereda studenterna för de etiska dilemman och möten med människor i svåra situationer som de i yrkeslivet kan ställas inför. Vi behöver därför fråga oss hur studenterna i undervisningen bäst kan ges förutsättningar för att utvecklas som kritiskt tänkande och socialt ansvarstagande individer. Vid flera svenska lärosäten används idag exempelvis skönlitteratur som pedagogiskt material i läkar- och socionomutbildningar för att ge träning i kritisk reflektion, perspektivtagande och empatisk förmåga. Några av de användningsområden som i detta sammanhang har lyfts fram är att fiktionen kan illustrera och applicera teorier, bidra till att se andras villkor samt utveckla personliga egenskaper och förmågor (Ottelid 2015). Fiktionens potential att gestalta livsfrågor ur olika perspektiv (se exempelvis Pettersson 2009; Brewer & Hogarth 2015) är ytterligare en aspekt av fiktionaliteten som bidrar till att skönlitterär läsning har en funktion att fylla i undervisningssammanhang. Den pedagogiska potentialen förstärks ytterligare av att denna träning i föreställningsförmåga utgör en viktig förutsättning för empati, ett inom relationsbaserade yrken betydelsefullt förhållningssätt (Bernhardsson, Nilsson & Palm 2015). Syftet med vår pågående pilotstudie är tudelat, med lärare och studenter på det rehabiliteringsvetenskapliga programmet vid Mittuniversitetet som målgrupp. För det första arbetar vi för att öka kompetensen hos lärarkollegiet om hur de kan arbeta med skönlitteratur som ett pedagogiskt redskap. För det andra utarbetar vi en modell för att använda skönlitterära texter i undervisningen som ett medel för att utveckla ovan beskrivna förmågor och därmed bidra till att studenterna upparbetar ett kritiskt helhetstänkande och en djupare social förståelse (Rosenblatt 1995). Genom att projektet fokuserar på både utveckling av kursinnehåll och undervisningsmetoder samt på utveckling av den pedagogiska diskussionen i lärarkollegiet menar vi att det bidrar till ett hållbart lärande. Genomförandet inleds med att lärarna gemensamt läser ett urval skönlitterära texter. Därefter följer en reflekterande diskussion ledd av projektledaren om hur lärarna upplevde den lästa boken och tänker sig att den didaktiskt ska användas i undervisningen. Diskussionsanteckningar utgör insamlad data. Efter läsningen av varje bok reflekterar varje lärare skriftligt över boken och dess pedagogiska potential, innan den eventuellt förs in som kurslitteratur. De erfarenheter som slutligen ges från den pedagogiska tillämpningen av skönlitteraturen samlas in i form av en öppen enkät till studenterna och som anteckningar från ansvarig lärare. 86 Då studien pågår finns ännu inga färdiga resultat, men avsikten är att sammanställa och analysera insamlat data för publicering i en högskolepedagogisk tidskrift.
  •  
4.
  • Danielski, Itai, 1973-, et al. (author)
  • Design för energieffektiv vardag : Slutrapport projekt DEVA-skolor
  • 2021
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • Dålig inomhusmiljö i grundskolor i Sverige verkar vara ett problem i många kommuner. I det här projektet har man tittat på om en installation av en stor mängd växter i ett klassrum skulle kunna ändra på det. Det finns nämligen forskning om visar att vi mår, både fysiskt och psykiskt, bättre om vi är omgivna av växter. Fysiskt för att de kan rena luften och omvandla koldioxiden till syre. Dessutom ökar de luftfuktigheten och reglerar temperaturen. Psykiskt kanske för att vi är en del av naturen och har levt i den största delen av mänsklighetens historia. Växter kan också skapa bättre akustik i rummet genom att absorbera ljudvågor. Dessutom finns det tidigare studier som visar att växterna kan öka både koncentrationsförmågan och minnet.Projektet hade tre olika perspektiv; design, miljö och hälsa. Platsen för projektet var en grundskola belägen i ett mindre landsbygdssamhälle i norra delarna av Sverige. Totalt installerades 350 gröna växter i fyra växtställningar, dessa fördelades sedan på två olika klassrum med ca 25 elever ur årskurs 8 vardera. Ett liknande klassrum (åk9) bredvid dessa användes som referensobjekt. Växtställningarna designades av industridesignstudenter på Mittuniversitetet och skulle resultera i fungerande prototyper med automatisk bevattning. Projektet pågick under två terminer, höstterminen 2019 och vårterminen 2020.Mätningar av inomhustemperaturen visade att de gröna växterna bidrar till en mer stabil temperatur och till och med kan öka temperaturen något, vilket kan användas för att minska värmebehovet. Effekterna på luftfuktighet var endast högre i klassrummen med växter under natten när ventilationsflödet var lågt. Koldioxidnivåerna i klassrummen med växterna var 10 % lägre under undervisningstiden jämfört med kontrollklassrummet vilket indikerar att gröna växter skulle kunna användas för att minska ventilationsluftflödet och därigenom minska värmeenergiförluster. Energiberäkningen visade upp till 18% minskning på uppvärmningsbehovet. Mängden luftburna partiklar var redan låg och man kunde inte se någon förändring efter installationen av växterna.I början uppskattade både lärare och elever att de hade fått ett “grönt klassrum”. Minnet och koncentrationsförmågan hos eleverna blev bättre. I mätningen ett halvår senare hade dock effekten avtagit. Det är svårt att säga om detta berodde på hemmablindhet, Covid 19-pandemin (som hade brutit ut en månad tidigare) eller för att det var problem med några av bevattningssystemen som gjorde att vissa växter vissnade. Kanske en kombination.Resultaten av det här projektet kan ge kunskap och inspiration till kommuner och skolor om hur de kan förbättra inomhusklimatet med växter som ett kostnadseffektivt komplement till befintliga ventilationssystem som också kan förbättra elevernas och lärarnas prestationer och välbefinnande. Det är värt att notera att den här studien genomfördes på landsbygden där det redan är en bra luftkvalitet. Därför vore intressant att genomföra en liknande studie i ett storstadsområde men sämre luftkvalitet och även i andra med typer av byggnader med lägre ventilationsflöde.Det är också värt att notera att när projektet befanns sig i halvtid inträffade en pandemi, covid-19, som gav en betydande påverkan på både många samhällsfunktioner och för många människor. Detta kan ha påverkat resultatet av effekterna i mätningarna av hälsa och koncentration.
  •  
5.
  • Danielski, Itai, et al. (author)
  • Effects of Green Plants on the Indoor Environment and Wellbeing in Classrooms : A Case Study in a Swedish School
  • 2022
  • In: Sustainability. - : MDPI. - 2071-1050. ; 14:7
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Many schools in Sweden lack a proper indoor environment due to, e.g., poor thermal-envelope properties, overcrowded classes, poor visual appearance and insufficient ventilation. This study aims to explore the integration of a large number of indoor green plants into classrooms’ environments. This case study consists of three parts: measurements of the indoor environment including a final energy model, a questionnaire to the pupils with questions about their well-being and qualitative interviews with teachers. The case was two classrooms in a secondary education facility in central Sweden with an average annual temperature of 3 °C and a long and dark winter period with snow. The results showed 10% lower CO2 and slightly higher and more stable temperatures due to the green plants. Worries about climate change and war among the pupils decreased after several months with the plants and worry about infectious disease increased. The teachers experienced fresher air from the plants and used the plant stands for a flexible classroom design. The conclusion is that indoor plants have the potential to contribute to a better indoor environment, but due to the high number of uncontrolled variables (including the effect of COVID-19) in measurements of real-life conditions, more studies are needed.
  •  
6.
  • Frisint, Anna, et al. (author)
  • Perspectives on work - young adults with experience of mental illness give their picture
  • 2023
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • IntroductionPerspectives on work and mental health in relation to work may affect social sustainability and equal health. Mental health problems among young adults in Sweden are perceived to be related to school stress and concerns about future education and the encounter with an uncertain labor market. To shed light on perspectives that have not been reflected in previous research, this study used critical perspectives and photovoice as method to engage young adults with experience of mental illness in a dialogue about work. The aim of the study was to analyze how young adults with experience of mental illness view work.MethodThe method involves a group of participants to take photographs in their everyday lives and then meet to critically discuss their pictures. Six young adults with experience of mental illness and with a foreign background met on six occasions during the fall and winter 2022-23. Data was analyzed using thematic analysis. Findings The analysis show how the participants understand the concept of work and position themselves in relation to work. The overarching theme The work of navigating a challenging route, comprises three themes explaining work as The individual’s efforts in everyday life, An obligated doing, and Producing results that matter. The conclusions highlight a tension between perceiving oneself as responsible for directing and choosing the inevitable work that is part of everyday life while at the same time being limited in influencing the scope of it. ImplicationsIn order to promote social sustainability in relation to equal health and justice, future research should explore the view of responsibility in relation to navigating work among young adults with experience of mental illness.
  •  
7.
  •  
8.
  • Gillander Gådin, Katja, 1960-, et al. (author)
  • Is gender equality an explicit issue in Swedish high schools? Results from a photovoice study with girls in a vocational program
  • 2017
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • There is a contradictory picture of Swedish girls; they are talked about as academically successful and winner at the labor market, but at the same time stressed out, have low self-esteem and high as well as increasing mental health problems. The discourse as well as the gender equality politics are (Everyone sort of know) that Sweden is a gender equal society where women and men can both work and have children, take part in society and where there is (supposed to be) freedom from men’s violence against women. This is true for some girls and women, but to fully understand the challenges and possibilities to work for a gender equal society we have to add an intersectional perspective, including several different power orders. This study will focus on high school girls in a vocational program (proxy for working class) who are invited to participate because of their lack of academic success, low self-esteem and lack of belief in the future. They are participants in a photovoice study aiming at wellbeing, academic success, safety and a positive view of the future. Their suggestions for change will guide an analysis of the high school’s role in creating a gender equality supportive environment in line with the Swedish gender equality discourse.
  •  
9.
  •  
10.
  • Hallberg, Thomas, et al. (author)
  • Elevinflytande i skolans utvecklingsarbete
  • 2021. - 1
  • In: Elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling. - Malmö : Gleerups Förlag. - 9789151105505 ; , s. 249-254
  • Book chapter (pop. science, debate, etc.)
  •  
11.
  • Kihl, Maria, et al. (author)
  • Performance simulation investigation of TINA networks
  • 1997
  • In: Proceedings of IEEE Intelligent Network Workshop. - 0780341295 ; 3
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • The paper discusses the performance of TINA (Telecommunications Information Networking Architecture). The TINA architecture allows both multiple service vendors and multiple network providers. It is developed by a consortium which includes network operators and telecommunication and computer equipment suppliers. The foundation of TINA is object orientation and distributed computing. A computational object (CO) is an abstraction that encapsulates data and processing. Applications in TINA consist of COs, that interwork with each other. The COs can reside on different physical nodes in the network. The distributed processing environment (DPE) hides the physical distribution of COs
  •  
12.
  •  
13.
  •  
14.
  • Kostenius, Catrine, et al. (author)
  • Främja psykisk hälsa – elevers erfarenheter och förslag visar vägen för skolan
  • 2020
  • In: Socialmedicinsk Tidskrift. - : Socialmedicinsk tidskrift. - 0037-833X. ; 97:5-6, s. 847-865
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Syftet var att öka förståelse för elevers erfarenheter av psykisk hälsa och deras förslag på hur psykisk hälsa kan främjas i skolan. En sekundär analys genomfördes av data från fyra tidigare studier med totalt 76 elever, 36 pojkar 40 flickor, 10–21 år. Analysen resulterade i tre teman; Det är högt i tak på skolan, Vi har relationer som lyfter och Jag känner mig trygg och sedd. Eleverna efterfrågade en skola som antagit ett främjande perspektiv med en öppenhet kring psykisk ohälsa. De framhöll vikten av att vuxna tar ansvar för hälsofrämjande relationer. Eleverna efterfrågade en skoldag där de upplever sig duga som de är med förutsägbara strukturer och vuxnas positiva förväntningar. Delaktighetsskapande processer på organisation-, grupp- och individnivå diskuteras och praktiska tillämpningar föreslås.
  •  
15.
  • Lagerström-Fermér, Maria, et al. (author)
  • X-linked recessive panhypopituitarism associated with a regional duplication in Xq25-q26
  • 1997
  • In: American Journal of Human Genetics. - 0002-9297 .- 1537-6605. ; 60:4, s. 910-916
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • We present a linkage analysis and a clinical update on a previously reported family with X-linked recessive panhypopituitarism, now in its fourth generation. Affected members exhibit variable degrees of hypopituitarism and mental retardation. The markers DXS737 and DXS1187 in the q25-q26 region of the X chromosome showed evidence for linkage with a peak LOD score (Zmax) of 4.12 at zero recombination fraction (theta(max) = 0). An apparent extra copy of the marker DXS102, observed in the region of the disease gene in affected males and heterozygous carrier females, suggests that a segment including this marker is duplicated. The gene causing this disorder appears to code for a dosage-sensitive protein central to development of the pituitary.
  •  
16.
  • Lieblein, Vaiva Sunniva Deraas, et al. (author)
  • A photovoice study of school belongingness among high school students in Norway
  • 2018
  • In: International Journal of Circumpolar Health. - : Informa UK Limited. - 1239-9736 .- 2242-3982. ; 77:1
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Although high school graduation is important for living conditions and health throughoutlife, many students do not complete. In Norway’s northern most county, Finnmark, up to 45% of students do not complete high school. Contrary to prior research that has primarilyfocused on causes for dropout, this study’s aim was to deepen understanding of factors thatsupport high school attendance. A strengths-based participatory approach using photovoiceaddressed attendance factors as perceived by seven participating students from one highschool in Finnmark. Qualitative content analysis of data generated through group dialogueabout participant-generated photos and individual interviews identified six factors importantfor students’ school attendance: a supportive school environment, a good learningenvironment, recuperation and recreation, family and friends, goals and ambitions, andplace attachment. Related aspects of a supportive environment and belongingness, where school staff made important contributions to promoting a positive environment, were essential.
  •  
17.
  •  
18.
  • Mejsner, Sofie Buch, et al. (author)
  • Perspectives on empowerment programs, and interventions in maritime settings : A systematic review
  • 2024
  • In: Journal of Transport & Health. - : Elsevier BV. - 2214-1405 .- 2214-1413. ; 36
  • Research review (peer-reviewed)abstract
    • Background: Evidence on workplace safety and health promotion interventions shows that the interventions have failed to demonstrate substantial benefits for seafarers. It is therefore important to explore what is the evidence of interventions with empowering elements regarding seafarers’ safety and health. This study aims to examine what is known about health promotion interventions in a maritime setting and whether they include an empowerment perspective. And secondly, what were the effects of these efforts. Methods: We systematically searched PubMed and NLM Gateway (for MEDLINE), Institute of Scientific Information/Web of Science (ISI/WOS), and SCOPUS up to July 2022 by using standard keywords including empowerment in the maritime setting. Data extraction was done by three independent reviewers. The quality of included studies was assessed by using the critical appraisal checklists from Joanna Briggs institute. Results: From 3313 studies initially identified, 10 articles met the inclusion criteria and were included in this review. Interventions covered a wide range of topics such as educational interventions on safety, first aid training, weight management, healthy eating, sexual harassment, alcohol abuse, and cancer prevention training. None of the studies applied a specific theory or definitions of empowerment even though their aim was to increase seafarers’ empowerment in these areas. Conclusion: The studies focused on improving the safety and health status of the seafarers, however, they had no explicit focus on participation and empowerment. Increasing research with an empowerment approach in maritime sector is recommended to enhance the feasibility and success of the programs in this hard-to-reach occupation. Systematic review registration number in PROSPERO: CRD42021260098. 
  •  
19.
  • Misund Dahl, Berit, et al. (author)
  • The Nordic perspective on migration and empowerment
  • 2021
  • In: Health Promotion International. - : Oxford University Press. - 0957-4824 .- 1460-2245. ; 36:1, s. 216-222
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • International migration is a complex phenomenon that touches on a multiplicity of economic, social and security aspects affecting our daily lives. In the Nordic countries’ migration is a contentious political topic as the number of migrants has significantly increased in recent decades. The aim of this study is to analyse governmental policy documents on migrants in Denmark, Finland, Norway and Sweden and to identify and compare how they are described within an empowerment perspective. A critical discourse analysis was undertaken of each Nordic country. The findings revealed that all four documents placed migrants in a passive position in regard to decision-making and that an empowerment perspective was lacking. Migrants are similarly treated in each Nordic country as a problem to deal with rather than as a possible resource for the society and the approach seeks to protect the welfare state and the culture of the country. The lack of empowerment perspective may be having a negative impact on the health and well-being of migrants and on their integration in the Nordic society. The article concludes by raising several questions in regard to migration and empowerment in the Nordic context.
  •  
20.
  • Randell, Eva, et al. (author)
  • A sense of health and coherence in young schoolchildren in Sweden
  • 2021
  • In: International Journal of Circumpolar Health. - : Taylor & Francis Group. - 1239-9736 .- 2242-3982. ; 80:1
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Background: Little is known about how younger schoolchildren in a rural setting experience their sense of coherence (SOC), how they think and reason about health and what they perceive as important to achieve health goals. This study aimed to investigate children’s SOC and their health perceptions.Method: In this mixed-method study 94 children (8-12 years) from three rural schools answered several questionnaires: The Child-SOC (CSOC), Positive Health Scale (PHS) and Cantril’s ladder of life scale. Another 23 children (of 94) participated in four focus group interviews. Thematic analysis was used to identify themes from the interview transcripts.Results: High SOC was reported by 48% of the boys and 22% of the girls. However, no significant gender differences were found. Four themes were generated from the qualitative analysis: Understanding health, Managing health, Doing bodily health and Socialising health. Both younger and older children had a holistic view of health in which health was seen as an individual’s living habits in which social contacts mattered.Conclusion: In a rural context children need to adapt to activities that exist in their immediate environment. Thus, activities during school hours can be an important complement in health promotion.
  •  
21.
  • Svensson, Åsa, 1981-, et al. (author)
  • Energy drink consumption predicts norm-breaking behavior in Swedish adolescents
  • 2018
  • In: European Journal of Public Health. - : Oxford University Press. - 1101-1262 .- 1464-360X. ; 28, s. 331-
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Background: The health impact of adolescents’ consumption of energy drinks (ED) has been studied; however, previous research mainly used cross-sectional data. The aim of the present study was to describe the consumption of ED in a sample of Swedish adolescents in relation to self-reported health, support and norm-breaking behavior, and to investigate the longitudinal associations between ED consumption and norm-breaking behavior.Methods: The study was carried out in a municipality in The North of Sweden in 2010-2011 and includes data from 1622 adolescents in grades 6-9 who completed a questionnaire in school. Frequency of ED consumption (never vs. ever) was calculated, and chi-square test and logistic regression were used to compare ED consumption with self-reported health, support and norm-breaking behavior (i.e., truancy, staying home from school to play computer games, the use of alcohol and tobacco, and not eating breakfast or lunch every school day).Results: Preliminary results showed that boys consumed ED more frequently than girls: 74% of boys and 54% of girls reported to ever consume ED (P < 0.001). Frequency of ED consumption was associated with several variables related to self-reported low health, low support, and norm-breaking behavior. The associations were generally stronger among girls. Furthermore, ED consumption was a predictor of norm-breaking behavior one year later, except for not eating lunch every school day and the use of alcohol (for boys). Adjusted OR ranged from 2.02 (95% CI: 1.31, 3.10) (not eating breakfast every school day) to 4.98 (95% CI: 2.34, 10.63) (staying home from school to play computer games).Conclusions: In this study, adolescents’ consumption of ED was associated with several undesirable conditions and behaviors. ED consumption may thus be an important target for health promotion in young people, especially since it can predict norm-breaking behavior later on.Key messages: Adolescents who consume ED are more likely to engage in norm-breaking behavior compared to those who never consume ED, concurrently as well as a year later. The associations between ED consumption and undesirable behaviors and conditions were stronger for girls than boys, suggesting that the relatively smaller group of girls who use ED is more vulnerable.
  •  
22.
  • Svensson, Åsa, 1981-, et al. (author)
  • Longitudinal Associations Between Energy Drink Consumption, Health, and Norm-Breaking Behavior Among Swedish Adolescents
  • 2021
  • In: Frontiers In Public Health. - : Frontiers Media SA. - 2296-2565. ; 9
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Objectives: To describe the intake of energy drinks (EDs) among a sample ofSwedish adolescents while considering health-related variables, and to investigate thelongitudinal associations between ED consumption, health, and norm-breaking behavior.Longitudinal studies on this topic are scarce.Methods: Questionnaire data were collected in the northern part of Sweden in2010–2011 from 1,622 adolescents in grades 6–9. Analyses were performed using achi-squared test and logistic regression.Results: Seventy-four percent of the boys and 54% of the girls had consumed EDs(P < 0.001). ED consumption was associated with variables related to low health, lowsupport levels, and norm-breaking behavior. The associations were generally strongeramong the girls and the boys who consumed EDs at least once a week. ED consumptionwas a predictor of worse health and norm-breaking behavior 1 year later. Adjusted oddsratios ranged from 1.53 (95% CI: 1.07, 2.20; school-related stress) to 4.88 (95% CI: 2.28,10.43; gaming-related truancy).Conclusions: Health promotion activities benefit from a broad approach but could focuson girls who consume EDs and those boys with the highest consumption levels.
  •  
23.
  • Svensson, Åsa, 1981-, et al. (author)
  • School staff’s views on poor mental health among Swedish students in a rural setting
  • 2020
  • In: European Journal of Public Health. - : Oxford academic. - 1101-1262 .- 1464-360X.
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Background: School staffs' views on poor mental health in students is of interest when planning and evaluating mental health promotion in school. The aim of the present study was to explore school staff's views on poor mental health in students.Methods: The study was carried out in a rural municipality in the northern part of Sweden in 2019-2020. The baseline data presented here was collected prior to a mental health promotion intervention (Youth Aware of Mental Health). Three focus group interviews were conducted with teachers/teacher assistants in grade 7-9 at three different schools, and one with the central student health team. One individual interview was carried out with a psychologist from the student health team. Thematic content analysis was used.Results: Preliminary analysis resulted in three themes. In To discover and interpret poor mental health, the school staff discussed distribution, signs, and difficulties for school staff and students to detect and handle poor mental health. In The surrounding community, school staff reflected on the impact of students' contexts, including school, home, leisure activities, and social media, in the rural setting. Lastly, in What the school and students can do, school staff elaborated on conditions and possibilities to prevent and manage poor mental health in the local context.Conclusions: School staff expressed that they and the students had difficulties interpreting and managing students' poor mental health. Students are surrounded by norms, and demands for responsibility, engagement and performance in different contexts. Inadequacies in the school organization put greater responsibility on the individual teacher.Key messages: There are short comings in school staffs' as well as students’ knowledge of and management of poor mental health. In order to promote mental health among students, the rural school needs to create an organization that takes into account the conditions of sparsely populated areas.
  •  
24.
  • Svensson, Åsa, 1981-, et al. (author)
  • Staff perspectives on poor mental health in secondary school students : an increasing problem handled with insufficient resources
  • 2024
  • In: Frontiers In Public Health. - : Frontiers Media SA. - 2296-2565. ; 12
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Introduction: An increasing number of schools are recognizing the importance of addressing students' mental health based on the association with educational outcomes and long-term health. The school organization and the members of the school staff play important but, in several ways, challenging roles in this work. The purpose of this study was to explore views of staff from schools and school health services on mental ill health among students and their own role in detecting and managing it.Methods: A qualitative study was conducted in a sparsely populated municipality in northern Sweden. In total, 40 participants from three secondary schools and the school health services participated either in focus groups or individual interviews. Participants were teachers, assistants, school nurses, school counselors and psychologists. Data were analyzed using thematic analysis.Results: The analysis revealed the main theme Student mental ill health: an increasing problem handled with insufficient resources and two subthemes, i.e., Uncertainty in interpreting students' signs of mental ill health and the need to clarify roles and establish a supportive organization.Conclusions: It was concluded that school staff were uncertain regarding how to interpret signs of mental ill health among students and required better knowledge and more resources to help students with mental ill health. A clearer organization and consensus regarding support for students with mental ill health were also necessary in light of the division of responsibilities between school staff and the school health services.
  •  
25.
  • Vinberg, Stig, 1954-, et al. (author)
  • Alcohol use among seasonal employees in SMEs at ski resorts
  • 2015
  • In: Understanding Small Enterprises (USE) Conference 2015 'A Healthy Working Life in a Healthy Business'. ; , s. 721-728
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • This paper presents results from a survey aimed at shed some light on drinking and alcohol-related problems among seasonal employees in small businesses at ski resorts. In total, 292 employees (49 % men, 51 % women) answered a questionnaire with a response rate of 46 %. The questionnaire covered areas as employment relations, social aspects, psychosocial working conditions, health, alcohol consumption and preventive measures. Results were that there are several significant differences between seasonal employed men and women. The women are younger, have more university education, work more less than full-time and in restaurants or hotels and they live outside the ski resort to a higher degree after the winter season. Concerning psychosocial working conditions, health outcomes, hazardous drinking and preventive work at the workplace there are no significant differences between the groups. Around 75 percent of both seasonal employed men and women have a hazardous drinking behavior, which is significant higher in comparison with Swedish studies of other occupational groups. Regression analyses with hazardous drinking (AUDIT) as an outcome variable showed different patterns for seasonal employed women and men, although there are also similarities between the groups. Multivariate regression analyses showed that particularly social aspects as living with other employees and having friends with heavy drinking were significantly associated with hazardous drinking. It is important to reduce the seasonal employee’s alcohol consumption behaviors by influencing attitudes towards hazardous drinking and to change the culture among this group in working life. There is also a need for developing strategies for effective workplace preventive measures and rehabilitation measures for employees with alcohol consumption problems. For small businesses it can be successful to integrate work-related alcohol problems with occupational health and safety issues.
  •  
26.
  •  
27.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Adaptation and validation of a positive health scale for adolescents
  • 2014
  • In: Social Indicators Research. - : Springer Science and Business Media LLC. - 0303-8300 .- 1573-0921. ; 119:2, s. 1079-1093
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • There is a demonstrated need to develop alternative approaches to measuring health from a positive health perspective in order to support systematic planning and evaluation of health promotion in schools. The Salutogenic Health Indicator Scale (SHIS) aims to measure health from a positive perspective, However, it has not been developed, or previously been tested, for use with adolescents between the ages of 12 and 16, at which age youth often exhibit a need for extra support in order to be successful in school and life. Inspired by the SHIS, we generated a Positive Health Scale (PHS) appropriate for 12-16-year-olds and determined its validity and reliability using principal component analysis (PCA). In the study, the scale was tested in a sample of 1,527 Grade 6-9 students, using PCA. The findings indicated the need to reduce the scale to nine items, which was then shown to be valid and reliable for use with both adolescent boys and adolescent girls. We conclude that the PHS can be used in systematic health promotion planning and evaluation. Communities and schools can use this scale to examine and improve health determinants in different adolescent settings.
  •  
28.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Alcohol- and drug prevention among seasonal employees at a Swedish ski resort
  • 2018
  • In: 10th IUHPE European Conference and International Forum for Health Promotion Research.
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Seasonal employees at ski resorts represent a high-risk population for the use of alcohol and drugs, as well as other negative lifestyle behaviours. These employees work and live in a context where the customers are on holiday and hence alcohol is used frequently. To our knowledge there is a gap in the literature regarding alcohol and drug consumption among seasonal employees. Particularly studies in the context of ski resorts are lacking. The overall purpose of our study was to evaluate a policy-based intervention at a ski resort area in Sweden. The intervention was led by a project leader together with managers from different tourism industries, the health sector, social service and police. Components in the intervention were e.g. policy development and implementation, education of managers and creation of a manager network.  In total, 48 enterprises participated. A questionnaire, concerning alcohol and drug use and social aspects, was distributed before and after the intervention. The firs questionnaire was answered by 611 (47%) respondents and 423 (34%) respondents the follow-up questionnaire after two years. In addition, five persons in the project group was interviewed after the intervention.  Based on survey data, comparisons before and after the intervention showed several positive results. The  results show a significant reduction of hazardous drinking and an  increased awareness of the companies’ alcohol- and drug policies among the employees. No significant effects on drug consumption were found. The project group reported better knowledge about alcohol and drugs. However, most important was the increased collaboration between managers in tourism industries. The intervention also resulted in new norm breaking ideas such as a sober end of the season instead of the traditional “drinking the bar dry” and managers taking employees out on hiking instead of going out for a beer. The conclusion is that seasonal tourism industries need to work with hazardous alcohol- and drug consumption from a “whole village perspective”. Successful health promotion work among seasonal employees, needs collaboration between private and public sector and should be related to cultural norms as well as working- and living conditions in the particular context, in this case the tourist resort.
  •  
29.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Alkohol och droger bland säsongsanställda på turistorter. : Medarbetares svar på frågor om alkohol, droger, anställningsvillkor, förebyggande arbete och hälsa
  • 2015
  • Reports (other academic/artistic)abstract
    • En enkätstudie om riskkonsumtionen av alkohol och droger bland anställda i olika företag i Åre genomfördes våren 2014 av Avdelningen för Hälsovetenskap, Mittuniversitetet. Denna delrapport är framtagen till styrgruppen för projektet ”Trygg i Åre - arbetsgivare mot droger”. Projektet finansieras av Folkhälsomyndigheten och beräknas pågå under 2014-2016. Enkäten besvarades av 611 personer vilket motsvarar en svarsfrekvens på cirka 47 procent. Riskkonsumtion av alkohol mättes genom frågeformuläret AUDIT (Alcohol Use Disorders Identification Test). Gränsvärde för riskkonsumtion är 8 eller däröver för män och 6 eller däröver för kvinnor på en skala mellan 0-40. Drogbruk mättes genom DUDIT (Drog Use Disorders Identification Test). Gränsvärde för drogbruk för båda könen är 1 eller däröver. Resultatet visade att i gruppen 18-24 år fanns den högsta riskkonsumtionen av både alkohol och droger. I åldersgruppen 18-24 år fanns inga skillnader mellan könen när det gällde riskbruk av alkohol medan fler män än kvinnor visade sig ha ett drogbruk. När det gäller alkoholkonsumtionen i åldersgrupperna över 34 år är mönstret att männen i nästan dubbelt så hög grad har en riskkonsumtion i jämförelse med kvinnorna. Droganvändning förekom i stort sett inte bland dem som besvarat enkäten och var över 34 år.   Riskkonsumtionen av alkohol bland män och kvinnor visade sig vara associerat till: Bo med kollegor/vännerEj vara fast boende i ÅreHa vänner som dricker sig berusade oftaArbeta i högt tempo (endast män)Om företaget inte använder slumpvisa utandningstester (endast män)Analysen av data visade ingen association mellan de undersökta faktorerna (boende, vänner som ofta dricker sig berusade, anställningsvillkor, riskkonsumtion av alkohol) och kvinnors bruk av droger. För männens del var bruk av droger associerat till: Ha vänner som ofta dricker sig berusadeBo med kollegor/vännerVara tillfälligt anställdHa en riskkonsumtion av alkoholDeltagarna i studien hade möjlighet att lämna förslag på vad de ansåg att arbetsgivaren skulle kunna göra ytterligare när det gällde det alkohol- och drogförebyggande arbetet. Fem områden identifierades: Mer kontrollerMer utbildning till anställdaEtt förändrat förhållningssätt till alkoholBättre hjälpinsatser om problem uppdagasDet är bra som det ärEnkäten innehöll även frågor om hälsa. Resultatet visade att en stor andel av de som svarat mår bra, mätt genom en positiv hälsoskala. Cirka 60 procent rör sig ordentligt en gång i veckan eller oftare. Merparten anser sig ha en meningsfull fritid. Den insamlade enkäten innehöll fler frågor och ytterligare analyser kommer att genomföras under projekttiden.
  •  
30.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • “Att våga bry sig och vara med i det samhälle vi lever i, det är större än att följa lagen.” : Detaljhandlares perspektiv på tillgänglighetsbegränsning av tobak.
  • 2021
  • In: Socialmedicinsk Tidskrift. - 0037-833X. ; 98:4, s. 681-693
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Detaljhandlare har en viktig roll i det tillgänglighetsbegränsande arbete somär en del i den tobaksprevention som omfattar minderåriga. Tidigare forskningvisar att arbetet med tillgänglighetsbegränsning är komplex. Syftet medstudien var att få ökad kunskap om detaljhandlares syn på sin roll och sitt ansvari lokalsamhället för att begränsa ungdomars tillgång på tobak. Sju detaljhandlareintervjuades. Materialet analyserades med en manifest innehållsanalys.Resultatet visar att detaljhandlarna lyfter fram sitt ansvarstagandenär det gäller lagefterlevnad vid försäljning, medan både ansvarstagandetoch vilken roll de ska ta vid langning är mer problematisk. Detaljhandlarnaberör aspekter som ligger bortom lagefterlevnad, ett engagemang för denplats de verkar inom. Samverkan och samsyn behövs mellan olika aktörer ilokalsamhället. För att forma detta efterfrågar handlarna stöd från kommunen,och ett annat stöd än vad som nu ges.
  •  
31.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Challenges and possibilities with participatory visual research methods in health promotion
  • 2018
  • In: 10th IUHPE European Conference and International Forum for Health Promotion Research. - Trondheim. - 9788293158424 - 9788293158431
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • The aim of this workshop is to discuss pros andcons using participatory visual methods in health promotion research. The interest of visual research is growing and it is time to look more critical to this increasingly popular research focus. The first part of the session, we shortly introduce visual methods in health promotion by giving examples and experiences from our research. In the second part of the session, we will discuss experiences and reflections about, e.g. vulnerable groups, power relations, ethical problems and the use of photographs together with the participants. The goals for the session are to expand the dialogue about the need for high ethical standards when using visual methods in health promotion research, to share experiences and to create contact between researchers within this field.There is growing body of research about visual methods in health promotion and the presenting researchers have, together and separately, used participatory visual methods for data collection and participatory action research. The authors have all experience with the PhotoVoice method, developed by Wang and Burris in the late 90th, as well as other visual methods, like cell philms and drawings and participatory research. Examples from different research projects are; non verbal language of drawings and photographs in participatory visual methods when aiming at understanding children’s life worlds, young girls' experiences of daily life at school and girls' views of sexual harassment. However alongside the many opportunities there are equal number of challenges when using nonverbal arts-based research methods in order to go beyond the limits of language to capture the meaning of lived experience in a multimodal and holistic way.
  •  
32.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Challenges when Photovoice is used as a research method in the school setting
  • 2019
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • There is growing body of research about visual methods in health promotion. Photovoice (PV), a community based participatory research method, is one of these methods that being used more and more frequently in health promotion (HP) interventions and research with young people. The aim of PV is to increase empowerment and participation among vulnerable groups. PV is often used together with so-called at-risk youth in after- school settings, more seldom in the school setting, as a part of the curriculum, with youth with varied background. The purpose of this study was to highlight dilemmas and discuss challenges when photovoice was used in the school setting as a part of the curriculum. The participants were girls and school staff at a vocational program in an upper secondary school in the Northern part of Sweden. A thematic content analysis was used to analyse data from observations, student workshops, focus groups and face-to face interviews with school staff, with focus on the PV method. The result is on progress but shows challenges that needs to be handled: hierarchies limiting the dialogue, the slow pace of the process creates frustration, and finally the method is likely to reinforce previous mistrust against adults when the participants' proposals are not implemented. The conclusions is that scholars using photovoice as a research method at school need to be aware of challenges when they use PV.
  •  
33.
  • Warne, Maria, 1957- (author)
  • Där eleverna är : Ett arenaperspektiv på skolan som en stödjande miljö för hälsa
  • 2013
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)abstract
    • Hälsa skapas inte i ett vakuum utan i relation mellan individer och omgivning. Skolan är därför en viktig arena för barn och ungdomar eftersom de tillbringar större delen av sin vakna tid där. Tidigare forskning har framförallt riktats mot riskfaktorer relaterade till barn och ungas psykiska ohälsa, mindre mot vad som främjar och stärker möjligheterna till deras positiva hälsa. Genom ett salutogent perspektiv kan kunskap erhållas om faktorer som bidrar till en stödjande miljö för hälsa. För att få förståelse för nya generationers behov och värderingar behöver elever göras delaktiga i studier och utveckling av sin egen vardagsmiljö.Avhandlingens syfte var att studera skolan som en stödjande miljö för hälsa genom att involvera elever och att finna metoder för att studera de positiva aspekterna av hälsa. Artiklarnas syften inkluderade utmaningar och möjligheter att använda en metod för ökad delaktighet, fördjupa förståelsen om aspekter som främjar hälsa och lärande, med särskilt fokus på delaktighet och stöd samt hur positiv hälsa kan mätas.Elever på en gymnasieskola valdes som deltagare i två kvalitativa studier. Metoden photovoice studerades genom ljudinspelning av elevernas dialog under arbetet med photovoice och deras och lärarnas synpunkter under fokusgruppsintervjuerna. Data analyserades med innehållsanalys (I). Grundad teori användes för att studera elevernas syn på vad som var viktigt för hälsa och lärande (II). En enkät användes för att ta fram en positiv hälsoskala och för att studera faktorer associerade till hälsa bland elever årskurs 6-9. Enkäten besvarades av 1527 elever (52,3% flickor, 47,7% pojkar) i årskurs 6-9 i skolorna i Östersunds kommun. Svarsfrekvensen var 80%. En principalkomponentanalys användes anpassa och validera en positiv hälsoskala till åldersgruppen 12-16 år (III). För att studera associationen mellan faktorer som kunde vara associerade till positiv hälsa valdes multipel logistisk regressionsanalys (IV).Resultatet visade att photovoice fungerade som en metod i gymnasieskolan för ökad delaktighet i frågor relaterade till hälsa och lärande. Metoden behövde dock anpassas till elevgruppen. Photovoice upplevdes som stimulerande men också utmanade av både lärare och elever. Kritiska aspekter för metodens användbarhet var knutna till lärarrollen och den demokratiska organisationen (I). Elevernas syn på vad som främjade hälsa och lärande var relaterat till bemötande, personligt och pedagogiskt stöd samt möjligheter till återhämtning. Resultatet visade också att eleverna upplevde att skolan bidrog till att skapa skillnad mellan dem som upplevde sig vara låg- respektive högpresterande (II). Den positiva hälsoskalan (PHS) visade sig vara valid för elever 12-16 år och skalan bör kunna användas i ett sytematiskt hälsofrämjande arbetet där utgångspunkten är ett salutogent perspektiv (III). Faktorer associerade till positiv hälsa bland flickor och pojkar, 12-16 år, var: upplevd delaktighet i klassrummet, stöd från lärare och kamrater samt stöd från båda föräldrarna. Socioekonomisk status, mätt som att ha pengar som kompisar, visade sig vara oberoende associerat till positiv hälsa (IV).Slutsatsen var att betydelsefulla faktorer för en stödjande miljö för hälsa i skolan är; elevers upplevelse av och möjlighet till delaktighet i klassrummet och i skolans arbetsmiljö, personligt stöd från lärare såväl som stöd i undervisningen, stöd från kamrater och förutsättningar för återhämtning under och efter skoldagen. Samtidigt visade resultatet att det finns skillnader mellan olika grupper av elever relaterat till hälsa och stöd.För att utveckla en stödjande miljö för hälsa i skolan kan photovoice användas för att involvera eleverna och upptäcka unika aspekter på den enskilda skolan. Med hjälp av den positiva hälsoskalan (PHS) kan främjande faktorer kartläggas, vilket ökar möjligheterna till ett systematiskt hälsofrämjande arbete med ett salutogent perspektiv.
  •  
34.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Elefanten i rummet – ett interventionsprojekt med utmaningar
  • 2017
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Baggrund (kontekst, problembeskrivelse, problemstilling og formål)Alkohol och droger bland säsongsanställda på skidturistorter är ett problem som beskrivits i ringa omfattning. Studier visar att förekomsten av alkohol och droger är högre i denna grupp än i befolkningen generellt. Många säsongsanställda är unga och i dessa år är risken stor att en riskfylld konsumtion av alkohol och droger leder till hälsoproblem i framtiden. Arbetsgivare och företrädare för kommun och landsting uppmärksammade problemet och erhöll finansiering av Folkhälsomyndigheten 2014-2016 för att genomföra en intervention i syfte att minska alkohol och droger bland säsongsanställda. Till projektet knöts forskare på ett universitet som genom följeforskning skulle följa och utvärdera projektet. Teoretisk ramme og metodeMed utgångspunkt i systemteoretiskt perspektiv, observationer och samtal under en intervention om alkohol och droger bland anställda, diskuteras aspekter av problemägande, makt, kommunikation och samarbete mellan forskare och projektägare. Vilka hinder och möjligheter finns för sammabete mellan forskning och praktik när en intervention genomförs inom ett område som också är en del av projektägarnas näringsverksamhet? Hovedresultater og konklusionerProjektets olika aktörer har olika bakomliggande syften vilka ställs på sin spets när projektresultat kommuniceras externt. Forskningens akademiska frihet, att vara oberoende gentemot marknaden, kan skapa konflikt med andra aktörer som har ett ekonomiskt intresse vilket kan äventyras av att resultat publiceras. Tät kontakt mellan universitet och praktik kan till viss del minska konflikten men metoder behöver utvecklas för att i ett tidigt skede tydliggöra roller, ansvarsområden samt forskarnas akademiska frihet. Betydning for videre forskning, policy eller praksisI allt större utsträckning sker en samverkan mellan forskning och praktik och universiteten får uppdrag från det omgivande samhället. Fördelen är att forskningen når ut snabbare i samhället och kan komma till användning men det behövs fler studier som visar de problem som detta samarbete också kan leda till.
  •  
35.
  •  
36.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Managers’ and employees’ views of critical aspects for alcohol abuse prevention at small and medium enterprises : the case of ski resorts in NorthernSweden
  • 2017
  • In: Society, health and vulnerability. - : Informa UK Limited. - 2002-1518. ; 8:sup1, s. 67-79
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Seasonal workers at tourism resorts, particularly young employees, represent a high-riskpopulation for alcohol abuse and other negative lifestyles. This study explores how managers and employees at ski resorts in Northern Sweden experience critical aspects for hazardous alcohol use at small- and medium-sized enterprises. This analysis is based on one open-ended question about hazardous alcohol use prevention at the workplace answered by 153 employees,and semi-structured interviews about being a manager at a ski resort conducted with 13managers. The analysis showed that managers’ views regarding hazardous alcohol use prevention were double-edged, which was confirmed by the employees’ answers. The managers contribute to the preservation of existing alcohol norms but simultaneously enforce policies and administer tests to control employees’ sobriety at work. Three themes emerged: reproducing existing alcohol norms, an alcohol-controlled working environment and care-taking managers. The results identified a need for early prevention initiatives focusing on the norms and work cultures of small- and medium-sized ski resorts. In relation to the theory of planned behaviour, the analysis illuminates how evaluations of behaviours related to alcohol consumption are communicated in policies and through leadership. In addition, the importance of social pressure regarding alcohol use is clarified in the material.
  •  
37.
  •  
38.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Närvarande elever och positiv skolmiljö för ökat välbefinnande och måluppfyllelse i skolan : Slutrapport från forskarna i projekt Hälsofrämjande skolutveckling inom ramen för Skolverkets anslag för 2016-2017
  • 2017
  • Reports (pop. science, debate, etc.)abstract
    • Elevers närvaro i skolan är viktig både för deras kunskapsutveckling men även för deras hälsa och välmående idag och som vuxna. En betydelsefull faktor för närvaro är de sociala interaktioner som är en del av skolans vardag. Runt 20 000 elever hade 2015 olika formera av upprepad frånvaro och forskning visar att ströfrånvaro kan leda till långa perioder av frånvaro från skolan. Syftet med denna studie var att med utgångspunkt i ett pilotprojekt undersöka hur rutinerna kring rapportering och uppföljning av elevers frånvaro fungerade på två skolor i Östersunds kommun, en kommunal F–5-skola och en kommunal 6–9-skola, samt att identifiera hinder och framgångsfaktorer för elevers närvaro i skolmiljön. Erfarenheterna från projektet förväntades ge ökade kunskaper om orsaker till frånvaro och närvaro samt ge uppslag till interventioner som främjar närvaro och positiva sociala relationer i skolan. De metoder som användes var en analys av närvarorapporteringen och fokusgruppsintervjuer med elever i årskurs 9, vårdnadshavare, elevhälsopersonal på 6–9-skolan samt lärare på de två skolorna.Resultatet visar att det program som används för att rapportera närvaro på skolorna upplevs fungera bra men att det samtidigt skapar avstånd mellan vårdnadshavare och lärare. Sen ankomst och även när elever avviker från en lektion hanteras olika av olika lärare men även olika av samma lärare från gång till gång. Det finns en samstämmighet om ansvaret för elevers skolnärvaro, men eleverna upplever inte att skolan kan bidra med något om en elev inte vill gå till skolan. Det bedrivs enligt skolorna ett strukturerat arbete för likabehandling med elevhälsoplanen, och även andra strategier som syftar till ett närvarofrämjande arbete. Eleverna verkar dock inte så medvetna om det arbete som pågår utan behöver göras mer delaktiga. Relationerna mellan eleverna lyfts fram som viktiga för att främja närvaro i skolan av alla. Eleverna saknar dock en bättre relation mellan elever och lärare och ansvaret för dessa relationer kan inte ges till en annan yrkesgrupp, som till exempel fritidsledarna. Relationen mellan vårdnadshavare och skolpersonal upplevs ha brister och vårdnadshavare och skola verkar kommunicera mer digitalt än via personliga kontakter. Detta riskerar att fördjupa en frånvaroproblematik eller att tidiga signaler inte fångas upp. Också den fysiska miljön har betydelse för hur eleverna trivs på skolan. Slitna skolmiljöer och smutsiga toaletter sänder ut negativa signaler till eleverna och riskerar i sin tur att bidra till fortsatt förstörelse. Tillgång till en avkopplande miljö och återhämtning är viktiga faktorer för att främja närvaro. För ett fortsatta närvarofrämjande arbete behöver de sociala relationerna mellan framförallt elever och lärare förbättras liksom mellan vårdnadshavare och skola. Arbetet med strategier och bemötande kring sen ankomst och närvaro i klassrummet behöver utvecklas.
  •  
39.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • On Time : A Qualitative Study of Swedish Students’, Parents’ and Teachers’ Views on School Attendance, with a Focus on Tardiness
  • 2020
  • In: International Journal of Environmental Research and Public Health. - : MDPI AG. - 1661-7827 .- 1660-4601. ; 17:4
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Tardiness is a common problem in many schools. It can be understood as an individual risk for future problematic behavior leading to absenteeism, school dropout, exclusion and later health problems. Tardiness can also be examined in relation to a broader social-ecological perspective on health. The aim of this study was to analyze students’, school staff’s and parents’ views on students’ tardiness in two Swedish schools. A focus group interview design was used with 21 school personnel, 21 students in grade nine and two parents. The data were analyzed by using thematic content analysis. The results illustrated the main theme—It depends on . . . —regarding what will happen if a student arrives late to school lessons. This finding is further explained by the subthemes about teachers’ signals and reactions and the responses from teachers and students. The conclusion showed the importance of organizing the school day more predictably for the students. Late arrival is a sign of shortcomings in a school organization. It is necessary to develop guidelines related to how to handle students’ late arrival based on predictable viewpoints but even more so on how to promote students’ sense of belonging and their interest in and motivation for going to school.
  •  
40.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Participation and support – associations with Swedish pupils’ positive health
  • 2017
  • In: International Journal of Circumpolar Health. - : Informa UK Limited. - 1239-9736 .- 2242-3982. ; 76:1
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • From the perspective of salutogenesis, schools have opportunities to create supportive environments for health and well-being, but there is a need for more knowledge about positive health determinants in the school setting. The aim of this study was to analyse adolescents’ self-reported positive health and its association with supportive factors in the school environment. Data was derived from a cross-sectional study in which pupils were aged 12–16 (n=1527). A positive health scale was used to examine the association of positive health with the following determinants: classroom participation; teacher support; peer support; parental support; and personal relative affluence. Data was analysed with multiple logistic regression. The results showed that positive health was associated with classroom participation and support from teachers and parents more commonly among boys than girls. All determinants were significantly associated with pupils’ positive health. The conclusion is that students’ positive health is strongly associated with support from the school. Classroom participation and support are major concerns for the health of pupils, and it is essential to develop these aspects of the school environment.
  •  
41.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Participatory visual methods to engage young people with intellectual disabilities in decision-making. : What is possible within the photovoice framework?
  • 2024
  • Conference paper (other academic/artistic)abstract
    • Young people with an intellectual disability (ID) generally have poorer opportunities to participate in society and to influence their own lives than other youth. The possibility to participate and have influence in social life is a fundamental human right.     Previous studies have measured factors such as e.g., how young people with ID manage to achieve goals in terms of participation in e.g. daily activities, problem solving and self-efficacy. Further research is needed to, through co-creation, find ways to investigate and supplement how participation can be made possible for young people with ID.   The purpose of this study was to investigate how participation and influence for young people with ID can be enhanced using the participatory visual method photovoice.   Participants were six students with severe to middle severe ID in a special high school in a municipality in northern Sweden and four of their teachers and resource personnel. The students participated in three photovoice workshops by taking and discussing photos. A focus group with school staff were conducted about their experiences of photovoice to enable student’s participation. Collected data were analyzed with content analysis.    The preliminary results show that participation and influence can be enabled for participants through photovoice if it is adapted to their cognitive skills and includes careful preparation and adaptations. The process of using photographs turned out to be significant. Photovoice might be used together with youth with ID as co-creators, but more preparation, repetition and time is needed than when photovoice is used with others.   
  •  
42.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Photovoice: An opportunity and challenge for students' genuine participation
  • 2013
  • In: Health Promotion International. - : Oxford University Press (OUP). - 0957-4824 .- 1460-2245. ; 28:3, s. 299-310
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • It has been highlighted that youth empowerment and participationare important principles for school health promotion.Despite this fact, children and youth are rarelygiven instruments to participate or to influence their situationsand the environments in their schools. Photovoice isa method to increased empowerment and participation.Originally it was created as a community action researchmethod based on Freire’s critical pedagogy and feministtheory. The purpose of this study was to explore challengesand opportunities for applying photovoice in aschool setting to support genuine participation. Togetherwith teachers and students in an upper secondary schoolin O ¨ stersund’s municipality in the north of Sweden, thephotovoice method was field tested and modified to aclassroom situation. The teachers and the students wereinterviewed about their experiences with the method. Theresults were interpreted by content analysis and showedthat the teachers’ capability to be facilitators and the students’possibility to make a difference for the school orthe municipality were the most important factors tosucceed with photovoice. The conclusions were thatphotovoice challenges schools and society to have a betterstructure for genuine participation if youth participation isseen as valuable.
  •  
43.
  • Warne, Maria, et al. (author)
  • Promoting an Equal and Healthy Environment : Swedish Students' View of the Daily Life at School
  • 2013
  • In: Qualitative Health Research. - : SAGE Publications. - 1049-7323 .- 1552-7557. ; 23:10, s. 1354-1368
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Education is an important factor in health equity, but many students still do not complete high school. A focus on the school context rather than on individual problems might help to create a supportive environment for health and learning. In this study we explored factors that promote health and learning from the perspective of vocational and low-achieving high school students in Sweden. We used grounded theory with a constructivist orientation, informed and sensitized by the concept of salutogenesis. Students from a school in a mid-sized municipality in Sweden participated, and we collected data using the photovoice method and interviews. Students identified general factors as significant to their well-being and success in school. The main theme, "promoting driving forces for health and learning," emerged from the categories "longing to be seen by teachers," "longing for support," and "longing for recuperation."
  •  
44.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Risky consumption of alcohol and drugs among employees at ski resorts
  • 2017
  • In: Nordic Studies on Alcohol and Drugs. - : SAGE Publications. - 1455-0725 .- 1458-6126. ; 34:3, s. 201-216
  • Journal article (peer-reviewed)abstract
    • Aim: To evaluate risky consumption of alcohol and drugs among Swedish men and women who are employed at ski resorts. Methods: A cross-sectional sample of 611 employees in 48 small and medium-sized enterprises responded to a questionnaire covering alcohol and drug use, social aspects around work and working conditions. Consumption of alcohol and drugs in the study sample was compared to population data. Data were analysed using Mann–Whitney U-tests and logistic regression analyses. Results: Compared to the general population, the study group of ski resort employees had higher scores on the Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT) in all age groups except 35+ for men. Regarding the Drug Use Disorders Identification Test (DUDIT) scores, only men in the 18–24 age group had higher scores compared to the general population. The prevalence of risky alcohol and drug use was higher among seasonally employed individuals; 82.9%, compared to 58.0% among other employees for alcohol; 8.3% compared to 2.8% for drugs. The regression analysis indicated that social aspects such as living together with colleagues and having co-workers/friends who are frequently inebriated were the most significant explanatory variables for explaining risk consumption of alcohol (OR 16.82 and OR 4.33). Risky use of drugs was associated with being younger (OR 0.15) and male (OR 0.86), as well as with having co-workers/friends who are frequently inebriated (OR 4.25). Conclusions: The study showed a high prevalence of risky alcohol consumption among ski resort employees compared to the general population, with higher risky drug consumption found only among younger men. Social aspects such as living with colleagues and having co-workers or friends who are often inebriated, were identified as important explanatory factors. Preventive measures should be introduced, targeting norms and work culture surrounding alcohol and drug use among ski resort employees. 
  •  
45.
  •  
46.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Sun, snow, skiing, work and a lot of party – HR leaders and seasonal workers’ views on alcohol and alcohol prevention at a ski resort in Northern Sweden.
  • 2016
  • In: Inkluderande och hållbart arbetsliv. - Östersund : Mittuniversitetet. ; , s. 13-14
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Winter tourism hires thousands of young seasonal workers every year. Work, but mostly skiing and party attracts them to stay at the ski resort for four or five months.  Previous research shows that seasonal employment is associated with hazardous drinking and risk taking behaviors. Seasonal workers’ health and healthy working environment are important issues for the tourism sector. Between 2014 and 2016 the project “Safe in Åre – employer against drugs” is running with the purpose to reduce alcohol and drugs among seasonal employees.  A qualitative method was used to understand critical factors for alcohol prevention among seasonal workers. Twelve HR managers in tourism companies were interviewed about alcohol prevention and the role of alcohol in seasonal workers’ daily lives. The interviews were analyzed with content analysis together with one open ended questions about seasonal workers view of the companies’ alcohol- and drug prevention. The question was answered by 611 of 1313 employees.  The results shows that HR managers view on alcohol prevention was two-edged. They contribute to the preservation of existing alcohol norm but have policies to control soberness at work. Emerging themes were: Retention of existing alcohol norms and Alcohol-controlled working environment. But it was also a tendency of a preventive approach among some HR managers. The results are in progress but the preliminary conclusion is that the double message from the manager to the seasonal workers with restrictions and control of alcohol use at work but invitations to drink in the evening is problematic and contribute to the norm of “party culture”.
  •  
47.
  •  
48.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • Supported Education som pedagogiskt stöd när studenters psykiska ohälsa ökar
  • 2024
  • Conference paper (peer-reviewed)abstract
    • Bakgrund: Psykisk ohälsa är den vanligaste formen av funktionsnedsättning eller ohälsa bland studenter (UHR, 2018). Mellan 2022 och 2023 har andelen kvinnor i åldern 16–29 år som upplever stress ökat från redan höga nivåer, medan den sjunkit för män (FHM, 2023). I denna ålder studerar många. Psykisk ohälsa kan leda till ökade problem att genomföra studierna, fortsatt psykisk ohälsa och långvarig marginalisering kopplat till oförmåga att etablera sig som självständig vuxen (Patel et al., 2007). Universitet och högskolor ska enligt högskolelagen och dess förordningar skapa likvärdiga villkor och arbeta i linje med krav på breddad rekrytering. Tidigare studier har visat att studenter som får stöd under sin studietid har förutsättningar att fullfölja studierna, men att det behövs flera olika insatser (Kim, Kathy & Anthony, 2010). Supported Education (SEd) är en metod som avser att stötta studenter med psykisk ohälsa att söka, erhålla och genomföra studier utifrån egna preferenser (Hofstra & Korevaar, 2016). Effektstudier pågår (Hofstra et al., 2021). Metoden har ursprungligen utvecklats för personer med allvarlig psykisksjukdom men har under senare tid avänts både preventivt och promotivt. Stödet ges ovillkorat till studenter som upplever problem att välja, skaffa och behålla utbildning. Mellan 2020 och 2023 har Supported Education prövats vid Mittuniversitetet med fokus på att behålla utbildning. Sedan hösten 2023 är metoden en permanent verksamhet vid universitetet.Syftet: Att presentera metoden Supported Education, vägen från projekt till permanent SEd-verksamhetvid Mittuniversitetet samt studenters syn på detta stöd.Metod: Data utgjordes av enkäter, minnesanteckningar, workshops och intervjuer. Deltagare var studenter och universitetspersonal. En kvalitativ analys genomfördes av utgångsläge, process och upplevelser.Resultat: Studenter som erhållit stöd via Supported Education upplever bättre struktur, ökad insikt om hinder, behov och resurser samt ökad känsla av sammanhang och trygghet i att stöd finns att få. Bred förankring, där representanter från fakulteterna, studenthälsan, studentkårerna och förvaltningen ingick, gav ett universitetsövergripande stöd för metoden. Verksamhetens placering i organisationen upplevdes som en utmanande process. SEd går emot gängse praxis om pedagogiskt stöd till studenter med funktionsnedsättning genom att ges utan krav på diagnosticering till dem som erfar stödbehov utifrån sin studiesituation. Detta upplevs positivt av både studenter och personal. SEd är en kostnadseffektiv metod som bidrar till att öka tillgängligheten till studier för fler och möjlighet att både fullfölja studier och må rimligt bra under tiden.
  •  
49.
  • Warne, Maria, 1957-, et al. (author)
  • The role of participation, teachers and peers in grades 6–9: A cross-sectional questionnaire study of factors associated with pupils’ positive health in Swedish schools
  • Other publication (other academic/artistic)abstract
    • The influence of the school environment on pupils’ health has more often been described in terms of health problems than health. From a perspective of health promotion and salutogenesis, schools have opportunities to create supportive environments for health. From this point of departure there is a need for more knowledge about positive health determinants in the school setting. The aim of this study was to analyze adolescents’ self-reported positive health and its association with supportive factors in the school environment. Data were derived from a cross-sectional study in which pupils aged 12–16 completed a questionnaire during school hours (n= 1527). The response rate was 80%). A new positive health scale was used to examine the association with the following determinants: classroom participation, school-related support, peer support, parent support and socioeconomic status. Data were analyzed with chi-squared tests and multiple logistic regression. The results showed that positive health, participation and support from teachers and parents were more common among boys than girls. All determinants except support with homework from the school were significantly associated with pupils’ positive health. The conclusion is that schools have a great potential to enable pupils’ health. The association between support from teachers and peers and participation is a major concern for pupils’ health and it is essential develop these aspects in the school environment.
  •  
50.
  •  
Skapa referenser, mejla, bekava och länka
  • Result 1-50 of 54
Type of publication
journal article (21)
conference paper (18)
reports (6)
book chapter (4)
book (2)
other publication (1)
show more...
doctoral thesis (1)
research review (1)
show less...
Type of content
peer-reviewed (33)
other academic/artistic (14)
pop. science, debate, etc. (7)
Author/Editor
Warne, Maria, 1957- (43)
Gillander Gådin, Kat ... (8)
Vinberg, Stig, 1954- (7)
Gillander Gådin, Kat ... (5)
Wall, Erika, Docent, ... (3)
Nilsson, Peter (2)
show more...
Lundqvist, Peter (2)
Aronsson, Gunnar (2)
Abrahamsson, Lena (2)
Forsman, Mikael (2)
Svensson, Måns (2)
Östergren, Per Olof (2)
Bohgard, Mats (2)
Kihl, Maria (2)
Johansson, Gerd (2)
Nyberg, Christian (2)
Järvholm, Bengt (2)
Hagberg, Mats (2)
Osvalder, Anna-Lisa (2)
Rylander, Lars (2)
Albin, Maria (2)
Kadefors, Roland (2)
Nilsson, Kerstin (2)
Kostenius, Catrine (2)
von Essen, Elisabeth (2)
Pinzke, Stefan (2)
Johansson, Boo (2)
Lindberg, Per (2)
Andersson, Janicke (2)
Krekula, Clary (2)
Cedersund, Elisabet (2)
Nordander, Catarina (2)
Håkansson, Carita (2)
Skoog, Ingmar (2)
Torgén, Margareta (2)
Persson Waye, Kersti ... (2)
Toivanen, Susanna (2)
Arvidsson, Inger (2)
Österberg, Kai (2)
Björk, Lisa (2)
Rignell-Hydbom, Anna (2)
Stigmar, Kjerstin (2)
Heikkinen, Satu (2)
Ottosson, Mikael (2)
Stahre, Johan (2)
Gillberg, Gunnar (2)
Bergman, Ann (2)
Wall, Erika, 1978- (2)
Torén, Kjell (2)
Vinberg, Stig (2)
show less...
University
Mid Sweden University (48)
Lund University (4)
Uppsala University (3)
Karolinska Institutet (3)
Luleå University of Technology (2)
Umeå University (1)
show more...
Högskolan Dalarna (1)
Marie Cederschiöld högskola (1)
Sophiahemmet University College (1)
show less...
Language
English (35)
Swedish (19)
Research subject (UKÄ/SCB)
Medical and Health Sciences (43)
Social Sciences (9)
Engineering and Technology (3)
Humanities (1)

Year

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view